Gå til innhold

6 timers arbeidsdag, noe for deg?


Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?  

184 stemmer

  1. 1. Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?

    • Ja, dette tjener alle parter på.
      43
    • Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det
      36
    • Nei, dette taper alle parter på.
      65
    • Nei, å øke arbeidstiden er det vi trenger
      16
    • Usikker
      24


Anbefalte innlegg

Ideen er jo at folket skal jobbe 20% mer effektivt som følge av lavere sykefravær og mer overskudd til å jobbe effektivt.

 

Altså at en reduksjon i arbeidstid fører til økt produktivitet pr time totalt sett for en bedrift.

5644283[/snapback]

 

Hehe.. Jeg ser det for meg:

Bussen kjører 20% raskere. Oljen pumpes 20% fortere. Bankrådgiveren snakker 20% raskere. Mobilselgeren bruker 20% mindre tid pr kunde. Læreren gjør unna 7,5 timer undervisning på bare 6 timer. Høres jo ganske bra ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemmer sykefraværet som vil gå ned. Du glemmer de som blir uføre vil bli færre. Du glemmer at folk kan jobbe til de blir eldre. Dette betyr også en god del for lønnsomheten til en bedrift.

 

Og mer effektiv/lønnsomt arbeid er ikke nødvendigvis det samme som raskere.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ideen er jo at folket skal jobbe 20% mer effektivt som følge av lavere sykefravær og mer overskudd til å jobbe effektivt.

Altså at en reduksjon i arbeidstid fører til økt produktivitet pr time totalt sett for en bedrift.

5644283[/snapback]

Helten min, en som forstår hva det er snakk om. Slikt liker jeg :blush:

5644308[/snapback]

 

Det impliserer at folk faktisk er i stand til å jobbe 20% raskere. Jeg tror at det gjelder en svært liten del av befolkningen.

Lenke til kommentar
Ideen er jo at folket skal jobbe 20% mer effektivt som følge av lavere sykefravær og mer overskudd til å jobbe effektivt.

 

Altså at en reduksjon i arbeidstid fører til økt produktivitet pr time totalt sett for en bedrift.

5644283[/snapback]

 

Hehe.. Jeg ser det for meg:

Bussen kjører 20% raskere. Oljen pumpes 20% fortere. Bankrådgiveren snakker 20% raskere. Mobilselgeren bruker 20% mindre tid pr kunde. Læreren gjør unna 7,5 timer undervisning på bare 6 timer. Høres jo ganske bra ut.

5644309[/snapback]

 

De som jobber på plattform er i en litt annen ordning siden de jobber 12'timersdager 14 dager i strekk, for så å ha 28 dager fri.

 

Mobilselgeren kommer ikke til å bruke mindre tid på hver kunde

 

Læreren kan gjøre sitt arbeid på 6 timer dersom det tilrettelegges for det. Og såklart vil det bli tilrettelegginer før en slik ordning innføres!

 

Det er nok uvitenhet som får deg til å tro at bankrådgiveren må snakke fortere, mens mobilselgeren må bruke mindre tid per kunde. Er sikker på at om du hadde satt deg litt inn i emnet hadde du fått bedre forståelse for hva dette dreier seg om :yes:

Lenke til kommentar
Du glemmer sykefraværet. Du glemmer de som blir uføre. Du glemmer at folk kan jobbe til de blir eldre. Dette betyr også en god del for lønnsomheten til en bedrift.

Og mer effektiv/lønnsomt arbeid er ikke nødvendigvis det samme som raskere.

5644320[/snapback]

 

Hvis du vil ha ned sykefraværet så er det nærliggende å se på korrelasjonen mellom gunstige sykelønnsordninger og sykefravær. Jeg tviler på at det er stort sykefravær pga 7,5 timers arbeidsdag, det er heller andre forhold som spiller inn. Eller mener du at folk som sykemelder seg faktisk ikke er syke, men bare synes det er kjipt å jobbe 7,5 timer? 6-timers dag for eldre mennesker kan dog være et incentiv for å få dem til å ikke gå av med pensjon så tidlig. Jeg har også såpass tillit til folk at jeg antar de jobber ganske effektivt allerede, og vil slite med å effektivisere seg ytterligere 20%.

