Gå til innhold

Uventet Intel-støtte fra Skype


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke dette var noe lurt trekk fra Skype, men det kan godt være de ikke klarte å bære frem sitt eget produkt uten en slik allianse.

 

Det virker som om de har ingått denne alliansen fordi de da ønsker å benytte FUD faktoren som snorreh nevnte til også å lage et kvalitetsstempel på sitt produkt.

 

Altså alliere seg med Intel for gratis markedsføringi Voip sjiktet og kvalitetsstempel. Med de nye multimedia plattformene på vei vil jeg tro at Voip får ny luft under vingene og da kan det være greit å alliere seg med noen store aktører som brøyter vei.

 

Kanskje tom. skype vil bli bundlet sammen med ViiV produkter? (eh ja jeg husker faktisk ikke hva de kalte disse initativene)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, men det er vel strengt tatt regelverk laget av politikere som sikrer denne situasjonen, dvs motvirker monopol? En ideel situasjon for bedrifter er monopol og max grådighet, dvs produsere varene billigst mulig og selge dem dyrest mulig. Det er ikke alltid slik at det er en sammenheng mellom utsalgspris og den prisen folk faktisk er villige til å betale. Ett morsomt eksempel er VAG konsernet, der de har hele spekteret dvs fra Skoda(billigst) - VW - Audi, det er ganske morsomt å se hva VAG kan gjøre med prisene på biler som er basert på samme teknikk og hvor mye mer folk er villige til å betale for en Audi A4 i forhold til en Skoda Oktavia... Man kan kanskje kalle dette for en "grådighetsoptimalisering" fra VAG?

5608548[/snapback]

 

Politikerne må ha makt og mandat til å sikre monopol. Men når politikere skal gripe inn i enkelt-vedtak (som norske skog) blir det hele bare latterlig.

 

"grådighetsoptimalisering" synes jeg var et dekkende uttrykk. VAG greier her tydeligvis å finne "formalen" for hva vi som kunder ønsker oss (velfungerende bil OG status), og hvor mye ressurser vi er villige til å bruke for det (penger). I en planøkonomi ville vi alle kjørt like dårlige lada-er utenom noen få parti-pamper som ville kjørt hva enn den sovjetiske status-bilen het.

 

Poenget mitt er at alle *.ismer er skumle, og at sunn fornuft sammen med demokrati er veien å gå for å maksimalisere "fornøydhets-faktoren" i samfunnet.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror AMD etterhvert også kommer til å saksøke alle privatpersoner i hele verden som kjøper Intel-relaterte produkter, og forlange innsyn i deres husholdning, gjerne med razzia, for å finne mistenkelige dokumenter som f.eks reklamebrosjyrer fra Dell.

Lenke til kommentar

Ja, og dette forklarer også hvorfor Intel ennå ikke har fjernet den unødvendige CPUID-sjekken i sine kompilatorer:

http://www.konglish.org/skype.html

Recently, Skype and Intel have announced a deal that would limit Skype's functionality on all but specific Intel processors. Currently, Skype 2.0 offers 10-way conference calls only on Intel's latest dual-core CPUs, while other chips, including all AMD chips, will only allow for 5-way conference calls. It is argued that only those Intel dual-core CPUs meet the requirements - which would imply that no AMD CPU is fast enough.

 

Now, what are these requirements? Is there some kind of micro-benchmark built into Skype which measures the processing speed? Or does Skype look for a specific hidden CPU feature? As the details on the patch reveal, the code logic behind the limitation is quite simple:

 

If it's a CPU with "GenuineIntel" branding and has at least two cores, then allow 10 users; else limit to 5 users.

Se linken for alle detaljer. Her finner dere også en patchet versjon av Skype som fjerner denne tragiske begrensningen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette er tragisk av Skype og gjøre... :roll:

 

Det eneste som Skype har gjort her er å kjøre en test....

if(GenuieIntel && dualCore) { 10 users }

else { 5 users }

 

Kan lese mer om det her... Kan også se assembely koden som sjekker om det er en Intel-prosessor og om det er dual-core.

http://maxxuss.com/home/skype.html

 

Lignende begrensninger finnes også i flere av Intel sine kompilatorer. De fjerner bevist optimaliseringer hvis de ikke finner en Intel-prosessor.

 

Slik sabotering for konkurentene burde vært forbudt!

Lenke til kommentar

Etter å ha sovet på dette, så synes jeg at det er ganske fantastisk at slikt fortsatt får foregå i databranjen. Jeg begynner seriøst å lure på hvor vanlig denne praksisen faktisk er, og hvor mye ytelse eller funksjonalitet som brukere av andre prosessorer enn dem fra Intel har mistet opp igjennom årene. Bare tanken gjør meg steike forbannet! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...