Gå til innhold

PS Data og Komplett - Sleip foretningsvirksomhet?


Anbefalte innlegg

Får å sette ting litt på spissen: Så høres det ut som at noen i denne tråden mener at hvis ett selskap blir sukserikt nok, så må man rake ned på det.

 

Det er det samme som å si at hvis en produsent lager ett produkt som stille alle andre konkurrerende produkter i skyggen, og får så å si hele markedet for seg selv. Og da kalle det for ett monopol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok så hva skal vi da gjøre for å få en mer rettferdig verden ??

 

 

Jo vi, dvs staten oppretter "Direktoratet for import av (hva nå enn man skal kalle alt dette webshoppene selger, fra nå av definert som varer*)"

All import av varer blir forbudt og Direktoratet blir enerådende.

Alle webshopper og vanlige butikker må så kjøpe dette utstyret for så og selge det videre til forbrukerne, Direktoratet vil ikke gi kvantumsrabatter - dermed vil prisen bli lik for alle.

Og så er alle kunder glade for da vil jo butikkene automatisk begynne å yte mer service eller hva nå problemet er slik det er i dag.

 

Elller??

 

Er det ikke sannsynlig at dette Direktoratet for vil finne ut at vi ikke trenger 1000-talls forskjellige pc-oppsett, og for at alle nordmenn skal ha likest mulig pc, verden skal jo være rettferdig lages det noen få standard oppsett. => Mindre Utvalg.

 

*Er jo ikke bare pc, strekker seg jo fra driller og verktøy til vaskemaskiner og leker.

 

Nei livet og næringslivet er nok ikke rettferdig -- vil aldri bli det og kunne aldri eksistert om det var rettferdig

 

PS: Hva er det som lite forbrukervennlig med PSdata og Komplett, begge selskapene har bedre kundebehandling enn det flere av de store elkjedene her i landet kan skryte på seg. Har bedre utvalg - og har ikke selgere som prøver å overbevise deg om at et 6200 256 MB skjerkort er bedre enn et 6800LE med 128MB minne bare fordi de har mye bedre dekningsbidrag på 6200 og fordi de ikke har døyten peiling på de produktene de faktisk selger.

Lenke til kommentar
Fremdeles er det mange her som ennå ikke har forstått hva jeg skal frem til.

 

La meg prøve å mate med teskje:

 

På komplett selges det en PC som heter:

Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april

Pris: 9 990,-

 

Hvis jeg hadde eid en webshop og skulle ha kjøpt inn et identisk oppsett av maskin og solgt en som er helt lik, og forsøkt å konkurrere med Komplett, ville den totale innkjøpsprisen blitt:

11 022,-

 

Skjønner dere dette? Hvis ikke, ta en liten scroll oppover og prøv igjen til det sitter. :)

 

Komplett skulle da (i et rettferdig og ikke-sleipt system) ha gått 1 027,- i minus pr. maskin.

 

Hva betyr dette?

 

Jo, de selger UNDER innkjøpspris (som andre webshopbutikker i landet betaler for) og ligger bare hakket over importpris! Med andre ord utkonkurrerer de alle webshopbutikker som driver ”ærlig”!

 

Til dere som tror at alle kan bli importører sånn helt uten videre, må jeg bare si at dere bør sette dere inn i hvordan dette fungerer før dere uttaler dere!

 

NB! Dette er en debatt for voksne, seriøse dataentusiaster med erfaringer innen salg!

5911273[/snapback]

 

GlenH takk og lov for at du er til!Beklager de utenomforstående idiotene....

Lenke til kommentar

Å importere direkte fra fabrikk er da helt legitimt. Konkurranse er en fin bil, hvis man ikke tåler den bør man kanskje finne seg en annen jobb?

 

Det blir ganske tåpelig å henge ut Komplett og PSdata og påstå at de ikke driver like ærlig som de andre webshoppene. Det er stor konkurranse i markedet, noe som kommer forbrukerne til gode.

