Gå til innhold

Blu-ray for PC i juni


Anbefalte innlegg

Alle formater er dyre i starten, bare se hva en CD brenner kostet i starten. De som sier at "BD kommer aldri til å bli billig" bør tenke seg om.

 

Og når det kommer til griske selskaper... Tja vi mennesker er jo griske av natur. Først meg selv og så meg selv. Mange går langt bare for penger.. Uansett alternativet til at selskapene tjener gode penger er at det ikke blir film/musikk ut til folket. Alle storfilmene uteblir.

 

Mvh

5961865[/snapback]

 

Jasså? Personlig tror jeg kulturverdenen hadde hatt godt av å slippe griske mellomledd, og selv uten salg av cder eller dvd (eller tilsvarende) så vil kultur finnes.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle formater er dyre i starten, bare se hva en CD brenner kostet i starten. De som sier at "BD kommer aldri til å bli billig" bør tenke seg om.

 

Og når det kommer til griske selskaper... Tja vi mennesker er jo griske av natur. Først meg selv og så meg selv. Mange går langt bare for penger.. Uansett alternativet til at selskapene tjener gode penger er at det ikke blir film/musikk ut til folket. Alle storfilmene uteblir.

 

Mvh

5961865[/snapback]

Hallo!! Du vet at det er Sony (Fony) vi snakker om her?

 

Man kan ikke sammenligne dette med hvordan CD utviklet seg, CD`en var pioneren og hadde monopol fra dag en. Det er forøvrig et format fra Philips.

 

Man kan til en viss grad trekke paraleller mellom DVD+R vs. DVD-R, men dette blir ikke helt riktig heller da forskjellen mellom bluray og HD-DVD er mye større.

 

Sony = dyrt

 

Jeg hadde vært for blueray om det var Nec eller andre aktører som stod bak. Da hadde bluray og bluray-medie blitt mye billigere. Men jeg er generelt skeptisk til alt sony har en finger med i. Sony er grådig, men det som bekymrer meg mest er at sony ønsker mye større kontroll over hvordan du skal kunne bruke mediet :ermm:

 

Kanskje grunnen kan være de store mengdene musikk og film de eier rettighetene til? Det er nettopp derfor jeg ikke hadde vært skeptisk om det f.eks var Nec som stod bak teknologien :whistle:

 

Håper formatet blir en like stort som Atrac eller minidisk ble (begge fra sony) :tease:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Alle formater er dyre i starten, bare se hva en CD brenner kostet i starten. De som sier at "BD kommer aldri til å bli billig" bør tenke seg om.

Misforstå meg rett. Det er ikke først og fremst selve prisen på avspilleren eller platene som får meg til å snu ryggen til. Prinsippene her handler om man ønsker å støtte DRM-rottene med kroner fra din egen lommebok og samtidig hjelpe dem til å oppnå en de facto standard slik at det blir en allmenn oppfatning som f.eks "Jo, selvfølgelig må jeg ha Blueray/HD-DVD-spiller!" og "Hæ? Får du ikke spilt av Blueray/HD-DVD-filmen jeg kjøpte i gave til deg?!?" - eller sagt med andre ord "Jo, selvfølgelig vil jeg ha tvangstrøye!" og "Hæ? Liker du ikke å gå med tvangstrøye?!?" .

 

Ett sted må grensa gå. Mine rettigheter er ikke til salgs i hvert fall.

 

Og når det kommer til griske selskaper... Tja vi mennesker er jo griske av natur. Først meg selv og så meg selv. Mange går langt bare for penger.. Uansett alternativet til at selskapene tjener gode penger er at det ikke blir film/musikk ut til folket. Alle storfilmene uteblir.

