Gå til innhold

Nokon som trener til å bli marinejeger?


Anbefalte innlegg

Denne tråden var svært interessant lesestoff. Ser at det å bli marinejeger er utrolig hardt, men viljen er visst det viktigste. Hvis jeg begynner nå som 16 åring så kan jeg jo håpe på det beste å se om jeg greier det. Hadde vært fantastisk da, men da er det bare å legge seg i hardtrening.

 

Er det kun fysisk styrke og utholdenhet som er viktig å trene på før man melder seg på eller er det andre ting som også er viktig? (f.eks. Skyting, kart og kompass m.m.)

 

En annen litt mer konkret ting som jeg lurer på er denne helsesjekken man må igjennom. Kraven for helse finner man ved å følge denne Linken.

 

Er dette en helsetest man må ta hos legen?

 

Selv om det å være marinejeger virker "kult" så må det nok mer enn det til for å oppfylle ønsket. Synes vertfall at det virker interessant selv om jeg tviler litt på at dette er noe for meg. Jeg har ønsker alikevel mer info om emnet og skal utforske det litt mer.

 

 

Litt OT kanskje, men hvordan kan man egentlig bli jagerflypilot?

 

 

Har alltid lurt på det :p !

 

Jeg er ganske så patriotisk av meg så det er kanskje derfor jeg har denne nysgjerrigheten ovenfor Marinejeger-yrket :p Jeg føler liksom for å gjøre noe "ekstra" for Norge og setter stor pris på dem som hjelper til med å ivareta Norges interesser og sørger for Norges sikkerhet. Uansett om jeg blir Marinejeger eller ikke så ser jeg uansett frem til den vernepliktige tjenesten. Jeg har ikke mye til overs for dem som spiller dumme eller med vilje ikke gjennomfører opptakskravet. :hrm:

 

Men nå ble det seint gitt! Får komme meg i seng med en fart. I morgen er den store dagen vett du :w00t: .

 

God Jul til alle sammen på diskusjon.no! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Obligatorisk helsesjekk blir gjennomført under opptaksukene (tre uker totalt).

 

All erfaring er selvfølgelig et pluss, men er du først tatt opp som MJK med de kravene som er blitt nevnt, da stryker du neppe med det første.

 

Hvordan du kan bli jagerflypilot, nærmere sagt, F-16pilot?

Nærmere beskrevet for pilotkandidater/navigatører:

1. Regional seleksjon (Fase 1) - i regi av Luftforsvarets seleksjonssenter flere steder i Norge

2. Sentral seleksjon (Fase 2) - Luftforsvarets seleksjonssenter Rygge flystasjon

3. Uttaksflyging – Luftforsvarets flygeskole/ Bardufoss flystasjon

4. Felles befalsutdanning/ Grunnleggende befalskurs – Luftforsvarets befalsskole Kjevik

5. Offisersutdanning/ Bachelor – Luftkrigsskolen Trondheim

 

Videre blir du trent ved EURO- NATO Joint Jet Pilot Training School på Sheppard Air Force Base i Texas. Hvor det er snakk om ca 260 flytimer, 250 timer teori og 100 timer fysisk trening.

 

EDIT:

Du søker til uttak på nettsidene til det norske luftforsvaret. Sjekk www.mil.no :) Søknadsfrist er 1 desember, så blir første opptaksprøve et sted i februar påfallende år.

Endret av warneck
Lenke til kommentar
Du burde også på forhånd gå gjennom flere IQ-tester slik at du skårer høyere. Prøve å få økt forståelse. Dette vil øke sjangsen din for opptak.

7575870[/snapback]

 

 

Ok. takk, takk! :)

 

Noen som vet hvordan man bli jagerfly pilot??

7575976[/snapback]

 

Har svart på spørsmålet ditt om du ser ett hakk opp.

 

Synes forresten forslaget hans var litt høl i hodet. Du får ikke økt forståelse av IQ-tester, med mindre du er så naturlig begavet, at du da igjen ikke har behov for noen "økt forståelse". :)

 

IQ/Psykomotoriske egenskaper er fullt trenbare, men gjennom å ta IQ-tester, lite sannsynlig! Ta burde du heller lære deg alfabetet, matte 1-2-3 og engelsk. Trene presisjonsidrett, heve terskelen for stress etc. Dette er det de tester deg på :)

Lenke til kommentar

Skal jo sies at det ikke var NOEN som kom inn på marinejegeropptaket i sommer da, det er derfor de kjører et nytt opptak nå i januar.

