Gå til innhold

Har førskolelærere for lav lønn?


Anbefalte innlegg

Eller er det slik at det er industriarbeiderne som tjener for godt?

 

Det er ingen tvil om at førskolelærere i dagens Norge tjener dårlig i forhold til gjennomsnittet. Men etter min mening så er hovedproblemet at enkelte andre grupper tjener grovt. Og her tenker jeg først og fremst på industriarbeiderne. I ingen andre land tjener industiarbeiderne så bra som i Norge, set i forhold til inntekten til andre grupper i samme land. Ser man for eksempel på ingeniører og sivilingeniører så tjener disse langt dårlige i Norge enn i andre land, relativt sett.

 

Sammenligner man derfor førskolelærere med ingeniører så tjener ikke førskolelærerne så veldig dårlig lenger.

 

Min påstand er derfor at problemet her ligger i at LO har presset lønnen til industriarbeiderne opp alt for mye. Og at det er bl.a dette som fører til prisøkning, høye levekostnader og at enkelte andre grupper, som for eksempel førskolelærere, får dårligere råd.

 

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller er det slik at det er industriarbeiderne som tjener for godt?

 

Det er ingen tvil om at førskolelærere i dagens Norge tjener dårlig i forhold til gjennomsnittet. Men etter min mening så er hovedproblemet at enkelte andre grupper tjener grovt. Og her tenker jeg først og fremst på industriarbeiderne. I ingen andre land tjener industiarbeiderne så bra som i Norge, set i forhold til inntekten til andre grupper i samme land. Ser man for eksempel på ingeniører og sivilingeniører så tjener disse langt dårlige i Norge enn i andre land, relativt sett.

 

Sammenligner man derfor førskolelærere med ingeniører så tjener ikke førskolelærerne så veldig dårlig lenger.

 

Min påstand er derfor at problemet her ligger i at LO har presset lønnen til industriarbeiderne opp alt for mye. Og at det er bl.a dette som fører til prisøkning, høye levekostnader og at enkelte andre grupper, som for eksempel førskolelærere, får dårligere råd.

 

Tar jeg feil?

5756280[/snapback]

 

Ja. Hvilken virkelighet befinner du deg i?

 

På 70-tallet kunne en industriarbeider, uten annen (start)kapital enn sin arbeidsinnsats, greie å bygge seg et rimelig husbankhus, ha en noenlunde bil, og la kona være hjemme å ta seg av ungene. I dag må 2 være i jobb for å greie huslån, billån, og barnehage utgifter. Sånn sett er en vanlig arbeider verre stillt i dag enn for noen ti-år siden.

 

I USA snakker man om "working poor", dvs. mennesker som har både to og tre jobber, men alikevel sliter for å få endene til å møtes.

Lenke til kommentar

Industriarbeiderne har jo lenge nytt godt av en sterk fagbevegelse. Førskolelærerne har desverre slitt med å nå frem med sine krav. Den som skriker høyest får som regel mest i politikken. I tillegg er jo førskolelærer et typisk kvinneyrke, og disse har desverre en lang tradisjon for å være underbetalte.

Lenke til kommentar
Ja. Hvilken virkelighet befinner du deg i?

5756561[/snapback]

Dagens Norge. Enn du?

 

På 70-tallet kunne en industriarbeider, uten annen (start)kapital enn sin arbeidsinnsats, greie å bygge seg et rimelig husbankhus, ha en noenlunde bil, og la kona være hjemme å ta seg av ungene. I dag må 2 være i jobb for å greie huslån, billån, og barnehage utgifter. Sånn sett er en vanlig arbeider verre stillt i dag enn for noen ti-år siden.

5756561[/snapback]

Men hva vil skje om man løfter lønnsnivpet til resten av nordmenn, slik at forholdet mellom førskolelærere, ingeniører og industriarbeidere står i samme forhold som det gjør i store deler av resten av verden? Da vil selvsagt prisnivået også forhøyes tilsvarende.

 

For du kan vel ikke mene at industriarbeidere er en spesiell gruppe som skal ha ekstra god lønn i Norge, på bekostning av andre grupper? Er norske industriarbeidere en gruppe som man skal ta spesielt hensyn til?

 

I USA snakker man om "working poor", dvs. mennesker som har både to og tre jobber, men alikevel sliter for å få endene til å møtes.

5756561[/snapback]

Den gjennomsnittlige amerikaner har god kjøpekraft. Men la oss holde oss til Norge og holde mytene og halvsannhetene om USA utenfor. Ingen av oss kjenner det samfunnet spesielt godt allikevel.

Lenke til kommentar
Hva legges i begrepet "industriarbeider". Hvor høy lønn har henholdsvin industriarbeidere og førskolelærere?