Jeg tror det er fint mulig å ha et yrende kulturliv med produksjon av gode filmer og bra musikk og fortsatt tjene gode nok penger på dette selv uten DRM. DRM-en på DVD-systemet med CSS og soneinndeling har jo vist seg å være relativt ineffektivt og lett omgåelig, i dag kan den kanskje betegnes som ubetydelig. Den kan i hvert fall ikke påståes å være noen stor hindring for de som ønsker å drive med ulovlig kopiering av DVD-innhold i hvert fall. Allikevel kan det heller ikke påstås at kulturlivet idag ikke er bærekraftig: Produksjonene kommer på samlebånd. Verken Hollywood eller de fire store musikkselskapene i spissen av DRM-lobbyistene ser ut til å opphøre eller gå konk.

 

At alt legges brakk og at nyskapning stopper uten solid DRM og forbrukerne trygt plassert i tvangstrøyer er kun skremselspropaganda fra DRM-rottene. Jeg vil kanskje ta i bruk HD-DVD/Blueray-teknologien når/dersom man finner måter for å omgå DRM-sperrene slik at man selv kan ivareta forbrukerrettighetene man har. Så joda, også jeg er grisk. Jeg er grisk på mine forbrukerrettigheter ;-) Takk for oppmerksomheten.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

De skal bare dra langt ut på viddene med de drm-befengte spillerene sine. De syter og klager, men fakta er at de aldri har tjent så mye penger som nå, til tross for at man enkelt kan laste ned filmer, musikk osv.

 

Når skal de forstå at de må spille på lag med kundene sine, og ikke gå inn for å plage dem mest mulig?

Endret av Insanity
Lenke til kommentar

Haha, her var vi voksne gutter.

 

BD er et samarbeidsprosjekt mellom de største i CE industrien. Man kan ikke sette = Sony på BD. DRM'en er utviklet av MS, Intel, Toshiba, Disney og Sony. http://en.wikipedia.org/wiki/AACS

 

Du må gjerne sette = Sony på BD, men jeg tipper disse vil føle seg oversett:

Contributors

 

Adobe Systems

Almedio Inc.

Alticast

Aplix Corporation

ArcSoft, Inc.

ATI Technologies Inc.

AudioDev AB

Broadcom Corporation

Canon Inc.

CMC Magnetics Corporation

Coding Technologies GmbH

Cryptography Research Inc.

CyberLink Corp.

DATARIUS Technologies GmbH

DCA Inc.

Deluxe Media Services Inc.

Dolby Laboratories Inc.

DTS, Inc.

Electronic Arts Inc.

Esmertec

Fuji Photo Film Co. Ltd.

Fujitsu Ltd.

Horizon Semiconductor

Imation Corp.

InterVideo Inc.

Kenwood Corporation

Lionsgate Entertainment

LITE-ON IT Corporation

LSI Logic

MediaTek Inc.

Meridian Audio Ltd.

Metta Technology

Mitsubishi Kagaku Media Co.Ltd.

Mitsui Chemicals Inc.

Moser Baer India Limited

MX Entertainment

Nero

Optodisc Technology Corporation

Paramount Pictures Corporation

Pixela Corporation

Prodisc Technology Inc.

Pulstec Industrial Co., Ltd.

Ricoh Co., Ltd.

Ritek Corporation

ShibaSoku Co. Ltd.

Sigma Designs Inc.

Sonic Solutions

Sonopress

Sony BMG Music Entertainment

ST Microelectronics

Sunext

Sun Microsystems, Inc.

Taiyo Yuden Co., Ltd.,

Universal Music Group

Victor Company of Japan, Ltd.

Visionare Corporation

Zentek Technology Japan, Inc.

ZOOtech Ltd.

Zoran Corporation

 

Members

 

Alpine Electronics Inc.

Anwell Technologies USA

Asahi Kasei Microsystems Co., Ltd.

ashampoo GmbH & Co. KG

Atmel Corporation

Bandai Visual Co. Ltd.

BASF AG

Basler Vision Technologies

BenQ Corporation

B.H.A. Corporation

Bose Corporation

B&W Group

The Cannery

Cheertek Inc.

