Gå til innhold

Nokon som trener til å bli marinejeger?


Anbefalte innlegg

"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en plan B da du med stor sannsynlighet blir å ryke ut. Ellers er det fint at du har ambisjoner. Når har du tenkt å søke?

7732753[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler. Har selvfølgelig en "plan B", så det er ingen grunn til fortvilelse. Et alternativ innenfor Hæren, er min "plan B". Jeg vil jo ikke dra på meg noe, så selvfølgelig er sannsynligheten nokså stor for at jeg ikke kommer inn som Fallskjermjeger, så du har jo såklart rett, noe som jeg er veldig klar over.

 

Jeg søker i 2008, da jeg skal inn i min førstegangstjeneste. Søker du HJK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde en kompis som søkte MJK og i den forbindelse spurte jeg om han hadde en back-up-plan ettersom det er mellom 2 og 5 % som klarer kurset. Da sa han "jeg ryker ikke ut av MJK". Og det gjorde han ikke heller...

 

Dere må jo bare tenke at du ikke skal gi deg. For det er svært sjeldent de sender folk hjem. De fleste går av egen vilje eller pga skade.

Lenke til kommentar
Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

7729237[/snapback]

 

Det er feil :)

7729414[/snapback]

 

Hørte det fra en kammerat av meg som er inne i 2. bataljonen i hæren. Er nok mye rykter ute å går. :p

7729740[/snapback]

 

Kan forsikre deg at det er folk som har kommet inn som Marinejeger i førstegangstjenesten :)

7732244[/snapback]

 

Les skikkelig. Jeg skrev, "som har fullført" utdannelsen.

Lenke til kommentar
"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en plan B da du med stor sannsynlighet blir å ryke ut. Ellers er det fint at du har ambisjoner. Når har du tenkt å søke?

7732753[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler. Har selvfølgelig en "plan B", så det er ingen grunn til fortvilelse. Et alternativ innenfor Hæren, er min "plan B". Jeg vil jo ikke dra på meg noe, så selvfølgelig er sannsynligheten nokså stor for at jeg ikke kommer inn som Fallskjermjeger, så du har jo såklart rett, noe som jeg er veldig klar over.

 

Jeg søker i 2008, da jeg skal inn i min førstegangstjeneste. Søker du HJK?

7733400[/snapback]

 

Søker selv samme år. Tenker fallskjermjeger men vet at sjangsene er små. Fortsatt, som White skriver er det viktig å tenke annerledes, være mer optimistisk. Hvordan ligger du ann fysisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler.

7733400[/snapback]

 

Det er vel en ting det ikke går an å vite "veldig godt". For det første så har de skrevet under på at de skal holde kjeft om stort sett alt som skjer på kurset, for det andre så er det ganske vanskelig å forestille seg hvordan det for eksempel er å ha gått en uke uten mat selv om man vet at man må gjennom det. Det går ikke an å kjenne seg selv så godt uten å ha prøvd det.

 

Før to av kompisene mine begynte på MJ-kurset prøvde vi å tenke ut hva det jævligste de måtte gjennom var og tro meg, vi diskuterte mye sykt. Det de kunne skrive under på etter kurset var at alt var mye verre!

Lenke til kommentar
Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler.

7733400[/snapback]

 

Det er vel en ting det ikke går an å vite "veldig godt". For det første så har de skrevet under på at de skal holde kjeft om stort sett alt som skjer på kurset, for det andre så er det ganske vanskelig å forestille seg hvordan det for eksempel er å ha gått en uke uten mat selv om man vet at man må gjennom det. Det går ikke an å kjenne seg selv så godt uten å ha prøvd det.

 

Før to av kompisene mine begynte på MJ-kurset prøvde vi å tenke ut hva det jævligste de måtte gjennom var og tro meg, vi diskuterte mye sykt. Det de kunne skrive under på etter kurset var at alt var mye verre!

7743381[/snapback]

 

Misforstå meg riktig. Jeg skrev at jeg visste hvilke krav som settes til en fallskjermjeger eller marinejeger. Det vil si hvilke typer de vil ha inn dit. Som f.eks å tåle å gå en uke uten mat, som du selv skriver. Disse jeg har snakket med har selvfølgelig ikke sagt i detaljer hva opptakene går ut på, men de har sagt diverse ting man må vente seg i opptaket. Han jeg kjenner som kom inn som MJ hadde en kompis som han søkte sammen med. Begge hadde trent likt, og hadde like forutsetninger utennom 1 ting: Han som kom inn, møtte opp til opptak med et motto: "Jeg skal inn som MJ, koste hva det koste vil!" Han som ikke kom inn:"Jeg vet hvor vanskelig det er, så jeg kun håper på å være blant de heldige som kommer inn". Håper dette rettledet deg litt ifra mitt forrige innlegg.:)

Lenke til kommentar
Lykke til for de som søker marinejeger som førstegangstjeneste. Har hørt det er absolutt ingen ved førstegangstjeneste som har fullført det da.

