Gå til innhold

Vurdér døgnåpne barnehager


Anbefalte innlegg

En som jobber dagtid ser ungen sin ca 4 timer dagen da det er normalt for småbarn å legge seg 20.00 på kvelden (barnehage fra 0900-1700, legger seg 20.00)

 

Jobber man 2300-0500, sover fra 0530-1300 så får man nesten 10 timer med ungen sin, i motsetning til mammaen som jobber dagtid og ser ungen sin litt mer enn 4 timer

 

Tror det er en mer fordelaktig løsning enn å kun se mamma 4 timer dagen.

 

Men så går ungen glipp av lek, morro og pedagogisk utdannelse i barnehagen, så man må være flinkere i heimen.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dotten, det er vel ingen grunn til at en barnehageplass ville være dyrere i et fritt marked enn i et statsdrevet "marked". Tvert om, jeg tror at konkurranse (og profittjag) vil senke prisene, samt gjøre køene kortere.

 

Dessuten, staten kan sikre at alle får råd til barnehageplass (hvis nødvendig) ved å subsidiere dem som har manglende midlem, uten å måtte drive selve barnehagene. Jeg ser også ingen grunn til at de som ikke har behov for barnehageplass (f.eks hjemmeværende) skal betale for en plass de ikke benytter, når det kunne vært hensiktsmessig at de fikk bruke pengene på noe annet.

Lenke til kommentar

Polarbastard ser dotten har gitt et utmerket svar på dette så stol på oss som har en del barn og som også har jobbet skift mens vi hadde små barn, desverre hadde vi ikke denne muligheten,noe som ville foreklet hverdagen betydelig og gitt oss enda mere overskudd og tid sammens med barna .

Lenke til kommentar
Dotten, det er vel ingen grunn til at en barnehageplass ville være dyrere i et fritt marked enn i et statsdrevet "marked". Tvert om, jeg tror at konkurranse (og profittjag) vil senke prisene, samt gjøre køene kortere.

 

årsaken ligger vel i at staten subsidierer barnehageplassene, det kan de jo ikke gjøre i et fritt maked :hmm:

Lenke til kommentar
Dotten, det er vel ingen grunn til at en barnehageplass ville være dyrere i et fritt marked enn i et statsdrevet "marked". Tvert om, jeg tror at konkurranse (og profittjag) vil senke prisene, samt gjøre køene kortere.

 

årsaken ligger vel i at staten subsidierer barnehageplassene, det kan de jo ikke gjøre i et fritt maked :hmm:

5449768[/snapback]

Jo, staten kan indirekte gjøre det ved å drive omfordeling. Det fungerer med biler, tak over hodet og mat, hvorfor skulle det ikke kunne fungere med barnehageplasser?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Dotten, det er vel ingen grunn til at en barnehageplass ville være dyrere i et fritt marked enn i et statsdrevet "marked". Tvert om, jeg tror at konkurranse (og profittjag) vil senke prisene, samt gjøre køene kortere.

Da private barnehager er billigere i drift enn kommunale vil jeg tro barnehager kan bli billigere ja. Er som sagt for at staten ikke skal ha ansvar for barnehager, men ønsker at pengene skal følge familien. Men, i det nåværende system er det helt klart bedre at staten ikke forskjellsbehandler familier som har arbeid utenom vanlig arbeidstid. Skulle bare mangle, barnefamilier blir diskriminert nok som det er.

Dessuten, staten kan sikre at alle får råd til barnehageplass (hvis nødvendig) ved å subsidiere dem som har manglende midlem, uten å måtte drive selve barnehagene. Jeg ser også ingen grunn til at de som ikke har behov for barnehageplass (f.eks hjemmeværende) skal betale for en plass de ikke benytter, når det kunne vært hensiktsmessig at de fikk bruke pengene på noe annet.

5449745[/snapback]

Som sagt burde alle barnefamilier få lik støtte. Slå sammen barnetrygd, subsidier til barnehager og kontantsøtte i en felles utbetaling til alle familier. Slik kan man selv lettere finne løsninger som er best for familien og ikke minst barnet, om det så innebærer at en av foreldrene er hjemme, barnevakt eller barnehage. Det blir opp til foreldrene og alle familier likebehandles.

 

Da det gjelder barn er jeg prinsippielt mot behovsprøving. Men det er en litt annen diskusjon.

