Gå til innhold

V For Vendetta - Tanker og meninger


Dimitrij

Anbefalte innlegg

Så filmen i går og den var bra, men jeg kunne tenke meg litt stramere regi der enkelte av scene ble kortet ned, da jeg satt i salen enkelte ganger og kjedet meg under filmen. Storryen er det lite å klage på veldig bra fortalt men enkelte scener kunne virkelig ha vært unlatt. Filmen kan nesten sammenlignes med Equilibrium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

V var rett og slett en knallfilm av ypperste klasse. V var spennende, tøff og rørende. Glimrende plot, miljøet de har lagt filmen til, likhetene mellom nazi-Tyskland osv. Actionscenene var glitrende, og da spes den siste :cool: GÅSEHUD! Hugo Weaving er glimrende som V, og han må da være en av filmhistoriens tøffeste anti-helter? Tror jeg flesker til med en 9/10.

Lenke til kommentar
V var rett og slett en knallfilm av ypperste klasse. V var spennende, tøff og rørende. Glimrende plot, miljøet de har lagt filmen til, likhetene mellom nazi-Tyskland osv. Actionscenene var glitrende, og da spes den siste  :cool:  GÅSEHUD! Hugo Weaving er glimrende som V, og han må da være en av filmhistoriens tøffeste anti-helter? Tror jeg flesker til med en 9/10.

5809139[/snapback]

Det som er mest fascinerende med hele filmen er hvordan hver person ser på V. Noen vil se på ham som en terrorist, noen vil se på ham som en helt og noen vil se på ham som helt, helt til til finner ut hvor lik han er til noen av nåtidens "terrorister".

Lenke til kommentar

Så den i dag. Fantastisk film! Hugo Weving fremfører de poetiske replikkene som en gud. Likte spesielt denne:

 

- Behind this mask there is not only flesh, but an idea. And ideas are bullet proff. (eller noe slikt).

 

Likte storyen og konsepte veldig god. Den relativt dystre fremtidsteorien med et likst totaliært styre er slettest ikke usansylig, bare se hvordan det var i Nazi-Tyskland.

 

Gir filmen terningkast en 6er som vipper bitte litt til 5ern.

Lenke til kommentar
Tror jeg flesker til med en 9/10.

5809139[/snapback]

 

word

 

:w00t:

 

V var rett og slett en knallfilm av ypperste klasse. V var spennende, tøff og rørende. Glimrende plot, miljøet de har lagt filmen til, likhetene mellom nazi-Tyskland osv. Actionscenene var glitrende, og da spes den siste  :cool:  GÅSEHUD! Hugo Weaving er glimrende som V, og han må da være en av filmhistoriens tøffeste anti-helter? Tror jeg flesker til med en 9/10.

5809139[/snapback]

Det som er mest fascinerende med hele filmen er hvordan hver person ser på V. Noen vil se på ham som en terrorist, noen vil se på ham som en helt og noen vil se på ham som helt, helt til til finner ut hvor lik han er til noen av nåtidens "terrorister".

5809706[/snapback]

 

 

Jeg synes også filmingen var bra, lydeffektene og de visuelle effektene også... en toppers film.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

ja altså jeg sier ikke at de skal gå etter det filmen har i score på imdb. Men når en film på imdb har over 8 i gjennomsnitt hvor mange tusen har vota får karakteren 3 hos vg som er tilfelle med v for vendetta så er det noe som ikke stemmer.. Greit, at anmelderen ikke likte filmen er greit nok, men det gjelder jo nesten hver jævla film som går innom vg's terningkast. Jeg har det inntrykket at anmelderne får en film-sjanger de ikke liker, eller ikke interesserer seg noe for.

Saw fikk 1 hos VG, som har 7.6 hos imdb..

Jeg sier ikke at VG bommer på alle anmeldelsene, men altfor mange av de (>90%)

 

eks:

De ga Memento 4'er, likedan med MIB2(?!) .. Det er jo en helt fjern rating spør du meg..

 

edit: enda værre, de ga Sin City 3..

5805156[/snapback]

 

Det så mange ser ut til å glemme ang. filmanmeldelser i aviser er at det er en manns subjektive oppfatning som presenteres. EN mann (eller kvinne). Det betyr at anmeldelsen har en viss relevans for alle dem med noenlunde samme psykologiske oppbygning som da har noenlunde samme smak som anmelderen. For alle andre er den bullshit...

