Gå til innhold

Bilforsikring - på meg eller fatter?


buskmann

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er altså om det lønner seg (økonomisk) å ha forsikring på meg eller fatter.

 

Mine foreldre har to biler. Den ene er det kun jeg som bruker, en Opel Astra fra 1996. Selv er jeg 25 år gammel.

 

Den betaler han (eg. jeg) ansvarforsikring på med 1600 kroner pr år, 75% bonus.

 

Jeg har hørt at man bør starte å samle bonus med en billig bil, som jeg utvilsomt har.

 

Det er er en omregistreringsavgift på ca 4500 kroner, om to år synker den til 1000 kr. Kan jeg sette forsikringen på meg (bruker), selv om fatter er eier?

 

Hva lønner seg egentlig? Vi forutsetter naturligvis null krasj der jeg har skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må selvfølgelig bruke tiden du har en billig bil uten kaskobehov til å spare opp bonus på deg selv. Du kan ikke føre over bonus fra din far til deg selv, og senere vil du nok skaffe deg en bil som du vil ha kasko på. Det er dyrt, og da teller hver eneste % bonus du kan ha greid å opparbeide.

 

Skulle kanskje tro at forsikringen må stå på eier. Det vil uansett være verdt omregistreringsavgiften å tjene opp bonus til senere.

 

BTW, er 33 år og har kjørt med 80% i en del år allerede.

:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Altså, jeg ville anbefalt deg og sette den på deg selv. Fordi at da sparer du opp bonus, og du oppretter et kundeforhold. Jeg har en 84 Camry, som er registrert og forsikret på meg. Den betaler jeg 6000 i året på, ansvarsforsikring.

 

Jeg er medlem i "Gjensidige Fordel". Noe som vil si at jeg har en del forsikringer der. Innbo, død, ulykke og bilen. Grunnen til at jeg har alle disse forsikringene, er at det ble billigere slik. Skulle egentlig betale 9000. Forstå det den som kan.

 

Jeg ser mange av mine venner setter bilen på foreldra for at det er billigst der å da. Men hva skjer når du skal ha deg en ny og dyr bil? Du kan ha kjørt skadefritt i 5 år om så, men det vet ikke forsikringselskapet noe om. Derfor må du betale en skyhøy pris om du skal forsikre bilen på deg selv.

 

Så mitt råd til deg er å få bilen forsikra på deg. Det er kanskje dyrt i begynnelsen, men om du ser på det i det lange løp så er det verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...