Cinram Manufacturing Inc.

D&M holdings, Inc.

Daewoo Electronics Corporation

Daikin Industries, Ltd.

Degussa

Eclipse Data Technologies

Elpida Memory, Inc.

ESS Technology Inc.

Expert Magnetics Corp.

Funai Electric Co., Ltd.

GalleryPlayer Media Networks

Gear Software

Hie Electronics, Inc.

Hoei Sangyo Co., Ltd.

IMAGICA Corp.

INFODISC Technology Co., Ltd.

Infomedia Inc.

Intersil Corporation

Kadokawa Holdings Inc.

Kaleidescape, Inc.

Kitano Co., Ltd.

Konica Minolta Opto Inc.

Laser Pacific Media Corp.

Lauda Co. Ltd.

Lead Data Inc.

LEADER ELECTRONICS CORP

Lenovo

Linn Products Ltd.

LINTEC Corporation

M2 Engineering AB

MainConcept AG

Maxim Integrated Products

Memorex Products Inc.

Mitsumi Electric Co., Ltd.

Must Technology Co., Ltd.

Netflix Inc.

Newtech Infosystems Inc.

NEXAPM Systems Technology Inc.

Nightjar LLC

Nikkatsu Corporation

NTT Electronics Corporation

nVidia Corporation

Omnibus Japan Inc.

Onkyo Corporation

Online Media Technologies Ltd.

Ono Sokki Co., Ltd.

OPT Corporation

Osmosys SA

Pinnacle Systems

PoINT Software & Systems GmbH

PowerFile

Primera Technology, Inc.

Quanta Storage Inc.

Realtek Semiconductor Corp.

Rimage Corporation

Sanyo Electric Co., Ltd.

Dr. Schwab Inspection Technology GmbH

SDI Media America

Shinano Kenshi Co. Ltd.

Singulus Technologies

STEAG ETA-OPTIK GmbH

Sumitomo Bakelite

Tao Group Limited

Targray Technology International Inc.

TEAC Corporation

Teijin Chemicals Ltd.

THX Ltd.

Toei Video Company Ltd.

Toho Company, Ltd.

Toppan Printing Co., Ltd.

TOPTICA Photonics AG

UmeDisc Ltd.

Unaxis Balzer AG

Vivendi Universal Games

Yamaha Corporation

Yokogawa Electric Corporation

1K Studios, LLC

 

 

Kultur er et mye misbrukt begrep, definer kultur (det motsatte av ukultur?). Noe kultur får en haug med støtte fordi det er smal kultur. En eller annen gjøgler står på et hjørne i bare hatten og synger god morgen norge kan gjerne kalles for kultur. Man trenger kun flosshatt gitar og pc for å lage en sang, men det blir som regel ikke det beste.. De bruker gjerne lang tid i studio etc.

 

For film blir det enda verre. Der går det sport i å sprenge budsjetter. Og nylig ble en animert Norsk film den dyreste i Norges filmhistorie. Milliardene ruller fort i Hollywood (hvis man ikke tenke Days of our life, men det går vel igjen under kultur). Hvorfor brenner de av milliarder? Jo for å få muligheten til inntjening senere.Det er ikke forbudt å tjene gode penger, selv om enkelte sosialister sier fyfy og janteloven herjer vilt i Norge. Og det er nå engang slik at selv om man brenner milliarder på en film, så er det ikke sikkert det blir en kassasuksess. Faktisk så kan det være noen få blockbustere som subsidierer mange andre filmproduksjoner.

