Gå til innhold

Inkassokrav fra Lindorf - Hvilke rettigheter?


lokeland

Anbefalte innlegg

Jeg var en gang såpass dum at jeg bestilte en prøveboks på noen tablette kalt Zinkoral som visstnok skulle hjelpe mot dårlig ånde (kjøpte dem før modern ble klar over at jeg røyka.. =S). Fikk deretter tilsendt flere og fikk et abbonent på nakken. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre og overså fakturen. I går fikk jeg et brev med inkassokrav på ca. 650kr fra Lindorf. Om jeg ikke betaler innen 2 uker dobles beløpet osv. Men jeg er 15 og bestilte dette som 14 åring. Jeg har ikke penger til å betale for øyeblikket og vil nødig at foreldrene mine skal vite om det. Hvilke rettigheter har jeg og hva burde jeg gjøre? Skal prøve å rådføre meg med faren min. Og en slik utgift passer utrolig dårlig etter at grafikkortet kanskje er gått føyka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man lov til å abonnere på noe som helst uten underskrift fra en foresatt?

 

Jeg ville snakket med faren din og løst problemet. Han er nok mer ressursfull og kan snakke for seg. Men betale antar jeg du må gjøre uansett. Spørsmålet er vel bare om det kan løses direkte med leverandør istedet for inkassobyrået.

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg tenkte på, jeg kan jo egentlig ikke abbonere på det.

Jeg tror jeg skal prøve å låne penger va pappa (selv om jeg allerede skylder han 800kr) og betale og deretter ta det opp med Zinkoral. Men hva er sjansen for at jeg blir hørt? Gidder ikke gå til TV2 Hjelper deg for å få hjelp, for å si det på den måten. Vil bare bli ferdig med det.

Lenke til kommentar

De har vel strengt tatt ikke lov å selge sånt til deg som 14-åring, heller ikke lov å skrive deg opp og binde deg til et abbonnement, som 14-åring. Og det er definitivt de som har gjort noe galt/feil her.

 

Men lindorff er en helt annen sak. De driver bare med inkasso o.l. for andre firmaer.. og mangler helt det som heter etikk, moral, skikk og bruk.. Har vel vært flere tilfeller hvor de har fortsatt med å sende ut inkasso varsel/krav, selv om firmaet de gjør det for, har sagt fra om å stoppe det.. Ikke for å skremme deg eller noe, men senere i livet, når du har penger selv, og får inkasso fra lindorff, send skriftlig klage, med anmodning om bekreftelse når mottatt, så betal, deretter ta saken videre. For lindorff har ingen problemer med å fortsette å sende deg inkasso og purringer selvom de har en grunnløs sak, eller saken er under behandling.

 

Og sånt kan skape problemer senere i livet, mtp. kredittsjekk o.l.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar
Nå ble jeg litt beroliget. :) Skal prøve det, innen 13 dager fra idag.. :ermm:

5977320[/snapback]

Ingen grunn til å vente til "innen 13 dager". Sett deg ned idag og send et brev både til firmaet som solgte deg produktet og til Lindorf. Lindorf skal stoppe videre inkassohåndtering straks de er kjent med at det er strid om kravet.

Lenke til kommentar

Ta det helt med knusende ro. Barn under 18aar har ikke lov aa faa gjeld paa seg. Med andre ord, selskaper kan ikke kreve penger av deg naar du er under 18. Det er derfor du normalt maa ha foreldres underskrift hvis du bestiller noe og er under 18 aar. Har faren din skrevet under paa bestillingen eller medlemsskapet er det han som skylder penger, ikke du. Si ifra til lindorf om alderen din og ta d med knusende ro

Lenke til kommentar
pga egen erfaring vet jeg at det er ikkje lov og sende inkassokrav til noen under 18. er bare og ringe inkasso selskapet og si at di kan drite i å sende inkasso til deg. det funka fint for meg

5978911[/snapback]

 

 

Sier du det på den måten, så er de nok fryktelig behjelpelige ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Og sånt kan skape problemer senere i livet, mtp. kredittsjekk o.l.

5977454[/snapback]

 

Betalingsanmerkninger skal forsvinne med tiden.

 

 

Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg

 

:kilde:

5978202[/snapback]

 

Nå er det desverre stor forskjell på hvordan ting *skal* være, og hvordan de *er*, når det gjelder inkasso.

Lenke til kommentar

Du MÅ ta kontakt med inkassobyrået med en gang og hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt det til foreldrene mine. Hvor ille kan det bli?

 

Du har rotet det oppi en liten suppe, hvorfor i alle dager overså du bare fakturaen? Slikt forsvinner ikke av seg selv. Slik man reder ligger man.

 

Det ordner seg nok.

Lenke til kommentar

Det er sånn når du bestiller gratisprøver så fortsetter det som et abbonomang til du har sagt det opp. at du bare overså fakturaen og dreit i konsekvensene håper jeg er noe som forsvinner når du blir eldre..

 

forresten skrev du noen falske opplysninger når du bestilte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...