Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

...endelig ADSL2+ - men elendig hastighet?


Anbefalte innlegg

Hvis fks. telefonuttaket i stua kommer foran det du har på rommet eller hva faen, så får du lavere hastighet.

 

5700777[/snapback]

 

 

....har kanskje glemt å nevne det, men har ikke telefon i leiligheten. Modemet står rett i første og eneste vegg-uttak.... :thumbup:

 

Det jeg har klart å sette sammen fra vaktmester og diverse montører jeg har snakket med, er at Telenor har trukket helt nye kabler til blokka mi, faktisk helt fra sentralen. De har nemlig satt opp en ny blokk med tett på 200 leiligheter, så en og annen telefon her er det jo.... og det stemmer jo bra med han hos NGT som sa jeg hadde så bra linje. Så, alt BØR være bra, men.... jeg VIL ha de 1200 ut!! :!: Gir meg ikke før jeg har funnet ut at det ikke går UANSETT! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis fks. telefonuttaket i stua kommer foran det du har på rommet eller hva faen, så får du lavere hastighet.

 

5700777[/snapback]

 

 

....har kanskje glemt å nevne det, men har ikke telefon i leiligheten. Modemet står rett i første og eneste vegg-uttak.... :thumbup:

 

Det jeg har klart å sette sammen fra vaktmester og diverse montører jeg har snakket med, er at Telenor har trukket helt nye kabler til blokka mi, faktisk helt fra sentralen. De har nemlig satt opp en ny blokk med tett på 200 leiligheter, så en og annen telefon her er det jo.... og det stemmer jo bra med han hos NGT som sa jeg hadde så bra linje. Så, alt BØR være bra, men.... jeg VIL ha de 1200 ut!! :!: Gir meg ikke før jeg har funnet ut at det ikke går UANSETT! :thumbup:

5702056[/snapback]

 

Hei!

 

Jeg bestilte ADSL2+ fra ngt for ca. 6 mnd siden, og for 2 uker siden fikk jeg beskjed om at det var nok registrerte på min sentral til at jeg kunne få. (!, men :D ).

 

Fikk zyxel prestige i posten, med beskjed om at adsl2+ skulle settes i drift den 1.mars. Koblet opp den 1., og raste inn på speedometer for å sjekke.

Fikk den samme hastigheten som jeg hadde før, og når jeg sjekket modemet hadde det synket opp med 8000/865 som var mine gamle verdier (echo).

Ringte sporenstreks NGT, og fikk som svar: Oi, det har du rett i. Det står her at omkobling ikke vil bli gjort før 14. mars, jeg skal passe på at du ikke blir fakturert for mye før det. Du er koblet opp på vanlig ADSL så lenge. Så jeg sa: Jo takk, skulle bare mangle, og kan jeg få VERIFISERT at dere kobler over den 14.?? ;)

 

Så jeg ville ringt til dataguard hvis det er de som leverer linjen for å få bekreftet at du faktisk er koblet opp rett, og deretter spurt om en linjetest dersom det viser seg at du er det.

 

Lykke til! :)

 

Mvh

Ingar

Lenke til kommentar
Kan du ikke se på modemet hvor mye de faktisk sender deg? Har Start 4mbit og de sender meg 4800/512, altså mer enn jeg har betalt for. Den reelle hastigheten ligger på rundt 4100, omtrent det jeg skulle få. Altså virker det som at de har tatt hensyn til hastighetstapet og lagt til nok, slik at hastigheten jeg får, er omtrent lik den jeg betaler for.

5700873[/snapback]

 

 

Du kan ikke se det på modemet nei. Jeg vil tro at du har kort linjelengde inn til huset og ganske nye linjer fra sentralen. Da får man rett og slett mer hastighet enn det man betaler for. Hvis de skulle ha tatt hensyn til alle kundene sine ville nettet ha blitt overbelastet;)

Lenke til kommentar

Sjekk at ikke ruter eller kabler ligger for nære teknisk utstyr. Fikk merkbart bedre resultater da jeg flyttet på en høyttaler som sto for nært modemet. El- kabler inntil nettverkskablene kan også gi støy.

 

Men sannsynligvis er det Dataguard som kjører deg i "stabil mode" eller noe, ikke nøl med å klage.

Lenke til kommentar

...har allerede testet, med modemet som sagt rett i veggen, og ikke noe annet utstyr i mils omkrets. Modemet står en meter ut fra veggen, ikke i nærheten av noen ting.

 

Vegguttaket er dog rett på andre siden av en 6 cm lettvegg rett bak kjøleskapet..... kan det slå ut på noe vis? Synes det er litt rart, siden jeg hadde så bra hastigheter på ADSL så trodde jeg at jeg hadde en høykvalitets-linje....... :hmm:

Lenke til kommentar

...nå har jeg fått meget kjapp tilbakemelding fra Dataguard, men de hadde ingen triks å tilby annet enn å sende meg ny firmware. Noe som ikke hjalp det grann - annet enn å redusere uthastigheten med ytterligere 80kbit.... :no: Jaja, kommer vel kanskje ann på når jeg kobler til hvilken hastighet jeg får.

