Gå til innhold

6 timers arbeidsdag, noe for deg?


Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?  

184 stemmer

  1. 1. Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?

    • Ja, dette tjener alle parter på.
      43
    • Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det
      36
    • Nei, dette taper alle parter på.
      65
    • Nei, å øke arbeidstiden er det vi trenger
      16
    • Usikker
      24


Anbefalte innlegg

Ønsker å sette opp en måling om folk kunne tenkt seg en arbeidsdag med 6 timer.

 

Bakgrunnsstoff kan leses her

 

Et lite utdrag fra teksten:

 

De fleste kunne vel tenke seg å jobbe mindre for lik lønn. Snart kan ønsket gå i oppfyllelse, om LO får det som de vil. Den gamle fagforeningsdrømmen om seks timers arbeidsdag vekkes til live med et prøveprosjekt som skal gå over fire år.

 

Ønsker følgene alternativ settes opp:

-Ja, dette tjener alle parter på.

 

-Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det

 

-Nei, dette taper alle parter på.

 

-Nei, øke arbeidstiden vil hjelpe

 

-Usikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paster det jeg skrev i den andre debatten:

 

Anngående 6timersdagen så syns jeg det må være det mest latterlige forslaget noen gang kommet fra venstresidens hold. Spør læreren din om han/hun hadde klart å jobbet 6 timer om dagen og likevel kunne gjort den jobben de gjør i dag. Spør en politimann, spør en lege, spør en forsker. Det er fint at et tilfeldig bilselskap klarer dette, men herregud, her er det snakk om hele Norge!

 

----

 

Og viste du at folk blir syke av overbelastning? Eller har du skylapper på for alt som ikke angår deg selv?  Ikke alle har en kjemperolig jobb der de såvidt må løfte en finger (slik som meg) Og jeg kan skrive under på at det er en belastning å sitte på jobb i 8 timer når det er for rolig også.

 

Spør en hjemmehjelp om ikke hu hadde satt pris på 6'timersdagen. Ikke nødvendigvis ei nyutdanna hjemmehjelp, men ei som har jobba i noen år slik at hu er skikkelig god og støl i ryggen etter å løfte gamlinger i 7,5 timer om dagen

5643420[/snapback]

 

Og alle annleggsarbeidere skal kun jobbe 6 timer? Ja, for det går vel så bra ;) Igjen, spør en lærer, ville han/hun kunne gjort det de gjør i sine 7,5 timer på jobb, samt de pålagte "lesetimene" på bare 6 timer?

 

Bare fordi noe er slitsomt eller usunt eller farlig, betyr ikke det at staten gå ut i fra at alle individene i samfunnet er dumme og ikke klarer å tenke selvstendig og derfor forby det for alle. Det er bare for dumt.

 

Edit:

 

Ville ha stemt alternativet "-Nei, dette taper alle parter på."

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Ja til 6 timers arbeidsdag. fritid er viktigere enn jobb, det kan vi vel alle være enig i? Jeg jobber bare for å tjene penger slik at jeg kan ha det gøy på fritiden min.

6 timers arbeidsdag vil gi flere mennesker jobb og samtidig fjerne stresset og presset fra de som jobber seg i hel med 8 timers arbeidsdag + overtid.

Eneste som har noe imot 6 timers arbeidsdag er kapitalistene som frykter det vil gå ut over produksjonen.. Kapitalister trenger stabilitet og liker ikke forandringer. Stem AP/LO og forbedr livskvaliteten din

Lenke til kommentar
Såklart frykter vi at produksjon skal gå ned. Vi vil da ikke miste omsetning, vi skal da prøve å skape noe. Umulig å skape noe uten arbeidskraft.

 

Verdier ser ut til å gå rett vest (lengre enn Bergen altså..) her...

5643839[/snapback]

 

Dette er sant. Eneste måten å skape velstand er ved å skape verdier. Sier seg selv at mindre arbeid fører til mindre skapte verdier.

Lenke til kommentar
Såklart frykter vi at produksjon skal gå ned. Vi vil da ikke miste omsetning, vi skal da prøve å skape noe. Umulig å skape noe uten arbeidskraft.

 

Verdier ser ut til å gå rett vest (lengre enn Bergen altså..) her...

5643839[/snapback]

 

Dette er sant. Eneste måten å skape velstand er ved å skape verdier. Sier seg selv at mindre arbeid fører til mindre skapte verdier.

5643854[/snapback]

 

pøh! Det er snakk om en PRØVEORDNING i ett par utvalgte sektorer... Det vil skape flere arbeidsplasser i det norske samfunnet og vil være det beste tiltaket mot arbeidsledighet til nå.

Om staten eller bedrifter måtte tape noen tusen kr på dette bryr meg langt bak..

Det er snakk om å gi enkeltindivider ett liv tilbake der de ikke er jobbslaver, men kan bruke mer tid med familien og barna sine, reise på ferie å utvide horisonten etc.

Lenke til kommentar

Poll lagt til.

