Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakdekkene tar oppi skjermene


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Audi 80 '94 som er senket 40 mm.

Den er kjøpt i vinter så jeg fikk meg litt av en overraskelse da jeg satte på

de splitter nye sommerdekkene (225/45 ZR17) i helgen. Høyre bakhjul tak borti innerskjærmen (i plast) både på innsiden og utsiden. Venstre hjul bare på utsiden.

Tok i dag ut innerskjærmene og da tar begge hjulene bare borti på utsiden av dekket (der skjermene skrår inn over dekket). De tar selvsagt ikke borti når bilen står i ro, men i de aller fleste humpene (er noen av de der jeg bor :p)

 

Problemet er da at bilen ikke er særlig kjørbar med flere enn én passasjer. Greit å ha plass til flere når man skal på fest :p

 

Å valse ut skjermene er ikke aktuelt, da dette blir alt for dyrt...

 

Hva kan jeg da gjøre for å hindre at hjulene tar oppi skjermene? Skifte støtdempere eller sette på stivere fjærer?

 

Bilen er forresten vesentlig stivere fram enn bak. Fram klarer jeg å senke ca 1 cm, mens jeg klarer nesten 3-4 cm bak..

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har en Audi 80 '94 som er senket 40 mm.

Den er kjøpt i vinter så jeg fikk meg litt av en overraskelse da jeg satte på

de splitter nye sommerdekkene (225/45 ZR17) i helgen. Høyre bakhjul tak borti innerskjærmen (i plast) både på innsiden og utsiden. Venstre hjul bare på utsiden.

Tok i dag ut innerskjærmene og da tar begge hjulene bare borti på utsiden av dekket (der skjermene skrår inn over dekket). De tar selvsagt ikke borti når bilen står i ro, men i de aller fleste humpene (er noen av de der jeg bor :p)

 

Problemet er da at bilen ikke er særlig kjørbar med flere enn én passasjer. Greit å ha plass til flere når man skal på fest  :p

 

Hva kan jeg da gjøre for å hindre at hjulene tar oppi skjermene? Skifte støtdempere eller sette på stivere fjærer?

 

Å valse ut skjermene er ikke aktuelt, da dette blir alt for dyrt...

 

Bilen er forresten vesentlig stivere fram enn bak. Fram klarer jeg å senke ca 1 cm, mens jeg klarer nesten 3-4 cm bak..

5992240[/snapback]

 

du kan kjøpe sånna små plast dingser (ane ikke hva de heter, men de går imellom fjeringa, og holder bilen oppe mer, ) dessuten, kanskje kjøpe dekk med en lavere profil hjelper?

Lenke til kommentar

du kan kjøpe sånna små plast dingser (ane ikke hva de heter, men de går imellom fjeringa, og holder bilen oppe mer, ) dessuten, kanskje kjøpe dekk med en lavere profil hjelper?

5992269[/snapback]

 

Takk for hurtig svar :)

 

Har du link til en side som selger slike? hørtes ut som en billig og grei løsning :)

 

Har ikke mye lyst til å kjøpe nye dekk, siden disse ble kjøpt like før helgen. Særlig lavere profil kan jeg ikke ha på fordi jeg da bryter 5%-grensen på omkrets.. Dekkene blir også mye dyrere :(

Lenke til kommentar
På Biltema koster disse kr. 35,- for et sett à 6 stk. 3 stk til hver fjær.

5992652[/snapback]

 

Takker :)

 

Bilen blir vel ikke vesentlig hevet av dette? Syns den så så stor ut på bildet.. Vil helst ikke at den skal bli mer enn 2 cm høyere enn den er nå, vil bare at den ikke skal synke så dypt i humpene ;)

Lenke til kommentar

Du kan endre dekkdimensjon (profil/bredde), kjøpe stivere dempere (KONI f.eks), valse, f.eks..

