Gå til innhold

Vurdér døgnåpne barnehager


Anbefalte innlegg

Mye enig i det du skriver her sist El-Asso, men så er det mange jobber som ikke eksisterer pga materialisme.

 

Kan bare gjenta det jeg skrev litt over i den sammenheng:

Ta forsvaret f.eks. Det jobber tusenvis av mennesker og vi kan ikke ha et forsvar som er åpent mellom 9-1700. Her finnes det aleneforeldre og det finnes par som begge jobber i forsvaret. Selv de som jobber dagtid må ha vakter innimellom. Er de egoistiske? Nei så aldeles ikke. Man kan ikke ha et forsvar, helsevesen, politi, brannvesen etc som kun er åpent mellom 9-1700 eller som kun er forbeholdt de uten barn. Det er også et resultat av at folk vil ha lengre åpningstider. Å finne en 9-1700 jobb for alle foreldre er en utopi.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vestbyen barnehage – kr 500.000

 

Vestbyen barnehage har kveldsåpent.  Inneværende år har 7 barn benyttet seg av det kveldsåpne tilbudet. 6 av disse fortsetter til høsten. Det er  6 nye søkere til nytt barnehageår. Etterspørselen har ikke vært som forventet. Kveldsåpen barnehage er et kostnadskrevende tiltak. Ved avvikling av tilbudet kan det bety en årlig  innsparing på ca. kr 500.000.  Konsekvensen er at 12 barn vil miste et tilbud de har behov for, og foreldrene må skaffe seg en privat ordning. 1 stilling som assistent og 1 stilling som førskolelærer må sies opp eller overføres til andre barnehager der det er ledige stillinger.

 

http://www.bodo.kommune.no/attachments/sit...20barnehage.DOC

 

Dette er en rapport fra Bodø kommune angående sparetiltak i barnehagesektoren, to årsverk (er førskolelærer og en assistent) på kveldstid til 12 barn hadde en kostnad på 500.000 kr/år.

 

Dette er fra Bodø med ett innbyggertall på ca 45.000, hadde altså 12 barn hadde behov for kveldsåpen barnehage. Jeg vet ikke om hvor opplyst evt. brukere var om dette tilbudet, men det gir et bilde på behovet.

Lenke til kommentar
Vestbyen barnehage – kr 500.000

 

Vestbyen barnehage har kveldsåpent.  Inneværende år har 7 barn benyttet seg av det kveldsåpne tilbudet. 6 av disse fortsetter til høsten. Det er  6 nye søkere til nytt barnehageår. Etterspørselen har ikke vært som forventet. Kveldsåpen barnehage er et kostnadskrevende tiltak. Ved avvikling av tilbudet kan det bety en årlig  innsparing på ca. kr 500.000.  Konsekvensen er at 12 barn vil miste et tilbud de har behov for, og foreldrene må skaffe seg en privat ordning. 1 stilling som assistent og 1 stilling som førskolelærer må sies opp eller overføres til andre barnehager der det er ledige stillinger.

 

http://www.bodo.kommune.no/attachments/sit...20barnehage.DOC

 

Dette er en rapport fra Bodø kommune angående sparetiltak i barnehagesektoren, to årsverk (er førskolelærer og en assistent) på kveldstid til 12 barn hadde en kostnad på 500.000 kr/år.

 

Dette er fra Bodø med ett innbyggertall på ca 45.000, hadde altså 12 barn hadde behov for kveldsåpen barnehage. Jeg vet ikke om hvor opplyst evt. brukere var om dette tilbudet, men det gir et bilde på behovet.

5450781[/snapback]

 

Tjaa ? Tilbudet bør jo være allemanns rett og hvordan det vil fungere i kommunene med <5-15K innbyggere..

Lenke til kommentar

For forsvarsansatte er det over 100 her i Bergen som benytter kveldsåpent og ventelisten er lang. Det åpnes også ny døgnåpent barnehage pga behov. Behovet er aldeles tilstede, med det vil variere fra sted til sted.

 

1 av 3 foreldre er også misfornøyd med åpningstidene i barnehagen på landsbasis.

 

Og selv om kun 10% (fiktivt tall) trenger barnehageplass utover dagens åpningstider så skal ikke denne minoritetsgruppen bli ignorert når staten har påtatt seg dette ansvaret.

