Gå til innhold

Har førskolelærere for lav lønn?


Anbefalte innlegg

Altså, du lever godt med tak under hodet, har en bil som du kanskje har bensin på 24/7, mat på bordet, stilige klær, og alt du trenger.

 

Hva klager du på ? Jo, at kanskje dama di eller mor di er førskolelærer, og at hun tjener ræv ? Det er jo ikke hennes feil at hun valgte og jobbe med små unger vel ?

 

hva med lærerassistenter ? De tjener mindre enn vaskedamer på offentlig doer.

 

Jeg ser ingen grunn til og klage på dette. Klag heller på veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser man for eksempel på ingeniører og sivilingeniører så tjener disse langt dårlige i Norge enn i andre land, relativt sett.
Har du tall for dette? Jeg har selv tenkt å jobbe i utlandet. Det jeg så var at som siv. ing. var begynnerlønnen i Norge ganske høy, i hvert fall sammenlignbar med hva som var vanlig i land man tjente godt. Muligheten for god lønn var høyere i utlandet, men det var også variasjonene.

5756919[/snapback]

Lønn i Norge er god sammenlignet med lønn i utlandet uansett. Det jeg snakker om er den relative lønnen for forskjellige yrkesgrupper innen samme land.

 

Nei, jeg har ikke tall for hånden, baserer innlegget mitt på det jeg får med meg i mediene. Men jeg vil anta at det er velkjent og enighet om at industriarbeidere i Norge tjener svært godt.

Lenke til kommentar
Funker ikke slik i kommune/stat.

5759741[/snapback]

Nei, så derfor avvikler vi nesten nesten hele staten, så bare militæret og politi er igjen til å beskytte individenes rettigheter. Les gjerne mer på http://dlf.info.

 

På samme måte som kommunismen, umulig i praksis.

Begrunnelse, takk.

Endret av Toxon
Lenke til kommentar
Lønn i Norge er god sammenlignet med lønn i utlandet uansett. Det jeg snakker om er den relative lønnen for forskjellige yrkesgrupper innen samme land.

5760317[/snapback]

Relativ lønn forbinder jeg instinkitvt med kjøpekraft. Men jo, enkelte yrkesgrupper i Norge har ufortjent høy lønn. Har ikke noe særlig sans for LO, men det blir feil å peke ut dem som eneste årsak. Problemet du beskriver er jo velkjent i de fleste vestlige land.
Lenke til kommentar
For du kan vel ikke mene at industriarbeidere er en spesiell gruppe som skal ha ekstra god lønn i Norge, på bekostning av andre grupper? Er norske industriarbeidere en gruppe som man skal ta spesielt hensyn til?

 

Må ikke målet være å ha en lønn man kan leve av? Eller trenger du ikke det selv, kanskje mamma og pappa som betaler bilforsikring, billån, og boliglån for deg??

 

FØR du slenger ut at industriarbeidere blir tatt "spesielle hensyn til" så burde du sette deg inn i diverse tallmateriale. F.eks. at gj.snitt lønnsvekst (LO) ifjor var 3,25 prosent (laveste siden 1995 og omtrent på linje med våre handelspartnere)

 

http://www.handelogkontor.no/index.gan?id=6895&subid=0

 

De STORE tilleggene var til ansatte innen bank, finans, og forsikring 7,7 prosent (!) (tenk over dét neste gang man synes lån og forsikring har blitt dyrt)

 

Helseforetakene har de siste årene betalt ut lønnsvekst på 15-19 prosent for leger. (gj.snitt økning kr. 97 000 )

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3745111.html

 

Faktisk begynner vel LO å bli drittlei å vise moderasjon år etter år, mens andre har kjøpefest.

Lenke til kommentar
Det er ingenting som heter god og dårlig lønn.

Jo
Tilbud og etterspørsel har alltid rett.

Mye etterspørsel etter heroin også.

Forøvrig har førskolelærerer en kunstig høy statlig lønn, som på ingen måte kan sies å forsvare deres marginalproduktivitet.

Hva produserer en førskolelærer?

