Gå til innhold

6 timers arbeidsdag, noe for deg?


Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?  

184 stemmer

  1. 1. Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?

    • Ja, dette tjener alle parter på.
      43
    • Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det
      36
    • Nei, dette taper alle parter på.
      65
    • Nei, å øke arbeidstiden er det vi trenger
      16
    • Usikker
      24


Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at det på enkelte tider av døgnet er mer behov for folk enn andre. Det er ikke like travelt på rema klokka 9 om morgenen, som det er klokken halv fem. Men dette er jeg sikker på at du forstår om du kjenner etter.

Og antall ansatte var kun for å mate deg med teskje slik at du skulle forstå konseptet. De fleste forretninger har flere ansatte enn 2.

5644537[/snapback]

 

Isåfall bruker man deltidsansatte. Det er nok av studenter og skoleelever som gjerne vil ha en jobb ved siden av. Ser rett og slett ikke den store innsparinger her, altså..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det seg slik at det på enkelte tider av døgnet er mer behov for folk enn andre. Det er ikke like travelt på rema klokka 9 om morgenen, som det er klokken halv fem. Men dette er jeg sikker på at du forstår om du kjenner etter.

Og antall ansatte var kun for å mate deg med teskje slik at du skulle forstå konseptet. De fleste forretninger har flere ansatte enn 2.

5644537[/snapback]

 

Isåfall bruker man deltidsansatte. Det er nok av studenter og skoleelever som gjerne vil ha en jobb ved siden av. Ser rett og slett ikke den store innsparinger her, altså..

5644554[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du setter deg inn i forslaget, så kan du komme tilbake til tråden for å fortelle hva du fant ut :yes:

Lenke til kommentar
Et annet interessant moment er også hvordan selvstendig næringsdrivende skal forholde seg til en 6-timers dag. Øke prisene med 20%..?

5644523[/snapback]

Nei :roll:

Man sparer på mindre sykefravær og bedre effektivitet, samt subsidier fra staten i fobindelse med ordningen

5644559[/snapback]

 

Lol. Det er ingen som "sparer" noe på subsidier. Dette er penger andre har betalt i skatt. Tror du virkelig, virkelig de fleste selvstendig næringsdrivende har mulighet for å effektivisere tidsforbruket sitt med 20%? Det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar
Butikkene behøver ikke ansatte flere da sykefraværet vil gå ned slik at butikkene kan ta de pengene de bruker på sykefravær og ekstraarbeidere til å gi fler timer til vanlig arbeid - altså ingen ekstra kostnader selv om hver person jobber mindre.

5644423[/snapback]

 

Hvordan kan belastningen gå ned hvis folka skal gjøre nøyaktig det samme som før - bare enda mer effektivt?

Lenke til kommentar

Som jeg sier. De jobber mindre og det blir mindre slitasje på kroppen, dette fører til lavere sykefravær, mindre uføre mennesker og et bedre arbeidsmiljø.

 

Alt dette fører til at bedriften får mer effektivitet pr krone i lønn.

 

Du undervurderer effekten på helsen og psyken det her vil ha :). Du ser det i kroner og hastighet men ikke i menneskelig samfunnsøkonomi.

 

EDIT: Merk at dette ikke ernødvendigvis hva jeg TROR. Dette er hva argumentene for ordningen er. Personlig er jeg usikker.

 

jeg blir bare engasjert når noen avfeier ordningen på en måte som det du gjør, da du ser ut til å tenke i andre baner en forskerne som prøver å finne ut om dette lønner seg. Bedriftsøkonomisk altså.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Et annet interessant moment er også hvordan selvstendig næringsdrivende skal forholde seg til en 6-timers dag. Øke prisene med 20%..?

5644523[/snapback]

Nei :roll:

Man sparer på mindre sykefravær og bedre effektivitet, samt subsidier fra staten i fobindelse med ordningen

5644559[/snapback]

 

Lol. Det er ingen som "sparer" noe på subsidier. Dette er penger andre har betalt i skatt. Tror du virkelig, virkelig de fleste selvstendig næringsdrivende har mulighet for å effektivisere tidsforbruket sitt med 20%? Det tror ikke jeg.

5644576[/snapback]

 

lol?

Om det er en fyr som sitter på ett kontor og er alene sin egen bedrift uten noen ansatte, så er det opp til han hvor lenge han vil arbeide.

 

Og det var ikke snakk om å spare som i å sette penger i banken. Det var snakk om å dekke det en eventuelt taper på å ha ansatte som kun arbeider 6 timer istedet for 7,5.

 

Og som flere har prøvd å fortelle flere ganger allerede. Hver enkelt skal ikke "effektiviseres" med 20 minutter. Sekretæren skal ikke behøve å lære å skrive 100 ord i minuttet istedet for 70.

 

Men i samarbeid med alt det andre som spiller inn skal det være lønnsomt å innføre 6 timersdag

 

Altså.. mindre sykefravær + effektivisering av arbeidsagen + flere arbeidsplasser = :w00t:

Lenke til kommentar
Som jeg sier. De jobber mindre og det blir mindre slitasje på kroppen, dette fører til lavere sykefravær, mindre uføre mennesker og et bedre arbeidsmiljø.