 

Igjen, når staten har sagt det er deres ansvar å tilby alle som vil ha barnehageplass så er det feil av dem å gi faen i alle foreldre som trenger barnepass utenom 9-1700 tidsperioden.

Lenke til kommentar
For forsvarsansatte er det over 100 her i Bergen som benytter kveldsåpent og ventelisten er lang. Det åpnes også ny døgnåpent barnehage pga behov. Behovet er aldeles tilstede, med det vil variere fra sted til sted.

 

5450843[/snapback]

 

Vel legitimert behov, vil jeg si i dette tilfelle. :)

Lenke til kommentar

Man kunne sluppet hele problemstillingen om man innførte system hvor pengene fulgte barnet, fremfor at barnet fulgte pengene. men så er det absolutt så viktig for partiene at barnehager er et statlig ansvar. Merkverdig.

 

Men ville nok blitt ramaskrik om staten skulle betale en far eller mor for å være hjemme med barnet. Ikke skjønner jeg hvorfor.

 

Om det er greit at en barnehage får 7000 i måneden for å passe "kåre", så bør det nå være like greit om man betalte mamma til "kåre" 7000 om hun ble hjemme med barnet.

 

Men man blir fort for opphengt i A4 tankegang a man blir helt blind for samfunnet som består av individer med individuelle behov. Man tror man kan feie alle under en kam og bruke et standar tilbud som skal gjøre alle tilfreds. I realiteten fungerer ikke slikt.

Lenke til kommentar
Og grunnen? Kanskje noen burde sette et aldri så lite spørsmålsetegn ved vårt materialsistiske samfunn som er årsak til at begge må ut i arbeid for å klare og stadig forbedre levestandarden.. Snodig at SV er det partiet som er ivrigst i å legge forholdene til rette for økt materialisme.

 

 

Og grunnen? Kanskje noen burde sette et aldri så lite spørsmålsetegn ved vårt materialsistiske samfunn som er årsak til at begge må ut i arbeid for å klare og stadig forbedre levestandarden.

 

Det kan du si,men siden det er slik at bege må ut i jobb for å dekke utgiftene til bolig og det som er nødvendig livsopphold, så bør det vel være et tilbud uansett nårtid du må jobbe.

 

 

 

Snodig at SV er det partiet som er ivrigst i å legge forholdene til rette for økt materialisme

 

Tja,er det det egentlig, kan det ikke være at de heller er et av få partier som ser at dagens situasjon er slik at begg foreldre må jobbe for å klare seg.

Det er da vitterlig liten forskjell på økonomien til en vanlig arbeider uansett om regeringen er borgerlig eller sosialistisk i så måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En mulig løsning på dette er å øke skattene og opprette statlige barnerugingsanstalter der alle barn må sendes like etter fødselen. Da kan alle fokusere på karrieren og vi slipper økte forskjeller. (Dessuten kan barna læres opp til å bli gode sosialister med det samme.)

5446045[/snapback]

Det er sikkert bare en ørliten glipp fra din side, vill ikke tro du gikk glipp av noe så herlig, men har du rent glemt Djupedals fantastiske forslag om døgnåpne barnehaver? Veien til det totale tyranni er skremmende kort.

Lenke til kommentar
En mulig løsning på dette er å øke skattene og opprette statlige barnerugingsanstalter der alle barn må sendes like etter fødselen. Da kan alle fokusere på karrieren og vi slipper økte forskjeller. (Dessuten kan barna læres opp til å bli gode sosialister med det samme.)

5446045[/snapback]

Det er sikkert bare en ørliten glipp fra din side, vill ikke tro du gikk glipp av noe så herlig, men har du rent glemt Djupedals fantastiske forslag om døgnåpne barnehaver? Veien til det totale tyranni er skremmende kort.

5508058[/snapback]

Dere har virkelig ikke skjønt det. Hvis vi hadde hatt sosialistisk styre fra begynnelsen av, hadde ikke foreldre trengt å jobbe om natten. Karrierefokuset er et resultat av høyrestyret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Dere har virkelig ikke skjønt det. Hvis vi hadde hatt sosialistisk styre fra begynnelsen av, hadde ikke foreldre trengt å jobbe om natten. Karrierefokuset er et resultat av høyrestyret.

5516913[/snapback]

Uhm, så under sosialistisk styre hadde vi ikke hatt branner om natta? Hadde ikke folk blitt syke nattestid? Hadde de kriminelle gitt opp virksomheten klokka 17? Ferskfisken stanset forråtnelsesprosessen før barne-TV?