 

Forbruker rettigheter, kan man egentlig gjøre som man vil med ting man kjøper? Kan man stjele kopier? Laste ned? Rappe en DVD hos platekompaniet? Kan man bruke sin egen bil og kjøre i 240km/t? Har man krav på en ny tv hvis man har skrudd den fra hverandre for å se om man kunne sette den sammen? Ja DRM er til for å sikre inntekter til filmselskapene. Ja de vil maksimere profitt, men det er det jo ikke noe galt i. Liker dere ikke det så får dere la være å SE på filmen da. La være å kjøpe den, la være å se. Selv om jeg har lyst på en Ferrari så kan jeg ikke bare ta den første jeg ser. Så sier dere, ja men det er ikke det samme. Ferrari er en fysisk ting, men er det egentlig så forskjellig? Det står en lang rekke mennesker bak hver Ferrari, som lever av å selge, reparere, bygge, restaurere, forsikre hver Ferrari. Akkurat som det er mange som lever av å selge DVD'er. Det er det som holder økonomien i gang. Hvis dere ikke liker økonomisk tankegang, så kan dere flytte til Cuba. Men jeg tviler på at dere vil trives noe bedre under antikapitalisme.

 

Og sist men ikke minst, Sony = dyrt. HD-DVD = billig. HD-DVD kan subisidiere spillerne sine fordi de er enerådene. Toshiba får royaltees senere hvis formatet slår an. Sony kan ikke gjøre det, fordi det vil undergrave deres egne støttespillere som Pioneer, Samsung, LG, Phillips, etc etc.

Lenke til kommentar
Hvis dere ikke liker økonomisk tankegang, så kan dere flytte til Cuba. Men jeg tviler på at dere vil trives noe bedre under antikapitalisme.

5963097[/snapback]

Nå synes jeg du antar litt mye. Griskhet er ikke nødvendigvis det samme som kapitalisme og motstand mot BD og HD-DVD er ikke nødvendigvis motstand mot kapitalistismen. Jeg synes kapitalisme er et svært viktig verktøy til å bygge samfunnet med, men alt er ikke bare gull og grønne skoger. Akkurat som kaptialismen, er hester nyttige dyr, men de må temmes og dresseres for å fungere som ønsket. Det jeg vil frem til er at selv om kapitalisme er svært viktig og nødvendig så bærer det galt av sted om den får være utemmet og vill. Og da får man konkurransehemmende tiltak som DRM og salgsmetoder som går ut over miljøet, er tidstyver, gjør produsentene ansvarsløse, plager folk, er direkte urettferdige/ufine osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Forbruker rettigheter, kan man egentlig gjøre som man vil med ting man kjøper? Kan man stjele kopier? Laste ned? Rappe en DVD hos platekompaniet? Kan man bruke sin egen bil og kjøre i 240km/t? Har man krav på en ny tv hvis man har skrudd den fra hverandre for å se om man kunne sette den sammen?

Mine forbrukerrettigheter i Norge gir meg i hvert fall lov til å ta sikkerhetskopi, og la venner/familie kopiere mine kjøpte plater. I tillegg kan jeg bryte eventuelle avspillingssperrer (dersom jeg klarer) som skulle hindre meg i å spille av innholdet på relevant maskinvare. Vil det f.eks finnes drivere til BlueRay-/HD-DVD-spillere for Linux, *BSD eller lignende (jfr. Økokrim vs. Jon Lech Johansen-saken)? Det kommer neppe med det første.

 

Ja DRM er til for å sikre inntekter til filmselskapene. Ja de vil maksimere profitt, men det er det jo ikke noe galt i. Liker dere ikke det så får dere la være å SE på filmen da. La være å kjøpe den, la være å se.
Jepp, selvfølgelige vil de maksimere profitt. Men som forbruker kan man selv velge å ikke gjennomføre handelen dersom premissene koster for mye. Den enkleste måten å bli hørt på er å stemme med lommeboka mi, det er det språket de forstår best. Jeg gidder ikke bare gi fra meg rettighetene mine for at andre skal kunne tjene enda mer penger. Jeg overlever nok selv om jeg må se innholdet på kino / TV :-)

 

Og sist men ikke minst, Sony = dyrt. HD-DVD = billig. HD-DVD kan subisidiere spillerne sine fordi de er enerådene. Toshiba får royaltees senere hvis formatet slår an. Sony kan ikke gjøre det, fordi det vil undergrave deres egne støttespillere som Pioneer, Samsung, LG, Phillips, etc etc.

