Gå til innhold

TES Oblivion benchmarked


ShAvAnO

Anbefalte innlegg

Gode nyheter for alle oss som har vokst fra skytespill og sitter på raske PCer med middelmådige skjermkort. Her er den første skikkelige Oblivion-benchmarken.

 

Som ventet er det X1900XTX som gjør det best her, men 7900GTX gjør det også svært bra. For oss som kjører på høye oppløsninger virker det imidlertid som man får det beste pris/ytelsesforholdet med X1900XT. Det ligger stort sett bare et par fps bak XTX, og godt foran GTX, samtidig som det er klart billigere enn begge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6800GT'n min sliter litt på Oblivion ja, har klokket det til Ultra for hva det hjelper. Men det er spillbart i 1152x864 med settings på grafikken så det ser helt bra ut. Ligger vel gjennomsnittlig på 22-23 FPS utendørs. Men i gressfylte områder faller den ofte ned på 12-13 FPS, det er litt mindre enn spillbart forsåvidt. Men jeg spiller spillet helt greit.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
For oss som kjører på høye oppløsninger virker det imidlertid som man får det beste pris/ytelsesforholdet med X1900XT. Det ligger stort sett bare et par fps bak XTX, og godt foran GTX, samtidig som det er klart billigere enn begge.

 

Det er en klar overdrivelse å si at XT ligger 'godt foran GTX': Forskjellen mellom GTX/XT/XTX er ganske liten i de fleste tilfeller. Differansen [mellom GTX og XTX] lå stort sett på under 7-8 FPS (som regel under 5 FPS). I ett tilfelle var differansen [mellom GTX og XTX] på 15 FPS, men da var det snakk om minst 130 FPS i utgangspunktet, så i praksis vil ikke denne forskjellen ha så mye å si.

 

[EDIT: Har spesifisert hvilke kort jeg sammenligner i hvert tilfelle, for å unngå potensiell forvirring.]

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Det er en klar overdrivelse å si at XT ligger 'godt foran GTX': Forskjellen mellom GTX/XT/XTX er ganske liten i de fleste tilfeller. Differansen [mellom GTX og XTX] lå stort sett på under 7-8 FPS (som regel under 5 FPS). I ett tilfelle var differansen [mellom GTX og XTX] på 15 FPS, men da var det snakk om minst 130 FPS i utgangspunktet, så i praksis vil ikke denne forskjellen ha så mye å si.

 

[EDIT: Har spesifisert hvilke kort jeg sammenligner i hvert tilfelle, for å unngå potensiell forvirring.]

5875510[/snapback]

 

Nå kan jo 7-8 FPS være mye det da når man snakker om forholdsvis lave framerates som her...

 

7-8 FPS i en økning fra 15 til 22/23 fps er jo en økning i ytelse på 50% .....

Lenke til kommentar
La merke til at de bare hadde testet Oblivion med FX-57, som er en single-core prosessor. Etter det jeg har hørt så støtter Oblivion dual-core/flerprosessor-systemer, og det skulle vært interessant å se hvor mye dette har å si for ytelsen.

5875550[/snapback]

 

Oblvion støtter ikke dual core systemer offisielt. Den kan tvinges til å kjøre threading gjennom tweaking, Dette gir øgså ytelsesøkning på single CPU også.

 

There's some confusion about the OPENMP section on the forums. Here's what we know: OpenMP refers to a threading API which, in Oblivion's case, seems to be used mainly for spawning threaded disk loads to minimise load times. It's worth noting that from our analysis the game core itself isn't multi-threaded, and so won't directly benefit from dual-core CPUs.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Det er en klar overdrivelse å si at XT ligger 'godt foran GTX': Forskjellen mellom GTX/XT/XTX er ganske liten i de fleste tilfeller. Differansen [mellom GTX og XTX] lå stort sett på under 7-8 FPS (som regel under 5 FPS). I ett tilfelle var differansen [mellom GTX og XTX] på 15 FPS, men da var det snakk om minst 130 FPS i utgangspunktet, så i praksis vil ikke denne forskjellen ha så mye å si.

Ja, uttrykket "godt foran" er selvsagt noe upresist. Det er viktig her å presisere hvilke teknologier og oppløsninger som er brukt, og for meg som sitter med en Dell 1680x1050 skjerm er det kun 1600x1200 resultatene som er interessante. Jeg ønsker også å kjøre med HDR istedenfor AA, siden oppløsningen likevel er såpass høy. I tillegg vil jeg si at det er de mest krevende områdene i spillet som er mest interessante siden det er her eventuelle fps-problemer vil komme til syne.

