Gå til innhold

Nokon som trener til å bli marinejeger?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Ja daså, trur du har eindel meir peil enn meg då :) 

men kor mykje vil du anslå normalløn for ein marinejeger?

7649919[/snapback]

 

Kommer selvsagt an på grad og om de er operative, under utdanning eller instruktører. En operativ som er mye ute vil jeg anta tjener opp i mot millionen, mens instruktører ligger vel på litt over halvparten. Nå antar jeg bare, men jeg vet at lønnen er høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja daså, trur du har eindel meir peil enn meg då :) 

men kor mykje vil du anslå normalløn for ein marinejeger?

7649919[/snapback]

 

Kommer selvsagt an på grad og om de er operative, under utdanning eller instruktører. En operativ som er mye ute vil jeg anta tjener opp i mot millionen, mens instruktører ligger vel på litt over halvparten. Nå antar jeg bare, men jeg vet at lønnen er høy.

7649954[/snapback]

 

Såpass altså.

Er det mogleg å bli marinejeger under førstegongsteneste?

 

EDIT: Har ein ræva løn, alà 5 kr timen, uansett under førstegongsteneste?

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
Såpass altså.

Er det mogleg å bli marinejeger under førstegongsteneste?

 

EDIT: Har ein ræva løn, alà 5 kr timen, uansett under førstegongsteneste?

7650036[/snapback]

Det går an å bli marinejeger under førstegangstjenesten, men hvis lønna er din motivasjon tror jeg ikke du klarer å komme inn.

 

Og ja, med mindre man er av de få heldige marinegutta som får dra utenlands (en kompis er på MTB i Libanon, tjener greit i risikotillegg) eller blir marinejeger, har du dagslønn på under 200 kroner. Du blir ikke rik av førstegangstjenesten, men så har du heller ikke anledning til å bruke så mye penger.

Lenke til kommentar

Synes det er utrolig at noen kan komme med uhørte påstander om at marinejegere tjener "jævlig dårlig", også at dem generelt i forsvaret tjener dårlig. Etter endt utdanning kommer militært-personell veldig godt ut i forhold til andre yrkesgrupper. Du kan jo gjerne forsøke deg som lege på et sykehus i oslo, og se hvor mye du tjener som nyutdannet etter haugevis med år! :)

 

Vet at marinejeger.no oppgir tallene 350-600k ved endt utdanning, men det avhenger stort av hvordan du legger opp jobben. (Slik som wh1te sier). Ved utenlandsoppdrag tjener du ganske så "RÅTT!". FSK er vel den gruppen som har best lønn etter utdanning i hele forsvaret (?), de ligger på rundt 1 million/året, dette er tall fra Det Norske Forsvaret Offisielle Informasjonstjeneste. :)

 

Jagerpiloter vel ikke de som tjener best akkurat, men om du går senere over til kommersiell flyving så ender du høyt oppe på rangstigen, men - Dette er ikke akkurat en motivasjonsfaktor for meg.

 

Det er vel heller ikke 1 uke opptak for Jagerpiloter, opptaksukene foregår anderledes enn ellers i forsvaret, du trenger ikke akkurat å løpe 5 mil med 50kg utstyr for å bruke et F-16 ordentlig :) (Fysikk er veldig viktig, og minmumskravene stilles for ALL utdanningen innenfor militæret, selv ingeniører)

Lenke til kommentar

FSK = Forsvarets Spesialkommando, stiller ca med like høyt nivå som Delta-styrken (en del spesialstyrke innenfor politiet, tror du skjønner hva de gjør).

 

Fysikken er lett å trene, psyken er det verre med. Du burde strengt tatt utsette deg for pressete situasjoner slik at du lærer bedre å leve med det :) Prøve å løse oppgaver under tidspress er vel god trening. Samtidig burde du øve deg på å tenke klart og rolig selv om du har lite tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
FSK = Forsvarets Spesialkommando, stiller ca med like høyt nivå som Delta-styrken (en del spesialstyrke innenfor politiet, tror du skjønner hva de gjør).

7680726[/snapback]

 

Tja. Delta-styrken er vel stort sett tidligere spesial- og marinejegere. Og hva nivå angår så handler det mer om operasjonsfelt, som i dette tilfellet er anti-terror. At FSK er bedre enn MJK i skarpe operasjoner "over seas" er tull og tøys tror/mener/vet jeg.

