Gå til innhold

AMD justerer prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja siden nesten alle Opteron 165/170 overklokker til minst 2.4 Ghz på luft. Hvorfor kjøpe en X2 4800+ til nesten 7000 kr når man kan få en Opteron 165 til ca 2700 kr liksom!

5469094[/snapback]

Men nå er det jo mulig å overklokke en X2 litt også da, så dette blir vel ikke en helt rettferdig sammenligning?

5469478[/snapback]

Vel, enten må man ta til takke med en 3800+ med 0,5MiB L2 cache som klokker til rundt 2,4 på luft, eller så kan man betale ca like mye for en 165 med 1MiB L2 cache og klokke den til rundt 2,5 på luft, eller så kan man betale ca 1400kr mer og få en 4400+ med 1MiB L2 cache som klokker til ca 2,5GHz på luft.

 

165 gir mer L2 cache og ca 0,1GHz mer overklokbarhet enn 3800+ til samme pris. Altså er 165 et klart førstevalg blandt disse.

 

4400+ gir like mye L2 cache og ca like mye overklokkbarhet som 165 men koster 1300kr mer. Teknisk sett stiller de likt, men man kan velge å kaste 1300kr ut vinduet eller ikke. Altså er 165 et klart førstevalg blandt disse.

 

165 er altså et klart førstevalg fordi den gir mye mer for pengene. Eller sagt på en annen måte: Den er alt for god priset i forhold til de andre brikkene. En nedjustering av pris på 3800+ og 4400+ og en oppjustering av prisen på 165 gjør valget mer rettferdig: Mer du får hva du betaler for.

 

En kjøpmann som selger indrefilet til 49 kr/kg og ytrefilet til 129 kr/kg og flatbiff til 149 kr/kg og rundstek til 189 kr/kg ville nok funnet ut det samme som AMD: Enkelte produkter er priset så lavt i forhold til de andre produktene at folk ikke gidder å kjøpe de ande produktene. Da blir de enten sittende med alt for mye av de andre produktene igjen eller så må de justere prisen til et nivå som bedre reflekterer kvaliteten på varen. I kjøtt-eksemplet betyr det å sette opp prisen på indrefilet betydelig, og redusere de andre prisene noe. På den måten får man mer det man betaler for og produsenten slipper å sitte igjen med lagre av overprisede produkter og slite med leveringsproblemer på underprisede produkter.

Lenke til kommentar
Ja siden nesten alle Opteron 165/170 overklokker til minst 2.4 Ghz på luft. Hvorfor kjøpe en X2 4800+ til nesten 7000 kr når man kan få en Opteron 165 til ca 2700 kr liksom!

5469094[/snapback]

Men nå er det jo mulig å overklokke en X2 litt også da, så dette blir vel ikke en helt rettferdig sammenligning?

5469478[/snapback]

Vel, enten må man ta til takke med en 3800+ med 0,5MiB L2 cache som klokker til rundt 2,4 på luft, eller så kan man betale ca like mye for en 165 med 1MiB L2 cache og klokke den til rundt 2,5 på luft, eller så kan man betale ca 1400kr mer og få en 4400+ med 1MiB L2 cache som klokker til ca 2,5GHz på luft.

 

165 gir mer L2 cache og ca 0,1GHz mer overklokbarhet enn 3800+ til samme pris. Altså er 165 et klart førstevalg blandt disse.

 

4400+ gir like mye L2 cache og ca like mye overklokkbarhet som 165 men koster 1300kr mer. Teknisk sett stiller de likt, men man kan velge å kaste 1300kr ut vinduet eller ikke. Altså er 165 et klart førstevalg blandt disse.

 

165 er altså et klart førstevalg fordi den gir mye mer for pengene. Eller sagt på en annen måte: Den er alt for god priset i forhold til de andre brikkene. En nedjustering av pris på 3800+ og 4400+ og en oppjustering av prisen på 165 gjør valget mer rettferdig: Mer du får hva du betaler for.

