Gå til innhold

Holder skjermkortet mitt på å ta kveld?


z1nox

Anbefalte innlegg

Er ganske grønn når det kommer til hardware og har møtt på ett problem:

 

Når jeg booter opp kommer det merkelig firkanter på ca 0,3mm x 0,3mm opp over deler av skjermen, i begynnelsen er de hvite mens når xp logoen kommer blir de blå. Så kommer loginskjermen fram, men der ser alt helt fint ut..

 

Jeg logger inn og ser en del ikoner (Her er bildet av ikonene) som ser ut som de er skraverte, men mesteparten ser ut til å funke fint. Men kjører jeg opp ett spill får jeg helt syke grafikkbugs (eksempel). Inni spillet er det enda sykere (eksempel). Det er ikke bare i Dark Age of Camelot, men dette hender også med alle andre spill samt filmsnutter.

 

Noen som vet hva som feiler/vært borti det her før? Grafikkortet er forresten ett radeon 9800 pro og jeg kjører xp, har prøvd så å si alt fra reinstall av drivere til windows.

 

EDIT: eksempel på program

Endret av z1nox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta har jeg rengjort og den går for full spiker ;)

 

vet ikke om det er relevant men har dette:

HK- K8NS Ultra-939

cpu- amd athlon 64 3200+

psu - ikke peil, står det på den en plass kanskje? (350W, har fungert sammen med skjermkortet i 2,5 år, blir psu svekket over tid også?)

Endret av z1nox
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du ikke har overklokket skjermkortet. Det virker som om det kan være varmeutvikling som skaper forvrengninger i bildet. Det kan hende at kjøleren på grafikkprosessoren ikke sitter som den skal. Ta den av og sett på ny kjølepasta og prøv igjen hvis dette er tilfellet. Før du gjør dette bør du derimot sjekke temp på GPU. Hvis du for eksempel laster ned Everest Home (søk på nettet) så har denne oversikt over temperaturer på ulike komponenter. Hvis det ikke er et varmeproblem kan det være noen fucka drivere, noe jeg derimot tviler på. Reinstaller i så fall drivere som du finner hos nvidia.com eller ati.com

Hvis dette heller ikke funker kan det være hastighet på pci-e evt. agp-bus som har blitt endret evt. gå inn i bios og load optimized defaults. Funker ikke dette så kan det hende en reinstallasjon av chipset-drivere kan funke. Hvis dette ikke funker så se om du kan få tak i annet grafikkort og kjøre på samme pc. Hvis et annet funker utmerket kan det tenkes at det er hardwareskade på grafikkortet.

Lenke til kommentar
Vel. Det kan være varme eller strømforsyning f.eks. Fortell litt mer specs først du. Da blir det lettere å finne ut :) .

5894195[/snapback]

 

Hva trenger du å vite btw, sånn jeg vet hva jeg skal lete etteR :>

5894244[/snapback]

Last ned everest home edition e.l. Der tror jeg du kan se varme osv. Skriv resultatene inn her. Du kan også skrive hvilken strømforsyning du har(merke, watt osv..).

Det kan også være kjekt å vite om du har klokket det. Da er du langt på vei.

Lenke til kommentar

lærte noe nytt i dag også, først og fremst fikk jeg vite at det jeg trodde var 350w viste seg å være 250w. knabba detta fra psuen:

 

FSP GROUP INC

fortron source

model no: FSP250-60BT(12v)

max output power 250w :/

 

Det merkelige er jo at jeg har brukt denne psuen lenge til denne pcen uten noen som helst problemer though (250w er vel egentlig for lite? xD)

Endret av z1nox
Lenke til kommentar
lærte noe nytt i dag også, først og fremst fikk jeg vite at det jeg trodde var 350w viste seg å være 250w. knabba detta fra psuen:

 

FSP GROUP INC

fortron source

model no: FSP250-60BT(12v)

max output power 250w :/

 

Det merkelige er jo at jeg har brukt denne psuen lenge til denne pcen uten noen som helst problemer though (250w er vel egentlig for lite? xD)

5894540[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, siden det er en Fortron Source, som er en anerkjent produsent av PSUer. Hvis du har sjans kan du jo sjekke kortet i en annen maskin, for å se om samme feilen oppstår der.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du prøve å klokke kortet litt ned, og se om feilen forsvinner da... skjermkort kan bli dårligere over tid, en kamerat av meg hadde ett TI4200 som han måtte klokke lavere og lavere, før det tok kvelden helt. Har du klokket kortet, og er det varmt i kabinettet?

Lenke til kommentar

kortet er ikke klokket, har også prøvd å klokke det betydelig mye ned men så ut til å ha ingen effekt :/

 

kabbiset har god luftsirkulasjon med bl.a 120mm antec og en hissig 80mm vifte :D eneste måten å finne ut hva som er galt er vel i grunn å teste kortet i en annen maskin samt teste andre kort i min, men det får jeg ta en annen dag.. surt å få ødelagt påsken, så fram til til spilling, men men, shit happens :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...