 

Men for å avslutte, da man idag sitter med dagens system, innført av de fleste partier på Stortinget, er det fordelaktig med døgnåpne barnehager, kontra barnehager kun åpne mellom 0800-1700. (Selv om jeg i større perspektiv er for en helt annen type system ;) )

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
En som jobber dagtid ser ungen sin ca 4 timer dagen da det er normalt for småbarn å legge seg 20.00 på kvelden (barnehage fra 0900-1700, legger seg 20.00)

 

Jobber man 2300-0500, sover fra 0530-1300 så får man nesten 10 timer med ungen sin, i motsetning til mammaen som jobber dagtid og ser ungen sin litt mer enn 4 timer

 

Tror det er en mer fordelaktig løsning enn å kun se mamma 4 timer dagen.

 

Men så går ungen glipp av lek, morro og pedagogisk utdannelse i barnehagen, så man må være flinkere i heimen.

5449665[/snapback]

 

Så du legger barna dine klokken 23:00..? :ermm: Og hvis de skal være i barnehagen natta over, så må de jo legges der. Jeg går utfra at de fleste legger barna sine før 20:00, eller tar jeg feil? (Jeg gjør det i alle fall :) ) Så da bør barnet være på plass i barnehagen rundt 19:00 for å rekke nattstellet med tannpuss og vask Og ikke alle bor rett i nærheten av barnehagen, det tar fort 15-30min å komme seg til barnehagen (individuelt). Så når du våkner 13:00, tar "morgenstellet", spiser frokost/dusjer mm. så går det fort 30min-1 time. Da er man i barnehagen tidligst 14:00, sansynligvis senere pga transporttiden. Og da er jo de gyldne timene du skisserte spist opp ;)

 

Nei, jeg sier ikke det er værre enn det som er normalt. Det har jeg nevnt tidligere i den tråden som omhandlet Djupedals utspill om at barnehagene var bedre egnet til å ta vare på barna enn foreldrene, og der jeg argumenterte for at foreldre er de beste til å oppdra barna. Barna mister mye kvalitetstid med foreldrene ved å gå i barnehage uansett. Men i dagens samfunn er barnehagen til uvurdelig hjelp for oss foreldre.

Min lillegutt har nettopp begynt i barnehage, og han stortrives (untatt når pappa drar fra han på morgen). Så jeg ser alle fordelene ved at han går der angående språk, sosialisering mm. Men jeg føler også han er blitt en del mer utrygg når vi er hjemme, der han hele tiden passer på hvor vi foreldre er, og han blir fort bekymret når en av oss går ut. Dette var han ikke tidligere. Men dette regner jeg med bare er en fase som vil gå over etterhvert som han blir mer vant til å gå i barnehage.

 

Men mine argumenter mot barn som må overnatte hjemmenfra er at de mister viktige sosiale faktorer med foreldrene slik som legging om kvelden, og de å bli vekket av foreldrene på morgenen. Samme med frokost. Og når barnet våkner på natta og gråter etter mamma eller pappa i søvne, da er det ikke det samme hvis en fremmed skal trøste.

 

Men men, bare min mening. Kanskje Djupedal har rett i at barn har det bedre hvis det offentlige oppdrar dem. Da kan vi jo bare hente barna ut i helgene og feriene, og virkelig ha kvalitetstid sammen.. :p

Lenke til kommentar
Så du legger barna dine klokken 23:00..?  :ermm:

Mine barn legger seg klokken 20.00. Men de er som oftest våken til minst 22.00, aner ikke hvor de får kreftene fra.

 

Og hvis de skal være i barnehagen natta over, så må de jo legges der. Jeg går utfra at de fleste legger barna sine før 20:00, eller tar jeg feil? (Jeg gjør det i alle fall :) ) Så da bør barnet være på plass i barnehagen rundt 19:00 for å rekke nattstellet med tannpuss og vask  Og ikke alle bor rett i nærheten av barnehagen, det tar fort 15-30min å komme seg til barnehagen (individuelt). Så når du våkner 13:00, tar "morgenstellet", spiser frokost/dusjer mm. så går det fort 30min-1 time. Da er man i barnehagen tidligst 14:00, sansynligvis senere pga transporttiden. Og da er jo de gyldne timene du skisserte spist opp ;)

Om jeg hadde hatt en jobb som begynte kl 2300 ville jeg levert ungene kl 2200. Om ungen sover fra 2200-1000 eller 20.00-0800 spiller liten trille for den lille.

