Gå til innhold

Nokon som trener til å bli marinejeger?


Anbefalte innlegg

Begynte i forrige veke å trene til marinejegerkurset sommaren 2007, som eg skal melde meg på. Har eit godt grunnlag i forhold til styrke, så reknar med at det skal gå bra. Einaste eg må jobbe ekstra mykje med er kondisjon. Fleire som trener til marinejegerkurset og vil dele erfaringar?

 

Evt. personar som har gått kurset og vil dele sine erfaringar?

Treningsprogram_for_marinejeger.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske friskt trenings program.

 

Er det programmet det du bør kunne fullfør før du skal inn eller er det en del av treningen som MJ?

X antall uker kondisjon så X antall uker styrke. Er det en grunn til at det ikke kombinert?

F.eks en prof. fotballspiller trener styrke en dag pga det er restitusjon for bein.

Og hvis du har et litt gjennomført treningsprogram på helse studio trener du ikke samme muskel gruppe uten tilstrekkelig hvile?

Lenke til kommentar

Hei

Eg trener til Marinejeger 2008 og har kommet til uke 5 i programmet.

Et veldig bra program men du må ha litt kondis og styrke før du starte på det.

Kan og si det, at det gjør ingen ting om legger inn litt mye xtra kondi trening og utholdenhet til hele kroppen, siden Marinejeger er veldig krevende og krever en kropp som kan restituere veldig raskt.

Xtra bra trening er jo og å springe i skogen med en sekk på 5-10-15 kilo og helst Fjellsko.

Og det og sove ute nå i kulden er og bra trening til Marinejeger kurset

Lenke til kommentar
dub: Trur du misforstod litt, styrketreninga skal bli kombinert saman med kondisjonstreninga. :)

 

warius: Wow, 2008? Virkar som eg har komt seint i gong. Har heldigvis eit godt grunnlag.

5937956[/snapback]

Jeg føler JEG har kommet sent i gang, men så søker jeg på fallskjermjeger 2006, og ikke MJ da..

Hvorfor ikke bare følge treningsdagboka, så vet du omtrent hva du skal gjøre og når? Jeg klarer dog ikke å følge dette skjemaet slavisk da, og i russetiden blir det enda vanskeligere å følge. Det er mest gange med tung sekk som kommer til å skille mellom de gode og dårlige. 3000 m er også viktig, og jeg har fått anbefalt å komme meg under 11 minutter her(noe jeg klarte i fjor :tease: ) I år er objektivet å komme meg i enda bedre form enn i slutten av i fjor sommer, bli en atskillig bedre svømmer, og trene mer lange turer med tung sekk.

 

Dessuten er det viktig å tro at du kan klare alt og ha vilje...

 

Men warius, jeg ser ikke poenget med å sove ute i kulden allerede nå. Ikke noen vits i å risikere forfrysninger FØR du kommer inn i tjenesten. Tviler på at du tåler kulden noe bedre selv om du har gjort det før. Har du god psyke og er lur i forhold til å spare på varme, blir det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Men og gjøre det en natt slik at du vet hvordan det vil bli, hjelper veldig mye på.

For det kan komme som et sjokk for enkelte når de sover ute i skikkeli kulde for første gang, akkurat som med og svømme i minus grader, noen takler det første gang andre må dyppe tåa nedi og varme seg fårså og dyppe kneet nedi.

Lenke til kommentar

Vist du tror at styrke delen går fint så bare begynn på den, men løpingen bør du ikke begynne på vist du ikke har trent den særlig. Da bør du kansje begynne på Nybegynner på kondisen men Vidergående på styrken.

 

Du finner fort ut om du må gå en uke tilbake eller om du bare kan forsette.

Lenke til kommentar
Da bør du kansje begynne på Nybegynner på kondisen men Vidergående på styrken.

5938379[/snapback]

Kondisen er fin (svømmer 30 km i uken), men jeg tenker mer på slitasje på knær osv. i og med at jeg ikke har løpt ute mer enn 2-3 ganger i år.

