Gå til innhold

sas braatens gjør det igjen


Anbefalte innlegg

eg har løsningen.. Gi de cabin ansatte det de vil ha og slutt på streiken. Gi mindre til kapitalistene og gi mindre til lederne.

Problem solved.

Det er ikke arbeiderne som er grådige, det er ledelsen og kapitalistene.

5877978[/snapback]

 

Du motsier jo deg selv her.

Kabinpersonalet hos sas har kokk- eller servitørutdanning/praksis i tillegg til til et 7 ukers kurs. For dette får de en lønn på 400.000, noe arbeidstakere med hovedfag fra universitet/høyskole sjelden har, og vil ha mer. Hvem er kapitalistene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om de som syter her inne har noe særlig erfaring fra arbeidslivet i det hele tatt? Virker ikke slik etter tankegangen å gjøre iallefall.

5877925[/snapback]

 

I denne saken er det nok de streikende som "syter" mest. De har allerede betydelig høyere lønn og mer fri enn sine konkurrenter, og langt høyere enn de som er like "høyt" utdannet. Synes det er alvorlig misbruk av streikeretten.

5877981[/snapback]

 

Har du i det hele tatt prøvd å sette deg inn i HVA denne streiken handler om? Slik jeg har forstått det er det ikke lønn som er hovedproblemet, men arbeidstiden/lengden på arbeidsøkter, og at SAS-Braaten behandler to grupper med cabinansatte forskjellig. Er det urimelig å kreve at man skal ha like vilkår når man utfører samme jobb og i samme firma? Er man en fjott som er vant til å la seg dirigere og herse med på jobben sin så skjønner jeg dog at man ikke evner å se problemet..

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt prøvd å sette deg inn i HVA denne streiken handler om? Slik jeg har forstått det er det ikke lønn som er hovedproblemet, men arbeidstiden/lengden på arbeidsøkter, og at SAS-Braaten behandler to grupper med cabinansatte forskjellig. Er det urimelig å kreve at man skal ha like vilkår når man utfører samme jobb og i samme firma? Er man en fjott som er vant til å la seg dirigere og herse med på jobben sin så skjønner jeg dog at man ikke evner å se problemet..

5878086[/snapback]

 

Ja, det har jeg, og vet at lønn ikke er hovedproblemet, men et av problemene. Et annet av problemene er at de vil ha 50 dager mer fri enn det som er normalt i andre yrker. Synes det er å kreve mye.

 

Men det bør selvfølgelig være like avtaler for alle ansatte, støtter dem på det punktet.

Lenke til kommentar
Det er ikke arbeiderne som er grådige, det er ledelsen og kapitalistene.

 

Tror problemet hverken er arbeiderne eller kapitalistene, men lederkulturen i SAS-Braaten (ta med Avinor i samme slengen)

 

Er noe symptomatisk, alvorlig galt i disse selskapene. Ulikt de fleste andre seriøse norske bedrifter.

Lenke til kommentar

Herregud... problemet er at SAS-ledelsen kjøper opp flyselskaper og arbeidskraft i lavkostland. Dette gjør de for å tyne nordisk personale for både lønn og arbeidsvillkår. Vi så samme greia da SAS-flyverne streiket. Ledelsen ville splitte dem inn i nasjonale selskaper for å knuse fagforeningen. Det er systemet folkens, systemet. Slutt og sutre fordi dere selv ikke kommer dere av sted til påsken. Organiser heller sympatidemonstrasjoner. ;)

Lenke til kommentar
Herregud... problemet er at SAS-ledelsen kjøper opp flyselskaper og arbeidskraft i lavkostland. Dette gjør de for å tyne nordisk personale for både lønn og arbeidsvillkår. Vi så samme greia da SAS-flyverne streiket. Ledelsen ville splitte dem inn i nasjonale selskaper for å knuse fagforeningen. Det er systemet folkens, systemet. Slutt og sutre fordi dere selv ikke kommer dere av sted til påsken. Organiser heller sympatidemonstrasjoner. ;)

5878337[/snapback]

nettopp! :yes:

Arbeiderne er mange. ledelsen/eirne er få. Arbeiderne kan få seg ny jobb. Kapitalistene risikerer å tape utallige milliarder..

Ja til bedre lønnsvilkår, nei til sosial dumping!

