Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Det er vel forbudt med lov å diskriminere noen,blir det så en trend å diskriminere noen bort fra en jobb grunnet røyking, arvelige sykdommer, at en bedriver risikosport osv osv, så er det jo et lovbrudd  :hmm:

8423947[/snapback]

Det er ikke forbudt å diskriminere. Diskriminering mellom de personer man vil ha, og de personer man ikke vil ansette, er nettopp det ansettelsesprosessen går ut på.

 

Det er forbudt å diskriminere på enkelte kriterier, slik som hudfarge, etnisistet og religiøs og politisk tilhørighet. Jeg tror ikke det er forbudt å diskriminere røykere.

8423958[/snapback]

 

Røykere er vel muligens en gruppe som det er lovlig å diskriminere og om så er tilfelle så blir jeg virkelig skremt :cry:

Jeg bare spør ; hvilken gruppe som da arbeidsgivere finner "ulønnsomme" blir den neste?

Blir det folk som sitter i rullestol, blir det folk som er disponert for arvelige sykdommer, eller hva.

Slikt minner meg sterkt om tankegangen i Tyskland på 30 tallet :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare spør ; hvilken gruppe som da arbeidsgivere finner "ulønnsomme" blir den neste?

Blir det folk som sitter i rullestol, blir det folk som er disponert for arvelige sykdommer, eller hva.

Hva er det du snakker om ? Hvis jeg sitter i rullestol og melder meg som fliselegger, tror du jeg får jobb da ?

Det er avhengig av jobb og hvem arbeidsgiveren VIL ansette.

Lenke til kommentar

Folk som sitter i rullestol, eller har arvelige sykdommer, kan diskrimineres til yrker der de ikke har forutsetninger for å gjøre en god jobb. Ellers vil jeg tro det også er ulovlig. Uten at jeg kjenner lovverket.

 

Røyking kan allikevel ikke sammenlignes, siden røyking er en selvforskyldt 'skavank' og går mer på uønsket personlighet (som er noe annet som er lov å diskriminere på).

Lenke til kommentar
Jeg bare spør ; hvilken gruppe som da arbeidsgivere finner "ulønnsomme" blir den neste?

Blir det folk som sitter i rullestol, blir det folk som er disponert for arvelige sykdommer, eller hva.

Hva er det du snakker om ? Hvis jeg sitter i rullestol og melder meg som fliselegger, tror du jeg får jobb da ?

Det er avhengig av jobb og hvem arbeidsgiveren VIL ansette.

8424042[/snapback]

 

Det blir en helt annen sak fordi du da søker på en jobb du ikke kan utføre,men hva om du søkte på en attraktiv kontorjobb,hadde samme papirer som de andre søkerne,men ble tilsidesatt fordi du brukte rullestol :hmm:

Lenke til kommentar
Folk som sitter i rullestol, eller har arvelige sykdommer, kan diskrimineres til yrker der de ikke har forutsetninger for å gjøre en god jobb. Ellers vil jeg tro det også er ulovlig. Uten at jeg kjenner lovverket.

 

Røyking kan allikevel ikke sammenlignes, siden røyking er en selvforskyldt 'skavank' og går mer på uønsket personlighet (som er noe annet som er lov å diskriminere på).

8424046[/snapback]

 

Helt feil,røyking er ingen skavank som du kaller det, og har ingenting med kvalidfikasjoner for en jobb å gjøre.

At en bedrift velger å ha en røykelov som sier at en ikke får røyke på deres område er en annen sak og da får røykeren forholde seg til det både når han søker og om han får jobben, men det skal ikke diskvalifisere noen fra jobben for da er det mobbing på lik linje med annen mobbing .

Lenke til kommentar
Det blir en helt annen sak fordi du da søker på en jobb du ikke kan utføre,men hva om du søkte på en attraktiv kontorjobb,hadde samme papirer som de andre søkerne,men ble tilsidesatt fordi du brukte rullestol

Det er arbeidsgiveren som bestemmer likevel og hva han/hun søker etter, om det er kvinne, mann, funksjonshemmet eller utlending.

Tragisk ? - Vel det kan diskuteres.

Lenke til kommentar
Det er ikke mobbing å ikke ansette noen. Og ja, røyking er ikke en skavank, derav bruk av anførselstegn. Jeg brukte ordet for å illustrrer forskjellen med de 'skavankene' du trakk frem, arvelige skdommer og behov for å bruke rullestol.

