Gå til innhold

Ateisme, en mulig løsning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Religion oppfordrer folk til å ikke tenke selv. Noen religioner har et verdisyn som baserer seg på at mennesker som er godtroende er mer verdt enn andre mennesker. De som er godtroende kommer til himmelen, de andre går til helvete. Religion er som regel en meget irrasjonell ting. Det er viktig at folk tenker selv, stiller spørsmål, og tar rasjonelle valg for at et demokrati skal fungere. "Næh, jeg tror heller jeg bare følger det som står i denne boken som stammer fra et eldgammelt primitivt samfunn, enklere slik".

 

De fleste menesker er lettpåvirkelige. Nazismen har en del paraleller til religion. The third wave osv. Religiøse, godtroende folk kan manipuleres til litt av hvert.

Lenke til kommentar

Ting kunne kansje vert bedre uten relegion, vist man ser stort på det. Men slik er det ikkje, og livet ville vert kjedelig uten...

 

Desuten er det ikkje alt vitenskapen veit heller. Så da kan man filosofere og reflektere over de tingene. Hva ver person, mener og tror har jeg ingenting med. Og det har ingen heller..

Poletikk og relegion, det er der feilen ligger. Slik trenger man ikkje lenger, ser ut til at de skaper mer problemer enn glede akkurat nå.

Lenke til kommentar
Ting kunne kansje vert bedre uten relegion, vist man ser stort på det. Men slik er det ikkje, og livet ville vert kjedelig uten...

 

Desuten er det ikkje alt vitenskapen veit heller. Så da kan man filosofere og reflektere over de tingene. Hva ver person, mener og tror har jeg ingenting med. Og det har ingen heller..

Poletikk og relegion, det er der feilen ligger. Slik trenger man ikkje lenger, ser ut til at de skaper mer problemer enn glede akkurat nå.

5567957[/snapback]

 

 

Kjedeligere? Mindre grunner å selvmordsbombe seg selv over? Færre grunner til å drepe og undertrykke? Riktig, vitenskapen vet ikke alt, men den vet utrolig sinnsykt mye mer enn religion, derfor vart det argumentet utrolig teit.

Lenke til kommentar
Kjedeligere? Mindre grunner å selvmordsbombe seg selv over? Færre grunner til å drepe og undertrykke? Riktig, vitenskapen vet ikke alt, men den vet utrolig sinnsykt mye mer enn religion, derfor vart det argumentet utrolig teit.

5568078[/snapback]

 

 

Et gjentagende problem med endel av forumbrukerne her er manglende evne til kritisk tenkning og evne til å kunne se nyanser i diverse miljø. Dette bevises her. Hvor mange av verdens 3 milliarder religiøse mennesker er voldelige eller selvmordsbombere? Dette er rett og slett tøys og et slett argument mot religion. At det historisk sett har vært kriger under dekke av religion betyr ikke at det ikke som oftest dreide seg om dominans og herredømme. Religion har vært brukt til alle tider som en metode for å samle folk. Det har også blitt brukt som et middel for å splitte folk, krige om landområder og slåss om makt. Det at endel ledere har brukt dette som et middel for å få folk til å følge sine ønsker betyr ikke at religion er vond ting. Det betyr at mennesker kan være maktsyke individer som benytter seg av alle tilgjengelige midler for å få viljen sin gjort.

 

Dersom man ikke hadde hatt religion hadde ledere kunne benyttet seg av andre metoder for å samle mennesker for å slåss for sin sak. Et godt eksempel i nyere historie er Adolf Hitler. Han brukte lignende hersketeknikker med stort hell.

 

Nå venter jeg spent på gode argumenter som er ON TOPIC og ikke bare ubegrunnede påstander og svada ;)

Lenke til kommentar
dere som er imot all religion, kan ikke dere si meg hva som da skjedde for 2006 år siden?

5567480[/snapback]

Ehm.. Skjedde det noe spesielt da? Greit nok. Jesus ble visstnok født, og dette hadde en del innvirkninger på verden siden, men jeg ser ikke helt hva de som ikke tror på gud har å forklare. Enlighten me.

 

BOOOOOOM! hei verden! :)  loool.. dere underholder meg!

5567497[/snapback]

Jess. Enda et lite forklarende og ubrukelig innlegg. Det vises at du visstnok syntes det var veldig morro at folk mener at verden hadde vært en bedre plass uten religioner, men ved å si noe slikt viser du bare til oss andre at du faktisk ikke har noe svar, og derfor ikke har peiling.

 

 

Når det gjelder selve emnet, vil jeg si meg enig i at verden uten religioner hadde vært en bedre plass. Jeg vil ikke uttale meg om det har vært bedre opp gjennom historien, men nå som de fleste landene begynner å få et relativt velfungerende lov- og regelverk, er jeg helt sikker på dette. Dette fordi religion skaper en veldig stor kløft mellom folk. Selvsagt er jo andre kulturbakgrunner også med på dette, men jeg mener religion er den viktigste. Vi får bare håpe velferden overalt øker, noe som får de fleste til å legge de gamle stammereligionene sine bak seg.

Lenke til kommentar
BOOOOOOM! hei verden! :)  loool.. dere underholder meg!

5567497[/snapback]

 

Åja, så "hei, jeg lager verden og mennesker ut av.. ehh.. ingenting? Eller leire?" er veldig mye bedre og forklarende..

 

Min favorittdel av skapelsesberettelsen er når Gud lager kvinnen. Tar et ribbein eller noe av mannen, også lager han en kvinne ut av det.