Lenke til kommentar
De som jobber på plattform er i en litt annen ordning siden de jobber 12'timersdager 14 dager i strekk, for så å ha 28 dager fri.

Mobilselgeren kommer ikke til å bruke mindre tid på hver kunde

Læreren kan gjøre sitt arbeid på 6 timer dersom det tilrettelegges for det. Og såklart vil det bli tilrettelegginer før en slik ordning innføres!

 

Hvordan skal mobilselgeren selge like mye på 20% mindre tid uten å bruke mindre tid pr kunde? Høres jo ut som det er fantastiske effektiviseringsmuligheter der ute.

 

Det er nok uvitenhet som får deg til å tro at bankrådgiveren må snakke fortere, mens mobilselgeren må bruke mindre tid per kunde. Er sikker på at om du hadde satt deg litt inn i emnet hadde du fått bedre forståelse for hva dette dreier seg om  :yes:

5644342[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du kommer med makroøkonomiske motargumenter som kan gi meg bedre forståelse for hva dette dreier seg om, og hvordan det skal fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Det er faktisk det her man skal prøve å finne ut av klilleng, det er dette man ikke vet ennå. Om 6 timers arbeidsdag vil føre til lavere sykefravær og mer effektivt og lønnsomt arbeid.

 

Du fastslår kategorisk at slik er det ikke, men det forskes for øyeblikket på dette, og det er derfor man er i gang med prøveordninger for å finne ut om fordelen er større enn ulempene.

 

Det er DET jeg forsøker å si - man vet ikke ennå, man prøver å finne det ut. Håper du ser mulighetene her, istedenfor å bare avfeie det jeg sier som helt sært og ganske tullete, da det jeg sier faktisk har en god bakgrunn virkeligheten :).

Lenke til kommentar
De som jobber på plattform er i en litt annen ordning siden de jobber 12'timersdager 14 dager i strekk, for så å ha 28 dager fri.

Mobilselgeren kommer ikke til å bruke mindre tid på hver kunde

Læreren kan gjøre sitt arbeid på 6 timer dersom det tilrettelegges for det. Og såklart vil det bli tilrettelegginer før en slik ordning innføres!

 

Hvordan skal mobilselgeren selge like mye på 20% mindre tid uten å bruke mindre tid pr kunde? Høres jo ut som det er fantastiske effektiviseringsmuligheter der ute.

 

Det er nok uvitenhet som får deg til å tro at bankrådgiveren må snakke fortere, mens mobilselgeren må bruke mindre tid per kunde. Er sikker på at om du hadde satt deg litt inn i emnet hadde du fått bedre forståelse for hva dette dreier seg om  :yes:

5644342[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du kommer med makroøkonomiske motargumenter som kan gi meg bedre forståelse for hva dette dreier seg om, og hvordan det skal fungere i praksis.

5644368[/snapback]

Jeg kan si det IGJEN.

 

Det dreier seg hovedsaklig ikke om at folk skal jobbe raskere (som du ser av mine andre innlegg er ikke høyere effektivitet det samme som raskere). Det dreier seg om at alle de menneskelige tingene som ligger på siden av rent arbeid vil koste mindre. Altså lavere sykefravær, mer overskudd noe som fører til bedre arbeidsmiljø som fører til enda lavere sykefravær, mindre slitasje på kroppen slik at man kan jobbe i flere år og at færre blir uføretrygdede.

 

Dette kalles samfunnsøkonomi, og er den vitenskapen sjefene i norge er dårligst opplært i (for å ta en liten spøk på slutten) :).