5756687[/snapback]

 

En industriarbeider (maskinfag, oljeinstallasjoner o.l.) tjener fort 500.000 i året i løpet av de par første åra etter lærlingtida er fullført (dette med skifttillegg, smusstillegg, risikotillegg ++ i tillegg til overtid). Jeg kan tenke meg at en førskolelærer sjelden har noe særlig over halvparten.

Lenke til kommentar
Hva legges i begrepet "industriarbeider". Hvor høy lønn har henholdsvin industriarbeidere og førskolelærere?

5756687[/snapback]

 

En industriarbeider (maskinfag, oljeinstallasjoner o.l.) tjener fort 500.000 i året i løpet av de par første åra etter lærlingtida er fullført (dette med skifttillegg, smusstillegg, risikotillegg ++ i tillegg til overtid). Jeg kan tenke meg at en førskolelærer sjelden har noe særlig over halvparten.

5756697[/snapback]

 

En som jobber på oljeinnstallasjon har jo også offshoretillegg.

Lenke til kommentar
Hva legges i begrepet "industriarbeider". Hvor høy lønn har henholdsvin industriarbeidere og førskolelærere?

5756687[/snapback]

 

En industriarbeider (maskinfag, oljeinstallasjoner o.l.) tjener fort 500.000 i året i løpet av de par første åra etter lærlingtida er fullført (dette med skifttillegg, smusstillegg, risikotillegg ++ i tillegg til overtid). Jeg kan tenke meg at en førskolelærer sjelden har noe særlig over halvparten.

5756697[/snapback]

 

En som jobber på oljeinnstallasjon har jo også offshoretillegg.

5756774[/snapback]

 

Derfor jeg skrev ++ etter de andre tilleggene ;)

Lenke til kommentar

Det er nok en myte at forskjellene er så store som noen vil ha det til. Førskolelærerere har en minstelønn på 260 000, og tjener i snitt 280 000 i året.

 

Kilde : Utdanningsforbundet

 

Indistriarbeidere har til sammenligning en gjennomsnittslønn på 340 000, med et spenn fra 290 000 (trelastindustrien) til 400 000 (kjemisk industri).

 

Kilde: Statistisk sentralbyrå

 

Førskolelærere har 3 års høyskoleutdanning, og jeg kan vanskelig se at utdanning, ansvar eller arbeidsbyrde tilsier en lavere lønn enn normalt fabrikkarbeid.

 

EDIT: Bør kanskje legge til at de reelle forskjellene er større fordi det er mye deltidsarbeid i førskolen. Og at oljeindustrien er untatt i tallene over, offshore trekker betydelig opp...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ser man for eksempel på ingeniører og sivilingeniører så tjener disse langt dårlige i Norge enn i andre land, relativt sett.
Har du tall for dette? Jeg har selv tenkt å jobbe i utlandet. Det jeg så var at som siv. ing. var begynnerlønnen i Norge ganske høy, i hvert fall sammenlignbar med hva som var vanlig i land man tjente godt. Muligheten for god lønn var høyere i utlandet, men det var også variasjonene.
Lenke til kommentar
Ser man for eksempel på ingeniører og sivilingeniører så tjener disse langt dårlige i Norge enn i andre land, relativt sett.
Har du tall for dette? Jeg har selv tenkt å jobbe i utlandet. Det jeg så var at som siv. ing. var begynnerlønnen i Norge ganske høy, i hvert fall sammenlignbar med hva som var vanlig i land man tjente godt. Muligheten for god lønn var høyere i utlandet, men det var også variasjonene.

5756919[/snapback]

 

Det er vel strengt tatt veldig forskjellig fra sted til sted. I Europeiske "lavkost"-land tjener selv den beste siv.ing'en dårligere enn en siv-ing i Norge (i privat sektor).

Lenke til kommentar
La markedet bestemme, så får alle nøyaktig den lønnen arbeidskraften deres er verdt.

5757272[/snapback]

 

... Da burde jo lærere få desidert mest, da det er de som lærer bort kunnskap til fremtidige arbeidere ?

5757998[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, fordi lønnene blir presset opp og ned etter hvor stort behov det er for den spesifikke arbeidskraften. For eksempel er det mangel på sivilingeniører, og dermed vil lønnene deres tvinges opp pga. konkurranse arbeidsgiverne imellom. Er det overskudd på en spesifikk yrkesgruppe, derimot, vil lønnene deres gå ned (ikke for de som allerede er ansatte, selvsagt, med mindre noe annet står i kontrakten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker). Det er det som er marked, og slik får vi det perfekte forholdet.

 

Hvis du er videre interessert, ta en titt på:

http://dlf.info/

Endret av Toxon
Lenke til kommentar
La markedet bestemme, så får alle nøyaktig den lønnen arbeidskraften deres er verdt.

5757272[/snapback]

 

Da hadde prester tjent 10 kroner timen.

5758371[/snapback]

Herregud da mann, les innlegget over. Det er ikke slik det fungerer. Det fungerer etter behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...