Lenke til kommentar

Trener selv til å bli Marinejeger. Vet kravene, og trener nå først og fremst for å få en litt mer "robust" kropp. "pumper" for å øke muskelmassen, og legge på meg. Etter dette vil jeg trene mer spesifikt, som styrke med egen kroppsvekt, og uttallige, lange og mange turer med støvler og tung sekk.

 

"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

 

Ser at det er mange her med mye kunnskap, og håper jeg lærer mye av dette forumet. En meget bra forums-tråd btw, hvor mange kan dele sine erfaringer til de som drømmer om å bli en del av elitestyrkene til Norge i fremtiden! Takker for alle tips og forslag!!

Endret av navy_arena
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Ja, det vil jeg si er meget, meget lurt. Da får du en liten smakebit på hva som venter og du får lært deg selv å kjenne både på godt og vondt, noe som garantert kommer godt med når du er på MJ-kurset.

Lenke til kommentar

Har skjønt det slik :)

 

Men utifra noen kompiser, en som tidligere har prøvd å søke seg inn som fallskjermjeger 2006, består opptaket av Fallskjermjegerkommandoen av henholdsvis grovuttak, rekruttskole, og et særskilt opptakt for fallskjermjegeren som varer i kun 5 dager. Ser noen steder her at "opptaket" varer i 3 uker? Hva legger dere i "opptak"?

 

BTW! FSK, det samme som Spesialjeger?

Endret av navy_arena
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
BTW! FSK, det samme som Spesialjeger?

7695673[/snapback]

 

FSK-HJK utdanner spesialjegere ja.

 

Opptak er fysiske og psykiske prøver, intervjuer og seleksjonsøvelse - som regel.

Lenke til kommentar
BTW! FSK, det samme som Spesialjeger?

7695673[/snapback]

 

FSK-HJK utdanner spesialjegere ja.

 

Opptak er fysiske og psykiske prøver, intervjuer og seleksjonsøvelse - som regel.

7697259[/snapback]

 

 

Okei :) Har hørt det er et lite hat mellom Spes.jegere og Marinejegere, men vet ikke hvorvidt dette er sant ;)

Vet du hvor lenge det særskilte opptaket til HJK varer? Utennom grovuttak og rekruttskole... Hørt rykter om at det er 5 dager med et lite "helvete", og de som består alle fem dagene, er i HJK-troppen..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Okei :) Har hørt det er et lite hat mellom Spes.jegere og Marinejegere, men vet ikke hvorvidt dette er sant  ;)

Vet du hvor lenge det særskilte opptaket til HJK varer? Utennom grovuttak og rekruttskole... Hørt rykter om at det er 5 dager med et lite "helvete", og de som består alle fem dagene, er i HJK-troppen..

7697423[/snapback]

 

Jeg tror neppe det er hat mellom FSK-HJK og MJK. De gutta er sinnsykt ydmyke. At du må gjennom 5 dager med et "lite helvete" for å komme i HJK-troppen er skivebom. Jeg vet en del mer om MJK siden jeg er marinesoldat selv, men spør smeboe om HJK.

Lenke til kommentar

Jeg søkte på HJK fallskjermjeger for flere måneder siden. Angrer litt på at jeg leverte en litt laber søknad, men det får så være. Skulle egentlig inn til GSV grensevakt nå i januar, men fikk utsatt det fordi jeg vil inn hos HJK.

 

Det jeg lurer på, er når man får svar på søknaden. Ser at søknadsfristen er i mars, så kanskje de ikke svarer før alle søknader er komt inn. Uansett, tror dere det er lurt å ringe HJK sentralen å høre hvordan det ligger an? :)

 

Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

7729237[/snapback]

 

Det er feil :)

Lenke til kommentar
Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

7729237[/snapback]

 

Det er feil :)

7729414[/snapback]

 

Hørte det fra en kammerat av meg som er inne i 2. bataljonen i hæren. Er nok mye rykter ute å går. :p

Lenke til kommentar
Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

7729237[/snapback]

 

Det er feil :)

7729414[/snapback]

 

Hørte det fra en kammerat av meg som er inne i 2. bataljonen i hæren. Er nok mye rykter ute å går. :p

7729740[/snapback]

 

Kan forsikre deg at det er folk som har kommet inn som Marinejeger i førstegangstjenesten :)

Endret av navy_arena
Lenke til kommentar
"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en plan B da du med stor sannsynlighet blir å ryke ut. Ellers er det fint at du har ambisjoner. Når har du tenkt å søke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...