 

Selv om det kanskje ikke er verdens letteste sak i verden å bli importør av hardware, vil ikke det si at det er umulig og at man ikke skal prøve.

 

Du virker litt bitter GlenH.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

QUOTE(GlenH @ 12/04-2006 : 21:45

Jo, de selger [b)

UNDER[/b] innkjøpspris (som andre webshopbutikker i landet betaler for) og ligger bare hakket over importpris! Med andre ord utkonkurrerer de alle webshopbutikker som driver ”ærlig”

5911273[/snapback]

 

 

Ja, slik er verden men store aktører har alltid greid og få bedre avtaler uansett enn små. Og de tingene du nevner med at grosisst selv driver salg til sluttkunde igjenom egne kanaler er jo ett problem, dette er ikke bare ett HW-fenomen og i norge er det ingen fare for at dette oppfattes som noe problem av myndighetene da vi har ett absolutt impotent konkurransetilsyn jamfør oppkjøpet av mobilleverandøren Chess og SAS sitt kjøp av Braathens.

Er man skikkelig dyktig er det greit og selge HW til lokalmarkedet kombinert med konsulenttjenester. For HW-websjapper tror jeg at toget er kjørt, folk finner disse produktene trygge og kjøpe på nett og da er det ett spørsmål om størrelsen på markedsføringsmusklene og der vil jo de fleste småsjapper tape.

Lenke til kommentar
Ok så hva skal vi da gjøre for å få en mer rettferdig verden ??

 

 

Jo vi, dvs staten oppretter "Direktoratet for import av (hva nå enn man skal kalle alt dette webshoppene selger, fra nå av definert som varer*)"

All import av varer blir forbudt og Direktoratet blir enerådende.

Alle webshopper og vanlige butikker må så kjøpe dette utstyret for så og selge det videre til forbrukerne, Direktoratet vil ikke gi kvantumsrabatter - dermed vil prisen bli lik for alle.

Og så er alle kunder glade for da vil jo butikkene automatisk begynne å yte mer service eller hva nå problemet er slik det er i dag.

 

Elller??

 

Er det ikke sannsynlig at dette Direktoratet for vil finne ut at vi ikke trenger 1000-talls forskjellige pc-oppsett, og for at alle nordmenn skal ha likest mulig pc, verden skal jo være rettferdig lages det noen få standard oppsett. => Mindre Utvalg.

 

*Er jo ikke bare pc, strekker seg jo fra driller og verktøy til vaskemaskiner og leker.

 

Nei livet og næringslivet er nok ikke rettferdig -- vil aldri bli det og kunne aldri eksistert om det var rettferdig

 

PS: Hva er det som lite forbrukervennlig med PSdata og Komplett, begge selskapene har bedre kundebehandling enn det flere av de store elkjedene her i landet kan skryte på seg. Har bedre utvalg - og har ikke selgere som prøver å overbevise deg om at et 6200 256 MB skjerkort er bedre enn et 6800LE med 128MB minne bare fordi de har mye bedre dekningsbidrag på 6200 og fordi de ikke har døyten peiling på de produktene de faktisk selger.

5911907[/snapback]

 

Hehe ! Ja ! Det hadde vel blitt en lik Dell til alle her på berget da... :whistle:

Lenke til kommentar
På komplett selges det en PC som heter:

Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april

Pris: 9 990,-

 

Hvis jeg hadde eid en webshop og skulle ha kjøpt inn et identisk oppsett av maskin og solgt en som er helt lik, og forsøkt å konkurrere med Komplett, ville den totale innkjøpsprisen blitt:

11 022,-

 

Skjønner dere dette? Hvis ikke, ta en liten scroll oppover og prøv igjen til det sitter. :)

 

Komplett skulle da (i et rettferdig og ikke-sleipt system) ha gått 1 027,- i minus pr. maskin.