 

Slike gummiklosser finnes det variable erfaringer med, og noen har opplevd å knekke fjærene med dem.. Helt lovlig tror jeg heller ikke dem er (tørr ikke si det helt sikkert).

 

Men velkommen i subbeklubben, mer enn 1 passasjer i bilen er uansett oppskrytt! :)

Lenke til kommentar

Litt subbing er bare fint (jada, jeg hadde problemet jeg å :p )

 

Det du burde gjøre er å dra dit du kjøpte dekkene og fortelle at du må ha fått noe feil siden de har tabeller over hva som går på din bil :)

 

De mellomleggene er ikke lovlige, noe jeg faktisk kan forstå siden fjæra blir kjempe stive i forhold til på hver side av klossene, noe som da vil føre til at de knekker etter kortere perioder..

Lenke til kommentar
har du rett innpress på felgene?synes det er rart det går borti.

da det fint går 18" på disse bilene.

skal selv ha 18" på min(audi 80 b3)

og ikke bruk disse gummiklossene som de selger på biltema,det blir rett og slett for jalla.

5994819[/snapback]

 

Felgene er 17*7,5", hva slag innpress det er på de har jeg ikke peiling på...

Bredere felger er det hvertfall ikke plass til! Det høyre hjulet tok borti innerskjermen både på innsiden og utsiden, helt til jeg tok de ut i går. Da er det akkurat klaring på innersiden, men subber fortsatt på utsiden. Dekket stikker ca 3 cm for langt ut til å gå innom skjermen. Dekket tar altså oppi der skjermen skrår inn.

 

Men jeg tenkte på en ting angående de gummiklossene.. Hva om man satte inn f.eks 5-6, i stedet for 3 som er anbefalt, og så presser man dem sammen til passelig høyde med slike klemmer som man finner hos biltema under Styling - Eksteriør?

Blir ikke kraften bedre fordelt i fjæren da? Eventuelt bruke en slik som støtte på motsatt side av gummiklossen for å balansere fjæren?

 

Som dere sikkert skjønner vil jeg ha en så billig løsning som mulig :roll:

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar
er det kun på en side du har problemer?eller på begge sider?

5998953[/snapback]

 

Nå som jeg har tatt ut innerskjermene har jeg samme problem på begge sider: Ytterkantene på hjulene tar oppi skjermene der de skrår inn over dekkene. Før jeg gjorde det tok høyre bakhjul oppi skjermen både på innsiden og utsiden av dekket. Litt trangere på høyre side pga bensintank.

Lenke til kommentar

Billige løsninger blir fort langt dyrere enn man hadde trodd ;)

 

Har du sjekket tilstanden på demperne bak? På forrige bilen min tok bakhjulene inni helt til jeg byttet dempere, da kunne jeg ha baksetet fullt av folk.

 

Stivere fjærer eller mindre senking er ellers et tips ja. Eibach har gode greier :)

Lenke til kommentar
Bruk en plastklubbe og slå forsiktig inn den kanten som går på skjermen, slå den flat så den går mot ytterkanten av skjermen ;)

6017159[/snapback]

 

Tåler lakken dette? neppe.. ;)

 

Løsningen blir nok gummiklosser, rett og slett pga pris. Men øverste og nederste kloss skal deles i to, og klemmes fast med "senkesett". Bedre for fjærene vil jeg tro. Går til innkjøp at dette på tirsdag, og håper å ha det montert på onsdag, eventuelt torsdag.

 

Resultatet får dere høre da :)

Lenke til kommentar

Du kan varme lakken litt med en Turbo Torch (??) for at den skal bli litt mykere, for så å dra en hjemmevalsing..

 

Hjemmevalsing = legge et jernrør på dekket og benne den forsiktig nedover å få noen til å kjøre rolig fram og tilbake..

 

Dette var noe jeg prøvde andre gang på en Mustang 69' med godt hell (En rekord 86' på første forsøk :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...