Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

...endelig ADSL2+ - men elendig hastighet?


Anbefalte innlegg

....etter å ha trodd på NGT's gull & grønne skoger i omtrent 9 måneder har jeg endelig fått meg linje fra Dataguard. Og den er fin den, får fin fint modem (ikke noe jalla NGT ruter med filter-set fra helvete ;) ) - men, jeg får følgende resulater på DinSides surfometer.

 

 

Nedlastingshastighet:

7 313 kbit/s

(2 000 000 bytes på 2,188 sek)

 

Opplastingshastighet:

742 kbit/s

(1 000 000 bytes på 10,781 sek)

 

 

....Dette ligner veeeeldig på en 8000/864-linje - som jeg jo hadde fra før - så her kan jeg ikke si meg helt fornøyd. Kan det være at de har gitt meg vanlig ADSL i stedet?? Virker litt snålt men......

 

Linja mi er såvidt under 900 meter/0,6 mm linje, og kliss ny for to år siden. "Knall linje" i følge NGT da jeg bestillte fra dem for to år siden. Hadde da håpet på noe runt 20 000 og ikke minst 1100-1200 ut, da jeg har mye utgående trafikk. (Nei, ikke Bittorrent tenk:!: ). Alternativet var en 2000/2000 SHDSL til masse mere peng, men det er fryktelig lite inn når man har vendt seg til 8000. Trodde ADSL2+ skulle gi det beste av begge verdener, så jeg føler meg litt småsnurt nå.......

 

Uansett, tips mottas med takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....har gjort et par andre tester nå, blandt annet med HW.no sitt surfometer, og linjetest.no. Får såvidt over 13 000 på linjetest, 10 000 på HW, og rundt 8 000 på Dinside og ITavisen.no.

 

Meeeen..... den uploaden er maks 740 uansett hva jeg gjør. Har byttet alt jeg har av kabler mellom veggen og modemet, slått det av og på flere ganger for å se om jeg kan få mere speed, men..... nope.

 

Bor i en helt ny blokk, og Telenor la da helt nye linjer helt frem til bygget. Vi snakker altså linjer fra 2003. Jeg spurte NGT om det var noe vits i med ADSL2+, og de sa da som sagt at jeg hadde en "helt knall" linje, for å sitere vedkommende på teknisk. Ikke vet jeg hva han sjekka, men han kjørte visst noen målinger på den. Linja har jeg sjekket på kapaks, den er som nevnt litt under 900m og 0.6mm. Skal altså være en av de mer heldige når det gjelder linje.

 

Det eneste som er "helt knall" er ping - under 20 ms mot det meste. Dette setter jeg stor pris på, til stor hjelp når man gamer har jeg skjønt. Problemet er at jeg er en så hardcore gamer at jeg har et passivt kjølt Radeon 7000 VE 32 MB PCI (ja, vanlig PCI, uten 'e' på slutten :p ) skjermkort (!) ......det kortet er vel så gammelt at mange her inne kanskje ikke engang har hørt om det? :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

hehehe - ja, men ikke si det til noen, da tar de det og putter det på et museum! Men selv om det er gammel så er det ikke helt ubrukelig da - det driver en Dell 2405 24" widescreen LCD og en Hyundai 17" LCD - så til mitt bruk funker det bra. Bare 3D-gaming som er litt..... håpløst...... ;)

 

...hadde faktisk vaaaage gamer-tendenser da Counterstrike fortsatt var i beta i 1998, dengang kompisen min med Matrox G400 til 2 500,- var konge på haugen. Men det døde litt ut...... - fordi jeg stinka så jæævlig i CS :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

...vel, ikke vet jeg, men siden alt er nytt så bør jo ting være i orden.... vet at det er et koblingsskap nede i kjelleren hvor linja kommer inn, som går opp til et panel i etasjen min. Derfra går det videre til min seksjon. Kan vel være noe der kanskje, men hvordan finne ut det? Kjenner folk som jobber i et installasjonsfirma så kan antageligvis få lånt noe måleutstyr for (vanlig) ADSL........

