Gå til innhold

Blu-ray for PC i juni


Anbefalte innlegg

Hva ellers mener du soneinndelingen er til for da? Hvor stort var problemet med at folk importerte kjøpefilmer på VHS, og ikke gikk på kino? Hvor vanlig er det nå som sonesystemet er ubrukelig å kjøpe en DVD før det kommer på kino, og ikek gå på forestillingen?

 

AtW

5973024[/snapback]

 

Det var meget lite import av VHS på grunn av at veldig få VHS spillere greide å spille av NTSC systemet. Disse kom for det meste de siste årene før DVD kom. Men når DVD kom ble det besluttet at Japan skulle ha Sone 2, sammen med Europa og Sør-Afrika. Siden Japan har NTSC som TV system og Europa PAL, så måtte alle Sone 2 kompatible spillere kunne spille av begge signaler.

 

Hvor stort var PC kopiering av filmer når DVD ble sluppet? Det var ikke noe problem den gangen. Den eneste kopisperren som var på filmene var den spillerene sendte ut av utgangene. Derfor var innføringen av soneinndeling det jeg har nevnt før. Hadde filmselskapene og produsentene av DVD skjønt hvor mye pirat kopiering ville ført med seg, så ville de garantert ha bakt inn DRM støtte i dagens format. Men siden problemet har blitt ganske stort så baker de det nå inn i de nye formatene.

 

Men hvorfor koster egentlig alt så mye mer i Norge enn andre steder? Det er nok av den enkle grunn at dumme Ola Nordmann betaler det det koster for ting, og ikke gidder å gjøre motstand når ting koster så mye mer enn andre steder. Bare ta bil som ett godt eksempel. Noen skriker av og til om høye avgifter, men det blir aldri noe mer enn det. Folk stemmer omigjen på de samme partiene som innfører disse avgiftene. Hadde folk faktisk giddi å si i fra så hadde ting blitt billigere også her hjemme. Men vi er å blir verdens lateste folk. Meg inkludert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ligger det ikke litt i Soneinndelingen at man bedre skulle beskytte kinomarkedet i verden?

 

Filmer var jo tilgjengelig på DVD i USA før de kom på kino i norge. Og det fantes nok av utelandske nettsider man kunne kjøpe disse enkelt og billig fra.

 

Jeg har selv tatt meg i å ikke gå på kino for å se filmen fordi jeg fikk tak i den på annen måte og kunne se den på hjemmekino annlegget. Tom. noen LOTR filmer fordi en 3 times kinotur ikke alltid er like fristende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

På "Istid2" måtte jeg holde meg for ørene i en del scener... ble bekymret for barneørene som skulle tåle den ekstreme lyden. Eldorado5. Hva med å tenke litt på barneørene (3-6 år) på barnefilmer... kinoopperatører?

 

Så "Vendetta" på Colluseum1, der var ikke lyden like ekstrem. Men ekstrem i noen scener som når det er en del eksplosjoner. Men alikevel fikk jeg ikke vondt i ørene.

 

"Slipp Jimmy Fri!" skal jeg også se på kino rett og slett fordi jeg ikke orker å vente på en DVD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har nærmest kaldsvettet og hatt vondt i nakke/hode etter kinofilmer. Rart ikke flere klager og noe gjøres.

 

Hvor kan man klage på slikt? Har THX tatt feil i en sving og trodd at lydopplevelse er volum? Hvorfor kan de ikke i det minsta balansere slik at skarpe toner ikke er så ekstremt høye men at bulder godt kan skrus opp noe?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343: Jeg plages også av lydnivået på kino. Har holdt meg for ørene mange ganger og likevel kommet ut av kinoen med piping i ørene og hodepine. Hjemme har man mulighet for å justere lyden etter behag.

5976214[/snapback]

 

Hmm, personlig snes jeg det har blitt bedre enn det var for 7-8 år siden, da jeg virkelig ble plaget, kanskje det er hørselen min som har blitt knekt? Her i trondheim synes jeg jevnt over ikke at det er så ille, selv om jeg må innrømme at istid2 hadde ganske høyt volum.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva ellers mener du soneinndelingen er til for da? Hvor stort var problemet med at folk importerte kjøpefilmer på VHS, og ikke gikk på kino? Hvor vanlig er det nå som sonesystemet er ubrukelig å kjøpe en DVD før det kommer på kino, og ikek gå på forestillingen?

