Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må du snakke med lærer/rådgiver på din skole om, ettersom det er opp til skolen din å godkjenne fagene. Det kommer nok mest ann på realfagsryktet til landet du kommer til.

 

Evt så kan det jo anbefales å ikke ta året som tellende, ta VG2 når du kommer hjem og bare konsentrere om språk når du er ute.

Endret av iChristian
Lenke til kommentar

Jeg tok ikke mitt år som tellende i sin tid. Grunnene var at jeg betalte med en arv fra bestemor samt at jeg ikke orket å stresse med det det når jeg heller kunne lære språket. Det er i tillegg litt vanskeligere (kommer som sagt mest ann på lærer og rådgiver) å få fag godkjent fra ikke-engelsk-språklige land. Jeg var i Honduras og Venezuela.

Lenke til kommentar

Er det mange her som vurderer å ta året som ikke godkjent eller som har tatt det som det og starta i 2. klasse igjen?

Du har rett på fire år videregående utdanning. Dette gjør vel at du kan ta året som godkjent, få stipend for så å gå inn i 2. klasse når du kommer hjem :-)

Eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ta året som "tellende" søke om stipend og hoppe tilbake i 2 klasse når du kommer hjem! :) det er hva jeg driver med nå. Min kusine gjorde det samme for to år siden, og det fungerer helt fint. pga alle har rett på 4 års utdanning i Norge! Jeg syns man kan utnytte seg av dette nå som det faktisk er mulig. Om noen år så har de kanskje fikset på dette. når man kan spare oppmot 40 000 så er det ikke noe å tenke på en gang!

Lenke til kommentar

og hvorfor ikke bare ta 2.klasse i utlandet og få 3års skolegang langskalle?

 

Fordi det gir som oftest best resultater når du ikke hopper over ett år i Norge! Da går du ikke glipp av undervisning osv. Og du kan konsentrere deg mer om å lære språket i landet du oppholder deg i, pluss at du får mer fritid du kan bruke sammen med andre venner på utvekslignsåret ditt! Du har alltid noe å gjøre på et sånnt år, og da er det kjipt å sitte inne med innleveringer du må gjøre ferdig for å bestå i forskjellige fag.

 

Og et annet pluss man kan få; Man kan søke om å få være russ i 2. klasse sammen meg 3. klassingene. Da får du vært russ med kompissene dine fra 1. klasse, det gjør også at du ikke ødelegger eksamenene dine i 3. klasse.

 

Det er ett år mer skole, men utvekslingsåret er jo ikke akk et vanlig skole år! :)

 

Ja dette er noe alle utvekslingsstudenter kan gjøre. Er bare å søke om stipend, si at du skal ta året som tellende. og"ombestemme" deg når du skal søke om skoleplass i norge igjenn. Blir det samme som å bo på hybel et sted og gå i 1. klasse. Også finner du ut at det ikke var noe for deg, så du søker omigjenn i 1 klasse på en annen linje. Selv syns jeg DET er værre enn å få stipend til et nyttig utveklsingsår der du faktisk lærer et annet språk flytende. Og får en helt annen forståelse for utendlandske kulturer.

Lenke til kommentar

Man kan vel bruke det ekstra året etter 3. klasse for å forbedre enkelte fag også? Eller tar jeg feil der?

 

Jeg skal i utgangspunktet ta året som tellende, men jeg vil inn på NHH etter videregående og da må jeg ha 5,2 i snitt, så hvis karakterene blir for dårlige, så er det mulig at jeg tar året om igjen. :)

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Når man får familie, er det slik at organisasjonen rett og slett sier at "Hei, disse folka skal du bo med ett år?". Fikk en mail fra explorius, og som jeg tolker det er det en familie som er interesserte i å ha meg, da jeg fikk beskjed om at "hvis dette kan være noe for deg så er det viktig at du kommer med rask tilbakemelding". Familien består av mor og datter, og de bor i Ohio. Jeg prøver å google det litt, men noen som kan si noe særlig om klimaet i Ohio? Eller noe som helst om Ohio?

 

Utrolig spennende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...