Gå til innhold

6 timers arbeidsdag, noe for deg?


Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?  

184 stemmer

  1. 1. Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?

    • Ja, dette tjener alle parter på.
      43
    • Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det
      36
    • Nei, dette taper alle parter på.
      65
    • Nei, å øke arbeidstiden er det vi trenger
      16
    • Usikker
      24


Anbefalte innlegg

Oki.. for å se det fra mitt perspektiv.

Jeg er dødsliten etter jobb. Jeg jobber 8 timer hver dag. Grunnen til at jeg er sliten er ikke fordi det er så mye å gjøre at jeg skulle ha behov for ett ekstra dagsverk til å hjelpe meg med å få jobben gjort.  Det tar rett og slett på å sitte med det arbeidet jeg har i så mange timer hver dag.

 

Kanskje du har feil jobb? Kanskje du kan få deltidsstilling? Who knows.. Å bruke seg selv som eksempel nytter ikke, man må ha litt mer omfattende dokumentasjon.

 

Misunner deg virkelig jobben din dersom du har det så fint at du ikke blir fysisk eller psykisk sliten av jobben din.

5644700[/snapback]

 

Foreløpig er jeg i den heldige situasjonen å være student, men har jobbet et år deltid med opptil 10 timers arbeidsdag (som egentlig ikke er lov..). Selvsagt blir man litt sliten, men jeg tror ikke det er riktig at folk skal kunne gå fra jobb like uthvilte som da de kom. De gir tross alt en del av livet sitt i bytte mot penger.

5644740[/snapback]

 

Vel, da vet du vel egnetlig ikke hva du preker så høyt om. Jobba selv deltid i tillegg til studier, og hadde enkelte ganger 13 timers arbeidsag. Dette var uproblematisk da det var variert arbeid, og de lange dagene helst var unntaket som bekreftet regelen. Jeg jobbet som regel ikke hver dag noe som gjorde det mildt sagt enkelt å holde ut

 

Forestill deg å gjøre det samme hver dag i mange år, 8 timer hver dag. Om du i tillegg ikke akkurat digger jobben din.. ja da har du det fint..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hadde jeg sluppet å irritere meg grenseløst over slike som sluntrer unna arbeidet. Jeg ligger søvnløs om nettene fordi enkelte utnytter det faktum at arbeidsgiver ikke har mulighet til å sjekke at reglene overholdes.

Jeg for min del kommer når jeg skal komme, går når jeg er ferdig for dagen, tar aldri mer lunsj enn jeg skal ha, og setter meg aldri ned for å ta pauser ellers på dagen. Derfor irriterer deg meg grenseløst at enkelte utnytter systemet ... irriterer meg så mye at det er psykisk vanskelig å konsentrere seg om det jeg skal gjøre (og de burde gjøre) nemlig jobben...

5644758[/snapback]

 

Dette høres mildt sagt ikke ut som en bedrift som vil dra spesielt nytte av en 6-timers dag. Det eneste er at du kan gå og irritere deg 1,5 time mindre hver dag. Arbeidsgiver bør straks iverksette tiltak for å stramme opp moral og rutiner.

 

En annen ting: økt arbeidsdeltakelse vil føre til at de enda slappere og mindre effektive som ikke har jobb nå, kommer i jobb. Høres ut som en drømmesituasjon, eller..? :p

Lenke til kommentar
Vel, da vet du vel egnetlig ikke hva du preker så høyt om. Jobba selv deltid i tillegg til studier, og hadde enkelte ganger 13 timers arbeidsag. Dette var uproblematisk da det var variert arbeid, og de lange dagene helst var unntaket som bekreftet regelen. Jeg jobbet som regel ikke hver dag noe som gjorde det mildt sagt enkelt å holde ut

Forestill deg å gjøre det samme hver dag i mange år, 8 timer hver dag. Om du i tillegg ikke akkurat digger jobben din.. ja da har du det fint..

5644794[/snapback]

 

Jeg synes det er uryddig å bruke seg selv som eksempel. Hvis jeg ikke "digger jobben min" så vil jeg nok vurdere å skifte jobb, eller ta en samtale med arbeidsgiver for å finne ut av hva man kan gjøre for å forbedre situasjonen.

Lenke til kommentar
Så hadde jeg sluppet å irritere meg grenseløst over slike som sluntrer unna arbeidet. Jeg ligger søvnløs om nettene fordi enkelte utnytter det faktum at arbeidsgiver ikke har mulighet til å sjekke at reglene overholdes.