 

AtW

5973024[/snapback]

 

Det var meget lite import av VHS på grunn av at veldig få VHS spillere greide å spille av NTSC systemet. Disse kom for det meste de siste årene før DVD kom. Men når DVD kom ble det besluttet at Japan skulle ha Sone 2, sammen med Europa og Sør-Afrika. Siden Japan har NTSC som TV system og Europa PAL, så måtte alle Sone 2 kompatible spillere kunne spille av begge signaler.

 

Hvor stort var PC kopiering av filmer når DVD ble sluppet? Det var ikke noe problem den gangen. Den eneste kopisperren som var på filmene var den spillerene sendte ut av utgangene. Derfor var innføringen av soneinndeling det jeg har nevnt før. Hadde filmselskapene og produsentene av DVD skjønt hvor mye pirat kopiering ville ført med seg, så ville de garantert ha bakt inn DRM støtte i dagens format. Men siden problemet har blitt ganske stort så baker de det nå inn i de nye formatene.

 

Men hvorfor koster egentlig alt så mye mer i Norge enn andre steder? Det er nok av den enkle grunn at dumme Ola Nordmann betaler det det koster for ting, og ikke gidder å gjøre motstand når ting koster så mye mer enn andre steder. Bare ta bil som ett godt eksempel. Noen skriker av og til om høye avgifter, men det blir aldri noe mer enn det. Folk stemmer omigjen på de samme partiene som innfører disse avgiftene. Hadde folk faktisk giddi å si i fra så hadde ting blitt billigere også her hjemme. Men vi er å blir verdens lateste folk. Meg inkludert.

5975795[/snapback]

 

Du svarer ikke på spørsmålet, hvor mange kjøper sone1-filmer på dvd istedet for å se de på kino? Det er jo denne gruppen du mener soneinndeling skal hindre.

 

Jeg er enig med de fleste andre her, soneinndeling er mest for å maksimere profitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på spørsmålet, hvor mange kjøper sone1-filmer på dvd istedet for å se de på kino? Det er jo denne gruppen du mener soneinndeling skal hindre.

 

Jeg er enig med de fleste andre her, soneinndeling er mest for å maksimere profitt.

 

AtW

5976545[/snapback]

 

Som jeg har sakt, Soneinndeling er for at man skal beskytte kino makedet i landene hvor filmene kommer senere. Dermed kan de selge filmen 2 ganger, først kino, så DVD. Men det er ikke kopibeskyttelse som du hevdet.

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på spørsmålet, hvor mange kjøper sone1-filmer på dvd istedet for å se de på kino? Det er jo denne gruppen du mener soneinndeling skal hindre.

 

Jeg er enig med de fleste andre her, soneinndeling er mest for å maksimere profitt.

 

AtW

5976545[/snapback]

 

Som jeg har sakt, Soneinndeling er for at man skal beskytte kino makedet i landene hvor filmene kommer senere. Dermed kan de selge filmen 2 ganger, først kino, så DVD. Men det er ikke kopibeskyttelse som du hevdet.

5980068[/snapback]

 

Jeg har ikke hevdet det er kopibeskyttelse, du hevdet at DRM ikke hadde vær der om man ikke hadde kopiert, derfor spurte jeg retoriske hva slags piratkopiering soneinndeling (som er drm) hindrer.

 

Og igjen vil jeg spørre deg om hvor mange du tror kjøper en sone1-film istedet for å gå på kino.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Og igjen vil jeg spørre deg om hvor mange du tror kjøper en sone1-film istedet for å gå på kino.

 

AtW

5980103[/snapback]

 

Det er nok mange nok som gjør det. Det finnes nok ingen konkrete tall. Men stedet jeg handler i Oslo selger sone 1 filmer i store tall. Men kommer filmen på kino her hjemme før den blir sluppet på DVD, så går nok mange av dem på kino. Jeg har selv ikke vært på kino på evigheter.

Lenke til kommentar
Og igjen vil jeg spørre deg om hvor mange du tror kjøper en sone1-film istedet for å gå på kino.

 

AtW

5980103[/snapback]

 

Det er nok mange nok som gjør det. Det finnes nok ingen konkrete tall. Men stedet jeg handler i Oslo selger sone 1 filmer i store tall. Men kommer filmen på kino her hjemme før den blir sluppet på DVD, så går nok mange av dem på kino. Jeg har selv ikke vært på kino på evigheter.

5980576[/snapback]

 

Det er mange som kjøper sone1 ja, og mange som går lite på kino, men jeg har vansklig for å tro at import-DVD er en erstatning for kino. Men vi får vel kanskje bare være enig om å være uenig i soneinndelingens tiltenkte funskjon.

 

Ellers synes jeg soneinndeling er et godt eksempel på drm som ikke har noe med kopibeskyttelse å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...