Gå til innhold

Creative Zen Vision:M


Anbefalte innlegg

Foreløpig eneste negative ting jeg har merket: Jeg har vært vant med iPod-navigering i mange år. Creative har et lignende system på Vision:M, men når du har valgt deg ut en artist, og vil få opp alle sangene fra alle album deretter, går ikke dette på en Vision:M, med mindre du bruker lang tid på å lage deg en spilleliste med alt av artisten. Ellers kan man bare gå inn på ett og ett album av gangen, eller du kan trykke Play på artisten, så kan man shuffle mellom alle sanger fra artisten. På en iPod kan du enten velge deg ett og ett album, eller du kan trykke på "alle".

6249793[/snapback]

 

Du kan da velge album etter å ha valgt artist?! Hvis det var det du ønsket å gjøre? Jeg kan det. Musikkbibliotek -> Artist -> Album (til denne artisten) -> Sanger (på det valgte albumet). Eller er det noe annet du ønsket å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iAudio X5 kommer opp som ekstern harddisk, dessverre har den mye dårligere video og bildefunksjonalitet. Den har mindre skjerm, alle videoer må konverteres, den støtter ikke bilder over 2,5 eller 3 MB (husker ikke om det var 2,5 eller 3 MB) og den kan ikke vise bilder mens man spiller musikk. På iPod må man konvertere videoene og den har dårligere bildekvalitet enn Vision:m og færre funksjoner. Sier bare dette så du vet hva du mister hvis du kjøper en av disse spillerene.

 

Det om firmware som ikke støttes i linux med gnomad2 gjelder Nomad Jukebox Zen Xtra. Vet ikke hvordan det er med vision:m da, men kan kanskje få testet det i løpet av noen dager.

6243677[/snapback]

Det med videostøtten tar jeg ikke så tungt; er først og fremst for mp3 jeg skal ha den, kommer kanskje til å se noen simpsons-episoder på lange togturer eller no. Likte usb-otg funksjonen (en usb-host eller no), sånn jeg skjønte det kan man med den laste ned bilder direkte fra kamera og mp3 direkte fra en minnebrikke, men hvordan fungerer det hvis bildestørrelse er begrenset til 3MB? Bilder tatt med dig.kamera blir kanskje ikke større uansett (bruker aldri raw-format)?

Det jeg er litt bekymra for er navigasjonen; hvis det er et slit å finne fram til sangene vil jeg jo ikke bruke den... iAudio6 ser helt genial ut på det området. Her kan du velge om du vil bruke id3 eller mapper/filer. Kan dette komme i en firmware-oppdatering til iAudio x5?

Så på libmtp, det virker jo lovende. Siden det er open-source tar det vel uansett neppe lang tid før noen lager et enklere system for overføring. Men zen's navigasjonssystem er vel kun basert på id3-tager. Disse er hos meg ofte mangelfulle. Vil det være et problem? Finnes det noe fint program til linux som hjelper med å oppdatere id3-tagene i mp3-samlinga fra f.eks. oddb?

Endret av wonko
Lenke til kommentar

Angående iAudio X5: Den begrensingen på bildestørrelse gjelder bilder som skal vises på spilleren. Kameraet mitt tar 7 megapixler bilder og de fleste av dem kunne ikke vises på spilleren (jeg har prøvd spilleren). Men man kan lagre alle mulige filer og filstørrelser på spilleren, siden den kommer opp som ekstern harddisk. Jeg synyes USB-host funksjonen virket veldig dårlig, men det er kanskje en smakssak. Etter det jeg husker gikk ikke USB-hosten så fort. Jeg tror USB-hosten var USB 1.1.

 

Navigasjonen funket greit nok så vidt jeg husker, men jeg synes Vision:M er bedre. iAudio kan ikke sortere etter ID3 tag, og med tanke på hvor gammel spilleren er kommer det nok ikke noen firmwareoppgradering, men det aner jeg egentlig ikke noe om. Vision:M sorterer musikken etter ID3 tag og bilder og video etter mappestruktur. Du bør nok oppdatere ID3 taggene på musikken din. Jeg tror ikke det skal være så altfor vanskelig å gjøre automatisk.

Lenke til kommentar

Da gjorde jeg om bestillinga på komplett til en vision:m istedet... Var navigasjonen som ble gjeldende grunn. Kan vel alltids legge inn windows og bruke til det kommer et bra program for linux. Vet du om noen fine automatiske id3-editorer for linux eller windows?

Lenke til kommentar

Playmofetish:

 

Jeg har funnet ut at Vision:M har en ganske enkel måte å vise alle sanger fra en artist på. Etter at du har valgt en artist og ser listen over album trykker du på meny-knappen nederst til høyre og velger "Vis spor". Da får du opp en liste med alle sangene til den artisten.