Alt dette fører til at bedriften får mer effektivitet pr krone i lønn.

Du undervurderer effekten på helsen og psyken det her vil ha :). Du ser det i kroner og hastighet men ikke i menneskelig samfunnsøkonomi.

5644619[/snapback]

 

Sykefraværet er i dag i snitt 7,5%, mens arbeidstiden skal kuttes 20%? Effektiviteten skal økes kraftig - fører det til et bedre arbeidsmiljø? Don't think so. Jeg tror det vil ha MYE mindre effekt på helsen enn de 20%'ene som er nødvendig. Men det blir bare synsing inntil vi har noen seriøse forsøk å forholde oss til.

Lenke til kommentar

Effektiviteten skal IKKE økes gjennom økt arbeidspress ovenfra. Poenget er at det skal skje naturlig i form av mer overskudd til å jobbe.

 

Og at sykefraværet er på 7.5% betyr ikke nødvendigvis at bedriftens kostnader er så lave.

 

Man må få inn flere mennesker, bruke tid på dette, folk må jobbe overtid noe som fører til fler kostnader i lønn, samt at folk blir mer slitne og ikke orker å jobbe like godt som de kan vanligvis.

Lenke til kommentar
Om det er en fyr som sitter på ett kontor og er alene sin egen bedrift uten noen ansatte, så er det opp til han hvor lenge han vil arbeide.

 

Så HAN må pent fortsette å arbeide 8 timer for samme lønn. Høres egentlig ganske urettferdig ut. Hvis jeg var ham ville jeg økt prisene med 20% for å få samme goder som resten av arbeidsstokken.

 

Og som flere har prøvd å fortelle flere ganger allerede. Hver enkelt skal ikke "effektiviseres" med 20 minutter.  Sekretæren skal ikke behøve å lære å skrive 100 ord i minuttet istedet for 70.

Men i samarbeid med alt det andre som spiller inn skal det være lønnsomt å innføre 6 timersdag

Altså.. mindre sykefravær + effektivisering av arbeidsagen + flere arbeidsplasser =  :w00t:

5644635[/snapback]

 

Fagre ord og gullkantete teorier. Jeg tror det når jeg ser det..

Lenke til kommentar
Effektiviteten skal IKKE økes gjennom økt arbeidspress ovenfra. Poenget er at det skal skje naturlig i form av mer overskudd til å jobbe.

Man må få inn flere mennesker, bruke tid på dette, folk må jobbe overtid noe som fører til fler kostnader i lønn, samt at folk blir mer slitne og ikke orker å jobbe like godt som de kan vanligvis.

5644652[/snapback]

 

Hvis folk blir utslitt og slitne kan man like godt ansette ekstra og beholde 8-timers-dagen. Jeg er ikke like overbevist som deg om at folk faktisk får det store overskuddet du snakker om av en 6-timers dag. I tillegg vil alle bedrifter som har mulighet for utflagging endelig få en veldig god grunn til å flytte...

Lenke til kommentar
Fra 1. februar reduseres arbeidstiden fra 7,5 til 6 timer daglig i to skift. Det ene går fra klokken 06.00 til 12.30, og det andre fra 12.30 til 19.00, med ubetalt spisepause på en halv time. I tillegg fjernes to "5-minutters- pauser" som i praksis varer 20 minutter. Bare her spares det inn 40 minutter. Bedriften regner også med å spare på økt utnyttelse av maskiner og bygninger. Et planlagt nybygg kan også reduseres fordi det ikke trengs så store arealer med to skift som ved ett skift

 

Minte meg på en ting til

En av arbeidsplassene mine tok de lange lunsjer (oppimot en time istedet for de 30 minuttene vi skal ha) , samt flere fem-minutterspauser som varer mye lengre enn fem minutter.

 

Når man jobber i 6 timer har man ikke behov for like mange pauser.

Lenke til kommentar
Japp, gjør det du. Så ikke avfei alt nå - når forskningsresultater har vist at det KAN være slik vi sier. Og det KAN også hende at det ikke er slik.

Ikke bare avfei alt som feil når ingen vet ennå - det er mitt poeng.

5644668[/snapback]

 

Jeg avfeier ingenting, jeg sier hva jeg tror om saken. Er det ikke det som er debatt?

Lenke til kommentar
Effektiviteten skal IKKE økes gjennom økt arbeidspress ovenfra. Poenget er at det skal skje naturlig i form av mer overskudd til å jobbe.

Man må få inn flere mennesker, bruke tid på dette, folk må jobbe overtid noe som fører til fler kostnader i lønn, samt at folk blir mer slitne og ikke orker å jobbe like godt som de kan vanligvis.

5644652[/snapback]

 

Hvis folk blir utslitt og slitne kan man like godt ansette ekstra og beholde 8-timers-dagen. Jeg er ikke like overbevist som deg om at folk faktisk får det store overskuddet du snakker om av en 6-timers dag. I tillegg vil alle bedrifter som har mulighet for utflagging endelig få en veldig god grunn til å flytte...

