Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er vanlig å betale for en tur til NYC, inkl. fly t/r og hotell?

Fly koster vel ofte 3500-5000 (kan være dyrere ved reise i høysesong), mens hotell får du i alle prisklasser.

Det spørs om du vil bo på Manhattan og hvilken standard du vil ha. Hvor sentralt vil du bo? Gåavstand til Times Square eller er det greit med en metrotur?

Hvor mange skal sove på hotell?

Lenke til kommentar

Noen som har flydd til og fra Cancun her? Ser KLM har rute fra Amsterdam, noe som innebærer kun 1 stopp fra Stavanger.

 

Prisen er i og for seg grei (ca. 8000NOK t/r), men hadde ikke vært dumt å finne noe billigere.

Jeg har flydd Osl-Newark-Cancun-Houston-Frankfurt-Osl med Continental.

 

Med kun 1 stopp i Amsterdam flyr du antagelig med en kombinasjon av KLM og Martinair. Har fløyet med den kombinasjonen til Varadero i Cuba.

 

Beste pris til Cancun nå tror jeg er 5800, men da får du reise via Heathrow og overnatte i Toronto. Ellers så får du via Amsterdam og Mexico City på turen ned og Atlanta og Amsterdam tilbake til 6200. Husk at man ikke har internasjonale soner på flyplassene i USA.

 

Kun via Amsterdam slik du har funnet som absolutt er det beste koster fra 6400 etter hva jeg kan se. Har du funnet deg en dyr ferieperiode å reise i?

Hva mener du med at det ikke er internasjonale soner på flyplassene i USA?

 

Fant denne reiseplanen på sidene til Continental. Synes tiden i New York på veien hjem kan virke litt knapp?

post-49565-0-75450200-1295998489_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke er internasjonale soner på flyplassene i USA?

 

Fant denne reiseplanen på sidene til Continental. Synes tiden i New York på veien hjem kan virke litt knapp?

For internasjonale transfers, kan man noen steder befinne seg i "ingenmannsland". Slik fungerer det ikke i USA. Har du mellomlanding i USA, må du også kvalifisere for innreise til USA. Med det alt det måtte innebære av papirer som må fylles ut og køståing. Sannsynligvis må du også ta ut bagasjen gjennom tollen og sjekke den inn på nytt.

 

1 time og 37 minutter kan virke knapt, men fordelen er at det er på hjemveien. Skulle du være uheldig og miste flyet til Oslo, vil de ta godt vare på deg. I tillegg går det helt sikkert bra i de fleste tilfeller. Jeg ville ikke uroet meg om det ikke var veldig viktig at jeg kom meg hjem ifølge oppsatt rute. Uforutsette ting kan skje, men det kan det jo alltid.

Lenke til kommentar

Sjekk Expedias nettsider for turer til USA. Man kan spare flere tusen kroner på å bestille fly og hotell sammen.

Expedia er i likhet med konkurrentene bare videreselgere og de legger på prisen ca. 100 kr når de selger en flyreise eller hotellopphold. Det er mange på sidene sine prøver å få folk til å bestille både fly og hotell samtidig, men i beste fall sparer man ett av 2 poslag på prisen og sparer ca. 100 kr.

 

Hvordan Expedia faktisk skal kunne gi flere tusen i rabatt uten å operere med oppblåste og ikke konkurransesyktige separate priser skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke er internasjonale soner på flyplassene i USA?

 

Fant denne reiseplanen på sidene til Continental. Synes tiden i New York på veien hjem kan virke litt knapp?

For internasjonale transfers, kan man noen steder befinne seg i "ingenmannsland". Slik fungerer det ikke i USA. Har du mellomlanding i USA, må du også kvalifisere for innreise til USA. Med det alt det måtte innebære av papirer som må fylles ut og køståing. Sannsynligvis må du også ta ut bagasjen gjennom tollen og sjekke den inn på nytt.

 

1 time og 37 minutter kan virke knapt, men fordelen er at det er på hjemveien. Skulle du være uheldig og miste flyet til Oslo, vil de ta godt vare på deg. I tillegg går det helt sikkert bra i de fleste tilfeller. Jeg ville ikke uroet meg om det ikke var veldig viktig at jeg kom meg hjem ifølge oppsatt rute. Uforutsette ting kan skje, men det kan det jo alltid.

 

Jepp, det innebærer køståing. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Newark, men i LAX (Los Angeles) må man ha minst 3 timer til neste flyavgang. Immigrasjon og toll kan gå saakte der. Og man behøver ikke nødvendigvis å ta med seg bagasjen til innsjekkingsskranka, veldig ofte så er det et bånd rett etter tollkontrollen som er bemannet av TSA hvor man kan sende bagasjen videre forutsatt at den da er merka helt frem. Dette gjorde jeg i LAX da jeg skulle til Honolulu selv om jeg måtte fysisk gå landside til neste terminal og bagasjen kom frem den. Var iallefall deilig å slippe å drasse på kofferten. USA er litt rare på det der, men de begrunne det i såkalte "sikkerhetshensyn"....

Lenke til kommentar
USA er litt rare på det der, men de begrunne det i såkalte "sikkerhetshensyn"....
Ja, hva er vel sikrere enn ved en mellomlanding å sende folk og bagasje helt ut på gata.