Lenke til kommentar
Lønn i Norge er god sammenlignet med lønn i utlandet uansett. Det jeg snakker om er den relative lønnen for forskjellige yrkesgrupper innen samme land.

5760317[/snapback]

Relativ lønn forbinder jeg instinkitvt med kjøpekraft. Men jo, enkelte yrkesgrupper i Norge har ufortjent høy lønn. Har ikke noe særlig sans for LO, men det blir feil å peke ut dem som eneste årsak. Problemet du beskriver er jo velkjent i de fleste vestlige land.

5760711[/snapback]

Jeg skrev:

 

"Min påstand er derfor at problemet her ligger i at LO har presset lønnen til industriarbeiderne opp alt for mye. Og at det er bl.a dette som fører til prisøkning, ...."

 

Så jeg peker ikke ut LO som eneste årsak. LO er årsaken til at industriarbeiderne har så høy lønn relativt sett, og at dette er med på å drive det høye prisnåvet, noe som går ut over grupper som førskolelærerne fordi de får relativt sett lavere betalt og dårligere kjøpekraft.

Lenke til kommentar
For du kan vel ikke mene at industriarbeidere er en spesiell gruppe som skal ha ekstra god lønn i Norge, på bekostning av andre grupper? Er norske industriarbeidere en gruppe som man skal ta spesielt hensyn til?

 

Må ikke målet være å ha en lønn man kan leve av? Eller trenger du ikke det selv, kanskje mamma og pappa som betaler bilforsikring, billån, og boliglån for deg??

5761153[/snapback]

Jeg ser ingen grunn til å diskutere på dette nivået.

Lenke til kommentar

Det blir litt for enkelt å peke på LO. Det er i stor grad industriarbeidernes egne fagorganisasjoner (som jo er med i LO) som man bør peke på. Industriarbeiderne har tradisjonellt hatt sterke organisasjoner som har turt å ta konflikt, noe som tydeligvis har ført til et bra lønnsnivå.

 

At lønna er for høy er en påstand som står uten egne bein om en ikke definerer hva for høy lønn er. Det er slik jeg forstår det definert av enkelte i denne diskusjonen som "høyere enn realgjennomsnittslønna i samme yrkesgruppe i land vi kan sammenligne oss med". Uten å ha sett på noe statistikk (om jeg har oversett noe i denne diskusjonen så beklager jeg det) så tror jeg ikke lønnsforskjellene mellom norske og tyske industriarbeidere er så fryktelig stort. Slik jeg ser det så har industriarbeiderne ei OK lønn, eller sagt med andre ord, ei lønn det er mulig å leve godt av. Hva førskolelærerne angår, så har de generelt sett ei for lav lønn, eller sagt med andre ord, ei lønn som gjør privatøkonomien problematisk.

 

Slik jeg ser det så fortjener alle lønnsarbeidere ei lønn som det er mulig å leve godt av, Problemet med "for høy lønn" oppstår i konkuranseutsatte sektorer som opplever økt konkuranse fra utlandet, og da særlig asia og øst-europa, hvor lønnsnivået er betraktelig lavere enn hva det er i vest-europa. Dette er et problem som ikke er særtypisk norsk, det er også et problem i USA og resten av vest-europa. Så i praksis så er det umulig å senke lønna til norske arbeidere til et "konkuransedyktig" nivå, da konkuransen ikke ligger i Sverige eller Tyskland, men Polen og Kina, hvor arbeiderne jobber for en slikk og ingenting.

 

Så spørsmålet er, hvordan kan vi møte dette problemet uten å forverre levekåra til arbeiderne? Jeg har ikke noe entydig svar på det.

 

PS: Om jeg hoppa bukk over eller gjenntok noen poenger så er det fordi jeg leste tråden tidligere i dag men ikke orket å lese den på nytt igjen nå i de små timer.

Lenke til kommentar
Hva legges i begrepet "industriarbeider". Hvor høy lønn har henholdsvin industriarbeidere og førskolelærere?