Lenke til kommentar

MrLee: Det er forsåvidt sant, men uansett hvor mye man har lyst å rope "smag og behag", så skal jeg klare å se hvilke filmer passer for en viss gruppe mennesker, og generelt kunne bedømme en films kvalitet på en objektiv måte. En av de mest grunnleggende funksjonene som gjør oss til menneske over 5 år er å kunne sette seg inn i et annet menneskes situasjon, dette vet enhver som har lest litt psykologi. Når en anmelder da presterer å si at en film ikke passer til noen som helst, og kommer med kommentarer som "styr unna, for Guds skyld", viser han en generell inkompetanse til å forstå at mennesker er forskjellige.

 

La oss si at jeg er en filmanmelder, og får i oppdrag å anmelde Bring It On. Jeg vil gi den toppen 2er, noe de fleste guttene i 15-21-alderen vil forstå. Likevel vil jeg ikke be alle styre unna, da den faktisk er perfekt for målgruppen sin, og var lenge yndlingsfilmen til mange av venninnene mine da den først kom ut for 6 år siden. VGs anmelder gir studentfilmen Saw, en film som til tross for sine småfeil viser en enorm potensiale, kreativitiet og dyktighet. Når en anmelder ikke klarer å komme forbi sine egne mentale sperrer når det gjelder gørr, må han selv være klar over det, og nevne det i anmeldelsen. Saw sin anmeldelse er blant de verste, rett og slett fordi anmelderen forsøker å rettferdiggjøre en karakter med at horrorfans (deriblant meg) styrer med vilje unna skrekkfilmer med god karakter. Dette er, for å si det mildt, absurd.

 

En god anmeldelse skal ikke kun passe for den promillen av befolkningen som har nøyaktig lik tankegang som anmelderen; alle skal kunne lese den og forstå om den passer for akkurat seg. Alternativet er at anmeldelsen er:

a. godt skrevet

b. interessant

c. morsom

 

Jon Selås, du har feilet.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Vel, jeg så filmen i går, og må si at entusiasmen falt ganske kjapt allerede i starten av filmen, da det viste seg at de hadde valgt å gjøre Evey til en vanlig arbeidende kvinne i stedet for en tenåring i livskrise som er på vei ut for å selge kroppen sin for første gang. Hallo, filmen hadde jo allerede R-rating, så hvorfor gjøre den snillere på den måten? Natalie Portman er også alt for pen for rollen.

Selv synes jeg filmen hadde for lite av det jeg falt for i tegneserien. Den er ikke på langt nær så svart, surrealistisk og "skitten" som serien.

For min del var kinoopplevelsen mest som å sitte og bli fortalt en historie jeg ikke hadde lyst til å høre. Jeg følte også at den mistet fokus, men det kan jo hende kommer av at jeg hadde jobbet hardt i går og dagen før, og var ganske så trøtt.

Synd, for jeg hadde enorme forventninger til denne filmen, og er i grunnen ennå lei meg for at den ikke levde opp. :cry: Den skal nok ses en gang til, for å se om jeg tok feil første gangen, men akkurat nå føler jeg mest for å lese tegneserien og sutre over dennes forspilte potensiale...

Lenke til kommentar
Har ingen store forventninger til filmen. Tegneserien, som er skrevet av Alan Moore, er fantastisk, men filmen er visst dråpen som fikk begeret til å renne over for Alan Moore. Ikke bare har han trukket navnet sitt fra produksjonen, men han har også nektet å bli betalt, siden han syntes manuset var noe møkk med digre hull i plottet.

 

Og... Alan Moore er sannnsynligvis den mest brilliante serieforfatteren noensinne, så jeg stoler mer på ham enn på de derre Matrix-tullingene.

5786990[/snapback]

 

"I think it tells the story in a different way, but in the same way too," says Lloyd of the Wachowskis' interpretation. Moore disagreed; after being sued for plagiarism for his involvement in the League of Extraordinary Gentlemen movie—allegedly for writing the original comic as a "smoke screen" for stolen ideas from an unproduced Larry Cohen screenplay—Moore decided he was done with Hollywood. Vendetta's producers particularly upset him by claiming at a press conference that the author was excited about the project after he'd told them he wanted nothing to do with their film. By the time Moore demanded a retraction and described the Wachowskis' depiction of British culture as "imbecilic" to online comics columnist Rich Johnston, the dominos had already begun to fall.

