Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg røyker, men stemte "ja". De velger jo på grunnlag av mange egenskaper, hvorfor ikke også røyking? Det bør dog nevnes at jeg har jobb på tross av at jeg er slik en motbydelig forurensende skorstein, og at min stemme kanskje hadde vært annerledes om jeg hadde fått beskjed av arbeidsgiveren min om at "sorry, du virker kjempehyggelig og flink og alt det der, men siden du røyker må vi nok gi jobben til noen andre". Det er bare nok et insentiv til å legge bort kreftpinnen, røyking kommer uansett til å forsvinne før eller seinere. Hvorfor man skal være redd for en slik poll skjønner jeg ikke, det er ingenting som blir avgjort på et diskusjonsforum akkurat :p

Lenke til kommentar

isbilen:

 

du er bare et par år gamlere en meg, og har fremdeles en sjanse til og slutte før det er for sent.

vil du virkelig ha kols når du er 50?

sist jeg var på sykehuset så jeg KOSL pasienter som lå i korridorene. og jeg kan love deg det at de var mye verre en de som blir vist på tv. kan nesten ikke sammenlignes.

 

også har vi høyt blodtrykk, nedsatt immunforsvar, døde flimmerhår, øelagte lunger, tette årer (ene gammeltanta min måtte amputere begge beina men det var for sent), for lite ogsygen i blodet, og ikke minst lungekreft med sprednig som du (så og si) ikke har en sjanse til og overleve.

 

jeg hadde 8 gammeltanter, i dag lever to av de. de to som ikke røykte.

 

måtte bare skrive denne moralprekenen, i tilfellet den får deg til og prøve og slutte før det er for sent.

 

om ikke annet begynn med snus i stedet. det er ikke i nærheten like farlig.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Selvfølgelig påvirker mine erfaringer mitt standpunkt i denne saken. Dette gjelder alle, det er bare ikke alle som tør å innrømme det. Den du er i dag er et produkt av dine erfaringer, selv om det ikke alltid er like lett å se sammenhengen.

Som jeg sa så kunne det hende at jeg hadde stemt annerledes, men det er slett ikke sikkert.

Du kan ikke si at en arbeidsgiver ikke skal få lov å velge folk etter kriterier, det er jo nettopp slik en utvelgelse foregår! Arbeidsgivere velger jo folk etter hvor gode arbeidere de tror de vil bli (og om de selv liker personligheten deres). Det vil alltid vise seg i ettertid hvor kloke valg vedkommende har foretatt; for eksempel kan det hende noen bare går på utseende, noe som til syvende og sist vil slå tilbake på dem selv, siden de da går glipp av mange flinke medarbeidere (husk dog at i noen jobber er det viktig å være pen). Slik er det også med røyking.

Skal arbeidsgivere få lov til å bruke røyking mot en arbeidssøker? Jeg mener ja, dette er også noe de gjør uansett. Om de bør gjøre det, derimot, avhenger helt av situasjonen.

EDIT: P-trus, takk for omtanken, jeg er allerede på god vei :) Røyker nå Petterøes Hvit, og passer på å røyke like få sigaretter som jeg gjorde da jeg røyka Marlboro. Milde sigaretter er ikke mye digg, og jeg satser på å bli så lei av hele røykinga at jeg kutter ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Nettop utifra det jeg skriver over vil en slik poll gi et skremmende feil bilde , noe pollen allerede viser med 75% ja  :hmm:

5475840[/snapback]

 

Det eneste du har påvist er jo faktorer som må taes med når man skal analysere denne pollen. Den vil gi et riktig bilde utifra forumbrukerenes ståsted (med en viss feilmargin).

 

Jeg vet ikke hvilket bilde du er ute etter, det eneste denne pollen, som alle andre poller, har til hensikt å vise er hva forumbrukerene mener.

Lenke til kommentar

Ta mitt tilfelle, jeg har røyket i 20 år, siden jeg var 11-12. I de 10 siste årene har jeg røyket rundt 30 om dagen, de andre årene mellom 10-20 om dagen.

 

Jeg har aldri hatt noen barnesykdommer, aldri hatt noen andre kroniske sykdommer, hatt influensa 2 ganger, vært forkjølet 3 ganger og hatt omgangssyke i 1 dag 2 ganger.

Med andre ord, jeg har vært syk totalt bare 7 ganger i løpet av hele livet, ingen av dem alvorlige.

 

Sist gang jeg var syk var for 5 år siden, da hadde jeg omgangsyke i 1 dag, etter det har jeg ikke vært syk.