Edit: Asfaltløping er vel heller ikke så viktig siden militæret holder seg på mer naturlige veier. Eller?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Så lenge du svømmer så får du ikke særlig slitasje på knærne når du løper.

Jeg vil tror at du fint klarer uke 9 vist du svømmer såpass mye + har en del styrke.

 

Vist du løper i samme distanse i skogen så vil det gi deg mye bedre "millitær" trening, siden som du sa så løper ikke "millitæret" på asfalt. Kansje en grus vei eller midt inne i skogen.

Endret av warius
Lenke til kommentar

Jeg har vært inne som jeger og har et par ting som du/dere må tenke på.

å løpe er vel å greit, men det betyr ikke en dritt å kunne jogge langt i treningsklær, det er ikke der du vil få problemer. Skal du trene for å komme inn bør du heller ta å pakke en 50-60kg sekk å gå turer i fjell og mark minst 3-4 ganger i uka i minst 2t hver gang. Svømming er også en kjekk ting, svøm mye og helst lenge, du trener det meste av muskler ved å svømme. Tren mye intervall trening også, gjerne med sekk på ryggen. Hjelper noe sinnsykt, tro meg. Viktig er å trene løping med tunge klær, gjerne med lett sekk. Gå lange turer med tung sekk, og tren mye rygg. VELDIG mange ryker på at de ikke har sterk nok rygg, ryggen er veldig viktig, den må være sterk. Ta også å tren push-ups samt pull-ups side de trener de viktigste musklene.

 

Det de fleste ryker på og som man i veldig liten grad kan gjøre noe med er det psykiske, de bryter deg ned noe som de fleste sliter med. Du kan ha all mulige gode tanker osv. om hvordan det kommer til å bli, men det blir garantert noe helt anderledes. Husk å hjelp andre som er utslitt, samhold er det viktigste.

 

Det er ikke som det ser ut som på tv, husk det. Det er tøft jævlig og utrolig tungt. Du vet ikke hva hat er før du har vært på din første overlevelse øvelse.

 

Men for all del, prøv deg. Fullfører du vil du ikke angre, men å bytte til noe annet er ikke et nederlag, husk det :cool:

Lenke til kommentar
dub: Trur du misforstod litt, styrketreninga skal bli kombinert saman med kondisjonstreninga. :)

 

warius: Wow, 2008? Virkar som eg har komt seint i gong. Har heldigvis eit godt grunnlag.

5937956[/snapback]

Jeg føler JEG har kommet sent i gang, men så søker jeg på fallskjermjeger 2006, og ikke MJ da..

Hvorfor ikke bare følge treningsdagboka, så vet du omtrent hva du skal gjøre og når? Jeg klarer dog ikke å følge dette skjemaet slavisk da, og i russetiden blir det enda vanskeligere å følge. Det er mest gange med tung sekk som kommer til å skille mellom de gode og dårlige. 3000 m er også viktig, og jeg har fått anbefalt å komme meg under 11 minutter her(noe jeg klarte i fjor :tease: ) I år er objektivet å komme meg i enda bedre form enn i slutten av i fjor sommer, bli en atskillig bedre svømmer, og trene mer lange turer med tung sekk.

 

Dessuten er det viktig å tro at du kan klare alt og ha vilje...

 

Men warius, jeg ser ikke poenget med å sove ute i kulden allerede nå. Ikke noen vits i å risikere forfrysninger FØR du kommer inn i tjenesten. Tviler på at du tåler kulden noe bedre selv om du har gjort det før. Har du god psyke og er lur i forhold til å spare på varme, blir det ikke noe problem.

