Gå til innhold

Nytt Hovedkort = Re-Install?


Nisselord

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner: Sikkert postet før, men jeg er en fullstendig talentløs søker, og fant dermed ingenting av nytte...

 

 

Ok,

her om dagen skulle min yngre bror skru på PC'en sin, uten at det gikk bra. PC'en fikk strøm, men ville ikke begynne. Jeg ble ringt opp til ekstraordinært krisemøte med sipping. Tok meg ikke lange tiden før jeg sa at det bare var for ham å kjøpe nytt hovedkort. Siden dette orginalt sett er min gamle selvbygde PC er den relativt utdatert, men fullt brukelig til det meste - bare ikke hardcore... Fortalte ham også at dette var en god grunn for litt generelle oppgraderinger som nytt skjermkort og en ekstra RAM-brikke, noe han gjore etter anvisninger.

Dagen etter (igår) bar det tilbake til barndomshjemmet for å sette inn det nyanskaffede. Gammelt HK gikk ut samt skjermkortet, satte inn det nye plus en ny RAM-brikke (TwinMOS). Han har nå 1024MB tilsammen. Brurde ikke være noe problem, egentlig akkurat samme brikke som det forrige. Samme produsent og greier.

 

Da vi skulle fyre opp PC'en gikk alt fint, helt til Windows skulle begynne. En blåskjem selvfølgelig som forsvant like godt som den kom. Vi filmet det med digitalkameraet og fikk dermed lest hva som sto der. Var noe virus-advarsler, kanskje ny HDD eller annen hardware. Er fullstendig klar over win-drivere som ikke forstår noe som helst når det kommer noe nytt, men har selv byttet mangt et hovedkort uten nevneverdige problemer. Skrekksenarioet er å installere Windows på nytt, håpet egentlig det var nok å la setupen (WinXP Pro SP2) fikse det selv, om det var mulig. Men "installasjonen" stoppet opp da den skulle begynne å installere... Ikke frøs, men stoppet opp. Hvorfor? Lurer på om det er mulig å fikse dette tullet i konsoll (hmf. "CMD"), eller ved hjelp av en annen PC (har mange); eller MÅ jeg på død og liv installere driten på nytt? :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg presisere: Du BØR reinstallere WinXP etter å ha skiftet hovedkort, men det er ikke alltid det er kritisk.

 

Selv skiftet jeg nettopp fra hovedkort med I865PE-chipset til et med i875P uten å reinstallere, og jeg har tidligere også skiftet andre veien uten større problemer. det er ikke alt som funker optimalt, men det er ok nok til at jeg venter til den halvårlige planlagte reinstallen, heller enn å ta det med en gang.

 

Men: Disse brikkesettene er ganske like hverandre, og det er nok mye derfor det går så lett for meg. Des større forskjell mellom brikkesettene, des større behov for å reinstallere.

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke reinstallere Windows. Hvis du fjerner absolutt alt relatert til chipset-driverene skal det gå bra. Det forutsetter riktignok at man får fjernet de i Windows, og når maskina ikke booter opp med riktig HK så går ikke det så bra.

 

Er man så heldig at nytt og gammel hk er basert på samme chipset eller chipset i samme familie og generasjon skal man pr. teori kunne boote opp uten endringer.

 

Skjønner ikke hvorfor alle så absolutt skal holde på å knote med en gammel windows-installsjon, da det bare tar 45 minutter å legge inn windows samt alle drivere og de mest nødvendige programmene (msn og opera :p)

5659877[/snapback]

45min? Er du gal? Tar meg minst 2-3timer å reinstallere og oppdatere Windows samt legge inn drivere og ikke minst programvare jeg måtte ønske å ha.

Lenke til kommentar
Du MÅ ikke reinstallere Windows. Hvis du fjerner absolutt alt relatert til chipset-driverene skal det gå bra. Det forutsetter riktignok at man får fjernet de i Windows, og når maskina ikke booter opp med riktig HK så går ikke det så bra.

 

Er man så heldig at nytt og gammel hk er basert på samme chipset eller chipset i samme familie og generasjon skal man pr. teori kunne boote opp uten endringer.

 

Skjønner ikke hvorfor alle så absolutt skal holde på å knote med en gammel windows-installsjon, da det bare tar 45 minutter å legge inn windows samt alle drivere og de mest nødvendige programmene (msn og opera :p)

5659877[/snapback]

45min? Er du gal? Tar meg minst 2-3timer å reinstallere og oppdatere Windows samt legge inn drivere og ikke minst programvare jeg måtte ønske å ha.

5661057[/snapback]

 

Har du en treig pc? tar litt over 1 time her.

Lenke til kommentar
Du MÅ ikke reinstallere Windows. Hvis du fjerner absolutt alt relatert til chipset-driverene skal det gå bra. Det forutsetter riktignok at man får fjernet de i Windows, og når maskina ikke booter opp med riktig HK så går ikke det så bra.

 

Er man så heldig at nytt og gammel hk er basert på samme chipset eller chipset i samme familie og generasjon skal man pr. teori kunne boote opp uten endringer.