5911273[/snapback]

 

For alt du vet, så kan jo komplett ha en avtale med selgeren der de får lavere pris for en større kjøpt mengde maskiner, og siden komplett er ett såpass stort selskap har de en salgsmengde som forsvarer å kjøpe inn et så stort parti.

Det er jo business as usual. :shrug:

 

Edit: Og om problemet er at det er vanskelig å etablere seg som en salgsbedrift, så må man jo bare prøve å tilpasse seg slik at man kan tilby (eller overgå) noe det eksisterende markedet ikke tilbyr. Det kan f.eks være service ved salg, avtaler om reparasjoner om uhellet skulle være ute eller andre ting man kan komme på.

Endret av Paull
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at utsalgsprisene til f.eks. Norek ligger kun litt under utsalgsprisene til Komplett. Når Komplett i tillegg er blitt veldig dyre i i forhold til andre webshops sier det seg selv at det er vanskelig å konkurrere. Drev et lite datafirma et par års tid og drev egentlig med salg kun for å få arbeidstimer hos kundene, men mine innkjøp ble ofte gjort på billigste webshop i stedet for Norek som var langt unna å være konkurransedyktig.

 

Forretningsvirksomheten er ikke sleip, men med så mange aktører på markedet som det er nå er marginene presset maksimalt. Det betyr igjen at man må ha en effektiv organsiasjon, strømlinjet logistikk og generelt lave kostnader for å kunne overleve.

 

Man kan vel neppe kalle det å starte salgsvirksomhet på dataustyr som en god forretningside slik markedet ser ut i dag, men de som startet for lenge siden og gjorde nødvendige tilpasninger i virksomheten sin for å møte den økende konkurransen tjener faktisk penger.

 

Når det gjelder påstanden om at supporten blir dårligere av konkurranse er jeg ikke enig. Kundestøtte er også et kriterium i konkurransen, ikke kun pris.

 

:)

Lenke til kommentar
Fremdeles er det mange her som ennå ikke har forstått hva jeg skal frem til.

 

La meg prøve å mate med teskje:

 

På komplett selges det en PC som heter:

Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april

Pris: 9 990,-

 

Hvis jeg hadde eid en webshop og skulle ha kjøpt inn et identisk oppsett av maskin og solgt en som er helt lik, og forsøkt å konkurrere med Komplett, ville den totale innkjøpsprisen blitt:

11 022,-

 

Skjønner dere dette? Hvis ikke, ta en liten scroll oppover og prøv igjen til det sitter. :)

 

Komplett skulle da (i et rettferdig og ikke-sleipt system) ha gått 1 027,- i minus pr. maskin.

 

Hva betyr dette?

 

Jo, de selger UNDER innkjøpspris (som andre webshopbutikker i landet betaler for) og ligger bare hakket over importpris! Med andre ord utkonkurrerer de alle webshopbutikker som driver ”ærlig”!

 

Til dere som tror at alle kan bli importører sånn helt uten videre, må jeg bare si at dere bør sette dere inn i hvordan dette fungerer før dere uttaler dere!

 

NB! Dette er en debatt for voksne, seriøse dataentusiaster med erfaringer innen salg!

5911273[/snapback]

 

 

Hvor har du hentet dette tallet fra da?

 

 

Edit: Og jeg tror det er du som må ha det inn med teskje. Tror ikke du har mye erfaring med salg. Min mening: Du er en 14åring som nettopp har vært på rød ungdom møte og har fått litt for mange rare ideer i hodet...

5911467[/snapback]

 

Hva med å holde seg til saken, istendenfor å komme med uheldige personkarateristikker?

 

Ellers ser jeg lite som i utgangspunktet er "sleipt" med denne saken, med et unnatk, jeg er lite glad i forskjellige priser for forskjellige kunder fra grossist, om person A kjøper 10 000 av et produkt bør person B som også kjøper 10 000 av et produkt få samme pris. Noe annet vil jeg kalle "sleipt", eller evt uheldig om du vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

En person går inn og kjøper HW for 100NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 10000NOK han spør om rabatt, og får med en musematte.

