Gå til innhold

Ateisme, en mulig løsning?


Anbefalte innlegg

Nå i disse tider er det jo mye frem og tilbake med Religioner. Kristne og muslimer, øst og vest (nok en gang).

 

Hadde det ikke vært mye kjekkere om folk var Ateister?

 

Vi har jo lover som regulrer de fleste felt innen religion, ofte i litt mer moderate forhold.

 

Vi har vitenskap, som svarer oss på mye forskjellige spørsmål om liv og død.

 

Hvorfor er det så viktig å være religiøs? Er det for å "skille" seg ut? Du er en av et par millioner, hvor spennende er det uansett?

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at mange er religiøse er at de ikke akspeterer de fakta som blir fremlagt (ignorance is bliss). Det er mye greiere å akseptere et eventyr som kan tolkes i hytt og gevær og dermed stemme overens med det de vil at den skal gjøre.

 

Fattigdom er selvsagt enda en grunn til å tro. Hva har man å tape på det?

 

Ateisme er selvsagt å foretrekke i det 21 århundre. :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så har religion aldri utløst noen store konflikter. Religion har ofte vært ei overbygning over underliggende konflikter. Den pågående konflikta handler minst like mye om vestens arroganse overfor den muslimske kulturen(les: ikke religionen islam) som noen tegninger. Samt at tegningene blir brukt av forskjellige grupper og regimer til forskjellige formål.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært mye kjekkere om folk var Ateister?

5565483[/snapback]

Sikkert. Men av erfaring har det vist seg å være en dårlig idé å innføre forbud mot religioner eller religion generelt. Det beste er nok bare å godta at noen er religiøse, og sørge for at religion er en personlig ting.
Lenke til kommentar
Tror de fleste i Kina og Asia forøvrig egentlig er ateister eller har livssyn som er tilnærmet det. Vi ser hvor rolige asiaterene har vært siden Vietnamkrigen. Eller kanskje det bare virker sånn?

 

Buddhisme er vel også en veldig rolig religion...

5565783[/snapback]

 

Dette er ganske varierende. Verdens mest folkerike muslimske land er jo Indonesia i øst-asia. Japan har mye shintoisme og buddhisme, men det hadde de jo også under 2.verdenskrig, da Japan var forholdsvis aggressive. Kommunistregimet i Kina har vel forsøkt å undertrykke religion så mye som mulig (?).

 

Noe av forskjellen er misjoneringen. Kristendommen og Islam er misjoneringsreligioner som forsøker å omvende folk til "den rette tro". Buddhisme og shintoisme er mer "inn-i-deg-selv" religioner, som konsentrerer seg om enkeltmennesket fremfor massene. Så vidt jeg vet da, sikkert noen med mer peiling på asiatiske religioner her. :)

Lenke til kommentar
Tror de fleste i Kina og Asia forøvrig egentlig er ateister eller har livssyn som er tilnærmet det. Vi ser hvor rolige asiaterene har vært siden Vietnamkrigen. Eller kanskje det bare virker sånn?

 

Buddhisme er vel også en veldig rolig religion...

5565783[/snapback]

 

Dette er ganske varierende. Verdens mest folkerike muslimske land er jo Indonesia i øst-asia. Japan har mye shintoisme og buddhisme, men det hadde de jo også under 2.verdenskrig, da Japan var forholdsvis aggressive. Kommunistregimet i Kina har vel forsøkt å undertrykke religion så mye som mulig (?).

 

Noe av forskjellen er misjoneringen. Kristendommen og Islam er misjoneringsreligioner som forsøker å omvende folk til "den rette tro". Buddhisme og shintoisme er mer "inn-i-deg-selv" religioner, som konsentrerer seg om enkeltmennesket fremfor massene. Så vidt jeg vet da, sikkert noen med mer peiling på asiatiske religioner her. :)

5566387[/snapback]

 

 

Det blir vel også mer og mer ateisme i Japan, sør korea og andre rike og veldstående asiatiske land, siden disse landene blir mer og mer like vesten og USA spessielt.

Lenke til kommentar
Grunnen til at mange er religiøse er at de ikke akspeterer de fakta som blir fremlagt (ignorance is bliss). Det er mye greiere å akseptere et eventyr som kan tolkes i hytt og gevær og dermed stemme overens med det de vil at den skal gjøre.