5756687[/snapback]

 

En industriarbeider (maskinfag, oljeinstallasjoner o.l.) tjener fort 500.000 i året i løpet av de par første åra etter lærlingtida er fullført (dette med skifttillegg, smusstillegg, risikotillegg ++ i tillegg til overtid). Jeg kan tenke meg at en førskolelærer sjelden har noe særlig over halvparten.

5756697[/snapback]

 

 

Sannlig ikke mange svarte (stål/rør osv.) som tjener 500000 i mitt firma (vetco aibel, har noen tusen arbeidere). Selv ikke med masse overtid.

 

Som elektriker (vi tjener bedre) i samme firma har jeg vært oppi 500000 ett år. Og da med 100+ timer overtid og tillegg for å ha vært ute i påsken og jula.

 

 

Men er du ansatt i conocophillips, statoil eller andre operatørfirmaer så kommer du nok opp i 600 til 800 på ett år.

 

 

Uansett. Grunnen til av vi har så "høy" lønn er at unge ikke vil være i "drittjobber" lengre. Alle skal jo finnes seg selv og ta høyere utdanning. Vetco aibel mangler ca 300 mann. Elektirkere, automatikere og ingenører.

 

 

Stod vel forresten i dagbladet her en dagen at en gj.snitts industriarbeider tjener ca 350000.

 

 

 

For du kan vel ikke mene at industriarbeidere er en spesiell gruppe som skal ha ekstra god lønn i Norge, på bekostning av andre grupper? Er norske industriarbeidere en gruppe som man skal ta spesielt hensyn til?

 

 

Tør jeg spørre hva du jobber med JBlack? Er du en verdiskaper eller en papirflytter? For papirflyttere kan bare stappe papiret opp der sola aldri når frem.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Industriarbeiderne har tradisjonellt hatt sterke organisasjoner som har turt å ta konflikt, noe som tydeligvis har ført til et bra lønnsnivå.
Feil. Det eneste som kan føre til høy lønn er høy produktivitet. Bedriftsledelsen er den som bør takkes, som til tross for at den menneskelige innsatsfaktoren på "gølvet" blir av stadig lavere kvalitet, klarer å holde produktiviteten oppe.
At lønna er for høy er en påstand som står uten egne bein om en ikke definerer hva for høy lønn er.
For høy vil si at lønnsnivået er høyere enn marginal verdiskapning per enhet arbeidskraft i spesifikk bransje/næring.
Hva førskolelærerne angår, så har de generelt sett ei for lav lønn, eller sagt med andre ord, ei lønn som gjør privatøkonomien problematisk.
Privatøkonomi har ingenting med saken å gjøre, totalt urelevant.
Problemet med "for høy lønn" oppstår i konkuranseutsatte sektorer som opplever økt konkuranse fra utlandet, og da særlig asia og øst-europa, hvor lønnsnivået er betraktelig lavere enn hva det er i vest-europa.
Feil. Problemet er at konkurranseutsatte bedrifter ikke klarer å vinne konkurransen på hjemmemarkedet. Norske eksportbedfrifter taper kampen pga kunstig høy lønn i skjermet sektor (pga fagforeninger og enorm offentlig sektor), samt at innsatsfaktorer som strøm (subsidiering og avigfter) samt kapital øker. Sistnevnte øker pga særnorske skatter, som gjør at avkastningskravet for norsk industri blir høyere enn hva man ville hatt i frikonkurranse.

 

Kort og godt, du tar stort sett feil i alle påstander, og sosialitene har skylden i alt ;)

Lenke til kommentar
Industriarbeiderne har tradisjonellt hatt sterke organisasjoner som har turt å ta konflikt, noe som tydeligvis har ført til et bra lønnsnivå.
Feil. Det eneste som kan føre til høy lønn er høy produktivitet. Bedriftsledelsen er den som bør takkes, som til tross for at den menneskelige innsatsfaktoren på "gølvet" blir av stadig lavere kvalitet, klarer å holde produktiviteten oppe.

Så du mener altså at alle arbeidere er late? Hater alle liberalister arbeid og arbeidere?

Endret av Superior
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...