Gå til innhold

6 timers arbeidsdag, noe for deg?


Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?  

184 stemmer

  1. 1. Hva er ditt standpunkt ang. 6 timers arbeidsdag?

    • Ja, dette tjener alle parter på.
      43
    • Ja, dette kan gå, men mange vil tape på det
      36
    • Nei, dette taper alle parter på.
      65
    • Nei, å øke arbeidstiden er det vi trenger
      16
    • Usikker
      24


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg, på denne arbeidsplassen er ikke dette noe problem, jeg teller uker nå, og i sommer er jeg ferdig for godt. Da skal jeg aldri se noen av disse menneskene igjen, og så kan jeg finne meg en arbeidsplass med litt bedre -yngre (sprekere) miljø.. forhåpentligvis. Dette nevnte jeg lengre oppe også. Er jeg ekstra heldig slipper jeg å drømme om 6'timersdagen også  :yes:

 

Høres fint ut. Av erfaring så kan også "eldre" være meget effektive og grundige på jobb, på samme måte som yngre også kan være noen forb... slappinger. Litt off-topic; for å bruke meg selv som eksempel (som sagt sjelden en god idé...) så har jeg hittil erfart at eldre kvinner har mye slappere arbeidsmoral enn menn på samme alder. Jeg har også, som deg, irritert meg grønn over folk som absolutt skal utnytte velferdsordningene til det maksimale og snike til seg mest mulig pauser. Ønsker ikke noe debatt rundt dét, bare en observasjon jeg har gjort. Grunnlaget er selvsagt alt for lite til å trekke noen generelle konklusjoner.

 

Men om ett par år vil jeg uansett ha behov for å jobbe deltid. Ikke søren om jeg skal jobbe hele dagen mens kidsa er i barnehagen...

5645885[/snapback]

 

Det løses forholdsvis greit ved at man som regel har en ektefelle som kan jobbe heltid, mens den andre jobber deltid eller er hjemme. Dersom man er aleneforsørger får man vel afaik litt ekstra støtte slik at man har anledning til å jobbe deltid.

5646498[/snapback]

 

Finnes sikkert mange eldre flinke arbeistakere rundtomkring. Men det er betyr ikke at jeg digger å jobbe kun sammen med folk som er eldre enn foreldrene mine. Jeg tror nok jeg hadde trivdes langt bedre med (flere) folk på min egen alder. Jeg har ikke så mye å snakke om med disse godt voksne folkene, og det blir derfor til at jeg ikke orker å være sosial med de (les: lunsj og "forening")

 

Men for all del, de fleste mennene iallefall der jeg jobber er veldig resurs-sterke, flinke og arbeidsomme folk. De fleste damene er også flinke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Først, jeg har absolutt ikke lest hele denne tråden.

 

Men må bare svare på denne:

 

Ideen er jo at folket skal jobbe 20% mer effektivt som følge av lavere sykefravær og mer overskudd til å jobbe effektivt.

 

Altså at en reduksjon i arbeidstid fører til økt produktivitet pr time totalt sett for en bedrift.

5644283[/snapback]

 

Helten min, en som forstår hva det er snakk om. Slikt liker jeg :blush:

5644308[/snapback]

 

Hva med bedrifter som driver med samlebåndsproduksjon? Hvor maskinene bestemmer farten... Skal maskinene plutselig gå kjappere da, fordi vi som mennesker klarer å jobbe hardere. Tror neppe det gitt.

 

 

Og til de som sier ja "fordi fritid er viktigst for meg, og jobben kun for å tjene penger til fritiden":

 

Hva med når bedriften går konk (f.eks. fordi en bedrift i kina som i allerede i dag kanskje er 50% billigere, men som nå blir så billig at sjøl med den lange frakten blir produktet billigst å produsere der), og du står uten jobb. Hvor fin blir fin blir fritiden da?

 

Og dette gjelder ikke bare folk i privat sektor, nei dette gjelder folk i det offentlige også. For hva skjer hvis bedrifter går konkurs? Jo da får staten mindre i skatt/ arbeidsgiver avgift fra fra bedriften. Folk blir oppsagt og bidrar dermed med langt mindre skatt. De må dessuten redusere forbruker som fører til mindre i mva. til staten. Lavere forbruk fører igjen til at nye bedrifter går konkurs osv. Uansett, går det private norge dårlig vil også det offentlige etterhvert merke dette ganske så godt.

 

 

 

Og nei, jeg er ikke blind. Jeg ser at arbeidstiden har sunket i tidligere år. Og ja, det kan nok være mulig å senke den ytterligere. Men å senke den direkte fra 8 til 6 timer i løpet av et lønnsoppgjør vil være direkte galskap.