Lenke til kommentar

Nå sies det følgende "har jeg endelig fått meg linje fra Dataguard. Og den er fin den, får fin fint modem" men vi får ikke vite hvilket modem dette er . Kan det være ett Zyxel som desverre gir lavere hastigheter da dette normalt ser ut til å koble til sentralen på lavere og dermed sikrere hastigheter .

 

En annen ting som garantert også spiller inn siden jeg selv sitter på en maskin som er bestykket med ekte ATI Radeon 7500 . Og det er at slik maskinvare ikke alltid vil gi de beste resultater .

 

Selv om trådstarter sier "da jeg har mye utgående trafikk. (Nei, ikke Bittorrent tenk:!: )" så vil jeg bare legge til at på min like dårlige pc så er forskjellen fra f.eks Asureus til BitTornado 0314 sånn ca maks 300kB/s til 1650kB/s .

 

Og hvilken forskjell det var . Siden BitTornado gir meg 1300kB/s mere nedhastighet så vil det ikke si at den gir mere ut . Men om jeg ikke har sagt det før så sier jeg det igjen . På mine 2160m linje så får jeg ut ca 105kB/s og dermed skårer jeg høyere tall på min "kvasi" NGT linje .

 

Er du trådstarter helt sikker på at hastigheten er korrekt målt opp til nå ?

Lenke til kommentar
Nå sies det følgende "har jeg endelig fått meg linje fra Dataguard. Og den er fin den, får fin fint modem" men vi får ikke vite hvilket modem dette er . Kan det være ett Zyxel som desverre gir lavere hastigheter da dette normalt ser ut til å koble til sentralen på lavere og dermed sikrere hastigheter .

 

En annen ting som garantert også spiller inn siden jeg selv sitter på en maskin som er bestykket med ekte ATI Radeon 7500 . Og det er at slik maskinvare ikke alltid vil gi de beste resultater .

 

Selv om trådstarter sier "da jeg har mye utgående trafikk. (Nei, ikke Bittorrent tenk:!: )" så vil jeg bare legge til at på min like dårlige pc så er forskjellen fra f.eks Asureus til BitTornado 0314 sånn ca maks 300kB/s til 1650kB/s .

 

Og hvilken forskjell det var . Siden BitTornado gir meg 1300kB/s mere nedhastighet så vil det ikke si at den gir mere ut . Men om jeg ikke har sagt det før så sier jeg det igjen . På mine 2160m linje så får jeg ut ca 105kB/s og dermed skårer jeg høyere tall på min "kvasi" NGT linje .

 

Er du trådstarter helt sikker på at hastigheten er korrekt målt opp til nå ?

5697673[/snapback]

 

 

OK, for å starte på toppen, modemet er også fra Dataguard, det er et Paradyne 6211-I1 ADSL2+ modem. (Egentlig ruter, men tydeligvis satt i bridge-mode) I og med at det kommer fra leverandøren av linja så må jeg nesten gå ut i fra at det takler full guff.....

 

Grunnen til at jeg dro en fleip om Bittorrent var fordi jeg skrev jeg trengte masse uthastighet, de fleste klarer seg jo med 700kbit ut - slik jeg allerede hadde da jeg hadde 8000/864. Men jeg kjører en FTP server og PPTP VPN, og trenger all den uthastigheten jeg kan få. Ikke for å få mer guff for å pirat-kopiere mer! :)

 

....grafikkortet mitt er et 7000 VE ja, men ..... jeg antar du da lurer på om resten av boksen er like gammel? Vel, RESTEN av boksen er en AMD x2 3800 i et NF4-ultrakort med 2 GB minne..... tror ikke den bør bremse her..... ;) Grunnen til at det står et PCI-kort i den, er at hk har PCIe spor og ikke AGP for mitt gamle 9600 som jeg hadde i forrige boksen.