 

Underholdene sa du? :roll:

Lenke til kommentar
Kjedeligere? Mindre grunner å selvmordsbombe seg selv over? Færre grunner til å drepe og undertrykke? Riktig, vitenskapen vet ikke alt, men den vet utrolig sinnsykt mye mer enn religion, derfor vart det argumentet utrolig teit.

5568078[/snapback]

 

 

Et gjentagende problem med endel av forumbrukerne her er manglende evne til kritisk tenkning og evne til å kunne se nyanser i diverse miljø. Dette bevises her. Hvor mange av verdens 3 milliarder religiøse mennesker er voldelige eller selvmordsbombere? Dette er rett og slett tøys og et slett argument mot religion. At det historisk sett har vært kriger under dekke av religion betyr ikke at det ikke som oftest dreide seg om dominans og herredømme. Religion har vært brukt til alle tider som en metode for å samle folk. Det har også blitt brukt som et middel for å splitte folk, krige om landområder og slåss om makt. Det at endel ledere har brukt dette som et middel for å få folk til å følge sine ønsker betyr ikke at religion er vond ting. Det betyr at mennesker kan være maktsyke individer som benytter seg av alle tilgjengelige midler for å få viljen sin gjort.

 

Dersom man ikke hadde hatt religion hadde ledere kunne benyttet seg av andre metoder for å samle mennesker for å slåss for sin sak. Et godt eksempel i nyere historie er Adolf Hitler. Han brukte lignende hersketeknikker med stort hell.

 

Nå venter jeg spent på gode argumenter som er ON TOPIC og ikke bare ubegrunnede påstander og svada ;)

5568164[/snapback]

 

Greit, jeg satt det på spissen, men uten religion hadde det nok vært mindre krig og vold, fordi mange kriger blir startet på grunn av religion. Og før du igjen kommer med hitler argumentet dit vil jeg bare si at religion også er med på å splitte opp samfunnet i verden, det skaper forskjeller, og alt i religion bygger jo også på undertrykkelse. "De som mener det samme som oss skal leve i paradis i all evighet, men de som har egne meninger og ikke mener det samme som oss skal komme til helvette og pines".

 

 

Og angående innlegget mit, så var det kanskej litt på kanten, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan religion gjør verden til et mindre kjedelig sted.

Lenke til kommentar
Mange kriger er startet på grunn av religion[...]

5567483[/snapback]

Nevn en.

5568608[/snapback]

 

Spørs jo hvordan man definerer det. "Jeg dreper deg fordi du er kristen" vil jo umiddelbart kvalifisere. "Du er kristen, de kristne mener sånn, derfor dreper jeg deg" mener jeg også kvalifiserer som en religionskonflikt. Forslag til sådanne:

 

Nord-Irland

Sudan

Nigeria

Øst-Timor

Bosnia / Serbia / Kosovo

Midt-Østen generelt..

Kashmir

Indonesia

Islamsk utbredelse for 1300 år siden.

Korstogene.

Reformasjonen?

 

Dette er jo ikke kriger som i 2.verdenskrig-skala, men likevel.. så kan man selvsagt diskutere om det er religion eller noe annet som ligger bak (gale ledere, kamp om land, folkegruppe vs folkegruppe f.eks.)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
BOOOOOOM! hei verden! :)  loool.. dere underholder meg!

5567497[/snapback]

 

Åja, så "hei, jeg lager verden og mennesker ut av.. ehh.. ingenting? Eller leire?" er veldig mye bedre og forklarende..

 

Min favorittdel av skapelsesberettelsen er når Gud lager kvinnen. Tar et ribbein eller noe av mannen, også lager han en kvinne ut av det.

 

Underholdene sa du? :roll:

5568373[/snapback]

 

les bibelen, så skjønner du kanskje litt mer! ;) få litt kunnskap om det du erter andre folk om, før du gjør det.. hvis du hadde kunnet litt, ville du visst at kristne vet at gud klarer alt.. trenger vel ikke noe leire da.. huff og huff, noen folk..... :no:

 

Veit du at det er over 5 milliarder religiøse mennesker i verden?

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar
BOOOOOOM! hei verden! :)  loool.. dere underholder meg!

5567497[/snapback]

 

Åja, så "hei, jeg lager verden og mennesker ut av.. ehh.. ingenting? Eller leire?" er veldig mye bedre og forklarende..

 

Min favorittdel av skapelsesberettelsen er når Gud lager kvinnen. Tar et ribbein eller noe av mannen, også lager han en kvinne ut av det.

 

Underholdene sa du? :roll:

5568373[/snapback]

 

les bibelen, så skjønner du kanskje litt mer! ;) få litt kunnskap om det du erter andre folk om, før du gjør det.. hvis du hadde kunnet litt, ville du visst at kristne vet at gud klarer alt.. trenger vel ikke noe leire da.. huff og huff, noen folk..... :no:

5568769[/snapback]

 

 

Jeg har lest Bibelen, det forandret aboslutt ikke min mening om kristendommen.

Lenke til kommentar
see you all in hell, from heaven!

 

jeg driter egentlig så langt i hva dere syns.. en dag finner dere ut hvem som har rett!

5568824[/snapback]

 

 

Ahh, kristne som skal diskutere på sit beste, når de skjønner de har tapt diskusjonen kommer de med "Æddabædda jeg kommer til himmelen du kommer til helvette"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...