Gå til innhold

PS Data og Komplett - Sleip foretningsvirksomhet?


Anbefalte innlegg

Det kan se ut som om PS Data og Komplett både er importører og webshopbutikker i ett, som betyr at de unngå det mellomleddet som mange mindre og nyetablerte webshopbutikker må ha og betale stort for! PS Data og Komplett er også de av Norges billigste og største!

 

Er ikke dette sleip og urettferdig foretningsvirksomhet?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan se ut som om PS Data og Komplett både er importører og webshopbutikker i ett, som betyr at de unngå det mellomleddet som mange mindre og nyetablerte webshopbutikker må ha og betale stort for! PS Data og Komplett er også de av Norges billigste og største!

 

Er ikke dette sleip og urettferdig foretningsvirksomhet?

5898839[/snapback]

 

Det kan vel neppe kalles sleipt nei. Direktehandel blir stadig mer vanlig og er del av utviklingen for at vi forbrukere får stadig billigere varer. Akkurat hvor mye Komplett/Norek importerer vet jeg ikke, så vidt jeg kan forstå går mye av kjøpene via kjennte leverandører representert i Norge. (Cannon/Hp........)

Uansett er det i grunnen helt uintresannt. Orgnisasjonen er så stuerein som den kan bli den.

Lenke til kommentar

Problemet er at dere ikke tenker så langt.

 

Det er ikke bare-bare å bli egen importør! Der stilles det store krav fra fabrikkene!

 

De mindre webshopbutikkene blir skviset ut, og du sitter til slutt igjen med noen få giganter som praktiserer laber kundeservice og foretningsetikk.

 

Ser dere ikke utviklingen? Dere må ikke sitte og tenke i nuet, fordi det oftest vil skape ubehagelige overraskelser!

 

Jeg håper stortinget en gang i nær fremtid bestemmer at importører og butikker må være helt separate. Da stiller alle likt, både store butikker, små og de som vil starte opp. Da vil også fokus på kvalitet bli mer viktig, ettersom prisen vil bli mer jevn.

 

Jeg vil heller ha konkurranse om kvalitet og kundesupport fremfor ren og skjær konkurranse om pris!

 

Sett dere litt tilbake i stolen og tenk litt over dette! :)

Lenke til kommentar

det finnes datasupport overalt, web, irc, avis, din lokale dataforhandler, og annet, det er nok, naboen, en på jobb, etc,

 

fordelen ved å kjøpe det en ønsker, så en kan handle rimelig, oftere sette sammen selv.

eneste det kan virke som det blir litt mye av det.

 

å betale 2000kr mer hos din lokale forhandler for et skjermkort når du kan bestille det å sette det inn samme måte, med garanti ser jeg ingenvits i, hvilken sol? I norge er det et parafenomen

 

hattelco=psdata, evt andre?

 

komplett=norek, evt andre?

 

psdata er el da langt rimeligere en komplett, komplett har butikk priser snart

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Jeg håper stortinget en gang i nær fremtid bestemmer at importører og butikker må være helt separate. Da stiller alle likt, både store butikker, små og de som vil starte opp. Da vil også fokus på kvalitet bli mer viktig, ettersom prisen vil bli mer jevn.

---------------------------------------

Ps Data er ingen importør,de er en frittstående websjappe som kjøper fra importører...

Lenke til kommentar
Jeg håper stortinget en gang i nær fremtid bestemmer at importører og butikker må være helt separate. Da stiller alle likt, både store butikker, små og de som vil starte opp. Da vil også fokus på kvalitet bli mer viktig, ettersom prisen vil bli mer jevn.

---------------------------------------

Ps Data er ingen importør,de er en frittstående websjappe som kjøper fra importører...

5899749[/snapback]

Både Komplett og PS Data er selvstendige enheter (akjseselskaper). Norek og Hattelco er importører og selger til mange databutikker. Det finnes derimot andre forretninger som både er butikk, webbutikk og importør.

Lenke til kommentar
De mindre webshopbutikkene blir skviset ut, og du sitter til slutt igjen med noen få giganter som praktiserer laber kundeservice og foretningsetikk.