5565551[/snapback]

 

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Jeg føler meg ikke spesielt dum (det betyr jo ikke at jeg ikke er det :p ) og har lest endel. Jeg er ikke uten utdannelse, har hatt både matematikk og fysikk. Jeg har universitetsutdannelse (nei ikke teologi :p ) og alt ligger vel til rette for at jeg skulle vært ateist. Likevel har jeg hatt opplevelser som gjør det helt umulig for meg å ikke tro på en Gud. Jeg er ikke del av noe organisert religion men føler meg helt sikker på at det finnes mye mer enn det vi kan se og ta på. Dere kan selvsagt gjøre narr av meg, kalle meg naiv og fortelle meg hvor lite intelligent jeg er. Det vil ikke endre mitt syn på saken.

 

Så en liten kommentar til HolgerLudvigsen. Dette er et diskusjonsforum. ;) At du føler at utsagnet ditt er riktig behøver slett ikke bety at det er det. Slike kommentarer syns jeg kun er egnet til å provosere og hjelper oss ikke til å kunne ha en interessant debatt om emnet. :)

Lenke til kommentar
Så en liten kommentar til HolgerLudvigsen. Dette er et diskusjonsforum. ;) At du føler at utsagnet ditt er riktig behøver slett ikke bety at det er det. Slike kommentarer syns jeg kun er egnet til å provosere og hjelper oss ikke til å kunne ha en interessant debatt om emnet. :)

5567261[/snapback]

 

At jeg påstår at jeg har rett og du tar feil er akkurat det samme som du gjør når du påstår at guden(e) din(e) finnes og at jeg dermed tar feil.

 

Jeg sier det bare mer presist og konkret. Du er kanskje ikke kjent med slikt fra dine eventuelle hellige bøker.

Lenke til kommentar
Så en liten kommentar til HolgerLudvigsen. Dette er et diskusjonsforum. ;) At du føler at utsagnet ditt er riktig behøver slett ikke bety at det er det. Slike kommentarer syns jeg kun er egnet til å provosere og hjelper oss ikke til å kunne ha en interessant debatt om emnet. :)

5567261[/snapback]

 

At jeg påstår at jeg har rett og du tar feil er akkurat det samme som du gjør når du påstår at guden(e) din(e) finnes og at jeg dermed tar feil.

 

Jeg sier det bare mer presist og konkret. Du er kanskje ikke kjent med slikt fra dine eventuelle hellige bøker.

5567318[/snapback]

 

La oss ikke gli over i en debatt mellom meg og deg.. Jeg tror uansett kanskje du bør lese innlegget mitt en gang til. Jeg nevner kun mine egne tanker om emnet og ønsker ikke å påstå at dette er noen objektiv sannhet på noe vis. Uansett blir dette et stykke utenfor topic men jeg registrerer at du er ute av stand til å se hvorfor jeg mener innlegget ditt er unødvendig i denne tråden.. ;) For å kunne diskutere religion (som så mye annet) mener jeg at man må ha et åpent sinn og akseptere at andre mener noe helt annet enn seg selv. En av feilene med tro i dagens samfunn er vel kanskje at mange er ute av stand til å se at andre mener noe annet enn seg selv og at det er deres rett. I tillegg er det slett ikke umulig at de har rett. Sagt på en annen måte: Det kan godt tenkes at det du sier er helt riktig, men det kan også tenkes at det er galt. Slik jeg ser det kan ingen svare på disse tingene med visshet men kun legge frem sine synspunkter og følelser omkring det.

Lenke til kommentar
En mulig løsning på hva? Jeg ser ikke problemet med religion?

5567150[/snapback]

 

 

Mange kriger er startet på grunn av religion og masse av det som skiller de ulike folkelsagene i verden er religion, uten religion ville vi vært et steg nærmere en verden der alle var minst mulig fiendtlige mot hverandre. Dessuten er ikke religion nødvendig i vår verden, den ble skapt av mennesker for mange tusen år siden da vi ikke viste like mye om verden og universet rundt oss som vi gjør nå, de trengte et svar på alle spørsmålene de hadde, og da var det selvfølgelig greit å bare kunne hoppe inn i en fantasiverden som så fint kunne forklare alle mulige hendelser og fenomener.

 

I dag trenger vi ikke religionen, den ble laget for å svare på sprøsmål, men i dag er vitenskapen en mye bedre kilde å få svar av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...