5938207[/snapback]

 

Er litt uenig i det. Jeg tror det er en fordel å prøve å ligge i fjellet i kulda før du søker deg inn. Det handler om erfaring det der. For alle de yngre som tenker på å søke seg inn i jegeren så anbefales det på det sterkeste å mlede seg inn i Heimeværnet for ungdom (HVU). Det får du lært det mest grunnleggende om å overleve i naturen, pluss at du har en stor fordel når du skal søke deg inn i jegeren;)

 

MVH

Lenke til kommentar

HVU i noen fylker er bare helt på tryne.

I følge de som jeg kjenner i Rogaland så er HVU-Rogaland bare fylt av folk som er ute etter å drikke seg fulle og feste dagen lang.

Men heldigvis så finst det noen seriøse folk i HVU-Rogaland men ikke i flertall.

 

PS: Basert på det som jeg har hørt ;)

 

Edit: Skrivefeil?

Endret av warius
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

et tips til alle som vil bli mjk! begynn i hvu! der får du tonnevis med erfaringer!

marinejegerne er jævela like us navy seals( forskjellen er at mjk er mere bademenn)

det finnes tånnevis med info og hardcore treningsprogram om navy seals!

foresten så har mjk en 6 månders seleksjonsperiode som er helt lik us navy seals!

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Sjekket det treningsprogrammet dere snakker om og lurte på en ting når det gjelder styrkeøvelsene. Er det meningen at man skal hvile etter man har kjørt en runde med alle øvelsene? Altså, i uke 2 står det f.eks 5x20 push-ups, 5x20 sit-ups, 3x3 pull-ups osv. Er det da meningen med 1x20 push-ups, 1x20 sit-ups og 1x3 pull-ups, og så hvile, eller skal man kjøre på med ny runde rett etterpå?

Endret av Dark_Soldier
Lenke til kommentar

Jeg vil spesifisere at jeg er på vei til å bli spesialisert innenfor F-16-flyving, og ikke MJK e.l.

 

Vurderte lenge å gå MJK/HJK/FSK evt gå videre til delta-styrken for å unngå å være borte mye fra fremtidig familie. Ser fortsatt på det som en reel mulighet å gå videre fra F-16pilot til å bli leder innenfor en av disse gruppene da jeg innehar jerndisiplin og en sinnsyk psyke (og derav smerteterskel).

 

Uansett, det er faktisk ALDRI for sent å begynne. Du trenger heller ikke å ha noe godt utgangspunkt som han ene prøvde seg med. Du kan faktisk være i elendig form, det handler om den forbanna vilja di! HAR DU VILJESTYRKEN?! DET ER ALT. ALFA OMEGA; THE MAIN ALPHA MALE! Har du ikke dette, glem det! Legg deg deprimert ned i sengen og gjør den våt. Det er ikke for pyser, greit nok at du er i god form og trener regelmessig, men vet du hva det betyr å leve flere uker ute i naturen med null forsyninger og du samtidig fryser ræva av deg?

 

Veldig smart om du legger merke til de som kom med gode tips her. Venn deg til smerten, sleng deg ut i skogen allerede nå! Helt mutters alene, mens kulden sakte sniker innpå. Gjerne ha en skogstur med tung sekk for å nå stedet du skal sove. MJK-gutter(og jenter) løper ikke skogslangs i bar overkropp og shorts. Bare alt utstyret du har på deg der og da veier veldig mye, og i tillegg kommer en flott sekk, vakkert, eller hva?

 

Det ble også påpekt styrke i rygg. Mage er veldig viktig siden den avbelaster ryggen, og minker sannsynligheten for ryggproblemer. Skuldre er selvfølgelig en veldig viktig del siden de bærer en konstant belastning. Generelt sett burde du ha en sterk overkropp og en medfølgende styrke i beina til å bære deg over lengre tid og under stor belastning.

 

 

FSK/HJK skal være en fleksibel og operativ spesialstyrke som med høy reaksjonsevne og kvalitet skal løse nasjonale og internasjonale oppdrag.

Hos HJK er det i gjennomsnitt 20 av 300 søkere som kommer igjennom nåløyet. Det betyr ikke at du skal glemme det, men heller at du skal forberede deg bedre! Ta kontakt med militært personell og forhør deg i forkant! :)

 

---

Hei!

