Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg liker ikke skaleringen, i og med at den ikke tar i betraktning hvilke skills du øker for å levle. Om du øker non-combat skills, og alt annet rundt deg likevel skader mer, tåler mer, osv., stemmer det hele en smule dårlig.

 

Løsningen er omtrent her: http://www.elderscrolls.com/forums/index.p...howtopic=297892

5819118[/snapback]

 

Greit å skrive at det gjelder mods og det vil virke for de som har pc.

 

Jeg synes det er greit som det er.

En ting jeg lurer litt på er hvis du spiller easy mode får du like mye xp og går opp i lvl like fort som hard mode?

Hadde vært fantastisk hvis du fikk mere på hard. Da blir man nødt til og spille normal eller hardere for å komme seg opp i level

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden påvirker bare skade/helse-faktorer hos deg selv og fiender, ikke hvor fort skills øker.

 

En annen ting som er latterlig med skaleringssystemet er at etter hvert som du nærmer deg de høyere levelene, løper banditter og annet pakk rundt i full Daedric/Glass/Ebony armor, noe som er en smule trist, med tanke på at alle disse skal være så godt som umulige å få tak i, særlig for en bande med udugelige kriminelle som holder til i skogen.

Lenke til kommentar

Dette syntes jeg ikke noe om. En ting som jeg likte god i Gothic 2 var at hvis jeg fikk grisebank av en kar tidlig i spillet, kunne jeg vende tilbake etter å levlet og banke denne grundig, kun for å hevne med :)

 

Slik jeg skjønner dette vil hele verden til enhver tid være like sterk som deg. De samme forskjellene vil til enhver tid være helt like. En rotte på level 1 vil være like vanskelig å banke på level 20. En rotte kan altså sløye deg når du er "king of the hill" på høyeste level. Man kan i utgangspunktet banke "alle" på level 1, siden alle andre også er level 1. Merkelig system egentlig.

 

Dette høres ikke riktig ut spør du meg

Lenke til kommentar
Dette syntes jeg ikke noe om. En ting som jeg likte god i Gothic 2 var at hvis jeg fikk grisebank av en kar tidlig i spillet, kunne jeg vende tilbake etter å levlet og banke denne grundig, kun for å hevne med :)

 

Slik jeg skjønner dette vil hele verden til enhver tid være like sterk som deg. De samme forskjellene vil til enhver tid være helt like. En rotte på level 1 vil være like vanskelig å banke på level 20. En rotte kan altså sløye deg når du er "king of the hill" på høyeste level. Man kan i utgangspunktet banke "alle" på level 1, siden alle andre også er level 1. Merkelig system egentlig.

 

Dette høres ikke riktig ut spør du meg

5819171[/snapback]

 

Som jeg skrev tidligere i denne tråden så gjelder det ikke alt. Rotter og ulver og annet vil ikke banke deg når du er lvl 20 :)

De fleste NPC vil gå opp i level samtidig som deg, unntak av enkelte ting

Man kan nok utgangspunket banke alle når du er lvl 1, men regner med at Bethesda har funnet på en løsning.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke riktig sånn det fungerer. Enkelte ting er statiske. F.eks. rotter og ulvers level forblir den samme. Enkelte ting har også en modifier, som legger til eller trekker fra levels basert på din level. Hele systemet er forklart i detalj i posten jeg linket til over.

Lenke til kommentar
Har bare ett spørsmål. Er det Cliffracers *grøss* med i dette spillet?

Nei.

Slutt å sammenligne med G2, så går det nok bra. Det er to veldig forskjellige spill. Evt. spill gothic 2.

Hvorfor ikke sammenligne de to? Er veldig like spør du meg, og det går helt klart ann å sammenligne dem. Kan jo sammenligne med mange andre rpg'r også, veldig få som har "level scaling" på samme måte som oblivion har.

Og nei, jeg liker ikke måten oblivion løser det på.

Lenke til kommentar
Slutt å sammenligne med G2, så går det nok bra. Det er to veldig forskjellige spill. Evt. spill gothic 2.

5819215[/snapback]

 

Ventet på den.

Spiller G2 hele tiden jeg. Og så forskjellige er de ikke. Men jeg skal gi meg :)

 

Mtk på systemet virker det ikke som om noen har hatt noe problemer med det, så da funker det vel vil jeg tro. Jeg tenkte ihvertfall ikke over det før jeg leste om det.