Jeg for min del kommer når jeg skal komme, går når jeg er ferdig for dagen, tar aldri mer lunsj enn jeg skal ha, og setter meg aldri ned for å ta pauser ellers på dagen. Derfor irriterer deg meg grenseløst at enkelte utnytter systemet ... irriterer meg så mye at det er psykisk vanskelig å konsentrere seg om det jeg skal gjøre (og de burde gjøre) nemlig jobben...

5644758[/snapback]

 

Dette høres mildt sagt ikke ut som en bedrift som vil dra spesielt nytte av en 6-timers dag. Det eneste er at du kan gå og irritere deg 1,5 time mindre hver dag. Arbeidsgiver bør straks iverksette tiltak for å stramme opp moral og rutiner.

 

En annen ting: økt arbeidsdeltakelse vil føre til at de enda slappere og mindre effektive som ikke har jobb nå, kommer i jobb. Høres ut som en drømmesituasjon, eller..? :p

5644801[/snapback]

 

Om det ble innførst 6 timersdag ville det ikke bli tolerert mange slike pauser og bla bla bla, og de som var inneffektive og tok lange pauser ville ikke hatt behov for det, da de kun skulle være på jobb i 6 timer.

Lenke til kommentar
Vel, da vet du vel egnetlig ikke hva du preker så høyt om. Jobba selv deltid i tillegg til studier, og hadde enkelte ganger 13 timers arbeidsag. Dette var uproblematisk da det var variert arbeid, og de lange dagene helst var unntaket som bekreftet regelen. Jeg jobbet som regel ikke hver dag noe som gjorde det mildt sagt enkelt å holde ut

Forestill deg å gjøre det samme hver dag i mange år, 8 timer hver dag. Om du i tillegg ikke akkurat digger jobben din.. ja da har du det fint..

5644794[/snapback]

 

Jeg synes det er uryddig å bruke seg selv som eksempel. Hvis jeg ikke "digger jobben min" så vil jeg nok vurdere å skifte jobb, eller ta en samtale med arbeidsgiver for å finne ut av hva man kan gjøre for å forbedre situasjonen.

5644819[/snapback]

 

Ja om du tror det er slik det fungerer så :)

Lenke til kommentar
Om det ble innførst 6 timersdag ville det ikke bli tolerert mange slike pauser og bla bla bla, og de som var inneffektive og tok lange pauser ville ikke hatt behov for det, da de kun skulle være på jobb i 6 timer.

5644824[/snapback]

 

Men nå blir det tolerert mange slike pauser? Du kommer med en underlig medisin på problemet. Her svikter jo arbeidsgiver totalt. Han synes tydeligvis det er greit at bedriften går på halv maskin.. Å ta pauser utover de lov/avtalefestede er oppsigelsesgrunn i mine øyne.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er uryddig å bruke seg selv som eksempel. Hvis jeg ikke "digger jobben min" så vil jeg nok vurdere å skifte jobb, eller ta en samtale med arbeidsgiver for å finne ut av hva man kan gjøre for å forbedre situasjonen.

5644819[/snapback]

Ja om du tror det er slik det fungerer så :)

5644836[/snapback]

 

I en seriøst bedrift er det nettopp slik det fungerer. Hvis arbeidsgiver ikke er interessert i å drive en effektiv bedrift og høre på de ansatte ville jeg sterkt vurdert å komme meg vekk før det går i dass.

Lenke til kommentar
Om det ble innførst 6 timersdag ville det ikke bli tolerert mange slike pauser og bla bla bla, og de som var inneffektive og tok lange pauser ville ikke hatt behov for det, da de kun skulle være på jobb i 6 timer.

5644824[/snapback]

 

Men nå blir det tolerert mange slike pauser? Du kommer med en underlig medisin på problemet. Her svikter jo arbeidsgiver totalt. Han synes tydeligvis det er greit at bedriften går på halv maskin.. Å ta pauser utover de lov/avtalefestede er oppsigelsesgrunn i mine øyne.

5644840[/snapback]

 

I mine øyne også :!:

 

Men nå skal det nevnes at arbeidsplassen min ikke akkurat er liten.