 

Sjekket det treningsprogrammet dere snakker om og lurte på en ting når det gjelder styrkeøvelsene. Er det meningen at man skal hvile etter man har kjørt en runde med alle øvelsene? Altså, i uke 2 står det f.eks 5x20 push-ups, 5x20 sit-ups, 3x3 pull-ups osv. Er det da meningen med 1x20 push-ups, 1x20 sit-ups og 1x3 pull-ups, og så hvile, eller skal man kjøre på med ny runde rett etterpå?

7505287[/snapback]

Det er meningen at du skal kjøre uten hvile. No pain - No gain. Her snakker vi å slenge seg i chins-oppsette og slippe deg løs rett ned på gulvet og ta de 20 pushupsa før du følger med situps og dips. (QA, Hvilken rekkefølge skal jeg bruke?: Her må du rett og slett lytte til kroppen din, hvordan får du kjørt hele kroppen maksimalt?). Har du 20 reps med 3 sett på alle øvelsene har du totalt 240 reps, bruker du 1 sekund på hver, skal du altså bare bruke 240 sekunder/4 minutter på hele greia.

 

Et viktig tips til deg er å ha tøyelige skuldre og en sterk rygg, og de færreste klarer mange chins. Jeg husker min første treningsdag hvor jeg tok bare 2 chins, nå klarer jeg 24 :) Dette er med et veldig bredt grep, rolig nedsenkelse og rolig heving, kan kjøre både med beina hengende flatt og knær i 90-vinkel. Øvelse gjør mester, eller? :)

 

---

et tips til alle som vil bli mjk! begynn i hvu! der får du tonnevis med erfaringer!

marinejegerne er jævela like us navy seals( forskjellen er at mjk er mere bademenn)

det finnes tånnevis med info og hardcore treningsprogram om navy seals!

foresten så har mjk en 6 månders seleksjonsperiode som er helt lik us navy seals!

:thumbup:

6551047[/snapback]

Vet ikke helt hvor du drar disse "badassinfo" fra. Men du farer med løgner og usannheter. MJK (Og HJK) består av en 4 UKERS lang opptaksperiode, mot dine påståtte 26 uker. MJK er ganske så sammenlignbart med US NAVY SEALS i grovprinsippene.

 

---

Begynte i forrige veke å trene til marinejegerkurset sommaren 2007, som eg skal melde meg på. Har eit godt grunnlag i forhold til styrke, så reknar med at det skal gå bra. Einaste eg må jobbe ekstra mykje med er kondisjon. Fleire som trener til marinejegerkurset og vil dele erfaringar?

 

Evt. personar som har gått kurset og vil dele sine erfaringar?

5936411[/snapback]

Om du allerede innehar den styrken som trengs anser jeg det som smart å droppe den intensive styrketreningen og heller satse mer på MJK-spesifikk styrketrening/utholdenhetstrening i tillegg. :) Slik som å venne seg til å løpe/marsjere i militærstøvler, løpe med tung sekk, gange med veldig tung sekk og tungt utstyr på kroppen. Bli glad i naturen (?) :)

 

---

Så lenge du svømmer så får du ikke særlig slitasje på knærne når du løper.

Jeg vil tror at du fint klarer uke 9 vist du svømmer såpass mye + har en del styrke.

 

Vist du løper i samme distanse i skogen så vil det gi deg mye bedre "millitær" trening, siden som du sa så løper ikke "millitæret" på asfalt. Kansje en grus vei eller midt inne i skogen.

5938433[/snapback]

Som godt kvalifisert militært personell ute i feltet må du kunne møte alle utfordringer, ikke bare grusveier :) Men det er jo såklart best å løpe på et tilpasset underlag for å minke støtbelastningen på knær :)

 

Selv kommer jeg mest sannsynlig til å ikke lengre ha knær når jeg er 50 år ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...