Gå til innhold

i975X-hovedkort og Conroe-støtte


Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg er naive AMD fans som kommer å sier: "Jah typisk Intel. De skal bare tjene penger". Det vitner om at en har missforstått minst to ting. Så kan en jo spekulere i om det bare er et unntak med disse to punktene eller en regel. ^^

5996978[/snapback]

AMD fans eller ikke, faktum er at det har vist seg å være mer kostbart å være lojal mot Intel enn AMD i det lange løp. Det bør heller ikke være særlig kontroversielt å påstå at AMD er flinkere til å lytte til sine kunder og deres behov, mens Intel er flinkere til å tjene penger og lytte til aksjonærenes behov. Eller? :whistle:

5997032[/snapback]

 

Etter egen erfaring så er jeg ikke enig her, fra de "gode" gamle dager da vi hadde socet A var det jo en kjent sak at disse døde som fluer og jeg henvendte meg til produsenten (les AMD) men ble avfeiet kontant hver gang.

Derimot henvendte jeg meg en gang direkte til Intel og fikk en P4 3,0 800 MHz som da kostet rundt 5000 kr her på berget :hmm:

Så hvem som lytter til hvem kan jo diskuteres og er atter en gang øynene som ser .

6000862[/snapback]

 

Men at Intel gikk over til T socket der pinnene sitter i hovedkortet synes jeg var snedig gjort. Det blir dyrere for hovedkortprodusentene og om pinnene knekker er jo det kjipt da man oppgraderer CPU'en oftere enn hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men at Intel gikk over til T socket der pinnene sitter i hovedkortet synes jeg var snedig gjort. Det blir dyrere for hovedkortprodusentene og om pinnene knekker er jo det kjipt da man oppgraderer CPU'en oftere enn hovedkort.

6000973[/snapback]

Dette har vel vist seg å være ett lite problem? Jeg mener at man bør forvente at folk er såpass forsiktige når de kløner i datamaskiner at dette ikke er ett problem. Dvs at pinner etc blir ødelagt. Dessuten er vel AMD også i ferd med å ta i bruk en liknende sokkel på Opteron?

 

Når det er sagt er jeg enig at HK kompatibilitet er en litt lei sak, spesielt irriterer deg med at det ikke går an å benytte dual-core P4 sammen med HK basert på 915p.. Dog er disse nye CPUene såpass forskjellige fra dagens P4 at jeg egentlig er litt overrasket over at man i det hele tatt kan kjøpe HK som passer for begge og ble faktisk også overrasket da jeg fant ut at Conroe ikke fikk ny sokkel.

 

Synes uansett dette var ett godt råd:

3) If you plan on running Conroe later this summer. DO NOT buy a 975X board now with the hope that a BIOS will be made that makes your Conroe drop-in compatable. Now, if you are buying a 975X board for other reasons, knock yourself out.
Lenke til kommentar
Synes uansett dette var ett godt råd:

 

QUOTE

3) If you plan on running Conroe later this summer. DO NOT buy a 975X board now with the hope that a BIOS will be made that makes your Conroe drop-in compatable. Now, if you are buying a 975X board for other reasons, knock yourself out.

 

Nettop derfor venter jeg med å kjøpe nytt hk til den nye cpuen commer.

Men nå er det ikke alltid det hjelper heller husker da jeg kjøpte min første A64 og et Asuskort,monterte opp hele maskinen og startet opp,alt så bra ut en stund og så ble det svart da hadde hk tatt knekken på cpu,hardiskene og grafikkort og hele greia.

Så man kan aldrig gardere seg fullt ut. :)

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er naive AMD fans som kommer å sier: "Jah typisk Intel. De skal bare tjene penger". Det vitner om at en har missforstått minst to ting. Så kan en jo spekulere i om det bare er et unntak med disse to punktene eller en regel. ^^

5996978[/snapback]

AMD fans eller ikke, faktum er at det har vist seg å være mer kostbart å være lojal mot Intel enn AMD i det lange løp. Det bør heller ikke være særlig kontroversielt å påstå at AMD er flinkere til å lytte til sine kunder og deres behov, mens Intel er flinkere til å tjene penger og lytte til aksjonærenes behov. Eller? :whistle:

5997032[/snapback]

 

Etter egen erfaring så er jeg ikke enig her, fra de "gode" gamle dager da vi hadde socet A var det jo en kjent sak at disse døde som fluer og jeg henvendte meg til produsenten (les AMD) men ble avfeiet kontant hver gang.

Derimot henvendte jeg meg en gang direkte til Intel og fikk en P4 3,0 800 MHz som da kostet rundt 5000 kr her på berget :hmm:

Så hvem som lytter til hvem kan jo diskuteres og er atter en gang øynene som ser .