 

EDIT: Forøvrig sier ikke Linn C at mobilselgeren behøver å bruke kortere tid pr kunde. Derimot så kan arbeidsgiveren slippe å hente inn ekstraarbeidere pga sykdom på arbeidsplassen, pluss at vår kjære mobilselger liker seg bedre på jobben og dermed selger bedre og fler varer, og tjener derfor mer penger inn for bedriften pga bedre arbeidshumør :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Det er faktisk det her man skal prøve å finne ut av klilleng, det er dette man ikke vet ennå. Om 6 timers arbeidsdag vil føre til lavere sykefravær og mer effektivt og lønnsomt arbeid. Du fastslår kategorisk at slik er det ikke, men det forskes for øyeblikket på dette, og det er derfor man er i gang med prøveordninger for å finne ut om fordelen er større enn ulempene. Det er DET jeg forsøker å si - man vet ikke ennå, man prøver å finne det ut. Håper du ser mulighetene her, istedenfor å bare avfeie det jeg sier som helt sært og ganske tullete, da det jeg sier faktisk har en god bakgrunn virkeligheten :).

5644369[/snapback]

 

Jeg sier bare hva jeg tror (bruker ordet tror ganske flittig faktisk). Jeg tror ikke alle er i stand til å effektivisere tiden med 20%. Men det er jo ikke noe i veien for at det offentlige kjører et forsøk med dette. Å pålegge private bedrifter noe slikt som en forsøksordning er derimot helt på jordet.

 

Butikkene har neppe tenkt å kutte åpningstidene. Da må de enten kutte i bemanning pr time, eller ansette flere folk. Ved å kutte i bemanning pr time blir det færre butikkmedarbeidere. Hvis de klarer å gjøre 20% mer jobb så vil det funke fint. Hvis de må ansette flere sliter vi.

Lenke til kommentar
Du glemmer sykefraværet. Du glemmer de som blir uføre. Du glemmer at folk kan jobbe til de blir eldre. Dette betyr også en god del for lønnsomheten til en bedrift.

Og mer effektiv/lønnsomt arbeid er ikke nødvendigvis det samme som raskere.

5644320[/snapback]

 

Hvis du vil ha ned sykefraværet så er det nærliggende å se på korrelasjonen mellom gunstige sykelønnsordninger og sykefravær. Jeg tviler på at det er stort sykefravær pga 7,5 timers arbeidsdag, det er heller andre forhold som spiller inn. Eller mener du at folk som sykemelder seg faktisk ikke er syke, men bare synes det er kjipt å jobbe 7,5 timer? 6-timers dag for eldre mennesker kan dog være et incentiv for å få dem til å ikke gå av med pensjon så tidlig. Jeg har også såpass tillit til folk at jeg antar de jobber ganske effektivt allerede, og vil slite med å effektivisere seg ytterligere 20%.

5644345[/snapback]

 

I noen bedrifter får faktisk eldre lov til å jobbe 6 timersdag for samme lønn, og det har vist seg å være en veldig god ordning :)

 

Dette er fordelene med 6'timersdagen

 

De som har en jobb med høy belastning vil få den fordelen at de ikke sliter seg ut i samme grad. Dette gjelder spesielt for arbeidsgrupper som driver med tungt fysisk arbeid (f.eks hjemmehjelpene som løfter eldre) Sykefraværet vil gå ned.

 

De eldre vil ikke lide av denne ordningen. Siden man får kortere arbeidsdag må det ansettes flere til å ta seg av de man ikke rekker over som følge av kutting i antall timer.

 

Dette igjen fører til at flere får arbeid. Mindre arbeidsledighet gjør at staten slipper å spytte penger i kassa til de som vil og kan arbeide, men som ikke får jobb.

 

Mindre sykefravær som følge av fysisk eller psykisk overbelastning gjør at bedriften OG staten sparer penger.

 

Som følge av at staten sparer penger på ordningen vil de kanskje gi penger til bedriftene som har innført ordningen, iallefall i innføringsfasen for å sørge for at de ikke taper på ordningen.

 

Det kommer kanskje som en bombe, men ikke alle som er sykemeldte har influensa eller en annen smittsom sykdom. Mange er utbrente, slitne, deprimerte eller har en annen grunn til at de ikke klarer/orker/ vil dra på jobb. Å minske antall arbeidstimer på jobb kan hjelpe både de som sliter med tung jobb , og de som kanskje har en jobb som er belastende fordi den er kjedelig/lite givende.