Lenke til kommentar

Liker ikkje dette systemet like bra som det i morrowind, men mest på grunn av alle skillane dei tok ut, og at det berre er to grupper skills, ikkje tre (major/minor vs major/minor/misc). Uansett hadde det beste vært å innføra level ranges på alle monster. Ei rotta, for eksempel, vil for alltid vera lvl 1, mens goblinar er mellom 1 og 3, alt etter kor høg level du er. Daedra og skumle saker kunne vært 15-30 eller noko sånt. Arenaen burde hatt fiksa levelar, slik at du ikkje kunne gjennomføre den på level 1, men kunne med litt hell banka dei fyrste pit dogsane. Når det gjeld items er det ein av dei største irritasjonsmomenta mine i spelet. Eg blir nesten sur og lei når eg ser ei gruppa bandittar springa rundt med mithril/elven rustning og glass våpen. Det får heile spelet til å følast meir som diablo 2, der heile verdenen er laga for å passa deg og ikkje litt realistisk fordeling av items og levels. Spesielt merkbart blir itemane i nokon quests, der banditt ledaren har leather armour and iron longsword mens kompanjongane hans har elven mail...

 

Eit av probleme med heile levelsystemet er kor forskjellig folk kan levela. Eg tok alle mine mest brukte skills som major, noko som betydde at eg blei fort level. Ein kort tur i ein dungeon på level 4 der eg sneik meg gjennom heile greia gav meg 5 sneak levels. Hadde ikkje sjangs mot ogrene der, som var for so vidt greit. Dei er jo gigantiske med armar som trestokkar mens alt eg hadde var leather og iron bow. )Sist eg møtte på ogrer var eg level 15, og måtte endå snika meg forbi, sjølv om eg hadde mithril mail og elven bow med magiske piler of doom and yellow tomatoes, og med skill nok til å ta ein legolas (opp på ryggen og pil rett i auga), but I digress). Dei som går andre vegen og tar berre skillar dei IKKJE bruker som major vil levela ganske seint. Dei vil ha master destruction på level 2, granted, men vil endå ikkje ha so mykje helse og mana som ein høgare level mage. Dei vil vera sterkare per level, men vil vera mykje lavare level etter like lenge spelt som dei som gjere som meg. Dette vil då føra til at eg har adgang til dei fleste dungeons i spelet, med litt tøffare monster, mens dei andre vil ha færre dungeons som er innanfor deirans level, men som dei kunne gått gjennom i søvne, viss alle monstrene hadde fiksa level.

 

Anyway, løysningen:

Fyrst items, sidan det er lettast. Gje alle fiksa items, alternativt random items frå ei viss gruppa. Anten er alle i Tamriel løgnarar når dei seier ebony er skjeldent, eller so er all ebony armouren samla i Cyrodiil og fordelt ut på alle bandittane slik at lordane og kongane i resten av landet, som du ikkje møter i spelet, blir sittande igjen med rusten iron armour. Ein knight i daedric armour med daedric battleaxe skulle kunne drepa bandittar berre ved å pussa nasa si. På ein skummel og trugande måte. La so det vera nokon "unike" items liggande rundt i forskjellige dungeons. Hadde likt å sneke meg inn i ein elven ruin, unngått alle fellene og guardianane og komme meg inn til hjerta av dungeonen og funne ein ancient elven artefact som eg drog med meg ut igjen. Litt bedre ting skulle kunne gå an å få tak i butikkar, men for det aller beste må du verkeleg gjera noko. Treng ikkje vera tilfeldig dumping ned i ein dungeon heller. Du kunne ha funne ein lapp med retningar til ein fabled dagger, og so bli sendt på skattejakt rundt heile Cyrodiil.

 

Når det gjeld level har eg endå ikkje funne ein bra løysning på sjølve systemet, men eg heller til eit levellaust system ala Dungeon Siege. Granted, systemet der har levelar, men i Elder Scrolls har ein so pass mange skillar at det blir ikkje snakk om character level lengre. Detaljane er endå ikkje på plass i hovudet mitt.

Når det gjeld monster level vs character level hadde level ranges på monster vært det beste etter mi meining. Dette er ikkje umogeleg med eit klasselaust system, sidan det endå burde gå an å rekna ut ca strength på characteren ved hjelp av eit relativt simpelt system.

 

Sikkert ein del tankesprang og nonsense i dette inlegget. Har endå ikkje ein strukturert oppfatning av det heile :p

Lenke til kommentar
Sikkert ein del tankesprang og nonsense i dette inlegget. Har endå ikkje ein strukturert oppfatning av det heile :p

5819264[/snapback]

 

Mye bra lesing.