 

Jeg har aldri brukket selvom jeg har fallt stygge nærmest utrolige fall utallige ganger, aldri forstuet noe, og kun fått blåmerke en gang i livet når norgesmesteren i bodybuilding hoppet på ansiktet mitt mens jeg lå nede, da fikk jeg blåmerke og hodet mitt hovnet til nesten det dobbelte på siden, men ingen indre skader. (Jeg er ingen stor slosskjempe som ser ut som jeg "tåler mye" heller, folk som så på trodde at jeg var død, lille meg lå der på bakken mens en svær fyr på 2 meter hoppet opp og ned på ansiktet mitt og landet med vekten av hele kroppen.)

 

Jeg spiser nesten bare junkfood, røyker som en svamp, drikker rundt 2-3 liter Cola om dagen og kanskje en slurk vann fra springen om kvelden.

 

Jeg sover rundt 3-4 timer i døgnet, og beveger meg nesten aldri.

 

Jeg går forøvrig aldri opp, eller ned i vekt uansett hva jeg gjør, og selvom det var over 10 år siden sist jeg tok armbøyninger, prøvde jeg for morro skyld for noen dager siden, og tok lett 15-20 armbøyninger akkuratt som når jeg var 20.

 

Med andre ord, gjennomsnittlig har jeg vært langt mindre syk enn stort sett de aller fleste uansett alder.

 

Samboeren min (som jeg ikke røyker i nærheten av) har influensa rundt 2-3 ganger i året, er forkjølet 1-2 ganger i året og hun er alltid sliten og til tider i dårlig humør.

 

Jeg er nærmest aldri i dårlig humør, og er stort sett den som får andre i godt humør.

 

(Nå skal det sies at jeg ikke drikker alkohol eller kaffe mer en 2-3 ganger i året, ikke fordi jeg er avholdsmenneske, men fordi jeg ikke er så glad i smaken. Kaffe drikker jeg bare en ekstremt sjelden gang av høflighet på besøk, og alkohol drikker jeg bare når jeg vil bli litt brisen, og det er sjelden.)

 

Uansett, med andre ord, jeg lever livet mitt privat som om det skulle vært hentet ut av katastrofe-boken over alt man IKKE skal gjøre.

Allikevel har jeg ikke blitt påvirket av det på noen som helst måte.

Var hos lege sammen med samboer her om dagen pga. graviditet for å sjekke blodtrykk osv. Og spurte legen om å sjekke lungene og blodtrykket mitt for moro skyld, blodtrykker mitt var som en 18 åring og lungene som en 16 åring.

 

Jeg har ingen allergier, ingen i familien eller slekten min har noen allergier, og alle besteforeldrene mine levde stort sett til de var 85-95, alle røyket som svamper.

 

Antageligvis har dette med gener å gjøre, hvem vet, men hvis noen skulle valgt vekk meg på en jobb pga "risiko" fordi jeg røyker ville de antageligvis bommet stygt.

 

Det sier jo også litt om den tekniske/vitenskapelige delen av denne "risikoanalysen" at når man ikke engang er sikker på utfallet til helsen hos en person, er det rimelig tett å avgjøre jobb og fremtid basert på usikre og ofte feil "spådommer". For alt som er skadelig her i verden er kanskje ikke skadelig for alle, eller på samme måte for alle, for noen kan det å spise mye salt være langt mere skadelig enn røyking, skal man da begynne å screene for folk som spiser mye salt når man ansetter folk?

 

Igjen, personlige egenskaper eller personlige handlinger i privatlivet har absolutt INGENTING med jobb-relaterte preferanser/kvaliteter/egenskaper/kriterier og gjøre, og burde derfor ikke blandes inn, det er stikk i strid med personvern.

 

Som det gamle utrykket: Don't mix business with pleasure.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Ta mitt tilfelle, jeg har røyket i 20 år, siden jeg var 11-12. I de 10 siste årene har jeg røyket rundt 30 om dagen, de andre årene mellom 10-20 om dagen.

 

Jeg har aldri hatt noen barnesykdommer, aldri hatt noen andre kroniske sykdommer, hatt influensa 2 ganger, vært forkjølet 3 ganger og hatt omgangssyke i 1 dag 2 ganger.

Med andre ord, jeg har vært syk totalt bare 7 ganger i løpet av hele livet, ingen av dem alvorlige.

 

Sist gang jeg var syk var for 5 år siden, da hadde jeg omgangsyke i 1 dag, etter det har jeg ikke vært syk.