 

:w00t: for sosialiststyre!

 

 

Eller er ironiradaren min dårlig innstilt?

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Man må selvfølgelig ha noen som jobber utenfor vanlig arbeidstid - det har du rett i -, men et sosialistisk styre hadde neppe vært så for utvidning av åpningstider som andre er. Jeg vil tro at servicenæringen (kiosker, bensinstasjoner o.l.) utgjør en stor del av arbeidet utenfor 09-17. Karrierejagere som jobber til langt på kveld har heller aldri vært sosialistenes greie.

 

Mesteparten av kriminaliteten skjer på dagtid, forresten.

Lenke til kommentar
Dere har virkelig ikke skjønt det. Hvis vi hadde hatt sosialistisk styre fra begynnelsen av, hadde ikke foreldre trengt å jobbe om natten. Karrierefokuset er et resultat av høyrestyret.

5516913[/snapback]

Uhm, så under sosialistisk styre hadde vi ikke hatt branner om natta? Hadde ikke folk blitt syke nattestid? Hadde de kriminelle gitt opp virksomheten klokka 17? Ferskfisken stanset forråtnelsesprosessen før barne-TV?

 

:w00t: for sosialiststyre!

 

 

Eller er ironiradaren min dårlig innstilt?

5517256[/snapback]

Jeg vil påstå at man trenger ikke særlig godt kalibrert radar for å plukke opp den der. Det er utrolig hva våre venner sosialistene kan lire av seg. Men dem er jo søte også da. ;)

Lenke til kommentar
Dere har virkelig ikke skjønt det. Hvis vi hadde hatt sosialistisk styre fra begynnelsen av, hadde ikke foreldre trengt å jobbe om natten. Karrierefokuset er et resultat av høyrestyret.

Nå har vel skiftarbeid eksistert like lenge som arbeiderpartiet så nattarbeid er ingen ny borgelig aktivitet.

Selv i kommunist Russland og Kina er det store fabrikker som går og har gått året rundt døgnet rundt.

 

Nå utfører man nattarbeid for private før utførte man nattarbeid for staten.

Lenke til kommentar

  • politi
  • brannvesen
  • sykepleiere
  • leger
  • sjømenn
  • transportarbeidere
  • postansatte
  • NSB ansatte
  • flypersonell
  • lagerarbeidere
  • forsvarsansatte
  • vektere
  • rørleggere
  • elektrikere

Dette er bare noen av gruppene hvor man må jobbe natt. Når jeg tenker gjennom det skulle det ikke forundre meg om det finnes flere jobber som er utenom 0800-1600 perioden enn det er i perioden.

 

SV vil ha 6 timers dag, men har det ikke som et konkret mål, men et ønske (eller hva man nå skal kalle det).

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

De nevnte gruppene trengs like mye i ordinær arbeidstid. I tillegg kommer de som faktisk har normal arbeidstid.

 

Før moderator kom, ble det skrevet i en ironisk tone om at det er umulig å bestemme at folk ikke skal jobbe mye, men det er nå en gang slik det er. (Hvis rett parti kommer til makten, vel å merke.)

 

Hvis man i utgangspunktet sliter med å få tid til å oppdra barna, ser jeg ikke at det blir vanskeligere hvis man trapper ned fra 8-10 til 6 timer per arbeidsdag. Snarere tvert imot.

 

Den enkleste løsningen er selvfølgelig at folk ofrer noe av karrieren for barna, som tidligere nevnt. Bare ikke påstå at dette problemet er noe sosialister har skapt for å ta ytterligere kontroll over barneoppdragelsen.

Lenke til kommentar
De nevnte gruppene trengs like mye i ordinær arbeidstid. I tillegg kommer de som faktisk har normal arbeidstid.

 

Før moderator kom, ble det skrevet i en ironisk tone om at det er umulig å bestemme at folk ikke skal jobbe mye, men det er nå en gang slik det er. (Hvis rett parti kommer til makten, vel å merke.)

 

Hvis man i utgangspunktet sliter med å få tid til å oppdra barna, ser jeg ikke at det blir vanskeligere hvis man trapper ned fra 8-10 til 6 timer per arbeidsdag. Snarere tvert imot.

 

Den enkleste løsningen er selvfølgelig at folk ofrer noe av karrieren for barna, som tidligere nevnt. Bare ikke påstå at dette problemet er noe sosialister har skapt for å ta ytterligere kontroll over barneoppdragelsen.

