Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

røyker litt selv, men om arbeidsgiver ikke vil ansette røykere er jo det bare stas. satser på at røyking blir ulovlig om et par år ja.

Men dette gjelder vell ikke snusing også? snus er koslig.

8565180[/snapback]

Tobakk er tobakk, snus er også skadelig.

 

Og jeg synes utestedene bør bestemme selv da det er deres bedrifter og ikke statens.

8565169[/snapback]

Jaok, så vedtar ledelsen dette, og de ansatte må sitte å harke i en hvit, tykk røyksky i åtte timer hver dag. Sunt og godt.

8565605[/snapback]

Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener en arbeidsgiver har rett til å sette noe som er "frivillig" som krav for å få en jobb. Røyking er frivillig. Samme som den gutten som følte seg diskriminert fordi han hadde noen svære stygge øredingser i øret, og ikke fikk jobben i en salgsbutikk.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Jeg mener en arbeidsgiver har rett til å sette noe som er "frivillig" som krav for å få en jobb. Røyking er frivillig. Samme som den gutten som følte seg diskriminert fordi han hadde noen svære stygge øredingser i øret, og ikke fikk jobben i en salgsbutikk.

8607010[/snapback]

Slik du sier det, så virker det som man kan slutte å røyke asap, det har ikke jeg greid enda. Men du kan godt si meg hvordan jeg skal greie det.

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

For mye snus er vel skadelig, men det er vel alt vi har i oss...

 

Men det har vel vert en del forskning rundt det. Først tror jeg de fjernet denne kan være skadelig lappen fra snusasken, men så kom det opp en annen forskning som indikerte at det er en viss kreftsfare å ha i seg nikotin elns...

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

For mye snus er vel skadelig, men det er vel alt vi har i oss...

 

Men det har vel vert en del forskning rundt det. Først tror jeg de fjernet denne kan være skadelig lappen fra snusasken, men så kom det opp en annen forskning som indikerte at det er en viss kreftsfare å ha i seg nikotin elns...

8607678[/snapback]

 

 

Jeg snuser og jeg trenger ingen forskning for å fortelle meg at det ikke er bra for kroppen min - les: skadelig.

 

Innsida av leppa mi kjennes ut som et vaskebrett, vevet er helt hvitt og ser absolutt ikke friskt ut. Tannkjøttet har trukket seg så langt opp at jeg begynner å bli redd for at tennene rett og slett skal falle ut. Jeg er knappe 26 år og det er ikke så kult å tenke på at tennene faller ut. Jeg har vel snusa i ca 6 år nå og allerede viser kjeften min meg at dette er noe jeg ikke burde gjøre. Jeg skal slutte, snart... Jeg har prøvd flere ganger og sprukket, men nå er det jammen slutt, jeg vil ikke miste tenna!

 

Om snus gjør at du får kreft kan jeg ikke svare på, men alle som snuser fast VET at dette ikke er bra. Vi trenger ingen forskere og leger til å fortelle oss det. Hvis du snuser og ikke vet at snus er skadelig så foreslår jeg at du gjør følgende.

 

Stikk inn på badet, se deg selv i speilet og løft opp leppa di. Sammenlikn tannkjøttet hvor du bruker å putte prisen med tannkjøttet hvor du ikke putter snus. Fortell meg at du IKKE ser noen forskjell.

 

Jeg røyka en gang i tiden og slutta på dagen. Jeg røyka godt over 20 per dag da jeg slutta. Det var ufattelig enkelt å slutte å røyke. Jeg husker dagen jeg slutta som om det var i går, selv om det er veldig mange år siden. Jeg hadde røkt 2-3 sigg av den nye 20 pakningen min. Hadde kjent på dette lenge og vurdert å slutte. Hadde akkurat tent en røyk og tenkte med meg selv: "Hvorfor i svarte driver jeg med dette?!"

 

Svaret var enkelt, det er godt og jeg er avhengig. Så tenkte jeg da, mens jeg sto der og trakk i meg røyken... Synes jeg egentlig at det er godt lenger? Hvor mange av de sigarettene jeg tenner i løpet av en dag er egentlig gode? Den jeg akkurat hadde tent var ikke god, jeg hadde tent den KUN for at jeg følte at jeg måtte - ikke for at jeg egentlig hadde lyst på røyk. Jeg stumpa røyken og kasta den i det store askebegeret på jobb, knøvla 20 pakningen og kasta den i søpla og tenkte. NÅ er det slutt. Og det var det, jeg har vært røykfri i 8 år nå.