Lenke til kommentar

Men nå blir det tolerert mange slike pauser? Du kommer med en underlig medisin på problemet. Her svikter jo arbeidsgiver totalt. Han synes tydeligvis det er greit at bedriften går på halv maskin.. Å ta pauser utover de lov/avtalefestede er oppsigelsesgrunn i mine øyne.

5644840[/snapback]

I mine øyne også :!:

Men nå skal det nevnes at arbeidsplassen min ikke akkurat er liten.

5644852[/snapback]

 

Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontroll. Arbeidsgiver svikter sitt ansvar overfor de ansatte som faktisk tar jobben seriøst. En 6-timers dag vil ikke løse det virkelige problemet: slappe latsabber som ikke gidder å gjøre det de skal. Jobben skal ikke bare være et sted å tilbringe formiddagen, det forventes at man klarer å produsere noe. De som ikke tar jobben seriøst fortjener den heller ikke.

 

Det virker nesten som om du vil ha 6-timers dag fordi du synes arbeidsmiljøet på jobben er dårlig. Det blir etter min mening et ganske dårlig og galt utgangspunkt, og feil medisin på problemet du sliter med.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Men nå blir det tolerert mange slike pauser? Du kommer med en underlig medisin på problemet. Her svikter jo arbeidsgiver totalt. Han synes tydeligvis det er greit at bedriften går på halv maskin.. Å ta pauser utover de lov/avtalefestede er oppsigelsesgrunn i mine øyne.

5644840[/snapback]

I mine øyne også :!:

Men nå skal det nevnes at arbeidsplassen min ikke akkurat er liten.

5644852[/snapback]

 

Det er ingen unnskyldning for å ikke ha kontroll. Arbeidsgiver svikter sitt ansvar overfor de ansatte som faktisk tar jobben seriøst. En 6-timers dag vil ikke løse det virkelige problemet: slappe latsabber som ikke gidder å gjøre det de skal. Jobben skal ikke bare være et sted å tilbringe formiddagen, det forventes at man klarer å produsere noe. De som ikke tar jobben seriøst fortjener den heller ikke.

 

Det virker nesten som om du vil ha 6-timers dag fordi du synes arbeidsmiljøet på jobben er dårlig. Det blir etter min mening et ganske dårlig og galt utgangspunkt, og feil medisin på problemet du sliter med.

5644863[/snapback]

 

6 timersdagen ville også hjulpet meg til å fungere bedre både i og etter arbeidstid.

 

Og når jeg er ferdig med læretiden vurderer jeg sterkt å jobbe 80% uansett. Rett og slett fordi det ville gitt meg mer overskudd i hverdagen. Men for alt jeg vet skaffer jeg meg en jobb med kjekt og ungt arbeidsmiljø og spennende givende arbeidsoppgaver. For alt jeg vet vil idën om 6 timersdagen virke unødvendig for meg da, slik den gjør for deg nå. :yes:

Lenke til kommentar
Hensikten er å bedre tjenestekvalitet og arbeidsmiljø, redusere den daglige arbeidsbelastningen for folk og å bedre muligheter til avkobling og fritid. Kort sagt: mer kontroll over livet. Alt tyder på at mindre belastninger og bedre arbeidsmiljø vil føre til redusert sykefravær, ved kortere normalarbeidsdag. Dessuten er jeg overbevist om at det er god samfunnsøkonomi.

 

Hentet fra http://www.fagforbundet.no/Modules/KB_Publ...1757&ShowMore=0

 

Foreslår at dere tar en tur innom siden, og leser alt som står der :yes:

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar

Bra diskusjon, men mange prosenter.

 

Jeg har en 8-timers (7.5 reelle) arbeidsdag, fra 06 til 14. Går for tiden ett-skift. Grunnet dumme meg som ikke har billappen, og det går ikke buss så ekstremt tidlig, så må jeg gå/småjogge til jobb. Dette tar meg 44 minutter. Så tar jeg bussen hjem, så sant det er snø på veien, og det er det disse tider. Når våren kommer, så kommer jeg til å sykle til og fra jobb. Annenhver uke, så får jeg sitte på frem og tilbake. Poenget er at min "arbeidsdag" varer oppmot 9t 40m. (8+50+50). Sparer null tid på å ta bussen hjem, men sparer masse tid på å bli kjørt hjem.

 

I det siste har jeg klagd og syta om at jeg ikke har fritid. Jeg får ikke gjort noe, føler jeg. Det er så at jeg, som sommer&vinter vikar har vurdert å spørre om en uke fri. Men jeg holder ut.

