Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hunden har det jo somregel fint, men smertene hans kommer litt som gikt. Hvis det er væromslag eller veldig fuktig ute, får han problemer med å reise seg og går rarere enn vanlig. Morra mi hadde "kidnappet" bikkja, så jeg har ikke sett han på ett halvt år. Vi fikk han igjen for en uke siden, og han er værre enn noengang. Derfor vi dro til dyrlegen. Har ikke peil på hva som har skjedd der borte.

Grunnen til alle disse plagene er at han ble kjørt for hardt når han var liten. Lange sykkel- og joggeturer før han var ett år, turer på over en halvtime to ganger om dagen fra han var åtte uker etc.. Alt på asfalt. Jeg var ikke gammel nok til å vite bedre, og foreldrene mine veit jeg ikke hva tenkte på.

Hvis bikja som regel har det fint, synes jeg ikke man skal avlive. Så lenge det er en glad hund som fortsatt har gleder i livet, synes jeg den skal få leve en stund til. Selv om hunden har vondt en gang i blant, og ikke kan løpe like mye rundt som den kunne før, kan det være mange andre ting den fortsatt setter pris på, og den kan ha det fint de gangene den ikke har vondt.

Hvis den har det vondt omtrent hele tiden, og du ser på den at den ikke lenger har noen gleder i livet, er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Hunden har det jo somregel fint, men smertene hans kommer litt som gikt. Hvis det er væromslag eller veldig fuktig ute, får han problemer med å reise seg og går rarere enn vanlig. Morra mi hadde "kidnappet" bikkja, så jeg har ikke sett han på ett halvt år. Vi fikk han igjen for en uke siden, og han er værre enn noengang. Derfor vi dro til dyrlegen. Har ikke peil på hva som har skjedd der borte.

Grunnen til alle disse plagene er at han ble kjørt for hardt når han var liten. Lange sykkel- og joggeturer før han var ett år, turer på over en halvtime to ganger om dagen fra han var åtte uker etc.. Alt på asfalt. Jeg var ikke gammel nok til å vite bedre, og foreldrene mine veit jeg ikke hva tenkte på.

Hvis bikja som regel har det fint, synes jeg ikke man skal avlive. Så lenge det er en glad hund som fortsatt har gleder i livet, synes jeg den skal få leve en stund til. Selv om hunden har vondt en gang i blant, og ikke kan løpe like mye rundt som den kunne før, kan det være mange andre ting den fortsatt setter pris på, og den kan ha det fint de gangene den ikke har vondt.

Hvis den har det vondt omtrent hele tiden, og du ser på den at den ikke lenger har noen gleder i livet, er jeg enig med deg.

Er enig i det jeg også. Kan hunden ha fine dager med rimadyl så la han gå på det så lenge det hjelper. Når det ikke hjelper lenger så får man vurdere det der og da.

Lenke til kommentar
Ja, helt enig. Burde ikke vært lov å være interessert i slikt, tenk å ha andre interesser enn turgåing og fysisk trening da gitt!

 

Jeg finner ditt ironiske utsagn humoristisk siden du har misset poenget mitt fullstendig.

Det var ikke ment hundre prosent til ditt innlegg alene. Det blir bare kjedelig at hver gang noen nevner noe om utstilling kommer det spydige kommentarer fra annet hold. Som du sa, man har forskjellige interesser. Syns det er dumt at fordi man har interesse av å stille ut, så gjør man tydeligvis BARE det. Og bryr seg ikke om helse eller annen trening.

Lenke til kommentar

Tenke jeg skulle spør dere hundeelskere om et spørsmål: :)

 

Jeg og samboeren har tenkt på å skaffe oss en hund. Saken er bare at vi har en katt fra før av. Når katten ser hunder ute freaker hun ganske bra. Vi bor ved en skog, så er mest der hun holder til.

 

Den ene hunden vi har sett litt på (annonse) skriver at hunden er godt vant til katter. Men kan katten bli vant til en hund?

 

Vil det heller bli enklere å kjøpe en valp enn voksen hund?

 

Sånn for opplysning er jeg vokst opp med hund og føler jeg har litt peiling. Men katter har jeg ingen erfaring med. (Det er kjæresten sin katt, vi har akkurat flyttet sammen)

Lenke til kommentar
Tenke jeg skulle spør dere hundeelskere om et spørsmål: :)

 

Jeg og samboeren har tenkt på å skaffe oss en hund. Saken er bare at vi har en katt fra før av. Når katten ser hunder ute freaker hun ganske bra. Vi bor ved en skog, så er mest der hun holder til.

 

Den ene hunden vi har sett litt på (annonse) skriver at hunden er godt vant til katter. Men kan katten bli vant til en hund?

 

Vil det heller bli enklere å kjøpe en valp enn voksen hund?

 

Sånn for opplysning er jeg vokst opp med hund og føler jeg har litt peiling. Men katter har jeg ingen erfaring med. (Det er kjæresten sin katt, vi har akkurat flyttet sammen)

Enkelte raser er og forblir ivrige på å jakte katter, men forholder seg som regel rolige ovenfor husets katt, og en valp vil fort lære seg at en katt ikke er til å spøke med. Katter er flinke til å fortelle hvem som er sjef! Jeg har solgt flere valper til folk med en voksen katt i huset, og det har gått utrolig bra. Du kan ikke forvente at de skal bli venner, men det er vel greit at de bare godtar hverandre? Nå har jeg mest erfaring med småraser, men har også hatt bearded collie og katt, noe som gikk helt fint.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Det blir nok en del krig i begynnelsen. Ikke direkte krig som i angriper hverandre, men katten kommer nok til å frese en del og kanskje slå etter hunden dersom den kommer for nær. Bikkja lærer som oftes hvordan den skal omgås katten ;)

Min hund har hoppa på katta et par ganger når hun klorte han -fordi han kom for nær og ville herje. Skummelt, han er jo ganske stor og kan lett filleriste henne dersom han går inn for det. De bor ikke sammen nå da..

Mange hunder bryr seg ikke om katter, og noen liker KUN de i huset.

Vil si det er lettere med en valp..kanskje.. Kommer helt an på rasen til den voksne hunden.

 

Som Elelmar er inne på over her. Jaktinstinkt. Min har et par ganger 'jaktet' på kattene. Og det får han IKKE lov til!

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Det jeg har sett på til nå og som frister mest, hvis jeg kan si det på den måten, er en chihuahua. Og jeg skjønner fordommer, men jeg har ikke lyst på bare fordi det er en "motehund". ;) Da jeg var lita (som var for ca 100 år siden :p ) skulle vi egentlig få en sånn og hadde en på besøk. Og siden har jeg vært forelska i rasen og har lest mye om den.

 

Men absolutt ingenting er bestemt! Vi kan like godt få tak i en blandingshund, vi må finne noe som vi tror vil passe oss. (Det blir nok uansett en liten hund). Vi er enda bare i tenkeboksen og må tenke nøye gjennom om vi egentlig har tid til en hund. Den vil jo forhåpentligvis bli hos oss i mange år framover. :)

Lenke til kommentar
Er det en liten hund, vil den nok fort skjønne greia med at katter enten er dritkule kompiser å leke med (plage), eller noe man har respekt for. Hvertfall min erfaring. Tror nok det vil gå bra jeg, voksen som valp :)

Høres lovende ut. Jeg savner i hvert fall veldig å ha hund. Blir liksom noe som mangler når man er oppvokst med det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...