7729237[/snapback]

 

Det er feil :)

7729414[/snapback]

 

Hørte det fra en kammerat av meg som er inne i 2. bataljonen i hæren. Er nok mye rykter ute å går. :p

7729740[/snapback]

 

Kan forsikre deg at det er folk som har kommet inn som Marinejeger i førstegangstjenesten :)

7732244[/snapback]

 

Les skikkelig. Jeg skrev, "som har fullført" utdannelsen.

7736841[/snapback]

 

Hva legger du i "fullført utdannelsen". Etter 3 år er man utdannet Marinejeger, og antageligvis får kontrakt på rundt 12 år (er ikke sikker på hva det er nå). Etter ca et halvt år (etter jule-tider), kaller de seg for Marinejegere. Ihvertfall dette jeg ha hørt av min kompis derifra.

Lenke til kommentar
"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en plan B da du med stor sannsynlighet blir å ryke ut. Ellers er det fint at du har ambisjoner. Når har du tenkt å søke?

7732753[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler. Har selvfølgelig en "plan B", så det er ingen grunn til fortvilelse. Et alternativ innenfor Hæren, er min "plan B". Jeg vil jo ikke dra på meg noe, så selvfølgelig er sannsynligheten nokså stor for at jeg ikke kommer inn som Fallskjermjeger, så du har jo såklart rett, noe som jeg er veldig klar over.

 

Jeg søker i 2008, da jeg skal inn i min førstegangstjeneste. Søker du HJK?

7733400[/snapback]

 

Søker selv samme år. Tenker fallskjermjeger men vet at sjangsene er små. Fortsatt, som White skriver er det viktig å tenke annerledes, være mer optimistisk. Hvordan ligger du ann fysisk?

7741253[/snapback]

 

Okey, men det er bra ;) Ligger per dags dato helt greit ann. Har gått på ski og spilt fotball så lenge jeg kan huske, så har et rimelig brukbart treningsgrunnlag da jeg like før jul slutta med å spille aktiv fotball for å trene oppmot forsvaret i 2008. Trener styrke 4 ganger i uka, og kondis kun 1 gang. Programmet jeg følger har jeg laget selv, men forandres etter sommeren. Da er det kun styrke med egen kroppsvekt og kondisjon derav gåing med sekk som gjelder!:)

Hva med deg??

Lenke til kommentar
Ikke glem å trene psyken. Det er bare en brøkdel som ryker på det fysiske i forhold til det psykiske.

7752655[/snapback]

 

Det er sant. Har du forresten noen tips til å trene psyken? utennom om å presse seg selv på treninger, og forbrede seg på rimelige tøffe omstendigheter før man skal inn på opptak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ikke glem å trene psyken. Det er bare en brøkdel som ryker på det fysiske i forhold til det psykiske.

7752655[/snapback]

 

Det er sant. Har du forresten noen tips til å trene psyken? utennom om å presse seg selv på treninger, og forbrede seg på rimelige tøffe omstendigheter før man skal inn på opptak.

7752766[/snapback]

 

Du må ha helt syk motivasjon. Og du må føle på motivasjonen din når du er på bunn også. Du må ha lyst til å fortsette 110% selv om du er jævli trøtt og/eller kald og/eller sulten. Målet må være å ha veldig høy motivasjon uansett hvilke påkjenninger du er satt under.

Lenke til kommentar

Har bare et tips da til folka her:

Gå inn i dusjen og skru på mens du står under, det er iskaldt de første 20 sekundene hos meg i allefall.

Det verste er ¨å gjøre det om morran når man er trøtt og fryser.

 

For noen er dette nullstress, for noen nesten umulig. Men det er ikke så vanskelig å herde seg.

Lenke til kommentar
"Planene" mine går ut på å gå Fallskjermjegerkurset i førstegangstjenesten som et forberedelsesår til Marinejegerkommandoen. Er dette lurt? Burde jeg heller satse på å gå rett inn på Marinejegerkommandoen??

7689422[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en plan B da du med stor sannsynlighet blir å ryke ut. Ellers er det fint at du har ambisjoner. Når har du tenkt å søke?

7732753[/snapback]

 

Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler. Har selvfølgelig en "plan B", så det er ingen grunn til fortvilelse. Et alternativ innenfor Hæren, er min "plan B". Jeg vil jo ikke dra på meg noe, så selvfølgelig er sannsynligheten nokså stor for at jeg ikke kommer inn som Fallskjermjeger, så du har jo såklart rett, noe som jeg er veldig klar over.

 

Jeg søker i 2008, da jeg skal inn i min førstegangstjeneste. Søker du HJK?

7733400[/snapback]

 

Søker selv samme år. Tenker fallskjermjeger men vet at sjangsene er små. Fortsatt, som White skriver er det viktig å tenke annerledes, være mer optimistisk. Hvordan ligger du ann fysisk?