Lenke til kommentar
Playmofetish:

 

Jeg har funnet ut at Vision:M har en ganske enkel måte å vise alle sanger fra en artist på. Etter at du har valgt en artist og ser listen over album trykker du på meny-knappen nederst til høyre og velger "Vis spor". Da får du opp en liste med alle sangene til den artisten.

6316957[/snapback]

Tusen takk, da fant jeg ut det! :thumbup:

 

Men det fører allikevel til et par ekstra trykk som ikke hadde vært nødvendig om de hadde slengt på "alle spor" øverst på albumlista.

 

En annen ting jeg helt klart merker i forhold til iPods, er loade-tid av spillelister/sporlister.

Det funker helt fint å ha 2000 sanger på en iPod; du får allikevel opp lista over alle spor på under et halvt sekund og kan bla deg fort nedover.

På min Vision:M tar det grovt regnet 5-6 sekunder... Tydelig at det har blitt spart på noe internminne eller noe.

Da den aller første Ipod (5GB) kom hadde vel den noe sånt som 32MB RAM, som var temmelig sykt. Det var da ikke så lenge siden det hadde vært MP3-spillere ned i den størrelsen på totalkapasitet.

 

 

Edit: Men jeg er fortsatt absolutt fornøyd, og hadde jeg hatt valget mellom en iPod Video og Vision:M hadde jeg helt klart gått for Creative.

Hvis jeg _bare_ skulle hatt musikkavspilling er fortsatt iPod regjerende for meg, men Creative har fått til en mye bedre videodel enn det Apple har klart.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg hadde en Create ZEN Sleek som jeg var veldig fornøyd med.

Så kjøper jeg en Create Zen Vision:M. Jeg er fornøyd utenom én ting som jeg er så misfornøyd at jeg nå treger voldsomt på at jeg kjøpte den.

 

Når man skal redigere innholdet på den med Create MediaSource Organizer bruker den mappestrukturen! Ikke ID tags. Det er vanvittig irriterende noen ganger. Jeg har noen artister som den er veldig frynesete på hvor godt den klarer å hente inn artist/album info. Når man skal endre artist/album må man dermed inn i hver mappe i stedet for å bare klikke artisten som man vil endre på.

Veldig tidkrevende noen ganger.

 

Noen som vet råd om dette?

 

Hallrar

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Vurderer å kjøpe meg en mp3 spiller til juletiden, og lurte litt på dette me 'firmware'. Jeg har aldri hatt en mp3 spiller eller lignende, men jeg forstår det slik at dette er rett å slett en slags 'patch' til spilleren som man enkelt kan laste ned fra Creative sine sider...stemmer dette?

 

Leste også at det var ganske lav lyd i denne spilleren i Europa versjonen, men at dette ble fikset med den nevnte frimware'en. Hørte at etter oppdatering av firmware gikk det ikke an å ta opp fra radioen.

 

Til sist, er det noen som har noen anbefalinger når det gjelder headset? Jeg trenger noen med god lyd, men som ikke lekker så mye lyd til omgivelsene. Liker å høre musikk når jeg reiser på et relativt høyt volum, og da kan det være greit å ikke forstyrre alle mine medpassasjerer :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Vurderer å kjøpe meg en mp3 spiller til juletiden, og lurte litt på dette me 'firmware'. Jeg har aldri hatt en mp3 spiller eller lignende, men jeg forstår det slik at dette er rett å slett en slags 'patch' til spilleren som man enkelt kan laste ned fra Creative sine sider...stemmer dette?

 

Leste også at det var ganske lav lyd i denne spilleren i Europa versjonen, men at dette ble fikset med den nevnte frimware'en. Hørte at etter oppdatering av firmware gikk det ikke an å ta opp fra radioen.

 

Til sist, er det noen som har noen anbefalinger når det gjelder headset? Jeg trenger noen med god lyd, men som ikke lekker så mye lyd til omgivelsene. Liker å høre musikk når jeg reiser på et relativt høyt volum, og da kan det være greit å ikke forstyrre alle mine medpassasjerer :)

7398270[/snapback]

 

Jeg har ingen erfaring med nedlasting/oppdatering av firmware, men etter det jeg har lest, stemmer alt du sier her.

 

Jeg kan derimot anbefale deg Sony's ørepropper MDR-EX71SL. Er en lukket (aka "in-ear") propp som har fått flere godord for den gode lyden. Jeg bruker de selv og er veldig fornøyd.

Endret av shadowlands
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...