Gå til innhold

Flis i fingen av glass - farlig? hvordan fjerne?


Kenny000

Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Fikk en flis i pekfingen her om dagen, den er av glass, men jeg kan ikke se den fordi den er så liten.

 

Jeg kan se såret og det kommer litt blod ut om jeg klemmer hardt rundt såret. Fingen er også blitt ganske følsom (vond) etter dette..

 

Noen som vet hvordan jeg kan få den ut? Eller vil den komme ut av seg selv etterhvert?

 

Noen som vet om det er farlig om den ikke fjernes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bør du fjerne så fort som mulig!

 

Fremmedlegemer i kroppen irriterer hjernen og om du lar den bli vil kroppen ignorere fingeren din. Stoppe blodtilførselen osv. Den vil bare dø og det er vanskelig å få tilbake.

 

 

:tease:

 

Lenke til kommentar
slemme der er.. :(

5941735[/snapback]

Naww.. Unnskyld. :( *Klemme på dakar lille kosebamsen*

 

Nei, ærlig talt så vet jeg ikke. Om det gjør vondt, må den jo ut. Prøv å skru av lyset, lys med en lommelykt gjennom fingeren og prøv å se den. Da får du kanskje tak i den med en pinsett.

Lenke til kommentar

Hadde vært i syden og gått barbeint, kjente at foten var øm, men fant ikke ut hva det var.. Gikk vel 3 uker og irriterte meg over det, fant så frem en skalpell, skjærte bort litt hud og frem poppet det en 3 cm lang torn.. Skvatt litt og ble litt kvalm.. Vil anbefale deg enten å fjerne litt hud der du trur den er, enten med nål eller skalpell.. Om du ikke klarer å fjerne den selv eller at den kommer ut etter en viss tid så bør du gå til lege..

Den kan til slutt treffe en eller annen nerve og du vil da få mye større problemer. Dette skjer kun i ytterste konsekvens

Lenke til kommentar

Satt og fikset det nå.

 

DU TRENGER:

- En nål (som for eksempel befinner seg på baksiden av et ansatte-navneskilt) :roll:

 

Fremgangsåte:

Steg 1:

Jeg stakk nålen inn hvor jeg hadde vondt slik at den kom litt under huden. Deretter rettet jeg den litt opp og kjørte den inn slik at et stykke av huden revnet.

 

Steg2:

Klemme hardt og lenge rundt det nåværende krateret til det kommr ut væske.

 

Steg 3:

Bruk munnen til å sutte bort væsken og samtidig klemme litt med tennene. Etter en liten stund vil du kjenne flisen med tungen! Da nærmer du deg slutten av prosessen. Klem litt mer med tennene og sug litt til.

 

Flisen kommer da sigende sakte ut etterhvert.

 

PS! Vær forsiktig så du ikke svelger glassflisen, det er da fare for å skjære opp hele magesekken..

 

Jeg fikk altså flisen ut til slutt. Det gjorde litt vondt :( men da jeg fikk den ut skjønte jeg at det var verdt det.

 

Den var 4-5mm lang og ca 1mm bred.. mye større enn jeg først hadde trodd altså :D

 

Fingen er øm, men tilstanden er ellers stabil :p

 

Takk for hjelp og tips :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...