 

Skal man bli marinejeger må man ha en utrolig vilje, tåle mye og ha en kropp som matcher psyken. Det hjelper ikke å vandre på og håpe på det beste hvis kroppen din ikke klarer å fungere mer enn 4-5 dager uten mat og søvn.

Lenke til kommentar
Du burde også på forhånd gå gjennom flere IQ-tester slik at du skårer høyere. Prøve å få økt forståelse. Dette vil øke sjangsen din for opptak.

7575870[/snapback]

 

 

Ok. takk, takk! :)

 

Noen som vet hvordan man bli jagerfly pilot??

7575976[/snapback]

 

Har svart på spørsmålet ditt om du ser ett hakk opp.

 

Synes forresten forslaget hans var litt høl i hodet. Du får ikke økt forståelse av IQ-tester, med mindre du er så naturlig begavet, at du da igjen ikke har behov for noen "økt forståelse". :)

 

IQ/Psykomotoriske egenskaper er fullt trenbare, men gjennom å ta IQ-tester, lite sannsynlig! Ta burde du heller lære deg alfabetet, matte 1-2-3 og engelsk. Trene presisjonsidrett, heve terskelen for stress etc. Dette er det de tester deg på :)

7577997[/snapback]

 

Jeg refererte hovedsakelig til logikk tester som utgjør en stor del av en IQ-test. OG JA, man kan fint øke "forståelsen" ved å ta mange ulike tester. Det finnes bøker som er beregnet på akkurat dette. Ser at du nevner engelsk. Stemmer det at de tester deg i det? Hva med Norsk? Jeg regner med at du selv har vært på opptaket. Når var dette?

Lenke til kommentar

De tester deg i både engelsk og norsk språk. Det er av flere grunner som du sikkert forstår, også for å få et helhetsinntrykk av hvilken hjernekapasitet du sitter inne med. Logikk-tester er noe helt for seg selv, fordi de bygger på erfaringens kunst. :) Så her har du et meget godt poeng. Jeg har vært på opptak i januar, fordi jeg ønsket å teste meg selv. (Les lengre opp, er på vei til å bli F16pilot heller)

 

Skal jo sies at det ikke var NOEN som kom inn på marinejegeropptaket i sommer da, det er derfor de kjører et nytt opptak nå i januar.

Antar du mener de som fullførte utdannelsen? Kan umulig se for meg at INGEN klarte opptakskravene, siden de kun setter krav til karakter 2.0 i alle øvelsene, og det klarer vel de fleste som ønsker å bli MJK. Angående å fullføre utdannelsen er det en annen ende av visa, det sikkert også veldig tungt psykisk og holde på slik som MJK gjør over en lengre periode. Jeg har dessuten alltid ment at en god psyke er viktigere enn en god fysikk. Maratonløpere har utvilsomt en høy smerteterskel, eller? :)

Lenke til kommentar

Grunnskolestoff eller ikke, jeg synes det er rimelig basis. I og med at alle obligatorisk sett skal ha 1MX (1MZ for de andre. Selv om alt har skiftet navn med den nye reformen) burde det være innenfor en rekkevidde, men i dette ligger det jo selvfølgelig at du var god i matte. :) Så svaret er vel, ja :)

Lenke til kommentar
Antar du mener de som fullførte utdannelsen? Kan umulig se for meg at INGEN klarte opptakskravene, siden de kun setter krav til karakter 2.0 i alle øvelsene, og det klarer vel de fleste som ønsker å bli MJK. Angående å fullføre utdannelsen er det en annen ende av visa, det sikkert også veldig tungt psykisk og holde på slik som MJK gjør over en lengre periode. Jeg har dessuten alltid ment at en god psyke er viktigere enn en god fysikk. Maratonløpere har utvilsomt en høy smerteterskel, eller? :)

7582326[/snapback]

Jeg mener det jeg skrev, ingen klarte opptaket, dvs de 3 ukene med gåing og hating som foregikk i sommer. Kravene bør da alle klare...