 

Jeg har aldri brukket selvom jeg har fallt stygge nærmest utrolige fall utallige ganger, aldri forstuet noe, og kun fått blåmerke en gang i livet når norgesmesteren i bodybuilding hoppet på ansiktet mitt mens jeg lå nede, da fikk jeg blåmerke og hodet mitt hovnet til nesten det dobbelte på siden, men ingen indre skader. (Jeg er ingen stor slosskjempe som ser ut som jeg "tåler mye" heller, folk som så på trodde at jeg var død, lille meg lå der på bakken mens en svær fyr på 2 meter hoppet opp og ned på ansiktet mitt og landet med vekten av hele kroppen.)

 

Jeg spiser nesten bare junkfood, røyker som en svamp, drikker rundt 2-3 liter Cola om dagen og kanskje en slurk vann fra springen om kvelden.

 

Jeg sover rundt 3-4 timer i døgnet, og beveger meg nesten aldri.

 

Jeg går forøvrig aldri opp, eller ned i vekt uansett hva jeg gjør, og selvom det var over 10 år siden sist jeg tok armbøyninger, prøvde jeg for morro skyld for noen dager siden, og tok lett 15-20 armbøyninger akkuratt som når jeg var 20.

 

Med andre ord, gjennomsnittlig har jeg vært langt mindre syk enn stort sett de aller fleste uansett alder.

 

Samboeren min (som jeg ikke røyker i nærheten av) har influensa rundt 2-3 ganger i året, er forkjølet 1-2 ganger i året og hun er alltid sliten og til tider i dårlig humør.

 

Jeg er nærmest aldri i dårlig humør, og er stort sett den som får andre i godt humør.

 

(Nå skal det sies at jeg ikke drikker alkohol eller kaffe mer en 2-3 ganger i året, ikke fordi jeg er avholdsmenneske, men fordi jeg ikke er så glad i smaken. Kaffe drikker jeg bare en ekstremt sjelden gang av høflighet på besøk, og alkohol drikker jeg bare når jeg vil bli litt brisen, og det er sjelden.)

 

Uansett, med andre ord, jeg lever livet mitt privat som om det skulle vært hentet ut av katastrofe-boken over alt man IKKE skal gjøre.

Allikevel har jeg ikke blitt påvirket av det på noen som helst måte.

Var hos lege sammen med samboer her om dagen pga. graviditet for å sjekke blodtrykk osv. Og spurte legen om å sjekke lungene og blodtrykket mitt for moro skyld, blodtrykker mitt var som en 18 åring og lungene som en 16 åring.

 

Jeg har ingen allergier, ingen i familien eller slekten min har noen allergier, og alle besteforeldrene mine levde stort sett til de var 85-95, alle røyket som svamper.

 

Antageligvis har dette med gener å gjøre, hvem vet, men hvis noen skulle valgt vekk meg på en jobb pga "risiko" fordi jeg røyker ville de antageligvis bommet stygt.

 

Det sier jo også litt om den tekniske/vitenskapelige delen av denne "risikoanalysen" at når man ikke engang er sikker på utfallet til helsen hos en person, er det rimelig tett å avgjøre jobb og fremtid basert på usikre og ofte feil "spådommer". For alt som er skadelig her i verden er kanskje ikke skadelig for alle, eller på samme måte for alle, for noen kan det å spise mye salt være langt mere skadelig enn røyking, skal man da begynne å screene for folk som spiser mye salt når man ansetter folk?

 

Igjen, personlige egenskaper eller personlige handlinger i privatlivet har absolutt INGENTING med jobb-relaterte preferanser/kvaliteter/egenskaper/kriterier og gjøre, og burde derfor ikke blandes inn, det er stikk i strid med personvern.

 

Som det gamle utrykket: Don't mix business with pleasure.

5476138[/snapback]

 

 

Da er vi flere skulle nesten tro du beskrev meg om du trekker fra cola og junk food :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ute etter noe som helst bilde,jeg mener dene pollen blir feil da vi her snakker bedrift/arbeidsgiver neo de ferreste her på forumet har hatt befatniing med . Men som sagt bytt ut røyken med mobil og lag en poll på det så ser du hva jeg mener  :)

5476101[/snapback]

 

Det er ikke feil da hensikten med pollen er å vise hva brukerene på forumet mener om denne spesifikke saken.

 

I den sammenheng er det intet feil med denne pollen. Du kan fritt mene at brukere stemmer feil, men det er fulstendig irrelevant med tanke på pollen da hensikten med den er å vise hva man stemmer og ikke hvorfor. Et flertall er ikke bekreftelse på at noe er riktig/galt.