7741253[/snapback]

 

Okey, men det er bra ;) Ligger per dags dato helt greit ann. Har gått på ski og spilt fotball så lenge jeg kan huske, så har et rimelig brukbart treningsgrunnlag da jeg like før jul slutta med å spille aktiv fotball for å trene oppmot forsvaret i 2008. Trener styrke 4 ganger i uka, og kondis kun 1 gang. Programmet jeg følger har jeg laget selv, men forandres etter sommeren. Da er det kun styrke med egen kroppsvekt og kondisjon derav gåing med sekk som gjelder!:)

Hva med deg??

7752442[/snapback]

 

Ja du ligger godt ann. Har trent selv en stund, drevet litt med kampsport men prioriterer tiden nå til opptaket. Skal snart begynne å gå inn noen M-77 støvler sammen med en semi-tung sekk. Har gått lite i kondisjonstrening i det siste da jeg har hatt litt smerte i venstre knee. Styrkemessig ligger jeg rundt 35 pushups og 20 kroppshev. Er meget motivert, som er det aller viktigste foran et slikt opptak. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Styrkemessig ligger jeg rundt 35 pushups og 20 kroppshev.

7754816[/snapback]

 

Bra antall hang-ups, men du bør klare tilnærmet det dobbelte av push-ups ved inntak.

 

Husk å marsjere i relativt hurtig tempo når du trener det. Om ikke i begynnelsen, så i hvertfall øk farten etter hvert.

Lenke til kommentar
Har bare et tips da til folka her:

Gå inn i dusjen og skru på mens du står under, det er iskaldt de første 20 sekundene hos meg i allefall.

Det verste er ¨å gjøre det om morran når man er trøtt og fryser.

 

For noen er dette nullstress, for noen nesten umulig. Men det er ikke så vanskelig å herde seg.

7753229[/snapback]

 

Det du beskriver er ingenting og kan ikke sammenliknes med noe som helst av det harde man må igjennom ved marinejegeropptak.

 

Har selv tenkt å få gå til innkjøp av noen gode militærstøvler, men vil ikke kjøpe noe jeg ikke kan bruke når jeg er inne. Noen som har noen anbefalinger på støvler som er tillatt å bruke og som er gode å gå i?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har selv tenkt å få gå til innkjøp av noen gode militærstøvler, men vil ikke kjøpe noe jeg ikke kan bruke når jeg er inne. Noen som har noen anbefalinger på støvler som er tillatt å bruke og som er gode å gå i?

7757988[/snapback]

 

M77 marsjstøvler. Det er standard militære boots, men de er ikke spesielt gode å gå i.

Lenke til kommentar
Har bare et tips da til folka her:

Gå inn i dusjen og skru på mens du står under, det er iskaldt de første 20 sekundene hos meg i allefall.

Det verste er ¨å gjøre det om morran når man er trøtt og fryser.

 

For noen er dette nullstress, for noen nesten umulig. Men det er ikke så vanskelig å herde seg.

7753229[/snapback]

 

Det du beskriver er ingenting og kan ikke sammenliknes med noe som helst av det harde man må igjennom ved marinejegeropptak.

 

Har selv tenkt å få gå til innkjøp av noen gode militærstøvler, men vil ikke kjøpe noe jeg ikke kan bruke når jeg er inne. Noen som har noen anbefalinger på støvler som er tillatt å bruke og som er gode å gå i?

7757988[/snapback]

 

som Wh1te sier, Alpha M-77 feltstøvler er å anbefale! Er å anbefale å ta med inngåtte sko man ikke får gnagsår av med èn gang. Disse kan ifølge Hæren registreres og brukes fra dag 1. Disse støvlene ligger på cirka 1200-1300 kr. Fikk de selv rimelig, for ca 1000 kr, pga bekjente i forsvaret. Bare husk at det finnes spesielt èn modell som er betydeligere billigere, men som er "fake", dvs at de er laget i et annet land, og lever ikke opp til standard Alpha M-77 som forsvaret bruker. Orginalen produseres på Alpha`s skofabrikk på Brandbu!

Endret av navy_arena
Lenke til kommentar
M-77 koster ca. 900 :)

7759745[/snapback]

 

Er en liten stund siden jeg gjorde research på pris av disse skoene. Uansett ble det bestemt av nye svenske eiere at Alpha skofabrikk skulle nedlegges, 17 januar. Med andre ord produseres ikke disse skoene lenger per idag. Top Secret, "army" butikk som ligger sentralt i Oslo, reklamerer via sine nettsider at de selger disse skoene til 1049 kr som kampanjepris. Vanlig pris er 1175 kr, noe som de påstod var det stedet i Norge disse skoene orginalt kan bli kjøpt billigst. De skriver på sine nettsider at disse skoene har en vanlig butikkpris mellom 1200-1650 :roll:

Top Secret er en seriøs butikk som har eksistert i snart 30 år med samme eier, så jeg kan gå god for at denne karen hvem enn han nå er, har ganske peiling og rimelig oppdatert på det aller meste innenfor "army-navy store".

 

Har vært trofast kunde der i noen år nå, men det er selvfølgelig godt mulig at man får tak i orginale M-77 billigere enn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...