Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne samme port for flere maskiner


Anbefalte innlegg

Skulle sette opp webkamera til bruk i aMSN, og fikk da beskjed om at port 6890-6900 måtte åpnet i router. Dette gikk bra, men når pc nr 2 i nettverket skal åpne for samme porter, går det ikke! Jeg klarer med andre ord å bare åpne port 6890-6900 for en maskin om gangen...

 

Jeg har Netopia 3351.

 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal gå ann å opne en port for hele nettverket. F.eks. port 123 brukes for synkronisering av klokka eller NTP om du vil.

 

I min 3Com så kan jeg åpne for Special Applications. Her åpnes portene for hele nettverket og det spesifiseres ikke noen intern ipadresse...

Lenke til kommentar
Skal gå ann å opne en port for hele nettverket. F.eks. port 123 brukes for synkronisering av klokka eller NTP om du vil.

 

I min 3Com så kan jeg åpne for Special Applications. Her åpnes portene for hele nettverket og det spesifiseres ikke noen intern ipadresse...

5450144[/snapback]

 

Hmmm... Problemet med dette populære uttrykket "åpne porter" er at det er direkte missledende, mange som bruker dette utrykket mener å sette opp forwarding(Lurer på om dette ikke blir kalt "Virtual server" eller no slikt på 3Com gatewayer). "Special Applications" høres mer ut som valg av hvilke tjenester brannmuren skal slippe igjennom, så det er egentlig en helt annen ting enn forwarding.

 

Uansett, en port på utsiden av ruteren kan bare videresendes til en port på én intern maskin av gangen. Dette problemet er grunnet i at en ruter med port address translation, for de utbredte protokollene på nettet, ser ut som den endelige destinasjonen for dataene. Rent teoretisk er det ikke noe i veien for å designe en protokol som har støtte for ruting til flere maskiner på samme port igjennom en PAT, men de store protokollene for internett ble designet for ende til ende forbindelser på en tid da man neppe regnet med att noen skulle trenge å bruke mer enn en maskin per ip under normale omstendigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...