Gå til innhold

Conroe EE får 1333FSB


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke reflektert noe over dette ettersom jeg regner med at disse CPUene vil kreve nye brikkesett ettersom de er såpass forskjellige fra dagens P4/PD CPUer rent teknisk, men de skal altså bruke LGA 775? Det kommer ikke en ny socket også for disse CPUene?

5608586[/snapback]

Så vidt jeg har skjønnt er alle forskjellene på innsiden av CPU'en og ikke på koblingen mellom CPU og hovedkortet. Conroe skal vistnok bruke akkurat samme type FSB, signaler og hastighet som P4 netburst til å kommunisere med hovedkortet. Spenningsforsyningen er heller ikke forskjellig på andre måter enn at krav til hvor mye effekt hovedkortet må kunne levere synker fra 125W (?) til 95W for Extreme edition og fra 115W til 65W for de vanlige utgavene. Sokkelsen skal vist forbli den samme LGA775. (Noe som også antydes sterkt av bildet i artikkelen). Det er altså kun innsiden av CPU'en "back end", som får store endringer og ikke "front end" som FSB-kontrolleren eller andre koblinger med hovedkortet.

 

Edit: uansett betyr vel dette lite ettersom de fleste oppgraderer HK, CPU og minne samtidig. Oppgraderer man CPU er det somregel for å få en kraftig ytelsesforbedring og da kan hvertfall ikke jeg se poenget med å sitte med ett utrangert HK eller minne. Det er hvertfall det jeg har kommet frem til de siste gangene jeg har oppgradert.

5608586[/snapback]

Du er inne på det selv: En ny CPU kan gi en kraftig ytelseforbedring. Bytte av hovedkort uten å bytte CPU, eller bytte av minne uten å bytte HK eller CPU gir i seg selv neppe noe særlig bedre ytelse. Det er jo fortsatt DDR2 som gjelder og de andre finessene på hvoedkortene er også stort sett uforandret. Det er lenge siden vi hadde forbedringer på hovedkortene som man bare "måtte" ha. F.eks den gangen produsentene gikk fra USB1.1 til USB2.0 eller den gangen hovedkortene fikk SATA eller PCIe. Slike "må ha"-endringer vil nok ikke skje nå. Det er så vidt jeg vet ikke forventet noen nye slike teknologier man bare "må ha". Det er altså ikke like mye grunner for å "måtte" skifte hovedkort når det komemr nye CPU'er. Å bli tvunget til å kjøpe nytt hovedkort med omentrent samme egenskaper og ytelse som før uten å virkelig trenge det ser jeg på som meningsløst. Det har dessverre vært sånn de siste 2 årene at Intel har lagt inn sperrer som gjør at man ikke kan oppgradere hovedkort uten å skifte hovedkort i samme slengen. Dette presser frem større investeringer enn nødvendig og forer bare bruk-og-kast-monsteret for å tilfredsstille deres egne investorer. Jeg håper de legger av seg denne trenden nå og gjør det lille som må gjøres for å få Conroe til å bli kompatibel med dagens hovedkort.

5608822[/snapback]

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=789

 

Om jeg ikke misforstår denne artikkelen, så er ikke nåværende hovedkort kompatible. Forsåvidt ikke overraskende, intel lanserer jo nye chipsett-platformer nesten på annenhver prosessor de får ut.

 

Eller er den 3.33 ghz spennde, om det ryktet viser seg å stemme, så vil den antakelig være en god del kraftigere enn AMDs kraftigstre CPU, selv om den såklart kommer til å bli svindyr, så er det en bra kraftdemonstrasjon fra intel. Men det overrasker meg at hoppet i såfall blir veldig stort ned til den nest beste. Dvs den beste ikke-EE-varianten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken. Det var det jeg fryktet.

 

Documents from Intel mentioned that the next generation Intel desktop processor, Conroe, will require a platform refresh on existing chipsets.  The upcoming Intel G965 and P965 chipsets will support Conroe, but any other Intel chipsets from 975X on down will require a modified VRM and BIOS updates.  The VRM, or voltage regulator module, is the component on the motherboard that adjusts the voltages to the CPU.  Even if today's chipsets are physically compatible with Conroe, no motherboard today will support the CPU if manufacturers followed the VRM guidelines set forth by Intel when those chipsets were designed.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Får håpe resten av arkitekturen til intel takler en prosessor på 3.33, er jo ikke bedre enn det svakeste leddet!

5609024[/snapback]

 

Noe spesielt du sikter til her.. eller bare ute med litt FUD'ing.. :(

 

Ad link Simen1 viser til...

Dette er gammelt nytt og ikke så veldig overraskende egentlig. Dersom Bios blir oppdatert til å gjenkjenne/støtte Merom i f.eks. ett S775 9n5-Hk.. så er nok ikke VCore(VRM-kontroller) det største problemet.. dersom dette er et problem.

