Gå til innhold

Ageia PhysX er offisiell


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde gjerne sett at hw.no skrev litt mer om hvilke forskjeller det faktisk utgjør i spill? Virker nesten som et ekstra grafikkort utifra artikkelen. Hvordan vil dette kortet prestere med en litt eldre cpu og grafikkort? Er dette bare til bruk for ekstrafunksjoner (slik som HDR) eller vil det trekke opp fps uansett? Altså analogi: fungerer det som en turbo på biler som trekker opp ytelsen på selv en gammel traver, eller et nytt stereoanlegg som gir ny kjøreopplevelse, men påvirker ikke fremdriften i seg selv?

Endret av eternal
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på det som en mer eller mindre u-unngåelig utvikling at denne brikken blir integrert på noe annet om dette blir en suksess, litt for tungvint med et helt ekstra kort, passer nok bedre som endel av skjermkortet feks.

 

AtW

Skrevet (endret)
Stiv pris spør du meg.. Men sikkert gøy å ha!

5799789[/snapback]

 

Tsja, jeg synes ikke prisen var stiv i det hele tatt i betraktning av hvor mye en PPU avlaster CPU og i tillegg prosesserer fysikk flere titalls ganger kjappere enn bare cpuen ville gjort. Jeg vet ikke hvor mye det har å si, men jeg vil tro skjermkortet vil få litt ekstra boost av at cpu blir avlastet. Om en sammenligner den ekstra ytelsen med hva en villle fått om en la til 1500-2000,- i form av en dyrere CPU/GPU i et allerede greit system, så er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt en billigere cpu med noen prosent lavere ytelse og heller satt inn en slik PPU.

 

Om markedet for PPU kort blir like stort og konkurranseutsatt som markedet for GPU, så tror jeg vi vil få en ganske mye bedre spillopplevelse om få år, selv i forhold til hva en får med Ageias.

 

Blir spennende å se de første testene!

 

Edit: PPU ikke GPU :roll:

Endret av kjaks
Skrevet

Dette kortet har jeg ventet på...

Forhåpentligvis vil Valve legge inn support for dette i Source motoren, slik at PCen slipper å lagge når jeg hiver håndgranater mot mange kasser/lik :p

Skrevet
Jeg ser på det som en mer eller mindre u-unngåelig utvikling at denne brikken blir integrert på noe annet om dette blir en suksess, litt for tungvint med et helt ekstra kort, passer nok bedre som endel av skjermkortet feks.

 

AtW

5800221[/snapback]

 

Ser det samme innen et par år, både i HK og VGA-kort...

Skrevet

Jeg gleder meg virkelig til dette kommer og vi får se hva det virkelig klarer. Prisen er heller på ingen måte avskrekkende. For min egen del har jeg per idag ikke plass, men det lar seg vel ordne etterhvert.

 

En problemstilling jeg er veldig spent på er hvordan fysikken kan skaleres i spill. Fungerer den som en ren avlasting eller vil man kunne få bedrede effekter osv. Og hvor vil skillet mellom eye-candy fysikk gå mot konsekvens-fysikk? Vil en håndgranat har flere fragmenter på en maskin PhysX-kort enn en uten? Eller vil den kun se bedre ut og det fortsatt bare er en skaderadius som er lik? Mulighetene for reell fragmentskade er i alle fall teoretisk mulig.

Skrevet
Dette kortet har jeg ventet på...

Forhåpentligvis vil Valve legge inn support for dette i Source motoren, slik at PCen slipper å lagge når jeg hiver håndgranater mot mange kasser/lik :p

5800318[/snapback]

 

Tror nok de som har en PPU vil ha en vesentlig fordel i slike situasjoner ja! Fysikken i Source er ganske krevende, selv for en high-end cpu.

Skrevet
Jeg gleder meg virkelig til dette kommer og vi får se hva det virkelig klarer. Prisen er heller på ingen måte avskrekkende. For min egen del har jeg per idag ikke plass, men det lar seg vel ordne etterhvert.

 

En problemstilling jeg er veldig spent på er hvordan fysikken kan skaleres i spill. Fungerer den som en ren avlasting eller vil man kunne få bedrede effekter osv. Og hvor vil skillet mellom eye-candy fysikk gå mot konsekvens-fysikk? Vil en håndgranat har flere fragmenter på en maskin PhysX-kort enn en uten? Eller vil den kun se bedre ut og det fortsatt bare er en skaderadius som er lik? Mulighetene for reell fragmentskade er i alle fall teoretisk mulig.

5800329[/snapback]

 

Du kan jo se på sidene til Ageia som det linkes til fra artikkelen. Der blir det sammenlignet hva en cpu klarer av high-end fysikk skalert for cpu, i forhold til hva ageia klarer i fysikk skalert for ppuen.

Skrevet

Denne artikkelen var hovedsaklig en melding om at ASUS har satt igang produksjon av PhysX-kort. Som linken i andre setning viser er selve teknologien allerede godt beskrevet. Det skal også legges til at dette er et helt nylansert kort, ikke noe vi har kunnet leke med på testbenken - dessverre...

Skrevet (endret)
Sjekk ut denne filmen.

5800399[/snapback]

 

Grei nok den, men denne cellfactor high definition videoen viser hva den virkelig kan gjøre i et skikkelig spill. Det går ikke spess kjappt å laste ned :/ men det er verdt det.

Endret av kjaks
Skrevet

Tror nok dette kortet vil hjelpe bra til både de som har high-end-systemer og de med litt mer beskjedne systemer. Selv om man sitter på en grom CPU i disse dager så er CPU en flaskehals når man har bra skjermkort. Blir spennende å se tester av denne teknologien.

Skrevet
Stiv pris spør du meg.. Men sikkert gøy å ha!

5799789[/snapback]

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skulle være en veldig stiv pris.. Hvis dette produktet gjør så stor forskjell som jeg tror det kommer til å gjøre, er det ingenting i veien for å punge ut et par lapper for det. 3d-akseleratorer kosta jo tross alt adskillig mer da de kom på markedet...

Skrevet (endret)

CS:Source ville rekylene og skudda når man treffer folk bli mer realistiske, slik at man virkelig kan se kjøttsår og realistiske headshots :!:

Endret av Deluxe_REborn
Skrevet
Tror nok dette kortet vil hjelpe bra til både de som har high-end-systemer og de med litt mer beskjedne systemer. Selv om man sitter på en grom CPU i disse dager så er CPU en flaskehals når man har bra skjermkort. Blir spennende å se tester av denne teknologien.

5800474[/snapback]

 

Det er nettopp dette AGEIA har gjort. De vil øke realismen til den måten den egentlig burde være, fordi dagens cpu klarer ikke dette uansett om hvor rask og nyere teknlogi den har. Men egentlig burde dette bære integrert på dagens GPU eller hovedkort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...