 

En person går inn og kjøper HW for 100000NOK han får 5% rabatt.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000000NOK han får 7,5% rabatt.

 

Hvis du ikke forstår at en større aktør automatisk får billigere varer så er du veldig dum eller veldig naiv, eller veldig trangsynt.

 

I teorien så kunne jeg nå selge videre disse varene til 'fullpris' og tjent 75000NOK. Eller jeg kunne solgt dem videre til redusert pris til andre kunder slik at de som ikke har 1000000NOK å handle for faktisk kan gjøre en god deal.

 

GET IT? Er vi litt nærmere? Det er kapitalisme.

Lenke til kommentar
Fremdeles er det mange her som ennå ikke har forstått hva jeg skal frem til.

 

La meg prøve å mate med teskje:

 

På komplett selges det en PC som heter:

Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april

Pris: 9 990,-

 

 

Hvis jeg hadde eid en webshop og skulle ha kjøpt inn et identisk oppsett av maskin og solgt en som er helt lik, og forsøkt å konkurrere med Komplett, ville den totale innkjøpsprisen blitt:

11 022,-

 

Skjønner dere dette? Hvis ikke, ta en liten scroll oppover og prøv igjen til det sitter. :)

 

Komplett skulle da (i et rettferdig og ikke-sleipt system) ha gått 1 027,- i minus pr. maskin.

 

Hva betyr dette?

 

Jo, de selger UNDER innkjøpspris (som andre webshopbutikker i landet betaler for) og ligger bare hakket over importpris! Med andre ord utkonkurrerer de alle webshopbutikker som driver ”ærlig”!

 

Til dere som tror at alle kan bli importører sånn helt uten videre, må jeg bare si at dere bør sette dere inn i hvordan dette fungerer før dere uttaler dere!

 

NB! Dette er en debatt for voksne, seriøse dataentusiaster med erfaringer innen salg!

5911273[/snapback]

 

Dette er ikke seriøst og ikke for entusiaster. Der er derimot en som enda ikke har forstått at han lefler med rene komunistiske idealer som ikke har noe med konkuranse å fjøre. Det er derimot ensretting og detaljregulering på høyde med komunistiske regimer. Antagelig har han luktet på muligheten til å starte en userøs webshop og funnet at han ikke kan det med 3 brukte PC'er og 10 000NOK i egenkapital. Takke og befrie oss for det.

Lenke til kommentar
Fremdeles er det mange her som ennå ikke har forstått hva jeg skal frem til.

 

La meg prøve å mate med teskje:

 

På komplett selges det en PC som heter:

Komplett TV2 Nettavisen/DinSide PC april

Pris: 9 990,-

 

 

Hvis jeg hadde eid en webshop og skulle ha kjøpt inn et identisk oppsett av maskin og solgt en som er helt lik, og forsøkt å konkurrere med Komplett, ville den totale innkjøpsprisen blitt:

11 022,-

 

Skjønner dere dette? Hvis ikke, ta en liten scroll oppover og prøv igjen til det sitter. :)

 

Komplett skulle da (i et rettferdig og ikke-sleipt system) ha gått 1 027,- i minus pr. maskin.

 

Hva betyr dette?

 

Jo, de selger UNDER innkjøpspris (som andre webshopbutikker i landet betaler for) og ligger bare hakket over importpris! Med andre ord utkonkurrerer de alle webshopbutikker som driver ”ærlig”!

 

Til dere som tror at alle kan bli importører sånn helt uten videre, må jeg bare si at dere bør sette dere inn i hvordan dette fungerer før dere uttaler dere!

 

NB! Dette er en debatt for voksne, seriøse dataentusiaster med erfaringer innen salg!