8424134[/snapback]

 

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på disse,men siden du ser det så ber jeg om at du dokumenterer dette,for det må da vitterligen finnes dokumentasjon om det er forskjell og det ene er lovlig og ikke det andre :hmm:

Lenke til kommentar
Det er ikke mobbing å ikke ansette noen. Og ja, røyking er ikke en skavank, derav bruk av anførselstegn. Jeg brukte ordet for å illustrrer forskjellen med de 'skavankene' du trakk frem, arvelige skdommer og behov for å bruke rullestol.

8424134[/snapback]

 

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på disse,men siden du ser det så ber jeg om at du dokumenterer dette,for det må da vitterligen finnes dokumentasjon om det er forskjell og det ene er lovlig og ikke det andre :hmm:

8424173[/snapback]

Du kan ikke velge bort arvelige sykdommer, men det er du som velger å røyke eller ikke.

Lenke til kommentar
Det blir en helt annen sak fordi du da søker på en jobb du ikke kan utføre,men hva om du søkte på en attraktiv kontorjobb,hadde samme papirer som de andre søkerne,men ble tilsidesatt fordi du brukte rullestol

Det er arbeidsgiveren som bestemmer likevel og hva han/hun søker etter, om det er kvinne, mann, funksjonshemmet eller utlending.

Tragisk ? - Vel det kan diskuteres.

8424168[/snapback]

 

Ja men om jeg ikke tar feil så er det forbudt med lov å tilsidesette noen pga lyte,kjønn osv osv :hmm:

Så arbeidsgiveren bestemmer nok ikke fullt ut her nei.

Om jeg har to søkere, feks en kvinne og en mann til en jobb og så ansetter jeg mannen selv om damen er bedre kvalifisert kan jeg faktisk bli straffet for det .

Lenke til kommentar

Jeg håper dere tok en lang og god titt på utdraget jeg la inn tidligere i tråden :)

Eu har nå bestemt at innen Eu-land skal det ikke være lov til å diskriminere røykere !

Og til og med Høybråten har gått ut og sagt at mobbingen av røykere har gått for langt, og at dersom diskriminering av røykere i arbeids-sammenheng ble et problem, ville han stå i bresjen fpr å stoppe den utviklingen.

Han mente at å angripe røykerne blir feil og at man heller burde rette fokus mot tilvirkerne av tobakk o.s.v

Edit: Jeg måtte bare gjenta det... for ordens skyld liksom :D

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Jeg håper dere tok en lang og god titt på utdraget jeg la inn tidligere i tråden :)

Eu har nå bestemt at innen Eu-land skal det ikke være lov til å diskriminere røykere !

Og til og med Høybråten har gått ut og sagt at mobbingen av røykere har gått for langt, og at dersom diskriminering av røykere i arbeids-sammenheng ble et problem, ville han stå i bresjen fpr å stoppe den utviklingen.

Han mente at å angripe røykerne blir feil og at man heller burde rette fokus mot tilvirkerne av tobakk o.s.v

8424462[/snapback]

 

nettop,har vel kommenter det tidligere.

men det er faktisk skremmende å se hvor egoistisk folk er,når det blir behov for å opprette en lov mot mobbing av røykere.

Fantastisk at ikkerøykere kan gå så langt,når en tenker på hvor optatte de er av å fremheve seg selv som "bra mennesker2, hva er bra med å mobbe andre :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg håper dere tok en lang og god titt på utdraget jeg la inn tidligere i tråden :)

Eu har nå bestemt at innen Eu-land skal det ikke være lov til å diskriminere røykere !

Og til og med Høybråten har gått ut og sagt at mobbingen av røykere har gått for langt, og at dersom diskriminering av røykere i arbeids-sammenheng ble et problem, ville han stå i bresjen fpr å stoppe den utviklingen.

Han mente at å angripe røykerne blir feil og at man heller burde rette fokus mot tilvirkerne av tobakk o.s.v

8424462[/snapback]

 

nettop,har vel kommenter det tidligere.

men det er faktisk skremmende å se hvor egoistisk folk er,når det blir behov for å opprette en lov mot mobbing av røykere.

Fantastisk at ikkerøykere kan gå så langt,når en tenker på hvor optatte de er av å fremheve seg selv som "bra mennesker2, hva er bra med å mobbe andre :hmm:

8425124[/snapback]

Må si meg veldig enig med deg der :)

Lenke til kommentar
Det er ikke mobbing å ikke ansette noen. Og ja, røyking er ikke en skavank, derav bruk av anførselstegn. Jeg brukte ordet for å illustrrer forskjellen med de 'skavankene' du trakk frem, arvelige skdommer og behov for å bruke rullestol.