 

"Alan wouldn't really be happy unless it was an actual perfect reproduction of the original," says Lloyd. "[He] has a very clear viewpoint about what he represents as a person. But I wish I'd been able to change [his] mind."

 

Kilde

 

Kan ikke finne noen pålitelige kilder som siterer Moore på noe i nærheten av det du skriver.

--------------

 

Ble forøvrig overrasket over hvor mange (amerikanere stort sett) som lar seg fornærme av filmen, og ser på den som et angrep på Bush&Co (ref. IMDB m.m.). Filmen, foruten å være godt gjennomført med god dialog, handler først og fremst om idéer. Idéen om den totalitære stat og idéen om kampen mot denne, for individuell frihet. Dette er selvsagt min subjektive mening, og det er nok fullt mulig å tolke den blant annet som et direkte angrep på personer og regjeringer i dagens samfunn. Jeg finner det både overraskende og urovekkende at såpass mange ser ut til å ta nødvendig kritikk av ledere og deres metoder nesten personlig.

Endret av fretex
Lenke til kommentar

Så filmen i går og synes den var bra. Jeg leste en anmeldelse her om dagen hvor anmelderen beskrev den som "V for vanskelig". Han mente den var vanskelig å følge. Personlig hadde jeg ikke noe problem med å følge historien.

 

Hvordan noen kan sammenligne V med dagens terroister, skjønner jeg ikke. Han angrep ikke et annet land, han prøvde ikke å drepe andre uskyldige mennesker og det hadde ikke noe med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg filmen hadde for lite av det jeg falt for i tegneserien. Den er ikke på langt nær så svart, surrealistisk og "skitten" som serien.

 

 

jeg tror det er faren ved å filmatisere filmer og tegneserier; folk har sine oppfattelser av hvordan boken/tegneserien er og dette stemmer sjeldent med hvordan dette blir utrykkt på film...

Lenke til kommentar
Hvordan noen kan sammenligne V med dagens terroister, skjønner jeg ikke. Han angrep ikke et annet land, han prøvde ikke å drepe andre uskyldige mennesker og det hadde ikke noe med religion å gjøre.

5815475[/snapback]

Det er ikke i detaljene at man skal sammenligne, det er den generelle vinklingen. Vi ser et totalitært samfunns om undertrykker Englands befolkning, og en frihetskjemper som frigjør folket ved å sprenge diverse symboler for den undertrykkende makten.

 

En muslimsk terrorist føler seg undertrykket av kapitalismen i vesten og sprenger symboler på kapitalisme.

 

Bare tenk deg hvordan filmen hadde vært, sett fra regjeringens vinkel. Vi hadde hatt et samfunn som brøt sammen, og den eneste måten å få skikk på den var å innføre strenge regler. En terrorist liker ikke disse strenge reglene, og begynner å sprenge ting i hytt og pine. Fra denne vinkelen er sammenligningen straks mer åpenbar.

 

Uansett hva konklusjonen din blir, er filmen en tankevekker.

 

Edit: Når det gjelder overgangen fra tegneserie til film, så kan jeg fortelle at jeg ikke har lest bøkene Gudfaren, The Shawshank Redemption, Do Androids Dream of Electric Sheep?, Fight Club, Pianisten eller Goodfellas, eller lest tegneseriene Sin City, Batman eller V for Vendetta, og jeg er glad for det. Det siste jeg vil tenke på når jeg ser en film er om den er lik boken, og hvorvidt den er en akseptabel filmatisering. Jeg vil mye heller vurdere filmen individuelt, og det er det mange som ikke klarer.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Da har jeg sett den og, og må nesten henge meg på steffyboy. Det du sa om hvordan filmen stiller spørsmål rundt terrorisme var faktisk akkurat hva jeg satt å tenkte på da jeg så den, den eneste forskjellen var at du formulerte det bedre. Jeg var i lykkerus da jeg så den (første rad på colloseum blir litt mye og gir deg kink i nakken), men har i ettertid kommet til å stusse over noen få ting, som gjør at jeg holder tilbake topkarakteren: 9/10 hvis ikke 9.5/10

 

(kanskje jeg hadde forstått noen av disse tingene hvis det ikke hadde vært for at jeg ikke hadde sjangs til å få lest tekst tekst når det gikk over skjermen fort. Jeg måtte jo snu på hodet for å se all teksten. Første rad er ikke å foretrekke, men ofte det eneste alternativet hvis du er sent ute)

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...