 

Ser dere ikke utviklingen? Dere må ikke sitte og tenke i nuet, fordi det oftest vil skape ubehagelige overraskelser!

5899575[/snapback]

 

Dette kalles vel tross alt kapitalisme, og det er ikke helt nytt i vårt samfunn.

 

Jeg tror vi bare kan takke oss selv. Folk tenker på EN ting når de skal kjøpe seg ny PC/-utstyr: pris. Spørsmålet om kvalitet blir prioritert langt ned for veldig mange. Pris og estetikk stiller veldig høyt for de aller fleste, noe jeg har erfart veldig godt i databutikk.

 

Forespørsler som "den billligste og mest stabile eksterne harddisken du har" og "den billigste og mest solide spill-laptopen du har" er ikke sjeldne, og det er som oftest to ytterpunkter av krav satt sammen i et ofte urealistisk ønske.

Lenke til kommentar
Er ikke dette sleip og urettferdig foretningsvirksomhet?

 

Nei. Det er stor konkurranse i markedet etterhvert, og det er ingen ting annet enn positivt.

 

Hvis du vil inn på markedet får du heller bruke kreftene dine på å bli konkurransedyktig fremfor å sutre over de vellykkede her.

 

 

-DrS

Lenke til kommentar

"... mer enn nok til å skape fornuftig konkurranse"

 

den fornuftige konkurransen er strengt talt ikke bare markedstjenelig. hva oppnår du som forbruker? lengre responstid på support og reklamasjoner, mer detaljstyrt produktutvalg men lavere priser.

 

jeg ville heller betalt litt mer for varen og fått fatt i noen på telefonen når hovedkortet tar kvelden og jeg trenger ett rma nummer..

 

_______

 

"Det kan se ut som om PS Data og Komplett både er importører og webshopbutikker i ett"

 

og? det er nok ikke mange, om noen, som bruker norek/hattelco som sin leverandør til sin webbutikk. det er fremdeles mennesker som liker å gå i en butikk og "ta og føle" på en vare før den kjøpes.

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Vi snakker om et marked hvor det utøves fri konkurranse. Ingen etableringsrestriksjoner, eller noen monopolist som står fritt til sette prisen i henhold til maksimal potensiell profitt. Interessant tanke du slenger ut, GlenH, men så lenge det er flere aktører i markedet som driver på samme måte, så fører dette til en konkurransesituasjon hvor butikkene må slåss på pris for å kapre kundene, og dette fører til lavest mulige priser for kundene. Ingenting ved markedet for datamaskiner og deler på web tilsier at det er samfunnsøkonomisk ineffektivt, beklager ;)

Endret av Carbonite
Lenke til kommentar

Du sier "vi". Virker som tråden er opprettet for å få et dårlig søkelys på komplett og PSdata. Hvorfor skulle dette være så dårlig forretningsetikk? Kan ikke se de bryter noen lover? Ville da vært unaturlig at dem valgte en forretningstrategi som innebar at dem hadde høyere priser og flere konkurrenter. Sovet i timen du?

 

Victurs!

Lenke til kommentar
PerB: Norek er eid av Komplett ASA som er på børs. Hattelco eier PSdata.

 

Itegra/mpx er samme firma.

 

Elkjøp er sin egen innkjøper, uten mellomledd, det samme er expert.

 

I det hele og fulle så er alle de store butikkene sine egne innkjøpere :).

5900451[/snapback]

 

Eneste forskjellen er at Elkjøp/ Expert ofte tar overpris for varene sine selv om de skal være så store :!:

 

Sparte 1000kr på å kjøpe videokameraet på Komplett enn hos Elkjøp, Elkjøp skulle ha 1200 kr for en uorginal laptop lader som Komplett skulle ha 495 kr for (+ 39 i porto sånn ca.)

 

Men det er vel ikke noe nytt at kjede eier hele eller deler av grossist/importør. Eks Norgesgruppen og Joh. Johansen, Coop, H&M for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...