 

Jeg har koblet tele-kabelen fra Dataguard rett i vegguttaket mitt, og målt med linjetest.no, HW.no's surfometer, itavisen, Dinsideno - og TPtest. Alle gir opp mot 13 000 ned, men kun ca 735 ut..... så ja, jeg tror jeg har rimelig reelle tall - dessverre..... :(

Lenke til kommentar

Kan begynne å lure på om linjelengden din stemmer.

Sjekket hastighetstallene som Mimer oppgir, og da får man dine verdier på 2,5km...

Kan det være modem eller DSLAM som har problemer?

Kontakt ISP...

 

 

Linjelengde Inn-hastighet Ut-hastighet

< 500m 24Mbps 1,2Mbps

< 1000m 20Mbps 1,2Mbps

< 1500m 18Mbps 1,0Mbps

< 2000m 16Mbps 0,9Mbps

< 2500m 12Mbps 0,8Mbps

< 3000m 8Mbps 0,7Mbps

Lenke til kommentar

...copy paste fra kapaks:

 

Merknader:

Digital Ethernet er et punkt til punkt samband. Du må derfor også utføre et søk basert på det andre punktets adresse eller nummer.

Total linjelengde inkludert inntak: 976 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Ny linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: Ukjent

Mulig produktklasse: 64-4352 2 par

 

 

 

så, jeg burde altså hatt ca 20 000 og 1 200 ?? De 6 000 inn jeg mangler er ikke så nøye , men vil veeeeldig gjerne ha de 500 ekstra ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er trolig bruttoverdier inn og netto ut.

Innhastigheten vil trolig ligge rundt 17Mbit +/- hvis linja ellers er OK.

Støy kan jo være høyere enn normalt?

Men hvis den forrige ADSL linja di leverte bra, så skal det vel ikke være noen grunn til at 2+ burde være undermåls heller.

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke akkurat linja di som er "problemet" men at Dataguard ikke leverer varene på en skikkelig måte .

 

Og jeg vet jeg burde passe litt på med ironien så jeg unnskylder eventuell godmdig mobbing av hardwaren da jeg selv sitter på urgammelt utstyr .

 

Jeg tror la7dfa er inne på noe her når det gjelder levert vare men det er litt vel svakt med 735kbps ut på den korte linjelengda for jeg har da en kompis som ligger på rundt 1150 eller deromkring med ihvertfall 1Mbps netto . Om jeg ikke regner helt feil skal en magabit gi 122kbps i uthastighet ?

 

Når det gjelder Mimer sine tall så har de så langt vist seg å være rimelig spot-on rundt her for å si det slik så noe er galt når du ikke får noe mere på di linje med den linjelengda .

Lenke til kommentar

Hei du!

 

Hvis du kjenner noen som er veldig god på linjer og koblingsbokser, få de til å sjekke om det uttaket du bruker er satt til første prioritet. Hvis fks. telefonuttaket i stua kommer foran det du har på rommet eller hva faen, så får du lavere hastighet. Ring også til leverandør og si at de må skru opp fordi du ikke får den hastigheten du betaler for.

 

Inntil 1km(inkludert linje inn til hus) så skal du ha 20m/bit, spesielt når linjene er såpass nye. Det som kan være feilen er at linjene som evt. ligger uti gata di er steingamle, at uttaket du bruker ikke har første prioritet eller at sentralen ikke sender ut 25m/bit som tilsvarer 20m/bit når du mottar packets.

 

Bare noen tips som jeg har erfart. Jeg får nå 17m/bit peak og rundt 12m/bit bottom, men linja ligger stabilt mellom 14-16m/bit. Linjelengden min er 1164 meter, så du burde absolutt få mer.

 

Stå på kravene!

Lenke til kommentar

Kan du ikke se på modemet hvor mye de faktisk sender deg? Har Start 4mbit og de sender meg 4800/512, altså mer enn jeg har betalt for. Den reelle hastigheten ligger på rundt 4100, omtrent det jeg skulle få. Altså virker det som at de har tatt hensyn til hastighetstapet og lagt til nok, slik at hastigheten jeg får, er omtrent lik den jeg betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...