 

Jeg har ingen problemer med å jobbe 8 timer hver dag, så jeg stiller meg egentlig usikker, da jeg ikke vet hvordan jeg vil reagere på en 6-timers dag. Sikkert mer overskudd, men om bedriften jeg jobber i vil gå noe mer effektivt pga lavt sykefravær og bedre innsats, det vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Jeg sier det igjen: Et gjennomsnittlig norsk aksjeselskap har syv ansatte og mellom 20 og 30 millioner i omsetning. Det er galskap å tro at de ikke vil tape på en slik forkorting av arbeidsdagen.

5643921[/snapback]

 

So? Ser ikke helt problemet her. Disse bedriftene må da ansette flere arbeidsledige. De arbeidsledige som får jobb er fornøyd og de eksisterende arbeiderne er fornøyd.

eventuellt i stedet for å lovpålegge bedrifter til å innføre 6 timers arbeidsdag så kan staten subsidiere de bedriftene som gjør det..

Lenke til kommentar

Altså..

Skal jeg jobbe 6-timers dag så skulle jeg ihvertfall hatt høyere timelønn.

Og da taper jo bedriften på det. Mer penger ut, mindre jobb tilbake.

 

Jeg nekter plent å jobbe 6-timers dager for så å miste 2 timers lønn.

 

Om du regner ut 2 timer mindre per dag i ett år så ser du fort at det er mye penger det er snakk om

Lenke til kommentar
Altså..

Skal jeg jobbe 6-timers dag så skulle jeg ihvertfall hatt høyere timelønn.

Og da taper jo bedriften på det. Mer penger ut, mindre jobb tilbake.

 

Jeg nekter plent å jobbe 6-timers dager for så å miste 2 timers lønn.

 

Om du regner ut 2 timer mindre per dag i ett år så ser du fort at det er mye penger det er snakk om

5644032[/snapback]

 

LO/AP vil selvsagt at du skal ha samme lønn for mindre arbeid!

Lenke til kommentar
Reduksjon fra 8 til 6 timer er en 25% reduksjon i arbeidstiden. Har vi 25% arbeidsledighet slik at folk kan fylle opp dette gapet? Nei. Arbeidsledigheten i Norge er stabil og lav. Det er åpenbart ikke grunnlag for å innføre 6 timers arbeidsdag.

5644219[/snapback]

 

Hvor tar du 25% fra?

 

I dag har vi 7,5 timers arbeidsdag. Reduksjonen blir derfor ikke på 25%

 

Jeg kunne kommet med flere gode grunner til innføring av 6 timersarbeidsag, men skal la være inntill videre i fare for å gjenta meg selv fra en annen tråd tidligere i kveld

Lenke til kommentar
Reduksjon fra 8 til 6 timer er en 25% reduksjon i arbeidstiden. Har vi 25% arbeidsledighet slik at folk kan fylle opp dette gapet? Nei. Arbeidsledigheten i Norge er stabil og lav. Det er åpenbart ikke grunnlag for å innføre 6 timers arbeidsdag.

5644219[/snapback]

Hvor tar du 25% fra?

I dag har vi 7,5 timers arbeidsdag. Reduksjonen blir derfor ikke på 25%

Jeg kunne kommet med flere gode grunner til innføring av 6 timersarbeidsag, men skal la være inntill videre i fare for å gjenta meg selv fra en annen tråd tidligere i kveld

5644236[/snapback]

 

Fra arbeidsmiljøloven..

 

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

Om du har en tariffavtale på 7,5 timer så er jo det greit for deg.. Med 7,5 timer blir det istedet en 20% reduksjon. Vi har fortsatt ikke 20% ekstra folk å ta av til å fylle opp dette gapet.

Lenke til kommentar
Reduksjon fra 8 til 6 timer er en 25% reduksjon i arbeidstiden. Har vi 25% arbeidsledighet slik at folk kan fylle opp dette gapet? Nei. Arbeidsledigheten i Norge er stabil og lav. Det er åpenbart ikke grunnlag for å innføre 6 timers arbeidsdag.

5644219[/snapback]

Hvor tar du 25% fra?

I dag har vi 7,5 timers arbeidsdag. Reduksjonen blir derfor ikke på 25%

Jeg kunne kommet med flere gode grunner til innføring av 6 timersarbeidsag, men skal la være inntill videre i fare for å gjenta meg selv fra en annen tråd tidligere i kveld

5644236[/snapback]

 

Fra arbeidsmiljøloven..

 

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

Om du har en tariffavtale på 7,5 timer så er jo det greit for deg.. Med 7,5 timer blir det istedet en 20% reduksjon. Vi har fortsatt ikke 20% ekstra folk å ta av til å fylle opp dette gapet.

5644270[/snapback]

 

 

Jeg er på jobb fra 08:00 til 16:00. Men inni der har jeg 30 minutters lunsj. Så jeg sitter igjen med 7,5 timer. Som faktisk er det vanligste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...