 

Om arbeidsgiveren hadde spurt om jeg kunne jobbe 6 timers arbeidsdag, for samme lønn, så hadde jeg takka ja på flekken. Men det er å fantasere. 80% arbeidsdag for 100% av lønna? Noe som ikke henger i hop. Derimot, avslag på lønna, kanskje så mye som 8-10%, det hadde gått fint. Jeg mener at man ikke kan forvente å få samme lønn for mindre arbeid - uansett hvor effektiv man måtte være pga ekstra fritid.

 

Når det blir (kanskje) 6 timers arbeidsdag, så tenker man "yes, bare 6 timer, la meg gjøre en liten innsats her nå." Man blir kanskje også mer lystig, humørfylt, for dagen er jo godt påbegynt, om man ser på tidligere ordninger med 8 timer.

 

En ting er jeg usikker på. De vil ha flere folk ansatt, som skift. Ene mannen skal avløse den andre osv. I alle skiftordninger jeg har vært på, som ansatt/vikar, er at kommunikasjonen mellom skiftene alltid er dårlig. For sjefer og sånt er det sikkert kjempebra. Da jeg var i militæret, Jåttå, var dette en mangelvare. Tenker på de med kontorjobb. En viss tid med briefing må jo være innlagt.

 

Uansett, i min økonomiske situasjon, så hadde jeg takla å ha noe mindre lønn mot mindre arbeidstid. Men dette burde egentlig vært frivillig. Men på den måten at arbeidsgiveren hadde "godtatt" 6-timers personene på lik linje med 8-timers folka.

 

Noen som kan matte?

(økt arbeidsvilje+effektivitet+6 timer) / (8 timer-fravær-ekstrapausene)

 

Vanlig lønn - 20% = Den økte effektivteten skal dekke de 20%

 

Men nå kimer vekkerklokkene mine om 4 timer, 9 minutter.

Lenke til kommentar
Jeg har en 8-timers (7.5 reelle) arbeidsdag, fra 06 til 14. Går for tiden ett-skift. Grunnet dumme meg som ikke har billappen, og det går ikke buss så ekstremt tidlig, så må jeg gå/småjogge til jobb. Dette tar meg 44 minutter. Så tar jeg bussen hjem, så sant det er snø på veien, og det er det disse tider. Når våren kommer, så kommer jeg til å sykle til og fra jobb. Annenhver uke, så får jeg sitte på frem og tilbake. Poenget er at min "arbeidsdag" varer oppmot 9t 40m. (8+50+50). Sparer null tid på å ta bussen hjem, men sparer masse tid på å bli kjørt hjem.I det siste har jeg klagd og syta om at jeg ikke har fritid. Jeg får ikke gjort noe, føler jeg. Det er så at jeg, som sommer&vinter vikar har vurdert å spørre om en uke fri. Men jeg holder ut.

5645103[/snapback]

 

For å være ærlig så synes jeg det blir litt drøyt å måtte kalkulere inn ulemper pga manglende førerkort i problemstillingen. Det går fort å få seg lappen hvis man har litt kontroll.. koster endel, selvsagt, men det er vel anvendte penger.

Lenke til kommentar
Hensikten er å bedre tjenestekvalitet og arbeidsmiljø, redusere den daglige arbeidsbelastningen for folk og å bedre muligheter til avkobling og fritid. Kort sagt: mer kontroll over livet. Alt tyder på at mindre belastninger og bedre arbeidsmiljø vil føre til redusert sykefravær, ved kortere normalarbeidsdag. Dessuten er jeg overbevist om at det er god samfunnsøkonomi.

Hentet fra http://www.fagforbundet.no/Modules/KB_Publ...1757&ShowMore=0

Foreslår at dere tar en tur innom siden, og leser alt som står der :yes:

5644930[/snapback]

 

Fagforbundet er dessverre ikke en politisk nøytral organisasjon. Det er (i mine øyne) en venstreradikal organisasjon som setter sin egen politiske agenda langt over samfunnets interesser. Jeg avventer derfor eventuelle resultater fra prøveforsøk istedet for å ta noe som kommer fra fagforbundet som god fisk.

Lenke til kommentar
6 timersdagen ville også hjulpet meg til å fungere bedre både i og etter arbeidstid.

