Gå til innhold

Problemer med S-ATA på Gigabyte hovedkort


kristwa

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hovedkort av typen GigaByte GA-K8NF-9 som har Serial ATA tilkoblingsmuligheter. Når jeg setter inn installasjonsscden til Windows XP fikk jeg frem harddisken og kunne partisjonere den og fortsette med installasjonen (NTFS filsystem). Men når det kommer så langt at maskinen skal reboote, og jeg fjerner cden med Windows XP, så stopper det hele opp. Maskina fryser ikke eller no, den bare går ikke videre med noe. Det siste jeg ser er:

 

Boot from CD/DVD :

 

 

Harddisk står i bios som prioritert nr 1 i bootrekkefølge, mens cdrom er pri nr 2. Allikevel kommer jeg meg ikke videre.

 

Har også lest guiden på S-ATA, men jeg blir ikke klokere på hva som skulle kunne være feil.

 

Håper på snarlig svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarte nå å få i gang installasjonen. Men har kommet borti noe merkelig. I biosen er det en innstilling som heter IDE/SATA RAID function. Hvis jeg setter den til enabled finner jeg ikke harddisken i bios og får hd-error når jeg prøver å boote fra hd. Setter jeg den til disabled får jeg i gang installasjonen, og det meste virker greit foreløpig BORTSETT fra at den 250 gb store harddisken kun registreres som 136 GB stor... Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar

Vel, da har du funnet den riktige innstillingen. RAID skal være disabled.

 

Når det gjelder 136 GB så er vel det det blant de mest spurte spørsmålene her på forumet.

Du har tydeligvis en gammel XP versjon uten Service Packs. Den bør du på ingen måte bruke når du har store disker. Skaff deg SP2 og lag deg en ny CD med Slipstream eller AutoStreamer.

http://fileforum.betanews.com/detail/1092632287/1

Lenke til kommentar
Vel, da har du funnet den riktige innstillingen. RAID skal være disabled.

 

Når det gjelder 136 GB så er vel det det blant de mest spurte spørsmålene her på forumet.

Du har tydeligvis en gammel XP versjon uten Service Packs. Den bør du på ingen måte bruke når du har store disker. Skaff deg SP2 og lag deg en ny CD med Slipstream eller AutoStreamer.

http://fileforum.betanews.com/detail/1092632287/1

5631361[/snapback]

 

Ja, men problemet er at også bios gjenkjenner den som 136 GB stor og ikke 250 GB

Lenke til kommentar

BAre for å oppsummere det jeg har gjort for å få det til nå

 

1: Kjørt reg fil med enablelbadrives eller hva den nå het

2: Flashet bios (nå på F11 for de som har kunnskap om Gigabyte hovedkort)

3: Installert nyeste nForce drivere

4: Installert SP2 (gjennom MCE)

5: Søkt.... og lest på forumet

 

I bios står det fortsatt at disken er på 137 GB, noe også diskbehandling slutter seg til.

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vel, da har du funnet den riktige innstillingen. RAID skal være disabled.

 

Når det gjelder 136 GB så er vel det det blant de mest spurte spørsmålene her på forumet.

Du har tydeligvis en gammel XP versjon uten Service Packs. Den bør du på ingen måte bruke når du har store disker. Skaff deg SP2 og lag deg en ny CD med Slipstream eller AutoStreamer.

http://fileforum.betanews.com/detail/1092632287/1

5631361[/snapback]

 

Ja, men problemet er at også bios gjenkjenner den som 136 GB stor og ikke 250 GB

5632413[/snapback]

 

 

Det du beskriver høres merkelig ut. Jeg har selv et K8NF9 kort som ble levert med bios versjon F8. Hadde 4 disker (ingen s-ata), alle over 137 GB som ble funnet og alt var i orden. Har ingen forslag til hva du kan prøve bortsett fra å legge igjen en mail til Gigabyte eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...