8424134[/snapback]

 

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på disse,men siden du ser det så ber jeg om at du dokumenterer dette,for det må da vitterligen finnes dokumentasjon om det er forskjell og det ene er lovlig og ikke det andre :hmm:

8424173[/snapback]

Du kan ikke velge bort arvelige sykdommer, men det er du som velger å røyke eller ikke.

8424187[/snapback]

har man noe valg når man røyker, og er blitt såpass avhengig at man ikke greier å slutte?

Lenke til kommentar
Det er ikke mobbing å ikke ansette noen. Og ja, røyking er ikke en skavank, derav bruk av anførselstegn. Jeg brukte ordet for å illustrrer forskjellen med de 'skavankene' du trakk frem, arvelige skdommer og behov for å bruke rullestol.

8424134[/snapback]

 

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på disse,men siden du ser det så ber jeg om at du dokumenterer dette,for det må da vitterligen finnes dokumentasjon om det er forskjell og det ene er lovlig og ikke det andre :hmm:

8424173[/snapback]

Du kan ikke velge bort arvelige sykdommer, men det er du som velger å røyke eller ikke.

8424187[/snapback]

 

Mange kan ikke velge bort noen av delene og det er heller ikke gitt at du blir syk av noen av delene,det er poenget .

En kan dermed ikke begynne med utvelgelse av personer fordi de kan ha en lyte,potensiell sykdomm osv osv, det ble det slutt på i 1945 .

Lenke til kommentar

Folk snakker om egoistiske ikke-røykere.

 

Tenker ikke røykerene på sin egen familie?

1: Barn av røykere har større risiko for å begynne å røyke enn barn av ikke-røykere uansett om de forteller barna at det er galt eller ikke.

2: Halvparten av alle røykere dør av røyking mellom 40 år og 70 mens de fleste ikke-røykere blir 73-81 år gamle. Tenk på de etterlatte og på at barna kan begynne å røyke; og at du godt kan se barna dine dø 42 år gammel når du selv er 70.

3: Røykere blir oftere syk og får ofte tørrhoste og/eller andre sykdommer som virker skremmende på dem man er glad i. Forloveden min hadde tørrhoste en lang periode -- og det var jævlig skummelt. Den forsvant da hun sluttet.

4: Røykere har vanskeligere for å "ta" barna sine i røyking fordi lukte- og smakssansen er nedsatt og elendig til å kjenne røyklukt.

5: Å kysse en røyker er simpelthen som å slikke et askebeger for en ikke-røyker.

Dersom du har en ikke-røykende kjæreste så er det alene en god grunn til å slutte.

Lenke til kommentar
Andre1983

 

Tenker ikke røykerene på sin egen familie?

 

Jovist ,nettop derfor røyker jeg ikke der barna er eller inne, dette har jeg konsekvent unngått siden barna ble født og det var lenge før røykeloven kom, at barn har større sjans til å begynne å røyke har jeg kommentert tidligere :)

Vel jeg er en av totalt 11 søsken, min mor røykte aldrig, min far var til sjøs og var hjemme toppen 1 mnd pr år, ergo var det min mor som var det store forbildet og av oss 11 er det 10 som begynte å røyke, vi 10 har tilsammen 16 barn av disse er det 1 som røyker , fikk ikke dette helt til å stemme med forbildene

Om en skal sette seg ned å tenke på de etterlatte i enhver sak så bør man muligens bli sittende,fordi det meste er farlig og sjansen for å dø ved å krysse gaten eller å kjøre bil er jo større enn å dø av røyk, ekstremsport er farlig,mange typer mat er farlig,brus og snop er farlig,hurtigmat er farlig.Tenker virkelig alle de som gjør/bruker dette ikke på de pårørende :hmm:

Nå har det seg slik at å kysse noe med uren munn er heslig uansett om det gjelder røuy,matrester eller at tenna er fulle av belegg fra feks cola,enhver bør derfor være nøye med tannpleien/munnhygienen så går det bra :cool:

Lenke til kommentar

Om en skal sette seg ned å tenke på de etterlatte i enhver sak så bør man muligens bli sittende,fordi det meste er farlig og sjansen for å dø ved å krysse gaten eller å kjøre bil er jo større enn å dø av røyk, ekstremsport er farlig,mange typer mat er farlig,brus og snop er farlig,hurtigmat er farlig.Tenker virkelig alle de som gjør/bruker dette ikke på de pårørende  :hmm:

Nå har det seg slik at å kysse noe med uren munn er heslig uansett om det gjelder røuy,matrester eller at tenna er fulle av belegg fra feks cola,enhver bør derfor være nøye med tannpleien/munnhygienen så går det bra  :cool:

8428575[/snapback]

 

"I Norge er det mer enn tre ganger så mange som dør av røyking enn av narkotika, alkohol, mord, selvmord, branner, bilulykker og AIDS til sammen."

http://www.stortinget.no/inno/1994/199495-026-002.html

 

Snop er godt og er ikke skadelig i seg selv før man spiser overdrevet mye, uten å trene nok, over lange perioder.