5519999[/snapback]

 

Så landet skal forsvares, branner skal slukkes, sykehus holdes åpne, brøyting av veier, reising, kriminalitetsbekjempelse, forskning, tette lekasjer, ha redningsaksjoner, stå på ski i skianlegg, gå på badeland, peppes, på bar osv skal kun finne sted mellom 8-1600? For såvidt meg bekjent er det det som er poenget med forslaget om døgnåpen barnehage. Det har endelig gått opp for vår "kunnskapsminister" at hans A4 verden hadde litt mer kanter og former.

 

Noe som igjen kun er kommet på banen fordi rød-grønne er for sta til å innse at den langt mer rimeligere og fleksible løsningen er en løsning de har vært imot i langt tid. (Snakker her om kontantstøtten).

 

Foreldre må jobbe natt de også. Dette er ikke høyresiden sin feil, det er slik livet er. Det er en utopi å tro at verden kun skal snurre rundt mellom 8-1600.

Lenke til kommentar

Grunnen til at foreldre må kunne ha et tilbud om natten er jo blant annet sykepleiere.

 

Disse menneskene redder liv hver dag, og ulykker kan skje på alle døgnets tider. Det må være en form for beredskap i de timene som går utenom normal arbeidstid (dvs 0900-1600). Du kan aldri stoppe verden, den vil alltid gå rundt.

Lenke til kommentar
Før moderator kom, ble det skrevet i en ironisk tone om at det er umulig å bestemme at folk ikke skal jobbe mye, men det er nå en gang slik det er. (Hvis rett parti kommer til makten, vel å merke.)

5519999[/snapback]

Og ikke minst humoristisk tone.

 

For historien min om kreftforskeren som ble stoppet av "karrierepolitiet" fordi han jobbet etter definert arbeidstid samtidig som han hadde en datter hjemme, er at man kan ikke skru av folks vilje og lyst til å jobbe på kvelden og natten dersom de drives av ambisjoner. Og det var også for å påpeke det absurde i å tvinge folk med barn til å legge ned jobben når den statlig vedtatte abreidsdagen offisielt er ferdig.

 

Det bør være grenser for hvor langt staten skal kunne gripe inn i privatlivene våre. Og den grensen synes jeg man er over allerede. Det samfunnet som jeg ser for meg når du uttaler deg, det er et marareittsamfunn.

Lenke til kommentar
Før moderator kom, ble det skrevet i en ironisk tone om at det er umulig å bestemme at folk ikke skal jobbe mye, men det er nå en gang slik det er. (Hvis rett parti kommer til makten, vel å merke.)

5519999[/snapback]

For historien min om kreftforskeren som ble stoppet av "karrierepolitiet" fordi han jobbet etter definert arbeidstid samtidig som han hadde en datter hjemme, er at man kan ikke skru av folks vilje og lyst til å jobbe på kvelden og natten dersom de drives av ambisjoner. Og det var også for å påpeke det absurde i å tvinge folk med barn til å legge ned jobben når den statlig vedtatte abreidsdagen offisielt er ferdig.

5521239[/snapback]

Det spørs hvor ekstrem man er. Jeg er enig i at man ikke bør nekte folk å jobbe, men man kan så godt det er mulig gjøre det til en norm at man ikke jobber helsen av seg. Folk lar seg styre av mange andre ting enn lover, og selv om ingen lover sier at man skal jobbe mye idag, blir det lett slik. Særlig med press på høyt privatkonsum, ny bil, nytt hus, ferie i syden, merkeklær til barn og så videre.

 

Dotten: Det hjelper ikke å ramse dem opp en gang til - de trengs fortsatt like mye på dagen som de gjør på kvelden. I tillegg kommer alle yrker med vanlig arbeidstid.

 

Hvis det finnes aleneforeldre som er i så økonomisk knipe at de må jobbe om natten, er det jo greit med døgnåpne barnehager. I et sosialistisk land hadde kanskje ikke den økonomiske knipen vært tilstede, men det er en annen diskusjon. Problemet er at det påstås at det er nok et ledd i sosialistenes onde plan - når sosialistene endelig legger litt til rette for problemer som ikke kommer av sosialistisk styre, kommer det selvfølgelig noen idioter og lager en forbanna konspirasjonsteori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...