 

En kjøpmann som selger indrefilet til 49 kr/kg og ytrefilet til 129 kr/kg og flatbiff til 149 kr/kg og rundstek til 189 kr/kg ville nok funnet ut det samme som AMD: Enkelte produkter er priset så lavt i forhold til de andre produktene at folk ikke gidder å kjøpe de ande produktene. Da blir de enten sittende med alt for mye av de andre produktene igjen eller så må de justere prisen til et nivå som bedre reflekterer kvaliteten på varen. I kjøtt-eksemplet betyr det å sette opp prisen på indrefilet betydelig, og redusere de andre prisene noe. På den måten får man mer det man betaler for og produsenten slipper å sitte igjen med lagre av overprisede produkter og slite med leveringsproblemer på underprisede produkter.

5469662[/snapback]

 

 

Høres riktig ut i mine ører..

Lenke til kommentar

Dersom målet er å få en dobbeltkjerneprosessor med 1MB cache per kjerne og en klokkefrekvens på 2,4GHz, så står ikke valget mellom enten å kjøpe en 165 for å overklokke denne, eller å kjøpe en X2 4800+ og IKKE overklokke denne, det var det som var poenget mitt. ;)

 

Skal man sammenlikne mot X2 må man i såfall velge den billigste X2-prosessoren (med 2048kb cache) som uten problemer klarer 2,4GHz ved overklokking, og sammenlikne denne mot Opteron 165.

 

Dersom en X2 4400+ typisk sett klarer 2,4GHz ved overklokking, vil vel det være mer naturlig å sammenlikne mot denne enn mot en X2 4800+ sånn sett.

 

edit: omformulerte litt

Endret av Juke
Lenke til kommentar

selvsagt, jeg bare spekulerer, men jeg kan fint se innkjøpssjefer si "oi, jamen det er det jo bare ungdom og slikt som kjøper, det er ikke noe for oss seriøse bedrifter"... iallefall sånn i mitt hode ;)

5469512[/snapback]

 

Det er jo selvsagt mulig, jeg lar meg fortsatt overraske over hvor lite rasjonelle folk kan være når det gjelder slike ting, så det kan godt hende "server-mennesker" også tenker det samme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hm prøvde å få bestilt opteron 165 på databutikken for et par dager siden, men de påstod at den var utgått.  :hmm:

5470482[/snapback]

 

 

De hadde noen få 165 inne da, ca. 3.100,- skulle de har for dem så de har også funnet ut at de er populære. (satt meg opp på mail varsling så fikk jeg mail med en link hvor jeg kunne kjøpe).

 

Tror ikke prisøkningen kommer til å merkes i det hele tatt hvis amd klarer å levere varene. Slik det er nå tar jo nettbutikkene seg av jobben med å prise dem høyere (pga knapphet). Den nevnte 165 steg vel med 5-600,- i forhold til den prisen de har hatt i prisguiden på hardware.

Lenke til kommentar
Den kostet 2372 for noen dager siden på databutikken. Jeg hadde også satt meg opp på varsling, men kom tydeligvis for sent hjem. Var ikke mulig å bestille.

5470771[/snapback]

 

 

Sa de det? Jeg kunne bestille, men prisen var plutselig økt betydelig i forhold til den prisen de har operert med når de ikke er inne. Det går jo heller ikke an å putte dem i handlekurven og vente på at de skal komme inn...... det der kaller jeg lokkepriser, men hvis du har fått bekreftet at de ble solgt for 2372 så skal ikke jeg nekte.

 

edit: :( mailen jeg fikk lenket til databutikken.se.... var vel pris i svenske kroner jeg fant. Flause, for jeg gadd ikke bestille den :blush:

Endret av Toffa
Lenke til kommentar
Jeg fikk min opteron 165 fra databutikken for to dager siden til 2500,- inkl. frakt. Må bare si at jeg er veldig fornøyd med prosessoren. Kjører den på 2400MHz luftkjølt 21C :)

5470914[/snapback]

Bare for å flisespikke litt: Greit nok at du kjøler den med luft på 21'C men hva ble temperaturen på prosessoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...