 

Her gjelder det å ikke lese for mye ut av en poll. Den viser enkelt og greit hvor mange brukere som mener "ja" og hvor mange brukere som mener "nei".

Lenke til kommentar
Ta mitt tilfelle, jeg har røyket i 20 år, siden jeg var 11-12. I de 10 siste årene har jeg røyket rundt 30 om dagen, de andre årene mellom 10-20 om dagen.

 

Sist gang jeg var syk var for 5 år siden, da hadde jeg omgangsyke i 1 dag, etter det har jeg ikke vært syk.

*snip*

5476138[/snapback]

Nå finnes da selvfølgelig unntak her som med alt annet, men du glemmer det virkelig alvorlige aspektet ved det hele Om du stortsett har vært frisk som en fisk mesteparten av tiden kan man som røyker plutselig stå ovenfor *mye* mer alvorlige sykdommer enn forkjølelser og influensa. Såvidt jeg vet er det vel ingen sammenheng mellom feks. lungekreft(å være disponert) og det å være sjelden/ofte forkjølet.

Det er også ofte svært lett å generalisere utifra sin egen personlige opplevelse, men det er i mange tilfeller ofte en feil vei å gå..

Lenke til kommentar

Røykere koster vel en bedrift 30000 kr mer i året per hode enn det en ikke-røyker gjør i gjennomsnitt og det er en såpass stor sum at jeg synes det er helt rimlig at arbeidsgiver ansetter ikke-røykere fremfor røykere.

 

Røyking er heller ikke noen nødvenidig vane eller noe du ikke kan kvitte deg med (slik som f.eks hudfarge) Den har også lite den den yttringsfirheten vi har i norge å gjøre fordi den faktisk skader andre og burde kanskje vært forbudt på lik linje som å spre farlige bakterier med overlegg.

 

Unaett er konklusjonen at utestenging av røykere ikke er ulovlig diskriminering og burde heller ikke være det.

 

Gjett hvor min stemme gikk!

Lenke til kommentar

De som ikke røyker har svart "JA" og de som røyker har svart "NEI". Med mindre det har vært noen smarte ikke-røykere her og svart "JA".

 

Dere skal respektere at andre røyker. Det var ikke et vennlig spørsmål... Dere SKAL gjøre det.

 

De som røyker sprer ikke om seg sykdommer som dere hypokondere tror og mener. Nå er det forbudt å røyke på offentlige steder inne og det syns jeg er bra, for på en pub kan det bli ganske røykfult, og det er plagsomt til og med for de som røyker selv. Og så får det holde med det.

Lenke til kommentar
Røykere koster vel en bedrift 30000 kr mer i året per hode enn det en ikke-røyker gjør i gjennomsnitt og det er en såpass stor sum at jeg synes det er helt rimlig at arbeidsgiver ansetter ikke-røykere fremfor røykere.

 

Hvor får du det tallet fra? Kan du vise en link/referanse til en seriøs anerkjent uavhengig undersøkelse eller evt. forskningsresultater og statistikk som bekrefter dette?

Lenke til kommentar

Røykere har vel ingen grunn til å bli diskrinert pga røyken?!?!

Hvorfor ikke si at folk som spiser McDonalds mat øker sjangsen for høyt blodtrykk og er derfor en belastning for de andre??

 

Brød uten fullkorn er skadelig for fordøylesen! Du har sparken!

 

Jasså, du liker cola? Den har et høyt syrenivå og er skadelig for deg. *sparken*

 

Du sitter med datamaskin 15 timer daglig og er super programmør. Men du er ikke sosial, vennligst gå.

 

Jasså, du bruker MAC? Oppsigelse her ja!

 

Jøsses, skal si du bruker mye hårgele! Sparken på flekken.

 

(Satt litt på spissen, men dere forstår sikkert poenget mitt)

 

 

Greit, man kan si at de ikke for lov til å ta en røykepause når de vil, men jeg syntes ikke at en person skal si at røykere ikke kan få jobben.

Tenk deg da, du har en høy utdanning fra MI og topp karakterer. Du stråler av lykke og nyter livet. Du søker på jobben du vil ha, men får slengt i trynet : Sorry mann, du røyker, vennligst gå ut." (satt litt på spissen)

 

Er dette rett mener dere? Hvis dere syns det lukter vondt, be røykeren ta en mint eller en tyggi på veien inn igjen.