 

Det første vi skal huske på at å senke arbeidstiden fra 8 til 6 timer er relativt sett mer enn å senke den fra 10 til 8... Jo lengre man kommer mot 0, jo dyrere blir hver time...

 

Når det gjelder muligheten for å gå ned til 6 timer så kan vel det kanskje være mulig. Men da må det gå på BEKOSTNING av økt lønn. Antar vi at forventet lønnstigning i år er ca. 3%. Dette betyr at man i stedet for de 3%ene heller kan ta 7t og 45 min arbeidsdag...

 

Dette blir jo noe kronglete i en periode da men...

 

 

Og husk folkens: Selv dette vil påføre bedriftene STORE kostnader. Ja, lønnskostnaden er nå like stor som om de heller hadde fått 3% i lønnsvekst. Så lønnskostnaden i forhold til inntekt blir lik. Bare at ved 3% lønnsvekst så stiger lønna, mens prisen forblir lik (forutsatt at bedriften ikke har mulighet til å heve prisen), og at forholdet dermed forverres (sett fra bedriften). Mens nå vil heller lønna være lik, mens inntekten vil falle (som følge av færre produserte/ solgte enheter). Begge deler gir på DETTE punktet likt resultat.

 

Men produsert mengde faller altså. Samma faen. Mens de faste kostnadene forblir jo like store... Og her vil det ligge et betydelig tap for bedriften. For maskinene koster fortsatt like mye. Husleia er like høy. Og lånet like stort. Mens man før hadde 100 enheter man solgte for å dekke disse kostnadene vil man nå bare ha 97...

 

Og når man er nede på 6 timers arbeidsdag har man ikke 97 lenger heller, man har 75.

 

Et kjapt eksempel:

 

Salgsinntekt 100

- Variable 50

- Lønn 20

- Faste 10

= Resultat 20

 

 

Ved 25% lønnsvekst ville dette sett slik ut, forutsatt alt annet likt:

 

Salgsinntekt 100

- Variable 50

- Lønn 25

- Faste 10

= Resultat 15

 

 

Med 6 timers arbeidsdag, og lik lønn som i dag blir det seende slik ut:

 

Salgsinntekt 75

- Variable 37,5

- Lønn 20

- Faste 10

= Resultat 7,5

 

Resultatet er altså halvparten så stort som om man heller hadde valgt lønnsstigning. Og her utgjør de faste kun 13% av totale kostnader. Hva der andelen kanskje er 30-40%?

 

 

Nei, jeg kan i alle fall ikke si meg enig i 6 timers arbeidsdag. Og skal den komme må i alle fall bedriftene få MANGE år på å tilpasse seg. Gjerne med 15 min kortere av gangen... Ellers går detta ikke bra.

 

 

- Amund

* Som er trøtt som et helvete, så kan godt være at det finnes regnefeil/ ressonementsfeil etc. etc. :p

* Som håper ikke alt for mye av dette er tatt opp før i tråden.... Veit hvor irriterende slikt er, men denne gangen orka jeg ikke begynne å lese. :no:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Altså..

Skal jeg jobbe 6-timers dag så skulle jeg ihvertfall hatt høyere timelønn.

Og da taper jo bedriften på det. Mer penger ut, mindre jobb tilbake.

 

Jeg nekter plent å jobbe 6-timers dager for så å miste 2 timers lønn.

 

Om du regner ut 2 timer mindre per dag i ett år så ser du fort at det er mye penger det er snakk om

5644032[/snapback]

 

LO/AP vil selvsagt at du skal ha samme lønn for mindre arbeid!

5644060[/snapback]

 

Noe som ville ført til inflasjon, noe som ville ført til at lønningene faktisk ikke ble så store likevel... Som en ekstra bonus hadde det hjulpet folk til å bli gjeldfrie (noen er vist så dumme å tro at banker gir ut penger gratis, bare å låne så mye man gidder... Yeah rigth. Trøkk renta *litt* opp med en gang, så folk får seg et varsko, sier nå jeg...)

 

Realistisk. Går på skole, kunne aldri fått gjort unna alt på 6 timer, ikke engang 8 (i snitt, når jeg tar med helger, reisetid etc. så kommer det sikkert over 12 t/arbeidsdag...).

 

Men i noen yrker, f.eks. omsorgsyrker etc. hvor folk førtidspansjoneres i store monn pga. slitasjeskader etc., kan det nok være en idé. Generellt? Nei. Ikke i nærheten en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...