6000862[/snapback]

 

Men at Intel gikk over til T socket der pinnene sitter i hovedkortet synes jeg var snedig gjort. Det blir dyrere for hovedkortprodusentene og om pinnene knekker er jo det kjipt da man oppgraderer CPU'en oftere enn hovedkort.

6000973[/snapback]

Dette minner meg mye om sitatet i signaturen til ATWindsor. Lekfolk og teknikk de ikke forstår... LGA er brukt i highend moduler fra blandt annet IBM fra før av og Intel har nå implementert dette i prosessorer til "folket" AMD kommer til å gjøre det samme med sine highend prosessorer i fremtiden (i følge roadmap) om jeg ikke tar mye feil. Dette gjøres ikke for å flytte problemet med bøyde pinner over på hovedkortprodusentene, men for å kunne implementere høyere I/O rater eller større driftstrøm per pinne.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke eier ett så liker jeg LGA775. Uten at jeg har stor peiling på hvorfor så ser den mye mer kvalitetsmessig ut enn andre sockets.

 

Har alltid tenkt "Hmm, den virker robust, snedig liten, elegant og pen... ser ut som bånnsolid kvalitet"

 

Det blir noe annet med den svære plast saken til S939, som forøvrig ligner på enkelte S478 løsninger fra Intel. Men jeg elsker AMD og Intel. Jeg er dog litt grinete over at Conroe, som ikke er ute ennå, har fått meg til å tvile meget på mitt valg videre hmm.

 

Tayler(ser jo spennende ut), Conroe(irriterende kløende papirlansering som lover gull og grønne skoger), Merom(men kommer det desktop kort?).... S939 eller AM2....

 

Kan noen love meg at jeg får Conroe til sensommer med megabra hovedkort og klokkevillig DDR2 800+, samt bra vannblokk til Conroe, en klokkevillig kostforsvarlig CPU så venter jeg på Conroe? Ellers så blir det S939 med Opty165 og 7900GT på vann nå. Grrr...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
LGA er brukt i highend moduler fra blandt annet IBM fra før av og Intel har nå implementert dette i prosessorer til "folket" AMD kommer til å gjøre det samme med sine highend prosessorer i fremtiden (i følge roadmap) om jeg ikke tar mye feil. Dette gjøres ikke for å flytte problemet med bøyde pinner over på hovedkortprodusentene, men for å kunne implementere høyere I/O rater eller større driftstrøm per pinne.

6002006[/snapback]

Hvis du tenker på sokkel F så valgte AMD å bruke LGA (Land Grid Array) fordi det tillater høyere tetthet av "pinner". En 1207-pins PGA (Pin Grid Array) versjon ville rett og slett bli for stor og bruke altfor mye plass på hovedkort. LGA er også rimeligere enn PGA.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Theo343: Jeg ser du har valgets kvaler :p

 

Jeg kan selvfølgelig ikke love noe, men det ser for tiden ikke ut som Conroe blir noen papirlansering. Planen har hele tiden vært 2. halvår i år, og ble for en stund siden tidfestet mer nøyaktig: Juli 2006.

 

AMD ryktes å ha fremskyndet lanseringen av sokkel AM2 fra 7. juni til 23. mai.

 

Siden det ikke er all verdens tid til de to lanseringene ville jeg anbefale å holdt ut og lese tester de første dagene før man tar avgjørelsen om hva man skal kjøpe. (Sokkel 939 ville jeg styrt unna nå så sent i dens livssyklus)

Lenke til kommentar
Jeg kan selvfølgelig ikke love noe, men det ser for tiden ikke ut som Conroe blir noen papirlansering. Planen har hele tiden vært 2. halvår i år, og ble for en stund siden tidfestet mer nøyaktig: Juli 2006.

6003163[/snapback]

Å kun levere noen partier prosessorer til Dell og pressen er ikke hva jeg betrakter som en skikkelig lansering iallefall. AMD sluttet heldigvis med slike papirlanseringer for flere år siden, så jeg stiller meg derfor krtitisk til om Intel kan levere "Conroe" i kvanta før tidligst i august/september. Husk at Intel også må tømme lagrene sine for millionvis av Netburst-skrot først...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke eier ett så liker jeg LGA775. Uten at jeg har stor peiling på hvorfor så ser den mye mer kvalitetsmessig ut enn andre sockets.

 

Har alltid tenkt "Hmm, den virker robust, snedig liten, elegant og pen... ser ut som bånnsolid kvalitet"

 

Det blir noe annet med den svære plast saken til S939, som forøvrig ligner på enkelte S478 løsninger fra Intel. Men jeg elsker AMD og Intel. Jeg er dog litt grinete over at Conroe, som ikke er ute ennå, har fått meg til å tvile meget på mitt valg videre hmm.

 

Tayler(ser jo spennende ut), Conroe(irriterende kløende papirlansering som lover gull og grønne skoger), Merom(men kommer det desktop kort?).... S939 eller AM2....