5644678[/snapback]

 

Oki.. for å se det fra mitt perspektiv.

Jeg er dødsliten etter jobb. Jeg jobber 8 timer hver dag. Grunnen til at jeg er sliten er ikke fordi det er så mye å gjøre at jeg skulle ha behov for ett ekstra dagsverk til å hjelpe meg med å få jobben gjort. Det tar rett og slett på å sitte med det arbeidet jeg har i så mange timer hver dag.

 

Misunner deg virkelig jobben din dersom du har det så fint at du ikke blir fysisk eller psykisk sliten av jobben din.

Lenke til kommentar
Fra 1. februar reduseres arbeidstiden fra 7,5 til 6 timer daglig i to skift. Det ene går fra klokken 06.00 til 12.30, og det andre fra 12.30 til 19.00, med ubetalt spisepause på en halv time. I tillegg fjernes to "5-minutters- pauser" som i praksis varer 20 minutter. Bare her spares det inn 40 minutter. Bedriften regner også med å spare på økt utnyttelse av maskiner og bygninger. Et planlagt nybygg kan også reduseres fordi det ikke trengs så store arealer med to skift som ved ett skift

 

Minte meg på en ting til

En av arbeidsplassene mine tok de lange lunsjer (oppimot en time istedet for de 30 minuttene vi skal ha) , samt flere fem-minutterspauser som varer mye lengre enn fem minutter.

Når man jobber i 6 timer har man ikke behov for like mange pauser.

5644680[/snapback]

 

Quote er fra... hvor?

 

Hvis folk slacker med pausene så er det kanskje på tide å gi dem en oppstramming. Det tyder på at enten har dere for mye folk, eller så er arbeidsmoralen dårlig. Bedriften bør vurdere å ansette noen med et høyere ønske om å gjøre en skikkelig jobb.

Lenke til kommentar
Oki.. for å se det fra mitt perspektiv.

Jeg er dødsliten etter jobb. Jeg jobber 8 timer hver dag. Grunnen til at jeg er sliten er ikke fordi det er så mye å gjøre at jeg skulle ha behov for ett ekstra dagsverk til å hjelpe meg med å få jobben gjort.  Det tar rett og slett på å sitte med det arbeidet jeg har i så mange timer hver dag.

 

Kanskje du har feil jobb? Kanskje du kan få deltidsstilling? Who knows.. Å bruke seg selv som eksempel nytter ikke, man må ha litt mer omfattende dokumentasjon.

 

Misunner deg virkelig jobben din dersom du har det så fint at du ikke blir fysisk eller psykisk sliten av jobben din.

5644700[/snapback]

 

Foreløpig er jeg i den heldige situasjonen å være student, men har jobbet et år deltid med opptil 10 timers arbeidsdag (som egentlig ikke er lov..). Selvsagt blir man litt sliten, men jeg tror ikke det er riktig at folk skal kunne gå fra jobb like uthvilte som da de kom. De gir tross alt en del av livet sitt i bytte mot penger.

Lenke til kommentar
Fra 1. februar reduseres arbeidstiden fra 7,5 til 6 timer daglig i to skift. Det ene går fra klokken 06.00 til 12.30, og det andre fra 12.30 til 19.00, med ubetalt spisepause på en halv time. I tillegg fjernes to "5-minutters- pauser" som i praksis varer 20 minutter. Bare her spares det inn 40 minutter. Bedriften regner også med å spare på økt utnyttelse av maskiner og bygninger. Et planlagt nybygg kan også reduseres fordi det ikke trengs så store arealer med to skift som ved ett skift

 

Minte meg på en ting til

En av arbeidsplassene mine tok de lange lunsjer (oppimot en time istedet for de 30 minuttene vi skal ha) , samt flere fem-minutterspauser som varer mye lengre enn fem minutter.

Når man jobber i 6 timer har man ikke behov for like mange pauser.

5644680[/snapback]

 

Quote er fra... hvor?

 

Hvis folk slacker med pausene så er det kanskje på tide å gi dem en oppstramming. Det tyder på at enten har dere for mye folk, eller så er arbeidsmoralen dårlig. Bedriften bør vurdere å ansette noen med et høyere ønske om å gjøre en skikkelig jobb.

5644704[/snapback]

 

 

Det har du rett i! Jeg skulle virkelig ønkse de gjorde det

 

Så hadde jeg sluppet å irritere meg grenseløst over slike som sluntrer unna arbeidet.

 

Jeg ligger søvnløs om nettene fordi enkelte utnytter det faktum at arbeidsgiver ikke har mulighet til å sjekke at reglene overholdes.

 

Jeg for min del kommer når jeg skal komme, går når jeg er ferdig for dagen, tar aldri mer lunsj enn jeg skal ha, og setter meg aldri ned for å ta pauser ellers på dagen.

 

Derfor irriterer deg meg grenseløst at enkelte utnytter systemet ... irriterer meg så mye at det er psykisk vanskelig å konsentrere seg om det jeg skal gjøre (og de burde gjøre) nemlig jobben...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...