Lenke til kommentar
Herregud... problemet er at SAS-ledelsen kjøper opp flyselskaper og arbeidskraft i lavkostland. Dette gjør de for å tyne nordisk personale for både lønn og arbeidsvillkår. Vi så samme greia da SAS-flyverne streiket. Ledelsen ville splitte dem inn i nasjonale selskaper for å knuse fagforeningen. Det er systemet folkens, systemet. Slutt og sutre fordi dere selv ikke kommer dere av sted til påsken. Organiser heller sympatidemonstrasjoner. ;)

5878337[/snapback]

nettopp! :yes:

Arbeiderne er mange. ledelsen/eirne er få. Arbeiderne kan få seg ny jobb. Kapitalistene risikerer å tape utallige milliarder..

Ja til bedre lønnsvilkår, nei til sosial dumping!

5878457[/snapback]

Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

5878568[/snapback]

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2005eng.pdf

Selskapet har ikke gått i pluss et regnskapsår siden 2000;

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...fig%2003-99.htm

Si meg, lever alle sosialister i sin egen boble?

Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

5878568[/snapback]

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2005eng.pdf

Selskapet har ikke gått i pluss et regnskapsår siden 2000;

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...fig%2003-99.htm

Si meg, lever alle sosialister i sin egen boble?

5878642[/snapback]

 

Hva så om de har gått i minus? Alle vet jo det. De investerer selvfølgelig. At de har gått i minus er ingen grunn til å tyne kabinpersonalet. :thumbdown:

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvordan fungerer fordelingen av flyruter her i landet? Skyldes SAS' monopolsituasjon på enkelte ruter i hovedsak statlige reguleringer eller økonomiske vurderinger av konkurrentene?

Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

5878568[/snapback]

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2005eng.pdf

Selskapet har ikke gått i pluss et regnskapsår siden 2000;

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...fig%2003-99.htm

Si meg, lever alle sosialister i sin egen boble?

5878642[/snapback]

Hva så om de har gått i minus? Alle vet jo det. De investerer selvfølgelig. At de har gått i minus er ingen grunn til å tyne kabinpersonalet. :thumbdown:

5878658[/snapback]

Hahahaha, kan ikke sosialister lese regnskap? :!: :!:

Se på side 61 i årsrapporten av 2005, og du vil se;

Cash flow from investment activities 1,001 (MSEK).

 

Festlig å argumentere mot sosialister ;) Og disse skal styre finansdepartementet? :nei:

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

5878568[/snapback]

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2005eng.pdf

Selskapet har ikke gått i pluss et regnskapsår siden 2000;

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...fig%2003-99.htm

Si meg, lever alle sosialister i sin egen boble?

5878642[/snapback]

 

Hva med å heller komme med fakta? SAS gikk med et overskudd etter skatt på 255 millioner kroner i 2005

 

Ifjor høst kjøpte konsernsjefen i SAS Jørgen Lindegaard seg yttligere 3000 SAS aksjer til en kurs på 68,50 og han sitter nå på tilsammen 40 000 aksjer til en verdi av ca. 27 millioner kroner.

Lenke til kommentar
Hva med å heller komme med fakta? SAS gikk med et overskudd etter skatt på 255 millioner kroner i 2005
Flydivisjonen taper penger. At konsernet som helhet tjener penger på hoteller og annet er ikke intressant i denne sammenhengen.

 

Ifjor høst kjøpte konsernsjefen i SAS Jørgen Lindegaard seg yttligere 3000 SAS aksjer til en kurs på 68,50 og han sitter nå på tilsammen 40 000 aksjer til en verdi av ca. 27 millioner kroner.
Hva har dette med saken å gjøre? Forøvrig er det feil. Sluttkurs idag er 94,50, ikke 675. Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Ja, herregud. 400.000 pluss i lønn og 170 fridager i året. Stakars for noen lønnsvilkår ... ikke rart dem streiker.

 

400.000 er ikke all verdens i Norge for en jobb man ikke avanserer i. Husk at de fleste jobber som kabinpersonale til de pensjonerer seg. Kapitalist-svina prøver dog å få det til å høres ut som kabinpersonale er en stilling man bare jobber i noen år, før man finner på noe annet å gjøre. Dette er splitt og hersk teknikk fra SAS-ledelsens side. De setter lønnsmottagere opp mot lønnsmottagere, og kan glede seg til å gni seg i henda når det blir tvungen lønnsnemd.

5878568[/snapback]

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2005eng.pdf

Selskapet har ikke gått i pluss et regnskapsår siden 2000;

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...fig%2003-99.htm

Si meg, lever alle sosialister i sin egen boble?

5878642[/snapback]

 

Hva så om de har gått i minus? Alle vet jo det. De investerer selvfølgelig. At de har gått i minus er ingen grunn til å tyne kabinpersonalet. :thumbdown:

5878658[/snapback]

Jeg skulle ønske noen ville tyne meg med 400.000+ i året og så mange fridager.