 

Kan noen love meg at jeg får Conroe til sensommer med megabra hovedkort og klokkevillig DDR2 800+, samt bra vannblokk til Conroe, en klokkevillig kostforsvarlig CPU så venter jeg på Conroe? Ellers så blir det S939 med Opty165 og 7900GT på vann nå. Grrr...

6002277[/snapback]

 

 

Har ikke oppfattet lga pakken som noe negativt...

det var litt spekulasjoner da den ble lansert men etter det har det vært ganske så stille...(om ikke jeg har gått glipp av noe) og anng conroe.. så er vel ikke den lansert eller noe... bare demonstrert... så ingen papirlansering...

kjøp deg bare en amd så slipper du ventinga...

Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke eier ett så liker jeg LGA775. Uten at jeg har stor peiling på hvorfor så ser den mye mer kvalitetsmessig ut enn andre sockets.

 

Har alltid tenkt "Hmm, den virker robust, snedig liten, elegant og pen... ser ut som bånnsolid kvalitet"

 

Det blir noe annet med den svære plast saken til S939, som forøvrig ligner på enkelte S478 løsninger fra Intel. Men jeg elsker AMD og Intel. Jeg er dog litt grinete over at Conroe, som ikke er ute ennå, har fått meg til å tvile meget på mitt valg videre hmm.

 

Tayler(ser jo spennende ut), Conroe(irriterende kløende papirlansering som lover gull og grønne skoger), Merom(men kommer det desktop kort?).... S939 eller AM2....

 

Kan noen love meg at jeg får Conroe til sensommer med megabra hovedkort og klokkevillig DDR2 800+, samt bra vannblokk til Conroe, en klokkevillig kostforsvarlig CPU så venter jeg på Conroe? Ellers så blir det S939 med Opty165 og 7900GT på vann nå. Grrr...

6002277[/snapback]

 

 

Har ikke oppfattet lga pakken som noe negativt...

det var litt spekulasjoner da den ble lansert men etter det har det vært ganske så stille...(om ikke jeg har gått glipp av noe) og anng conroe.. så er vel ikke den lansert eller noe... bare demonstrert... så ingen papirlansering...

kjøp deg bare en amd så slipper du ventinga...

6003215[/snapback]

 

Det var noens om testet og ikke fikk skiftet CPU mer enn et gitt antall ganger, som var relativt lavt, men eg tror ikke dette har vært et problem på lang tid nå, så jeg tror ikke det er noen grunn til å være redd for at LGA skaper noen særlige problemer. Eneste er at om det først skulle skje noe, så er det jævlig ork å bytte HK, i motsetning til CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skjønner at noen synes hk-bytte er ett ork i forhold til å bytte CPU (for det er det jo vitterlig).

Dersom man er utålmodig nå (theo343).. så kjøp den rimeligste x2'n og ett godt S939-hk nå.. og oppgrader når man føler lommeboka/lysten tilsier det (Conroe.. eller neste nyhet fra AMD).

Jeg synes selv at X2/dual A64 pt. er "konge-prosessor" til annen bruk en benching.. (dette kommer altså fra en "3dmark-hore"/"hobby-klokker/bencher") :D

Er du på budsjett og "bare må ha" en dual.. er 805D/"demo-P5WD2" eller tilsvarende ett alternativ.. i påvente av hva man seinere vil velge.

Lenke til kommentar
det gjelder jo alle produsenter... så fort en ny generasjon produkter kommer, blir forrige generasjon sett på som "skrot" av forbrukerene...iallefall de litt mer opplyste innenfor emnet..

6003927[/snapback]

 

Jepp,derfor må jeg forberede en annonse på QXL nå,skal selge unna litt AMD skrot siden jeg endelig skal tilbake til Intel :D

Lenke til kommentar
Husk at Intel også må tømme lagrene sine for millionvis av Netburst-skrot først...

 

Det argumentet hørte vi ved forrige lansering også, så ikke annet enn at de nye cpuene annkomm :D

Merkelig at det bestandig er skrot Intel produserer, skulle ikke tro det etter salgstallene :D

6003703[/snapback]

 

 

Dell fixer biffen... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehe..morsomt dette...

Intel setter da ihvertfall prisen tildels kraftig ned på skrotet sitt.. slik at vi "uopplyste" har noe å leke med til en rimelig penge... :thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe..morsomt dette...

Intel setter da ihvertfall prisen tildels kraftig ned på skrotet sitt.. slik at vi "uopplyste" har noe å leke med til en rimelig penge...  :thumbup:

6004201[/snapback]

 

Jepp og det er fortreffelig da jeg bygger en god del maskiner til folk som ikke er opptatt av det nyeste nye (det er vel forsåvidt de fleste) men som skal ha en rimelig og bra PC.

Så frykt ikke jeg skal være behjelpelig med å tømme lagrene deres :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...