 

Og angående det der at psyken er viktig; ingen tvil, men man må ha fysikk god nok til å f.eks. ikke pådra seg beinhinnebetennelse og andre slitasjeskader ila utdannelsen. Har man god nok fysikk, er det jo bare psyken det står på. Men jeg mener altså fysikken er viktigst.

 

Dessuten, en maratonløper har ikke nødvendigvis høyere smerteterskel enn f.eks. en vektløfter, eller en overarbeidet polsk jordbærplukker for den saks skyld, det er bare på helt forskjellige nivåer, og kommer an på hva man er trent til. En maratonløper har lite å stille opp med hvis han plutselig får militærklær og militærstøvler og en 40 kilos sekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Antar du mener de som fullførte utdannelsen? Kan umulig se for meg at INGEN klarte opptakskravene, siden de kun setter krav til karakter 2.0 i alle øvelsene, og det klarer vel de fleste som ønsker å bli MJK. Angående å fullføre utdannelsen er det en annen ende av visa, det sikkert også veldig tungt psykisk og holde på slik som MJK gjør over en lengre periode. Jeg har dessuten alltid ment at en god psyke er viktigere enn en god fysikk. Maratonløpere har utvilsomt en høy smerteterskel, eller? :)

7582326[/snapback]

Jeg mener det jeg skrev, ingen klarte opptaket, dvs de 3 ukene med gåing og hating som foregikk i sommer.

7601108[/snapback]

 

Det er feil. Sannheten er at det var ingen vernepliktige som klarte det.

 

Og hva mener du med at de skal ha nytt opptak i januar? Det er også feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dei tjener garantert jævlig dårleg, men så er det vel ikkje det som skal vere kriteriet for å få seg ein jobb heller.

7646664[/snapback]

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Det er feil. Sannheten er at det var ingen vernepliktige som klarte det.

 

Og hva mener du med at de skal ha nytt opptak i januar? Det er også feil.

7622077[/snapback]

Dersom du har sikre kilder for det du sier, stemmer det nok, navyboy. Jeg har hørt dette fra gutta på HJK, det kan hende de har feil...

Lenke til kommentar
Dei tjener garantert jævlig dårleg, men så er det vel ikkje det som skal vere kriteriet for å få seg ein jobb heller.

7646664[/snapback]

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

7646681[/snapback]

 

Javel? Så kom med nokre tal om du veit så mykje då...

 

Etter kva eg har sett så har ein generelt dårleg løn i forsvaret, ein sersjant har til dømes rundt 230000 kr i årsinntekt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er feil. Sannheten er at det var ingen vernepliktige som klarte det.

 

Og hva mener du med at de skal ha nytt opptak i januar? Det er også feil.

7622077[/snapback]

Dersom du har sikre kilder for det du sier, stemmer det nok, navyboy. Jeg har hørt dette fra gutta på HJK, det kan hende de har feil...

7647566[/snapback]

 

De tar feil.

 

Dei tjener garantert jævlig dårleg, men så er det vel ikkje det som skal vere kriteriet for å få seg ein jobb heller.

7646664[/snapback]

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

7646681[/snapback]

 

Javel? Så kom med nokre tal om du veit så mykje då...

 

Etter kva eg har sett så har ein generelt dårleg løn i forsvaret, ein sersjant har til dømes rundt 230000 kr i årsinntekt...

7647994[/snapback]

 

Jeg leste feil i innlegget ditt. Trodde det stod "trener" ikke "tjener". Da er jeg med. Er selv kvartermester (sjant) og vet derfor nøyaktig hvor mye jeg/vi tjener. Dessuten så har jeg jo lønnstabellen for hele Forsvaret og vet sånn ca. hvor folk ligger. Det som skaper inntekt i Forsvaret er øvelser, seiling, vakthold, oppdrag osv. Personlig jobber jeg på fastlandet som instruktør og har ikke annet tillegg enn undervisningstillegget som er på nesten 50k i tillegg til grunnlønn, som er i samme gate som du nevner. Beklager om jeg hørtes krass ut :)

 

Edit: Men marinejegere tjener veldig bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...