 

Men som nevnt er det uthastigheten som lokket meg over fra vanlig ADSL, bruker boksen mye som TerminalServer/RDP, og hver eneste ekstra kbit som kan hentes ut er gull verdt. Nå har jeg havnet i en situasjon hvor jeg har ca 60% bedre hastighet inn - men MINDRE hastighet ut enn da jeg hadde ADSL fra NGT..... :hmm: Jaja, det skal ikke være enkelt..... :cry:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

"Men jeg kjører en FTP server og PPTP VPN, og trenger all den uthastigheten jeg kan få. Ikke for å få mer guff for å pirat-kopiere mer! :)"

 

Hadde du giddet og forklare hvordan du fikk PPTP VPN til å fungere på NGT.

Eller kjørte du kun VPN ut fra deg selv ?

 

Mvh

AIH

Lenke til kommentar
"Men jeg kjører en FTP server og PPTP VPN, og trenger all den uthastigheten jeg kan få. Ikke for å få mer guff for å pirat-kopiere mer!  :)"

 

Hadde du giddet og forklare hvordan du fikk PPTP VPN til å fungere på NGT.

Eller kjørte du kun VPN ut fra deg selv ?

 

Mvh

AIH

6824356[/snapback]

 

Hadde inngående VPN ja, en Win2000 server som blandt annet ble brukt som remote backup. Og for å få den til å snurre måtte jeg åpne for GRE/Protocol 47 i filtersettet + forwarde 1723.

 

ah.... nå har jeg byttet til Dataguard.no siden NGT aaaldri fikk ut fingern.... så jeg kan ikke gå inn på modemet og sjekke.

 

Det er en guide på det, NGT sender den til deg på epost hvis du ber support-folka om å gjøre det :-) I korthet går det ut på å telnet'e til ruteren og skrive noen få kommandoer. Overkommelig om du har brukt telnet før, hvis ikke kan det være litt knot.

 

(Sånn var det ihvertfall på N... hva het det nå, 3351 var i hvertfall modellnummeret på modemet jeg hadde. Tror de bruker Thompson nå...?)

Lenke til kommentar

...jaggu hadde jeg ikke mailen faktisk - greit med forward til gmailen hvor man aldri rydder!! :!: Dette er hva jeg fikk tilsendt : (nb!! Funker sikkert bare på 3351)

 

- håper det er til hjelp! :yes:

 

For å konfigurere din ruter kan du benytte http://endring.nextgentel.no eller du kan konfigurere din ruter manuelt ved å benytte Telnet mot din lokale gateway.

 

Logg først på http://endring.nextgentel.no for å sikre at du har siste programvaren i ruteren. Dersom du ikke har siste versjon av programvare i ruter, vil du få spørsmål om å oppgradere firmware med en gang du logger inn.

 

For å sette standardkonfigurasjon velger du ”En IP adresse med brannmur”

 

Brukernavn og passord til endringssiden er:

xxxxxx og xxxxxxxx

 

Konfigurasjon av ruter for vpn-klient PPTP

 

Logg inn på ruter ved å kjøre telnet

Dette gjør du ved å gå på "start" og "kjør".

Der skriver du "command" og trykker "ok".

Skriv så "telnet 10.0.0.1" i det sorte vinduet som kommer frem.

 

Brukernavn og passord ved bruk av Telnet er:

Pxxxxx og xxxxxxx (eventuelt admin/noway).

 

Det er i hovedsak to ting som må endres:

 

Sette opp korrekte NAT-innstillinger i henhold til PPTP

Åpne porter i brannmuren for at PPTP skal fungere.

Sette opp korrekte NAT-innstillinger i henhold til PPTP

 

Man navigerer i menyen ved hjelp av piltaster og enter. Hver gang man har gjort en endring er det viktig å huske å trykke enter slik at endringen blir lagret.

 

Velg "Quick Menues"

Velg "Network Adress Translation (NAT)"

Velg "Show/Change Server List"

Velg "Show/Change server"("Add Server" hvis "Show/Change server" ikke er der).

Trykk "enter" en gang til

Trykk "enter" på Service og velg "Other".

Skriv inn 1723 bak "First port number" og trykk "enter". "Last port number" blir da automatisk satt til det samme. Velg så OK.

Sett "Server Private IP Address" til 10.0.0.2

Velg "CHANGE NAT SERVER" og trykk "enter", og konfigurasjonen skal være ferdig

Dette oppsettet forutsetter at maskinen som skal bruke VPN-klienten har ip-adresse 10.0.0.2.

Hvis man har en annen ip må dette endres på Server Private IP Address.

 

Åpne porter i brannmuren for at PPTP skal fungere

Port 1723 TCP/UDP er åpen som standard. Vi må her bare åpne for protokoll 47 (GRE)

Logg på ruteren på samme måte som over

Velg "Quick Menues"

Velg "Filter Set"

Velg "Display/Change Filter Set", og velg der "NGT"

Velg "Add Input Filter to Filter Set"

 

Her skal vi definere selve reglene som skal sørge for at trafikken til og fra vpn-klienten slipper gjennom brannmuren.

 

Sett først "Forward:" til "Yes" ved bruk av tab. Husk å trykke enter etter at den er endret til Yes.

I feltet "Protocol Type" skriver man nå 47 og trykker enter etterfulgt av "Add this filter now" og enter.

Nå skal alt være klart til å bruke PPTP.

 

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...