 

Skjønner ikke hvorfor alle så absolutt skal holde på å knote med en gammel windows-installsjon, da det bare tar 45 minutter å legge inn windows samt alle drivere og de mest nødvendige programmene (msn og opera :p)

5659877[/snapback]

45min? Er du gal? Tar meg minst 2-3timer å reinstallere og oppdatere Windows samt legge inn drivere og ikke minst programvare jeg måtte ønske å ha.

5661057[/snapback]

 

Har du en treig pc? tar litt over 1 time her.

5661397[/snapback]

Nope, overhode ikke treg PC. AMD Athlon 64 3200+ og Nforce3-basert hk er ikke akkurat å anse som tregt. Det er bare så usannsynlig mye som må inn før maskina er ok. Det er f.eks et sted mellom 40 og 50 kritiske oppdateringer som må legges inn selv om SP2 er på CDen. Så kommer tre tonn med drivere og alle programmene jeg vil ha. Da går timene fort unna.
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at vis du skifter hovedkort på pcen, har en OEM versjon av WinXP må du sansynlig kjøpe deg nytt operativsystem. Nye regler fra Microsoft... :(

Men synes eg las at om hovedkortet har blitt ødelagt skal man slippe å kjøpe ny lisens - men hvordan bevise sånt til Microsoft vet eg ikke.... Ville i alle fall sjekket opp dette først....

Endret av roglia
Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at vis du skifter hovedkort på pcen, har en OEM versjon av WinXP må du sansynlig kjøpe deg nytt operativsystem. Nye regler fra Microsoft...  :(

5667184[/snapback]

 

Dette gjelder vel windows vista og ikke winXP...

5671760[/snapback]

 

Gjelder nåværende versjon av windows desverre (OEM versjonen) Blant annet de som har snekkret seg sin egen Windows Media Center PC og vil oppgradere bla. hovedkortet får et problem.... Eg holder på å bygge min egen media center pc, eller rettere sagt oppgradere - så eg får ta problemet når eg legger inn på nytt Media center, vet ikke hva som skjer i praksis...

Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall funnet ut at "Repair"-funksjonen til XP install ikke fungerer for mitt behov. En ny installering i den eksisterende Windows-mappen er jo bare at man bytter ut alle opprinnelige filer, og de som har erstattet disse, med de originale filene igjen. Og ettersom det er en ren installering, så søker den maskinvaren, og legger inn riktige drivere for CPU m.m.

 

Alt annet får ligge i fred, altså drivere til lydkort, skjermkort, og alt annet du har installert tidligere.

 

Og da gjenstår i prinsippet kun chipsettdrivere og sikkerhetsoppdateringer.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

For min egen del er det ikke noe stress å legge inn WIN på nytt. Har faste rutiner på det egenlig. Stresset er jo alt som skal inn. En Win-install tar ikke all verdens tid forsåvidt, bare irriterende å mekke alt slik du vil ha det, installere alt det du har lyst på. Og dette gjelder en bror som kan litt, men har langt ifra bred kunnskap og erfaring med PC'en. Ser for meg at jeg blir sittende der i timer å mekke og knote, og det er jeg absolutt ikke intressert i. Håpet kanskje denne "repear"-funksjonen skulle fikse det meste, men det gikk til helvet*. Så men så. Skal opp dit idag å knote. En ny install er skrevet over den forrige, så nå er det alt gjort. Irriterende liten detalj som man nesten skulle tror WinXp hadde klart å fikse ved at "nytt chipset funnet, vennligst sett inn installasjons-CD'en for nye drivere", istedenfor å bluescreene helt og reboote i det uendelige. jaja. Damege done. takker for respons. Vi får vel sitte igjen og hate M$. som vi alltid gjør :) ; og jeg har blitt nok en erfaring rikere.... nok en gang ;)

Endret av Nisselord
Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at vis du skifter hovedkort på pcen, har en OEM versjon av WinXP må du sansynlig kjøpe deg nytt operativsystem. Nye regler fra Microsoft...  :(

Men synes eg las at om hovedkortet har blitt ødelagt skal man slippe å kjøpe ny lisens - men hvordan bevise sånt til Microsoft vet eg ikke.... Ville i alle fall sjekket opp dette først....

5667184[/snapback]

 

Det gjelder ikke når hovedkortet ryker og du må ha et nytt. Som i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at vis du skifter hovedkort på pcen, har en OEM versjon av WinXP må du sansynlig kjøpe deg nytt operativsystem. Nye regler fra Microsoft...  :(

Men synes eg las at om hovedkortet har blitt ødelagt skal man slippe å kjøpe ny lisens - men hvordan bevise sånt til Microsoft vet eg ikke.... Ville i alle fall sjekket opp dette først....

5667184[/snapback]

 

Det gjelder ikke når hovedkortet ryker og du må ha et nytt. Som i dette tilfellet.

5672109[/snapback]

 

Det er eg klar over. Men hvordan gjør man det da?? Som i mitt tilfelle skal eg reinnstallere Windows Media Center cden i ett nytt system - så og si byttet ut alle delene bla. hovedkortet. (knuste det gamle, så nå er det ødelagt...) Versjonen er nå registrert fra før, når eg registrerer den en gang til vil vel Microsoft fange opp dette siden den må registreres via nettet for å få brukt den. Bare for å sette det litt på spissen - er der en knapp for om man har et ødelagt hovedkort så kryss av for den...?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...