Gå til innhold

Skal kjøpe pc til avansert Adobe CS2 bruk & spill


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått det ærefulle oppdraget å bygge en pc til kjæresten som studerer grafisk design. Hun blir å bruke pcen mye til Photoshop CS2 og Illustrator, samt spilling. Spillene hun spiller er ikke veldig kravstore; hun spiller ALDRI spill som FEAR og lignende. Derfor trenger hun ikke tidenes skjermkort 2006.

 

Det som er viktigst er at pcen yter bra i Adobe programmene. Den gamle hadde store problemer med photoshopfiler som var på 3-400mb, så derfor håper jeg den nye vil klare det adskillig bedre.

 

 

 

Eneste kravene som stilles er at prosessoren har dobbeltkjerne og et ok skjermkort som holder en stund til hennes bruk. Budsjett: helst under 10 000 kroner. Delene skal handles hos www.flexi-data.no som er en beget bra databutikk for oss som bor i Bergen :)

 

Her er mitt forslag: OPPDATERT

 

Thermaltake Soprano Sølv m/vindu (Uten Strømforsyning)

Varenr.: 306824

Lagerstatus: 13 stk på lager 698 698

 

 

NorthQ 4001SX, ATX 400W Titanium, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, PCI-E, 20/24pin

Varenr.: 309428

Lagerstatus: Ikke på lager. Bekreftet 1 stk 2006-02-18 498 498

 

 

MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16

Varenr.: 312220

Lagerstatus: 100+ stk på lager 899 899

 

A

MD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 309861

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 80 stk 2006-02-21 3350 3350

 

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB Tilgang

 

1.648,-

 

 

 

 

 

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3, PCI-Express, DVI-I,Tv-Out, Lite-Retail

Varenr.: 316567

Lagerstatus: 35 stk på lager 1795 1795

 

 

Seagate Barracuda 7200.9 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Varenr.: 316693

Lagerstatus: 500+ stk på lager 895 895

 

 

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 314089

Lagerstatus: 5 stk på lager 395 395

 

 

Sum: 10 178 kroner.

 

 

Kom med forslag på endringer! :)

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kort...

 

Det er liten forskjell i pris på 4200 og 4400, ville nok brukt litt mer penger der..

 

Du har satt opp 3gb ram? Holder nok med det første 2gb settet.

 

Jeg ville kjøpt to harddisker, slik at du kan ha paging filen på en disk, og windows på den andre disken, dette vil gjøre ting raskere.

 

HK er sikkert kurant, samme med kabinettet.

 

Lykke til..

 

Trenger hun et 850 XT skjermkort? Hva med et litt billigere X1xxx, X1300 eller X1600 avhengig av budsjett.

Lenke til kommentar
Veldig kort...

 

Det er liten forskjell i pris på 4200 og 4400, ville nok brukt litt mer penger der..

 

Du har satt opp 3gb ram? Holder nok med det første 2gb settet.

 

Jeg ville kjøpt to harddisker, slik at du kan ha paging filen på en disk, og windows på den andre disken, dette vil gjøre ting raskere.

 

HK er sikkert kurant, samme med kabinettet.

 

Lykke til..

 

Trenger hun et 850 XT skjermkort? Hva med et litt billigere X1xxx, X1300 eller X1600 avhengig av budsjett.

5618429[/snapback]

 

 

Hei, jeg har satt opp 1,5gb ram, ikke 3 :) Hun vil ikke kjøpe flere harddisker en den ene siden hun har en 200Gb fra før av. Skjermkortet er jeg litt usikker på. Det enest jeg vet er at skjermkortet bør være under 2000 kroner og jeg tror det X850XT kortet er det beste til den prisen. Rett på meg hvis jeg tar feil :) Hun er vertfall veldig opptatt av at pcen ska klare å kjøre spill som : Age of Conan, Warhammer Online, Drømmefall, Guild Wars osv.

 

Til sist har jeg sett tester av 4200 vs 4400 og jeg vet ikke helt om det er verdt å gå høyere opp :)

Lenke til kommentar
Her ville vel en pentium vært vurdert...

 

Pentium er jo bedre til 3drendering, og bilderedigering osv..

Men nå er vel pentium sine DC veldig dyre...

 

 

MvH Patrick :)

5619904[/snapback]

 

 

Hei!

 

Jeg har vurdert det, men har desverre lite peiling på intel plattformen siden siden jeg har kjøpt AMD siden 1999. Hvilken prosessor ville du da anbefale? Er det noen fordel at Intel har DDR2?

Lenke til kommentar

DDR2 har, etter hva jeg har skjønt, ingen spesiell fordel nå, men det er mest pga minnekkontrollen, som hos AMD sitter i selve cpu'en. Dette gjør at AMD jobber raskere med minnet.

 

Jeg kjenner svært lite til Pentium, men jeg vet at Toms Hardware har en oversikt som gjør at du kan sammeligne de fleste cpu'er med akkurat den bruken som er viktig for deg. Verdt å sjekke ut!

 

Har du vurdert 2*1024mb ram? Har ikke sjekket prisen på dem brikkene du har satt opp, men systemet vil nok bli raskere med 2*1024 i stedet for 3*512. Var litt trøtt i går, så jeg trodde det det kit'et du satt opp var 2048 totalt. Det vil også gjøre at du kan oppgradere til 3-4gb ram uten å måtte bytte ut brikker.

 

Skjermkortet er helt kurant, bedre enn mitt, så det vil holde absolutt fett til de spillene du nevner, grunnen til at jeg spør er fordi det er bedre steder å legge penger om det ikke er en gamer-pc. Hun skal sikkert kjøre ting på en 17-19", som uansett ikke har høyere oppløsning enn 1280*1024, så det var bare en potensiell mulighet for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har vurdert det, men har desverre lite peiling på intel plattformen siden siden jeg har kjøpt AMD siden 1999. Hvilken prosessor ville du da anbefale? Er det noen fordel at Intel har DDR2?

5619915[/snapback]

 

 

Jeg har desverre ikke noe peiling på intel plattformen selv ... så her må nok noen andre hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Her ville vel en pentium vært vurdert...

 

Pentium er jo bedre til 3drendering, og bilderedigering osv..

Men nå er vel pentium sine DC veldig dyre...

 

 

MvH Patrick :)

5619904[/snapback]

 

Har ikke forskjellene blitt mye mindre her i det siste? Dessuten er vel AMD sine DC kraftigere om man ser bort ifra de sinnsykt dyre variantene til Intel (EE osv)?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

ville kjøpt en intel pentium d cpu samt 2 gb ddr2 ram + geforce 6800gt\gs

 

nå er det vel slik at intel sine cpuer gruser amd og litt til når det kommer til bilde og video behandling. dessuten er det ikke så stor pris forskjell mellom amd x2 ig pentium d. tror nok du får mest igjen for intel cpuen

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...