5911273[/snapback]

 

Dette er ikke seriøst og ikke for entusiaster. Der er derimot en som enda ikke har forstått at han lefler med rene komunistiske idealer som ikke har noe med konkuranse å fjøre. Det er derimot ensretting og detaljregulering på høyde med komunistiske regimer. Antagelig har han luktet på muligheten til å starte en userøs webshop og funnet at han ikke kan det med 3 brukte PC'er og 10 000NOK i egenkapital. Takke og befrie oss for det.

5920564[/snapback]

 

Enig.

Lenke til kommentar
En person går inn og kjøper HW for 100NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 10000NOK han spør om rabatt, og får med en musematte.

 

En person går inn og kjøper HW for 100000NOK han får 5% rabatt.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000000NOK han får 7,5% rabatt.

 

Hvis du ikke forstår at en større aktør automatisk får billigere varer så er du veldig dum eller veldig naiv, eller veldig trangsynt.

 

I teorien så kunne jeg nå selge videre disse varene til 'fullpris' og tjent 75000NOK. Eller jeg kunne solgt dem videre til redusert pris til andre kunder slik at de som ikke har 1000000NOK å handle for faktisk kan gjøre en god deal.

 

GET IT? Er vi litt nærmere? Det er kapitalisme.

5920438[/snapback]

 

Men er det slik at alle som kjøperfor 1000 k får den samme rabatten? Det er jo essensen i diskusjonen vil jeg si, om forskjellig folk får forskjellig rabatt, selv om de kjøper den samme mengden av samme vare, så er ikke det noe jeg i utgangspunktet liker.

 

AtW

Lenke til kommentar
En person går inn og kjøper HW for 100NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000NOK han spør om rabatt men, får ingenting.

 

En person går inn og kjøper HW for 10000NOK han spør om rabatt, og får med en musematte.

 

En person går inn og kjøper HW for 100000NOK han får 5% rabatt.

 

En person går inn og kjøper HW for 1000000NOK han får 7,5% rabatt.

 

Hvis du ikke forstår at en større aktør automatisk får billigere varer så er du veldig dum eller veldig naiv, eller veldig trangsynt.

 

I teorien så kunne jeg nå selge videre disse varene til 'fullpris' og tjent 75000NOK. Eller jeg kunne solgt dem videre til redusert pris til andre kunder slik at de som ikke har 1000000NOK å handle for faktisk kan gjøre en god deal.

 

GET IT? Er vi litt nærmere? Det er kapitalisme.

5920438[/snapback]

 

Men er det slik at alle som kjøperfor 1000 k får den samme rabatten? Det er jo essensen i diskusjonen vil jeg si, om forskjellig folk får forskjellig rabatt, selv om de kjøper den samme mengden av samme vare, så er ikke det noe jeg i utgangspunktet liker.

 

AtW

5920636[/snapback]

 

Er stort sett likt, noen kan være litt mer pågående og klarer brute en eller to musematter +

 

Innen elektronikk er marginene så små at man bør gå over til mathandel, mye tryggere business... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Det er avhenger av hvor god du er ved forhandlingsbordet:-)

5920653[/snapback]

 

Ja, og jeg liker det ikke, synes pruting i butikk også er en uting, jeg liker best om butikker og grossister kommer med "anbud", altså oppfyller du visse krav, får du den og den prisen, så får alle forholde seg til den samme, at noen skal sponse andres rabatter er ikke noe jeg liker særlig godt, personlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er avhenger av hvor god du er ved forhandlingsbordet:-)

5920653[/snapback]

 

Ja, og jeg liker det ikke, synes pruting i butikk også er en uting, jeg liker best om butikker og grossister kommer med "anbud", altså oppfyller du visse krav, får du den og den prisen, så får alle forholde seg til den samme, at noen skal sponse andres rabatter er ikke noe jeg liker særlig godt, personlig.

 

AtW

5920683[/snapback]

 

Da er vi egentlig ferdig med denne diskusjonen, nå er vi tilbake der vi var - at noen ganger kan man betale ekstra for service om man gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...