Dette var interessant. Det vil bli spennende å se hvilken av de to teknologiene som vil bli mest dominerende. Hybrid-spillere har jo blitt omtalt/presentert, men det spørs om hybrid-løsninger vil bli like vanlig som for DVD+R/DVD-R-spillere siden det er større forskjeller mellom BlueRay og HD.
Lenke til kommentar
Mine forbrukerrettigheter i Norge gir meg i hvert fall lov til å ta sikkerhetskopi, og la venner/familie kopiere mine kjøpte plater. I tillegg kan jeg bryte eventuelle avspillingssperrer (dersom jeg klarer) som skulle hindre meg i å spille av innholdet på relevant maskinvare. Vil det f.eks finnes drivere til BlueRay-/HD-DVD-spillere for Linux, *BSD eller lignende (jfr. Økokrim vs. Jon Lech Johansen-saken)? Det kommer neppe med det første.
Tjass, hvem vet med den nye åndsverksloven. Den klarte jo på en merkelig måte å legalisere bruken gitt visse forutsetninger, men forby verktøyet. Les den selv her: §53a. Legg spesielt merke til forskjellen mellom "i denne paragrafen" og deretter "i første ledd", som kun gjelder første setningen. Så det er ikke ulovlig å bruke det, men å produsere/distribuere et verktøy for det er ulovlig. Når det kommer en ny DVD-Jon sak skal det bli interessant å se hvordan det kan være ulovlig å produsere et verktøy for å gjøre noe lovlig...
Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke folk få med seg at BD og HD-DVD bruker samme kopibeskyttelse?

 

Og hvis selskapene vil selge filmer/maskinvare i norge så må de vel forholde seg til norges lover?

5963657[/snapback]

Jeg var litt utdatert og har nå fått med meg at de to formatene forenes med tanke på DRM..

 

Uansett så tenker jeg å holde meg langt unna mediene de to første årene og kanskje for evig. Vurderer faktisk å gå tilbake til floppydisker :hmm:

 

Harddisk GB/kr. forholdet kommer til å være sinnsykt lav på slutten av året og i 2007, så tror jeg kun skal holde meg til harddisker ;)

 

Dessuten er det kjedelig å brenne plater.. bare så det er sagt :p

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
hvorfor kan ikke folk få med seg at BD og HD-DVD bruker samme kopibeskyttelse?

 

Og hvis selskapene vil selge filmer/maskinvare i norge så må de vel forholde seg til norges lover?

5963657[/snapback]

 

De prøver nok å snike seg unna, se på iTunes-saken feks. Ikke er jeg overbevist om at lovene er bra nok til å beskytte oss mot "overgrep" fra media-bransjen heller, se på den nye åndsverkloven feks. (og førsteutkastet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er BD-RE?

 

Ellers tror jeg at vi nærmer oss en ny trend når det gjelder lesere og skrivere. Istedet for at alle sitter med samme type enheter vil nok:

 

- de som har PS3 investere kanskje i en BD brenner

- de som har Xbox360 beholder sin DVD brenner og går kanskje til HDDVD når 360 får det.

- Filmentusiaster kjøper muligens BD brennere siden brorparten filmselskapene ser ut til å stå bak denne.

- Noen blir sittende med sine DVD brenner siden film på DVD neppe blir en minoritet de første 7-8 årene. Overgangen fra VHS til DVD krevde kun ny spiller og tok mange år før DVD hadde bedre utvalg i utleie bransjen, mens overgangen fra DVD til HD krever både spiller og tv bytte.

- Så er den en haug andre bra optiske mediagenerasjoner rett rundt hjørnet hvor en av disse kan bli den foretrukne PC standardene, og at en annen blir en Backup standard(ekstremt dyr osv.).