 

Snakket med ei som jobbet med sikkerhet i El Al og om det er noen flyselskaper som kan sikkerhet så er det dem. Hun var sjokkert av alt sikkerhetstullet i USA og sa det bare var for å gi folk en illusjon om at det ble gjort mye for sikkerheten.

Lenke til kommentar

Hvordan Expedia faktisk skal kunne gi flere tusen i rabatt uten å operere med oppblåste og ikke konkurransesyktige separate priser skjønner jeg ikke.

Hvordan vet jeg ikke, men det er overhodet ikke tvil om at det i enkelte tilfeller kan være store penger å spare.

 

Jeg gjorde noen eksempelsøk for få uker siden, fly og hotell for en person fra Oslo til Las Vegas, to uker. Pakkeprisen på fly og hotell var lavere enn bare det samme hotellrommet bestilt gjennom Expedia. Det var også billigere enn jeg noen steder kunne finne samme hotellrom alene for. Jeg sjekket hotellets egen nettside, hotels.com, orbitz.com og booking.com.

 

For ikke mange måneder siden reiste jeg selv til Las Vegas med en pakke bestilt gjennom Orbitz. Da fikk jeg fly og to overnattinger på Venetian for en lavere pris enn det var mulig å finne flybilletter for. Da hadde jeg omtrent slått fra meg å reise siden flybillettene var så dyre som de var. Og jeg sjekket overalt. En ting la jeg merke til, og det var at det stod under innsjekking for flyet at jeg hadde "bulk tickets".

 

Å gjøre et testsøk selv tar to minutter. Gå til expedia.com, sett opp et søk på hotell + fly for f.eks. New York litt frem i tid. Når resultatene kommer opp står det for hvert enkelt hotell hva man sparer på å evt. bestille en pakke sammenlignet med to seperate bestillinger. Forsøk deretter å søke på fly og hotell hver for seg. På expedia.com eller andre steder.

 

Vær obs på en ting. Søker man på pakker, oppgis priser med sales/lodging tax. Søker man på hotell alene, oppgir de fleste nettsteder priser uten sales/lodging tax. Den er vel på ca 15 i New York om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Hun var sjokkert av alt sikkerhetstullet i USA og sa det bare var for å gi folk en illusjon om at det ble gjort mye for sikkerheten.

Veldig uenig der. Homeland Security har sammen med TSA gjort mer for luftfartsikkerhet enn noen andre. Gjennom å diktere stivbente og håpløse regler som resten av verden har stort sett har fulgt slavisk. At de gir blaffen i de selv, får så være.

 

Et godt eksempel er jo disse røntgenapperatene som ble satt ut på europeiske flyplasser for folk som skulle fly til USA. De kom jo på plass lenge før de dukket opp på amerikanske flyplasser. Når de først begynte å poppe opp her i USA i fjor høst, ble det ramaskrik. Det på tross av at de knapt nok brukes.

 

Om man er politisk ukorrekt nok til å dømme folk utfra yrkesvalg og plasserer de på den sosiale rangstigen deretter, så er de få jeg rangerer lavere enn de TSA-agentene. Jeg har langt mer respekt for de som står på McDonalds og flipper burgere.

Lenke til kommentar

Fikk forøvrig SEA-OSL-SEA bestilt under en uke før avgang for $851. Overraskende nok var det enda billigere alternativer, men da med en ekstra mellomlanding og 6-7 timer lengre reisetid hver vei.

 

Spent på Keflavik. Har 45 minutter der. Planen er et par besøk i røykerommet, tax free (overraskende nok prisene ser ut til å ligge på ca halvparten av de gjør på Gardermoen) og en matbit. Tror det kan bli litt knapt. :)

Lenke til kommentar

 

 

Et godt eksempel er jo disse røntgenapperatene som ble satt ut på europeiske flyplasser for folk som skulle fly til USA. De kom jo på plass lenge før de dukket opp på amerikanske flyplasser. Når de først begynte å poppe opp her i USA i fjor høst, ble det ramaskrik. Det på tross av at de knapt nok brukes.

 

 

 

Tja kreftmaskiner med andre ord. Er glad jeg slapp en slik maskin i LAX. De var iferd med å åpne maskina da jeg kom, men den var i ustand så de måtte fortsette med metalldetektoren. TSA gransker også passet veldig nøye, la merke til at de brukte en lommelykt, men hva gjør man ikke for "hjemlands" sikkerhet?

Lenke til kommentar
Et godt eksempel er jo disse røntgenapperatene som ble satt ut på europeiske flyplasser for folk som skulle fly til USA. De kom jo på plass lenge før de dukket opp på amerikanske flyplasser. Når de først begynte å poppe opp her i USA i fjor høst, ble det ramaskrik. Det på tross av at de knapt nok brukes.
Jeg måtte gjennom en slik scanner for en intern flyging i Europa allerede i 2009.

 

Om man er politisk ukorrekt nok til å dømme folk utfra yrkesvalg og plasserer de på den sosiale rangstigen deretter, så er de få jeg rangerer lavere enn de TSA-agentene. Jeg har langt mer respekt for de som står på McDonalds og flipper burgere.
At de nå ruteinmessig skal kjenne etter hva folk har i underbuksen har ikke gjort statusen deres bedre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...