 

Således blir det (i mitt tilfelle) testen "Foliage area HDR" som er mest interessant. Her får XT 25,6 fps mens GTX får 20,3 fps, en forskjell på ca 20% (forskjellen i AA-testen er omtrent akkurat lik). Sannsynligheten er også stor for at man kan finne enda mer krevende (for skjermkortet) situasjoner i dette spillet, så jeg vil si at her trenger man all den ytelse man kan få. 20% bedre ytelse kan ha en del å si her. Så kommer jo det faktum at XT er tilgjengelig i dag hos en anerkjent webshop til kr 3900,- mens GTX som ligger litt under på ytelse ligger noen hundrelapper over i pris og ikke er på lager noe sted. Riktignok må man legge til 200,- for en Zalman-kjøler til XT-kortet, men likevel mener jeg det er det beste kjøpet i dag dersom man skal spille Oblivion på høye oppløsninger. Hadde GTX vært tilgjengelig og på lager hos anerkjente webshoper til omtrent samme pris som XT ville nok mange ha valgt å leve med ytelsestapet på grunn av det lave strømforbruket og de lave temperaturene til dette kortet, men slik er det altså ikke pr dags dato.

Lenke til kommentar

er litt rart dette spillet. har målt fps i alle slags situasjoner og gress er som sagt over tyngst. ligger normalt på 30 fps der. har prøvd og stillt masse på forskjellige instillinger og det er nesten ikke foandring og se. det eneste som hjelper litt er og slå av bloom. da ligger den på 35. mån burde jo se forandringer....?

 

får heller ikke til og spille uten vsync, da blir det striper i bildet.

 

finner heller ikke AF... er det ikke instillinger på det?

Lenke til kommentar
er litt rart dette spillet. har målt fps i alle slags situasjoner og gress er som sagt over tyngst. ligger normalt på 30 fps der. har prøvd og stillt masse på forskjellige instillinger og det er nesten ikke foandring og se. det eneste som hjelper litt er og slå av bloom. da ligger den på 35. mån burde jo se forandringer....?

 

får heller ikke til og spille uten vsync, da blir det striper i bildet.

 

finner heller ikke AF... er det ikke instillinger på det?

5877296[/snapback]

Det går ikke stille AF Via Oblivion!

Da må du in på grafikort driverne og stille det, vet ikke hvordan man gjør det med radeon siden jeg har geforce.

Sikkert andre her på forumet som vet det. ;)

Lenke til kommentar

Godt å se at SLI gjør det bra her, 7800GT SLI som jeg kjøpte (før 1900/7900 kom) slår 1900XTX i 2 av 3 tester med HDR i 1280x1024, som er det jeg kjører. Scorer gjennomsnittlig ca 60% høyere enn ett 7800GT. Føler selv jeg får smooth fps overalt i spillet, alle slidere helt til høyre, bortsett fra der det er mye folk på skjermen på en gang, dvs i byene, her burde det kunne gjøres noe fra utviklernes side. Så vidt jeg vet er det kun mulig å skru ned i innstillingene NÅR karakterene dukker opp i synsfeltet ditt, ikke hvorvidt detaljene på figurene reduseres når de flytter seg vekk. Det er veldig fordelaktig å kunne se fiender flere kilometer borte, så jeg vil nødig skru ned på dette.

Lenke til kommentar
er litt rart dette spillet. har målt fps i alle slags situasjoner og gress er som sagt over tyngst. ligger normalt på 30 fps der. har prøvd og stillt masse på forskjellige instillinger og det er nesten ikke foandring og se. det eneste som hjelper litt er og slå av bloom. da ligger den på 35. mån burde jo se forandringer....?

 

får heller ikke til og spille uten vsync, da blir det striper i bildet.

 

finner heller ikke AF... er det ikke instillinger på det?

5877296[/snapback]

Det går ikke stille AF Via Oblivion!

Da må du in på grafikort driverne og stille det, vet ikke hvordan man gjør det med radeon siden jeg har geforce.

Sikkert andre her på forumet som vet det. ;)

5877330[/snapback]

 

 

noen som vet... :p

Lenke til kommentar

Jeg ser at de har testet de nyeste skjermkortene, men har noen peiling hvordan et eldre skjermkort som f.eks GeForce FX 5800 Ultra GS(mitt kort) kommer til å yte? Har tenkt lenge på å kjøpe dette spillet, men jeg er redd at den kommer til å slite litt...

 

Mitt system:

P4 2.4C @ 3,0 GHz

1024MB RAM @ 400MHz 2-2-2-5

VIA PT880 Hovedkort (Dual DDR etc)

Gainward FX 5800 ultra GS 550/1200 (uten core slowdown)

 

Hva syntes dere?

 

MVH

Camxer

 

Beklager hvis jeg gikk litt vekk fra topic...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...