Og når jeg er ferdig med læretiden vurderer jeg sterkt å jobbe 80% uansett. Rett og slett fordi det ville gitt meg mer overskudd i hverdagen.  Men for alt jeg vet skaffer jeg meg en jobb med kjekt og ungt arbeidsmiljø og spennende givende arbeidsoppgaver. For alt jeg vet vil idën om 6 timersdagen virke unødvendig for meg da, slik den gjør for deg nå.  :yes:

5644921[/snapback]

 

Smertestillende tabletter hjelper mot tannpine, men de løser ikke det underliggende problemet (dårlige tenner). På samme måte tror jeg ikke en 6-timers dag vil få de "dårlige tennene" (dvs, latsabbene og unnasluntrerne) til å bli noe bedre. Men den som lever får se.. :)

Lenke til kommentar
6 timersdagen ville også hjulpet meg til å fungere bedre både i og etter arbeidstid.

Og når jeg er ferdig med læretiden vurderer jeg sterkt å jobbe 80% uansett. Rett og slett fordi det ville gitt meg mer overskudd i hverdagen.  Men for alt jeg vet skaffer jeg meg en jobb med kjekt og ungt arbeidsmiljø og spennende givende arbeidsoppgaver. For alt jeg vet vil idën om 6 timersdagen virke unødvendig for meg da, slik den gjør for deg nå.  :yes:

5644921[/snapback]

 

Smertestillende tabletter hjelper mot tannpine, men de løser ikke det underliggende problemet (dårlige tenner). På samme måte tror jeg ikke en 6-timers dag vil få de "dårlige tennene" (dvs, latsabbene og unnasluntrerne) til å bli noe bedre. Men den som lever får se.. :)

5645530[/snapback]

 

For meg, på denne arbeidsplassen er ikke dette noe problem, jeg teller uker nå, og i sommer er jeg ferdig for godt. Da skal jeg aldri se noen av disse menneskene igjen, og så kan jeg finne meg en arbeidsplass med litt bedre -yngre (sprekere) miljø.. forhåpentligvis. Dette nevnte jeg lengre oppe også. Er jeg ekstra heldig slipper jeg å drømme om 6'timersdagen også :yes:

 

Men om ett par år vil jeg uansett ha behov for å jobbe deltid. Ikke søren om jeg skal jobbe hele dagen mens kidsa er i barnehagen...

Lenke til kommentar
Et annet interessant moment er også hvordan selvstendig næringsdrivende skal forholde seg til en 6-timers dag. Øke prisene med 20%..?

5644523[/snapback]

 

Nei :roll:

 

Man sparer på mindre sykefravær og bedre effektivitet, samt subsidier fra staten i fobindelse med ordningen

5644559[/snapback]

Kjenner du til rettighetene til selvstendige næringsdrivende?

Lenke til kommentar
For meg, på denne arbeidsplassen er ikke dette noe problem, jeg teller uker nå, og i sommer er jeg ferdig for godt. Da skal jeg aldri se noen av disse menneskene igjen, og så kan jeg finne meg en arbeidsplass med litt bedre -yngre (sprekere) miljø.. forhåpentligvis. Dette nevnte jeg lengre oppe også. Er jeg ekstra heldig slipper jeg å drømme om 6'timersdagen også  :yes:

 

Høres fint ut. Av erfaring så kan også "eldre" være meget effektive og grundige på jobb, på samme måte som yngre også kan være noen forb... slappinger. Litt off-topic; for å bruke meg selv som eksempel (som sagt sjelden en god idé...) så har jeg hittil erfart at eldre kvinner har mye slappere arbeidsmoral enn menn på samme alder. Jeg har også, som deg, irritert meg grønn over folk som absolutt skal utnytte velferdsordningene til det maksimale og snike til seg mest mulig pauser. Ønsker ikke noe debatt rundt dét, bare en observasjon jeg har gjort. Grunnlaget er selvsagt alt for lite til å trekke noen generelle konklusjoner.

 

Men om ett par år vil jeg uansett ha behov for å jobbe deltid. Ikke søren om jeg skal jobbe hele dagen mens kidsa er i barnehagen...

5645885[/snapback]

 

Det løses forholdsvis greit ved at man som regel har en ektefelle som kan jobbe heltid, mens den andre jobber deltid eller er hjemme. Dersom man er aleneforsørger får man vel afaik litt ekstra støtte slik at man har anledning til å jobbe deltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...