 

Lurer på hva slags verden enkelte lever i når man kan kalle noe slikt 'tyning'.

 

Jeg jobber langt mer, har lang utdannelse og tjener langt mindre. Men jeg syter ikke av den grunn. Men jeg blir irritert over den årlige streikinga som skjer i dette landet. Fagforeningene burde finne noe bedre å ta seg til enn å gjøre det umulig å drive seriøse bedrifter i dette landet.

 

Det som skjer nå i forhold til SAS er at SAS mister kunder, og hvis de samtidig må utbetale mer i lønn så vil underdskuddet øke, og de må redusere ruter, si opp ansatte og spare på alle mulige småting. Ingen tjener på dette i lengden. Ikke kundene og ikke de ansatte.

Lenke til kommentar
Hahahaha, kan ikke sosialister lese regnskap?  :D:D

Se på side 61 i årsrapporten av 2005, og du vil se;

Cash flow from investment activities 1,001 (MSEK).

 

Festlig å argumentere mot sosialister  Og disse skal styre finansdepartementet?

Gjekk deg ned et par hakk er du søt. Da SAS investerer som pokker i lavkostland fortiden, minker overskuddet. Det overasker meg ikke at de fortsatt går i pluss i investeringsdelen.

Det som skjer nå i forhold til SAS er at SAS mister kunder, og hvis de samtidig må utbetale mer i lønn så vil underdskuddet øke, og de må redusere ruter, si opp ansatte og spare på alle mulige småting. Ingen tjener på dette i lengden. Ikke kundene og ikke de ansatte.

Jo, aksjonærene tjener på dette i lengden, da det kommer til å bli tvungen lønnsnemd.

 

EDIT: Forresten RagnarDanneskjold. Det er det ingen sosialister som styrer finansdepartetmentet i dag, ingen som har gjort det, og sansynligvis blir det lenge til noen kommer til å gjøre det. Sosialdemokrater er noe annet enn sosialister.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Hva med å heller komme med fakta? SAS gikk med et overskudd etter skatt på 255 millioner kroner i 2005
Flydivisjonen taper penger. At konsernet som helhet tjener penger på hoteller og annet er ikke intressant i denne sammenhengen.

 

Ifjor høst kjøpte konsernsjefen i SAS Jørgen Lindegaard seg yttligere 3000 SAS aksjer til en kurs på 68,50 og han sitter nå på tilsammen 40 000 aksjer til en verdi av ca. 27 millioner kroner.
Hva har dette med saken å gjøre? Forøvrig er det feil. Sluttkurs idag er 94,50, ikke 675.

5879143[/snapback]

 

Så da har kursen steget fra 68.50 til 94.50 dvs. Lindegaards aksjepost nå er verdt 37 millioner kroner. Det sorte bildet du prøver å tegne av økonomien i SAS stemmer med andre ord ikke.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Gjekk deg ned et par hakk er du søt. Da SAS investerer som pokker i lavkostland fortiden, minker overskuddet. Det overasker meg ikke at de fortsatt går i pluss i investeringsdelen.
Er'u helt blank eller?

Hva av dette her er "lavkostland":

 

Aircraft –410 ?

Spare parts –435 ?

Buildings, equipment and other facilities –791 ?

Shares and participations, intangible assets,etc. –173 ?

Prepayments for flight equipment –18 ?

Acquisition of subsidiaries - ?

 

Forøvrig må jeg påpeke at investeringer ikke påvirker driftsresultat, jamfør sammenstillingsprinsippet. Investeringer skal derimot skrives av, og benevnes "Depreciation/avskrvninger". Er tydelig at det trengs et bokføringskurs på SV's sommerleir.

 

Motsier du ikke deg selv når du påstår at de investerer som "pokker", samtidig som du er overrasket over at de går i pluss på "investeringsdelen"? Saken er grei, SAS selger assets for 1 MRDSEK (stort sett Sale of aircraft, buildings and shares), mer enn de investerer.

 

Hvis vi skal diskutere dette på seriøst grunnlag forventer jeg litt hold i de villeste sosialistpåstandene. "Du skal alltid hjem". :yes:

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Så da har kursen steget fra 68.50 til 94.50 dvs. Lindegaards aksjepost nå er verdt 37 millioner kroner. Det svarte bildet du prøver å tegne av økonomien i SAS stemmer med andre ord ikke.

Hæ? I årsrapporten sto det nevnt 42500 aksjer. Med en aksjepris a 94,50 gir dette en verdi ca 4 mill. Har ikke satt meg inn i selskapets opsjonsprogram, men dette blir noe annet.

Hvordan får du 42500 a 94,50 kr til å bli verdt 37 mill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...