Lenke til kommentar
Tenk deg da, du har en høy utdanning fra MI og topp karakterer. Du stråler av lykke og nyter livet. Du søker på jobben du vil ha, men får slengt i trynet : Sorry mann, du røyker, vennligst gå ut." (satt litt på spissen)

5493902[/snapback]

Uhh, hva med å slutte å røyke? Framtiden vil da ligge strålende framfor denne personen, både jobbmessig og helsemessig sett. :shrug:

Dersom personlig misbruk av regulerte midler er det eneste som ligger ligger mellom deg og en jobb, da sier det vel litt om hvor viktig denne jobben er dersom du du skulle velge midlene i stedet?

Dere skal respektere at andre røyker. Det var ikke et vennlig spørsmål... Dere SKAL gjøre det.

Ja jeg respekterer helt klart at andre røyker. Dog går grensen når deres misbruk begynner å påvirke meg selv i en eller annen form. Dog forebeholder jeg meg også retten, dersom jeg skulle være arbeidsgiver, å kunne ansette de personer jeg måtte ønske i bedriften.

Lenke til kommentar

Jeg spår at røykere er en utdøende rase i den vestlige verden slik vi kjenner det.

Gradvis vil lovverket stramme grepet på røykerne og stoppe rekrutteringen av nye nikotinslaver.

 

Derimot virker det som tobakksindustrien fortsatt vil leve i beste velgående i korrupte land i den 3 verden. Der finnes det ingen aldersgrenser og de yngste barna blir lokket til å kjøpe røyk med tegneseriefiguerer på pakkene.

 

Dere som taler så varmt for røykerne burde få opp øynene for hva tobakksbransjen står for (rå kapitalisme) og hvem som utnytter hvem.

 

Hver kr. som blir brukt til å handle røyk går i lommen til styrtrike forretningsfolk som bryr seg filla om helsen din etterpå.

Lenke til kommentar
Hver kr. som blir brukt til å handle røyk går i lommen til styrtrike forretningsfolk som bryr seg filla om helsen din etterpå.

 

Akuratt som matkjedegigantene :) All den drittmaten du kjøper som er usunn, fulle av kjemikalier du ikke vet fantes en gang, blir til kr. i lomma på rikmenn som tjener på ditt naturlige matbehov. De driter også i helsa di, man hører stadig om i avisene om "vare X ble trukket fra butikkene pga. funn av X, kjøpere bes returnere eller kaste varen hvis de allerede har kjøpt X."

 

Blir litt for dumt å si at røyk og tobakksgiganter er slemme rå kapitalister, det stemte nok på 60-tallet, men i dag er alle slemme rå kapitalister. De har funnet måter å ødelegge deg på nå via normal bruk av "normale" varer (mat) man ha for å leve i det hele tatt, istedet for kun via misbruksvarer som f.eks tobakk/alkohol.

Lenke til kommentar
Akuratt som matkjedegigantene :) All den drittmaten du kjøper som er usunn, fulle av kjemikalier du ikke vet fantes en gang, blir til kr. i lomma på rikmenn som tjener på ditt naturlige matbehov. De driter også i helsa di, man hører stadig om i avisene om "vare X ble trukket fra butikkene pga. funn av X, kjøpere bes returnere eller kaste varen hvis de allerede har kjøpt X."

5494521[/snapback]

Det er selvfølgelig bare tøys å prøve å sammenligne mat med røyk, slike desperate utsagn kan vel debatten være foruten?

Men til de som ikke skjønner forskjellen: Det er forskjell på usunn mat kontra giftstoffer. Sigaretter er en gift. Mat kan selvfølgelig også inneholde giftstoffer, men dersom dette blir oppdaget blir den selvfølgelig trukket fra merkedet med en gang, den fortsetter ikke på markedet under merkingen "Advarsel, denne maten dreper". :roll:

Lenke til kommentar
Røykere koster vel en bedrift 30000 kr mer i året per hode enn det en ikke-røyker gjør i gjennomsnitt og det er en såpass stor sum at jeg synes det er helt rimlig at arbeidsgiver ansetter ikke-røykere fremfor røykere.

5493779[/snapback]

 

Bullshit! Det fins ingen Norske undersøkelser som underbygger denne påstanden! Jeg vet om en undersøkelse fra USA, men tallmaterialet i den blir ikke relevant sett i forhold til det systemet vi har i Norge. Så til vi får en undersøkelse i Norge som kan vise til at røykere koster arbedsplassen med enn ikke-røykere, så blir den påstanden stående død og maktesløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...