Ingen som vet helt hvordan dette her er før man har spilt mange timer. Bethesda regnet nok med at det ble en del klaging på dette området da de slapp ut spillet. De satser vel på at noen uker/måneder med mange timer spilletid så er det ikke så galt alikevel.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Vel, einaste verkelege klagen eg har er at npcane levelar items òg, ikkje berre levels. Ellers er sjølve systemet med leveling ganske bra i forhold til dei fleste andre spel. Morrowind er endå bedre på akkurat dette, men det har vel mest med smak og behag å gjere forskjellane på desse to.

Lenke til kommentar
Uansett hadde det beste vært å innføra level ranges på alle monster. Ei rotta, for eksempel, vil for alltid vera lvl 1, mens goblinar er mellom 1 og 3, alt etter kor høg level du er.

 

Det er lvl caps på en del monstere, det er ikke slik at alle critters lvl'er opp i uendeligheten sammen med deg. Evt skiftes de ut med kraftigere monstere dersom de når grensen sin.

 

Har ikke stålkontroll på dette systemet selv, men av det lille jeg har lest på det offisielle forumet så er det en del mer ved systemet enn bare å la alle monstere gå opp i lvl samtidig med deg.

 

Mer enn dette vet jeg ikke, siden jeg bevisst prøver å unngå å finne ut mer om "mekanikken" bak nå. Det ødelegger innlevelsen dersom jeg har full oversikt over algoritmene som ligger bak at jeg møter DET monsteret på DET stedet. :)

 

Min "take" på lvl-systemet er at jeg synes det er primært positivt av et par årsaker:

 

- Man kan utforske fritt uten å bli diktert av "sørøst på kartet kan jeg ikke gå i det hele tatt før lvl x". Selv om sistnevnte kanskje er mer realistisk, så synes jeg det gjør spillet mer.. om ikke lineært så iallfall "styrt". Når vanskelighetsgraden er statisk så blir man jo på en måte gjetet rundt på kartet av vanskelighetsgraden. Dette fikk jeg sterkt følelsen av i WoW, da man måtte gå en viss "rute" (sånn roughly) da man avdekket spill-verdenen.

 

- Videre synes jeg skalering og utbytting av fiender øker gjensp illbarheten. Jeg har lyst til å spille tjuv-kriger når jeg er "ferdig" med magikeren min. Når jeg starter med den nye karakteren er det sannsynlig at jeg kommer til å ende i noen av de samme stedene, men da kanskje på andre "levels". Da føles samme hule mer fresh siden man kanskje møter helt andre monstre osv der.

 

- Til slutt synes jeg at det blir litt feil å klage over at "man har samme utfordring hele tiden" og at det derfor er kjedelig. Det er kanskje tilnærmet like *vanskelig*, men *utfordringene* man blir stilt ovenfor endres. Dette er to forskjellige ting. Man får nye taktikker grunnet nye spells, høyere mestringsgrader i skills. Samtidig møter man nye monstre som har anderledes oppførsel og nye evner. Og utfordringene kan også være vidt forskjellige avhengig av layouten på stedet man utforsker og sloss på.

 

Eneste som faller helt bort ved dette systemet er den moroa ved å bli "uber" og drepe alt man møter momentant. Dette savner jeg ikke, siden det "vippepunktet" da dette skjer i andre rollespill vanligvis er gøy i ca 5 min, og så dreper det spillet for min del.

 

Til slutt: Noen steder finner jeg skumle steder der jeg plutselig får grisebank, ofte fordi jeg er uforsiktig eller lite kjent med stedet jeg utforsker, og får en haug hissige monstre mot meg. Hver for seg, på bar bakke, i godt lys, så hadde disse monstrene kanskje føltes uspennende skalert til å matche mitt "nivå"- men når jeg plutselig har x antall ukjente kryp etter meg i tussmørket så tenker jeg ikke "disse er bare er regneark-formler av min lvl".

 

Tror dette lvl-systemet ødelegger mest hvis man sitter og leser forumer og analyserer istedet for å SPILLE! :D

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Eneste som faller helt bort ved dette systemet er den moro ved å bli "uber" og drepe alt man møter momentant. Dette savner jeg ikke, siden det "vippepunktet" da dette skjer i andre rollespill vanligvis er gøy i ca 5 min, og så dreper det spillet for min del.

5819413[/snapback]

 

Da kan man kjøre difficulty-slider på minimum, og vips, så har man oppfyllt ønsket sitt. Foreløpig liker jeg systemet som det er, spiller med difficulty-slider i midten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...