 

Det er mange måter å ha en slitsom jobb på..

 

For ikke å nevne tidsklemma. Jeg drømmer ikke om å stifte familie, for så å sette ungen i barnehage fra 7 til 16:30 hver dag. Haste på butikken med ungen, handle mat for så å legge ungen så fort middagen er fortært. Å kunne plukke opp ungen noen timer tidligere har faktisk mye å si.

Lenke til kommentar
EDIT: Forøvrig sier ikke Linn C at mobilselgeren behøver å bruke kortere tid pr kunde. Derimot så kan arbeidsgiveren slippe å hente inn ekstraarbeidere pga sykdom på arbeidsplassen, pluss at vår kjære mobilselger liker seg bedre på jobben og dermed selger bedre og fler varer, og tjener derfor mer penger inn for bedriften pga bedre arbeidshumør :).

5644395[/snapback]

 

At han klarer å øke salget med 20% i forhold til medgått tid tror jeg rett og slett er veldig optimistisk. Også i forhold til et mulig fall i sykefraværet. Men for all del, staten står fullstendig fritt til å sette i gang forsøk.

Lenke til kommentar
De som jobber på plattform er i en litt annen ordning siden de jobber 12'timersdager 14 dager i strekk, for så å ha 28 dager fri.

Mobilselgeren kommer ikke til å bruke mindre tid på hver kunde

Læreren kan gjøre sitt arbeid på 6 timer dersom det tilrettelegges for det. Og såklart vil det bli tilrettelegginer før en slik ordning innføres!

 

Hvordan skal mobilselgeren selge like mye på 20% mindre tid uten å bruke mindre tid pr kunde? Høres jo ut som det er fantastiske effektiviseringsmuligheter der ute.

 

Det er nok uvitenhet som får deg til å tro at bankrådgiveren må snakke fortere, mens mobilselgeren må bruke mindre tid per kunde. Er sikker på at om du hadde satt deg litt inn i emnet hadde du fått bedre forståelse for hva dette dreier seg om  :yes:

5644342[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du kommer med makroøkonomiske motargumenter som kan gi meg bedre forståelse for hva dette dreier seg om, og hvordan det skal fungere i praksis.

5644368[/snapback]

 

 

Tror du virkelig mobilselgeren vil få like mange kunder på 6 timer, som han får på de 7,5 timene han har i dag?

 

Mobilselgeren vil ikke få flere kunder. Åpningstida til mobilbutikken vil ikke bli kortere. Ett eksempel er at en mobilbutikk er åpen fra 10:00 til 18:00. Istedet for at Ola og Kari jobber sammen fra 10 til 18, begynner Ola klokka 10, og er ferdig klokka 14:00, mens kari begynner klokka 12 og er ferdig klokka 18:00.

 

Dette sett at bedriften kun har 2 ansatte, og at det ikke er behov for 2 personer mellom klokken 10:00 og 12:00 , og mellom klokken 16:00 og 18:00

 

Ble det lettere å forstå nå?

Lenke til kommentar
Tror du virkelig mobilselgeren vil få like mange kunder på 6 timer, som han får på de 7,5 timene han har i dag?

Mobilselgeren vil ikke få flere kunder. Åpningstida til mobilbutikken vil ikke bli kortere. Ett eksempel er at en mobilbutikk er åpen fra 10:00 til 18:00. Istedet for at Ola og Kari jobber sammen fra 10 til 18, begynner Ola klokka 10, og er ferdig klokka 14:00, mens kari begynner klokka 12 og er ferdig klokka 18:00.

Dette sett at bedriften kun har 2 ansatte, og at det ikke er behov for 2 personer mellom klokken 10:00 og 12:00 , og mellom klokken 16:00 og 18:00

Ble det lettere å forstå nå?

5644457[/snapback]

 

Nei, egentlig ikke. Hvis det funker fint å være bare én person i butikken store deler av dagen virker det meningsløst at det er ansatt to personer på heltid.