 

Så istedet for 1 standard slik det har vært før tror jeg vi vil se et 3-4 delt bilde med spesialiseringer på sin type bruk, på denne fronten fremover. I dette bildet tenker jeg ikke på spesielle gadgets som allered har spesielle optiske tilpasninger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
- Noen blir sittende med sine DVD brenner siden film på DVD neppe blir en minoritet de første 7-8 årene. Overgangen fra VHS til DVD krevde kun ny spiller og tok mange år før DVD hadde bedre utvalg i utleie bransjen, mens overgangen fra DVD til HD krever både spiller og tv bytte.

 

 

For å ikke snakke om at DVD er mye mer praktisk enn VHS, fra DVD til de nye formatene blir ikek forskjellen så stor, så jeg tror det tar endel tid før mannen i gata skifter. "Vanlige folk" virker mer opptatt av hva som er enkelt og greit å bruke, enn hva som er teknisk bra.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Akkurat det jeg også tror ATW :thumbup:. Samt at mange siste 5 årene opptil nåtid har investert i dyre 100hz widescreen tv apparater med digitale motion chips og alt mulig slags dyr innebygd bildebehandling for å utnytte DVD formatet fullt ut. Og ikke minst megadyre Plasma skjermer som kanskje ikke er HD-Ready engang.

 

Hvem bortsett fra råbarka entusiaster gidder, og tar seg råd til å bytte til ekstremt dyrt nytt utstyr hvor de fleste kanskje ikke ser noe særlig forskjell fra DVD og dyre widescreen tv'er?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man kan ta kopier av begge formater, såkalte Managed Copies. Men det er en mulighet man potensielt må betale for. Enten gjennom høyere utsalgspris for disken eller ved en eller annen betalingform.

 

Ellers så er jeg enig i at det går en grense for DRM og uskyldige skal få erstattet sitt tap. Prinsippiellt så bør man få lov til å lagre cd/dvd/hd der man vil, problemet er at veien er kort fra min harddisk til naboen, og deretter til naboen hans som har en venn i Finnmark som har en venn i Russland som har hele Moskva som venner. Og det er her man må ha kontroll for å sikre inntektsgrunnlaget som filmselskaper lever av. Slikt sett så gir AACS større muligheter enn CSS (før det ble hacket), men det kan også brukes til å begrense formatene betydelig blant annet ved å innføre ICT flagg (down rez på analog video).

 

Jeg har ingen interesser av at filmselskapene tjener, penger ei heller Sony, Toshiba eller noen interessenter i disse sakene. Men jeg vil gjerne at de fortsetter å lage filmer, så jeg kan fortsette med hobbyen min. Selv om de lager mye crap, så hender det at de glimter til med LOTR og lignende.

 

Jeg sa vel aldri at det var likhetstegn ved Cuba og antiDRM. Men det er alltid noen som trekker frem "griske" selskaper, så da må man ty til sterke virkemidler for å få frem et budskap. Selv om man står i fare for å bli misoppfattet. Jada man må ha kontroll og lover/regler samt trimme økonomiske systemer. Men man må også ha incentivordninger på plass slik at selskapene opptrer på ønsket vis. Og man vil alltid uansett system finne svarte får. Nok OT.

 

La oss finne ut hvordan spillerene gjør det i det praktiske liv gjennom PS3 og standalone spillere. Er det møkk, så vet vi hvordan det går... Rett på dynga (hmm, litt økonomi her også jaja bare with me=).

Lenke til kommentar

Er ikke PS3 rundt hjørnet i Juni? Vil Xbox360 rekke dette før den tid?

 

Hørte at Xbox360 har enorme varmeproblemer både i PSU og CPU med heng og frys problemer pga dette med sin 90nm CPU og at man ikke burde kjøpe Xbox360 før de leverer enheter med den nye, raskere og kaldere 65nm CPU'en som skal erstatte den problemfylte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...