Sigaretter er ikke godt og er skadelig i hver minste bestanddel uansett hvor mye eller lite man røyker.

 

Dersom du hopper i fallskjerm eller klatrer i fjell er sigaretten du tar på veien uansett farligere, da ikke 1 prosent av fallskjermhoppere eller fjellklatrere dør av ekstremsporten.

Lenke til kommentar

Om en skal sette seg ned å tenke på de etterlatte i enhver sak så bør man muligens bli sittende,fordi det meste er farlig og sjansen for å dø ved å krysse gaten eller å kjøre bil er jo større enn å dø av røyk, ekstremsport er farlig,mange typer mat er farlig,brus og snop er farlig,hurtigmat er farlig.Tenker virkelig alle de som gjør/bruker dette ikke på de pårørende  :hmm:

Nå har det seg slik at å kysse noe med uren munn er heslig uansett om det gjelder røuy,matrester eller at tenna er fulle av belegg fra feks cola,enhver bør derfor være nøye med tannpleien/munnhygienen så går det bra  :cool:

8428575[/snapback]

 

"I Norge er det mer enn tre ganger så mange som dør av røyking enn av narkotika, alkohol, mord, selvmord, branner, bilulykker og AIDS til sammen."

http://www.stortinget.no/inno/1994/199495-026-002.html

 

Snop er godt og er ikke skadelig i seg selv før man spiser overdrevet mye, uten å trene nok, over lange perioder.

Sigaretter er ikke godt og er skadelig i hver minste bestanddel uansett hvor mye eller lite man røyker.

 

Dersom du hopper i fallskjerm eller klatrer i fjell er sigaretten du tar på veien uansett farligere, da ikke 1 prosent av fallskjermhoppere eller fjellklatrere dør av ekstremsporten.

8428738[/snapback]

 

Hva som er farligst kan diskuteres,en har ingen garanti for når ulykken intreffer,feks kan fallskjermen svikte ved første hopp.

det som var poenget med mitt svar var å vise at det blir feil å bruke slike argument mot bare en enkelt gruppe som det som ble brukt i innlegget jeg svarte på. Fordii en aldrig har noen garanti for når noe skjer .

 

Den linken du viser til sier følgende:

 

(Figur viser: TOBAKK 7.500, Narkotika 48, Alkohol 1700, Mord 49, Selvmord 708, Branner 51, Bilulykker 381, Aids 23)

 

 

Bevilgninger 1992 til forebygging, Sosialdept., 1000 kr.

 

(Figur utelatt.)

 

(Figur viser: TOBAKK 3.925, Narkotika 171.200, Alkohol 58.350, Aids 37.660)

 

Altså antall døde,men den sier ingenting om antall døde i forhold til brukere.

Feks har du 1 mill røykere og det dør 7500 og 100 med aids og det dør 23 hvilken gruppe har da flest døde? (tallene er bare eksempler)

En annen ting som er verdt å merke seg er hvor høye beløp som brukes til forebygging av hver gruppe, spesielt når en vet at en røyker er den eneste som betaler for sin last, en røyker betaler inn kr 140 pr pakke tobakk han kjøper, ja riktig en pakke tobakk koster i Norge 152 kr på Svalbard koster samme pakke kr 11 til tross for at en da får frakt i tillegg, det som er trukket fra er avgiftene til staten,altså ca 140 kr :hmm:

 

Sigaretter er ikke godt og er skadelig i hver minste bestanddel uansett hvor mye eller lite man røyker.

 

Og hvem sier det?? jo du som ikkerøyker,for en som røyker er det en nytelse å ta en røyk, så her blir det øyet som ser, røyk er skadelig ingen tvil om det,problemet er bare at dere mener det er like skadelig for alle og det er feil, fordi røyk som andre skadelige stoffer rammer folk helt forskjellig og det avhenger også av hvor mye en røyker.

Et eksempel, min bestefar begynte å røyke når han var 13 år , han røykte ca 2 pakker tobakk i uken,han hadde tungt fysisk arbeide hele sitt liv, var aldrig syk og levde til han var over 90 og døde en naturlig død, etter deres utsagn så er dette umulig :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...