De som skal "leke" med disse CPU'en vil uansett ønkse mest mulig VCOre (innen rimelighetens grenser).

Det blir helt analogt med mitt P4P800SE og CT-479.. Bios til det hk (revisjon som støtter "Dothan") defaulter til 1.5VCore som er *langt* over det en P-M skal ha.

Funker "fett" det som man sier..

Jeg håper at Asus lager ett adapter for eksisterende S775-chipset/HK for Merom, men det er vel bare ett håp.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Får håpe resten av arkitekturen til intel takler en prosessor på 3.33, er jo ikke bedre enn det svakeste leddet!

5609024[/snapback]

Godt poeng. Harddisken har vært og fortsatt er en stor flaskehals.

5609395[/snapback]

 

Det var slett ikke noe godt poeng i den kontekst innlegget var skrevet i.. dersom du ikke er ute med godt skjult ironi da..

Eller mener du at HD-ytelse er ett spesifikt problemområde for Intel-systemer? Nytt for meg ihvertfall..

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Får håpe resten av arkitekturen til intel takler en prosessor på 3.33, er jo ikke bedre enn det svakeste leddet!

5609024[/snapback]

Godt poeng. Harddisken har vært og fortsatt er en stor flaskehals.

5609395[/snapback]

Jo, men svak HD ytelse er ikke noe spesielt for Intel. Nå forstår vel ikke jeg heller hva Betroz sikter til, men de annonserer neppe en 3.33 GHz uten at det tekniske er på plass. Spørsmålet er hvor mange slike CPUer de vil klare å produsere og hvorfor steget er såpass stort ned til modellene under.

 

Ett annet poeng er at Intel enda ikke har bekreftet noe av infoen som er lekket ut angående Conroe, så vi vet jo ikke hvor riktig denne infoen vi har fått er..

Endret av kindings
Lenke til kommentar

"Conroe" Not Compatible With Existing Motherboards

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=789

 

 

Documents from Intel mentioned that the next generation Intel desktop processor, Conroe, will require a platform refresh on existing chipsets.  The upcoming Intel G965 and P965 chipsets will support Conroe, but any other Intel chipsets from 975X on down will require a modified VRM and BIOS updates.  The VRM, or voltage regulator module, is the component on the motherboard that adjusts the voltages to the CPU.  Even if today's chipsets are physically compatible with Conroe, no motherboard today will support the CPU if manufacturers followed the VRM guidelines set forth by Intel when those chipsets were designed.
Lenke til kommentar

Vil det ikke kreve en bedre minnekontroller når man går fra 1066FSB til 1333FSB? Som da igjen krever nytt hovedkort?

 

Eller er dagens 800FSB og kommende 1066FSB kort med minnekontrollere så gode at de kan klokkes til 1333FSB uten problemer? Som igjen tilsier at man egentlig kun hadde trengt en bios oppgradering på de aller fleste LGA775 HK med div. chipsett for å kjøre en Conroe?

Lenke til kommentar
Får håpe resten av arkitekturen til intel takler en prosessor på 3.33, er jo ikke bedre enn det svakeste leddet!

5609024[/snapback]

Godt poeng. Harddisken har vært og fortsatt er en stor flaskehals.

5609395[/snapback]

 

Det var slett ikke noe godt poeng i den kontekst innlegget var skrevet i.. dersom du ikke er ute med godt skjult ironi da..

Eller mener du at HD-ytelse er ett spesifikt problemområde for Intel-systemer? Nytt for meg ihvertfall..

:hmm:

5609436[/snapback]

 

Jeg tenkte bare på at intel kunn har forbedret innmaten, ikke komunikasjonen ellers :p

Lenke til kommentar
"Conroe" Not Compatible With Existing Motherboards

Who cares... Passer garantert ikke på mitt socket 939 hovedkort uansett :!: Og er du så dum at du lot deg lure til å kjøpe NetBurst og Socket 775 synes jeg ikke synd på deg uansett :tease:

 

Det lukter ny platform uansett. Conroe eller M2.

5609727[/snapback]

 

Noe galt med systemet mitt? kan ikke si jeg savner bedre ytelse.. enda egentlig...

 

Vil det ikke kreve en bedre minnekontroller når man går fra 1066FSB til 1333FSB? Som da igjen krever nytt hovedkort?

 

Eller er dagens 800FSB og kommende 1066FSB kort med minnekontrollere så gode at de kan klokkes til 1333FSB uten problemer? Som igjen tilsier at man egentlig kun hadde trengt en bios oppgradering på de aller fleste LGA775 HK med div. chipsett for å kjøre en Conroe?

5609745[/snapback]

 

333x4=1333.. er vel ikke helt den største utfordringen. de fleste vil klare det på 955x og 975x

 

975x brikkesettet er tatt til 400fsb

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...?t=85867&page=2

 

Edit: seff 4x... :blush:

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...