 

Nå skal snart snusen ta samme veien, rett i søpla en dag... Jeg føler ikke lenger at snus er godt, jeg gjør det for at det er en vane. Snus er en vane jeg vil bli kvitt. Har prøvd flere ganger, men det er mye vanskeligere enn å slutte med røyken.

Lenke til kommentar
Jeg mener en arbeidsgiver har rett til å sette noe som er "frivillig" som krav for å få en jobb. Røyking er frivillig. Samme som den gutten som følte seg diskriminert fordi han hadde noen svære stygge øredingser i øret, og ikke fikk jobben i en salgsbutikk.

8607010[/snapback]

Slik du sier det, så virker det som man kan slutte å røyke asap, det har ikke jeg greid enda. Men du kan godt si meg hvordan jeg skal greie det.

8607670[/snapback]

 

Ingen som tvinger det til å slutte. Men du må ta de konsekvensene det innebærer.

Det er ikke mitt problem at du ikke har klart å slutte enda. ei er det potensiell arbeidsgivers problem. Det er ditt valg, ditt problem.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Ingen som tvinger det til å slutte. Men du må ta de konsekvensene det innebærer.

Det er ikke mitt problem at du ikke har klart å slutte enda. ei er det potensiell arbeidsgivers problem. Det er ditt valg, ditt problem.

8607769[/snapback]

Det er ikke bare bare å slutte for alle, for noen er det enkelt, for andre er det vanskelig.

 

Jeg startet å røyke som 13-14 åring. Sier seg selv at jeg ikke burde ha startet da.

Men jeg burde heller ikke ha blitt solgt til.

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

Snus øker faren for kreft i magesekken.

8608089[/snapback]

 

Den artikkelen der er litt missvisende, tallene er forsåvidt korrekt, men mer skremmende enn det tallmaterialet som ligger til grunn.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er tallene slik...

 

Av de som ikke snuser får 2 av 1000 magekreft mens av de som snuser så er tallet 4 av 1000.

 

Jeg som snuser har altså dobbelt så stor sjangse for å få magekreft, men sjangsen er alikevel liten. (4/1000, eller 4 promille)

 

10 av 9 blir lurt av statistikk, like mange blir lurt av forskningsresultater. Måten tallene presenteres på er helt avgjørende for hvordan de oppfattes. Man kan enkelt manipulere hvilken virkning man ønsker.

Lenke til kommentar
Nikotinet i snusen er vel skadelig

8607003[/snapback]

Nikotin er avhengighetsdannende..... ikke farlig

De farligste stoffene vi får i oss ved å røyke er karbonmnoksid og tjære, som begge skader lungene....

Disse stoffene oppstår i selve røyken, dermed har vi ikke det samme problemet i snus.

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

Snus øker faren for kreft i magesekken.

8608089[/snapback]

De tok bort advarselsmerkinga på snus, eller rettere sagt endra den, fordi de etter mangeårig nitidig forskning ikke klarte å finne noen sammenheng mellom snus og kreft.

Ett forskerteam fra ntnu har altså nå funnet det ingen andre har klart....

Finnes forskere som også påstår at det er en sammenheng mellom pølse og magekreft også...

 

http://www.smp.no/default.asp?page=1024&it...,1&lang=1&ntb=1

 

Der røyk grillsesongen :cry:

Lenke til kommentar
De tok bort advarselsmerkinga på snus, eller rettere sagt endra den, fordi de etter mangeårig nitidig forskning ikke klarte å finne noen sammenheng mellom snus og kreft.

Ett forskerteam fra ntnu har altså nå funnet det ingen andre har klart....

8611859[/snapback]

Tja, det er jo alltid noen som finner ut ting ingen ander har greid å finne ut; det er jo uunngåelig, så det argumentet skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

Snus, eller nikotin generelt, gir økt sjanse til hjerte- og karsykdommer, munnhulekreft og andre plager.

Lenke til kommentar
Er snus farlig ? Hvordan ?

Har ennå ikke sett noen forskning som beviser det !

Det er derfor det står "kan være skadelig" på advarselsmerkinga istedet for "er skadelig" som det står på røyken.

Avhengighetsdannende.... ja, men skadelig ?

8606956[/snapback]

Snus, eller nikotin generelt, gir økt sjanse til hjerte- og karsykdommer, munnhulekreft og andre plager.

8612579[/snapback]

Tullsnakk !! Det gjør nok ikke det du

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...