Lenke til kommentar

Dere glemmer at 612.000 arbeidstakere allerede jobber deltid, Av totalt 2.289.000 arbeidstakere

Dere glemmer også at det er minimal arbeidsledighet i norge samtidig som det er mangel på arbeidskraft i mange yrker, særlig innenfor det offentlige som f.eks. førskolelærere (mangler ca. 7000 om regjeringens mål om full barnehagedekning skal oppfylles), helsevesen hvor de fleste allerede jobber deltid, lærere osv.

 

Dette sammen med at de som allerede er i arbeid skal fø på ca. 700 000 personerer i yrkesaktiv alder som ikke er i arbeid, men lever av trygd, samt at det nå er 4,4 yrkesaktive pr. pensjonist mens det i 2050 bare vil være 2,5 gjør at en redusert arbeidstid med opprettholdelse av samme lønn nærmest er en utopi.

Vi har rett og slett ikke råd.

 

Edit kilder;

SSB1

SSB2

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Hvis 6 timers dagen blir innført kommer faktisk arbeidsledigheten til å gå opp på sikt. Private bedrifter kommer til å flagge ut i et vanvittig tempo, fordi de allerede er presset av billigere bedrifter i f,eks kina allerede i dag og med 20 % høyere arbeidskostnader blir nok ikke problemet bedre.

 

Det er usansynlig at det i det heletatt er mulig å få ut 20 mer effektivitet selv med 100 % optimale forhold der alle er friske og alle gjør jobben sin. Virklighetens tall vil nok ligge i underkant av 5 % og gradevis droppe ettersom folk blir mer vant til 6 timers dagen.

 

Alt i alt vil dette føre til enorme utgifter for stat og bedrifter som gjør at vi på sikt vil måtte gi fra oss andre velferdsgoder.

 

Vi må en gang se i øynene at det finnes en gresen for hvor bra vi kan ha det og hvor mye staten kan ordne for oss. Hvis vi passerer den grensen blir ting for dyrt å drive på sikt og ressultatet blir faktisk en dårligere velferd.

 

En god indikasjon på f.eks et parti som begynner å nærme seg denne grensen er når de begynner å snakke om barnehager og skole når de egentlig skulle svart på et økonomisk spørsmål...

Lenke til kommentar
Tror du virkelig mobilselgeren vil få like mange kunder på 6 timer, som han får på de 7,5 timene han har i dag?

Mobilselgeren vil ikke få flere kunder. Åpningstida til mobilbutikken vil ikke bli kortere. Ett eksempel er at en mobilbutikk er åpen fra 10:00 til 18:00. Istedet for at Ola og Kari jobber sammen fra 10 til 18, begynner Ola klokka 10, og er ferdig klokka 14:00, mens kari begynner klokka 12 og er ferdig klokka 18:00.

Dette sett at bedriften kun har 2 ansatte, og at det ikke er behov for 2 personer mellom klokken 10:00 og 12:00 , og mellom klokken 16:00 og 18:00

Ble det lettere å forstå nå?

5644457[/snapback]

 

Nei, egentlig ikke. Hvis det funker fint å være bare én person i butikken store deler av dagen virker det meningsløst at det er ansatt to personer på heltid.

5644484[/snapback]

 

Nå har det seg slik at det på enkelte tider av døgnet er mer behov for folk enn andre. Det er ikke like travelt på rema klokka 9 om morgenen, som det er klokken halv fem. Men dette er jeg sikker på at du forstår om du kjenner etter.

 

Og antall ansatte var kun for å mate deg med teskje slik at du skulle forstå konseptet. De fleste forretninger har flere ansatte enn 2.

 

bah...

Lenke til kommentar

Det vi kan konkludere med er at vi IKKE vet hvordan dette vil løse seg. Dermed er det bra vi har forsøksordninger flere steder - så ser vi om det er fordeler eller ei.

 

Forøvrig ber jeg av vi fortsetter med seriøs debatt og ikke begynner å gå på person eller å diskutere med sarkasme og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...