 

Nei, jeg sier ikke det er værre enn det som er normalt. Det har jeg nevnt tidligere i den tråden som omhandlet Djupedals utspill om at barnehagene var bedre egnet til å ta vare på barna enn foreldrene, og der jeg argumenterte for at foreldre er de beste til å oppdra barna. Barna mister mye kvalitetstid med foreldrene ved å gå i barnehage uansett. Men i dagens samfunn er barnehagen til uvurdelig hjelp for oss foreldre.

Barnehagen er et viktig supplement og jeg ser klare fordeler med den. Min eldste sønn har lært ting jeg aldri ville klart å lære han. Men jeg ser mindre til han enn jeg ønsker, men så er jeg også "fæl" til å ta han ut av barnehagen dager jeg har fri. Intet er bedre enn tid med familien :)

 

Men mine argumenter mot barn som må overnatte hjemmenfra er at de mister viktige sosiale faktorer med foreldrene slik som legging om kvelden, og de å bli vekket av foreldrene på morgenen. Samme med frokost. Og når barnet våkner på natta og gråter etter mamma eller pappa i søvne, da er det ikke det samme hvis en fremmed skal trøste.

Nå anser ikke unger ansatte i barnehager som fremmede, såfremt det er kontinuitet på ansatte. Men jeg tviler på at frokost og kvelds med mamma og pappa er av så essensiell viktighet for ungen. De fleste som jobber natt jobber skift. Dvs det er annenhver uke.

 

Er nok av foreldre som ikke har andre valg. Døgnåpne barnehager er således et ypperlig tilbud til å kunne tilpasse best mulig for familien.

Men men, bare min mening. Kanskje Djupedal har rett i at barn har det bedre hvis det offentlige oppdrar dem. Da kan vi jo bare hente barna ut i helgene og feriene, og virkelig ha kvalitetstid sammen..  :p

5450284[/snapback]

Om Djupedal mener dette er jeg dypt uenig. Jeg vet RV har en politikk hvor man ønsker at offentlige skal overta mer av oppdragelsen, selv mener jeg det er fullstendig galt. Det handler om at barnehagen må være et tilbud, slik at man har flest mulig alternativer. Både for mor som jobber natt og for mor som jobber dag ;)

Lenke til kommentar
Så du legger barna dine klokken 23:00..?  Og hvis de skal være i barnehagen natta over, så må de jo legges der. Jeg går utfra at de fleste legger barna sine før 20:00, eller tar jeg feil? (Jeg gjør det i alle fall  ) Så da bør barnet være på plass i barnehagen rundt 19:00 for å rekke nattstellet med tannpuss og vask Og ikke alle bor rett i nærheten av barnehagen, det tar fort 15-30min å komme seg til barnehagen (individuelt). Så når du våkner 13:00, tar "morgenstellet", spiser frokost/dusjer mm. så går det fort 30min-1 time. Da er man i barnehagen tidligst 14:00, sansynligvis senere pga transporttiden. Og da er jo de gyldne timene du skisserte spist opp

 

Det er neppe aktuelt at begge foreldre slutter til samme tidspunk altså er dette mulig å kombinere akkurat som om en jobber dag.

men for at verden skal fungere for deg og meg er det desverre slik at ikke alle kan jobbe 9-16, noen må ta resten også og da skulle det vel bare mangle at ikke de også får et tilbud.

når det så gjelder reisetid ser jeg ikke helt hva du vil frem til da denne vil bli den samme uansett hvilken tid på døgnet du jobber og vil neppe ha noen mere innvirkning på kvalitestiden .

 

Ang Djupedals utspille er det mange som fikk med seg det,men svært få som fikk med seg eller ville få med seg hans forklaring på dette i ettertid, der han sa noe slikt som dette:

Han mente unger fikk en bedre oppdragelse av å gå fast i en barnehage enn å være hjemme hele tiden, dette fordi om begge foreldre var hjemme ville barnet forholde seg til disse hele tiden og den voksenes verden, menst et barn som gikk fast i barnehage lærte seg at verden er mere komplisert enn som så for der må de forholde seg til andre voksne og en masse andre barn med forskjellige meninger .

 

Men desverre satte alle ut piggene etter å ha lest første setning og ville ikke høre mere. Selv er jeg faktisk enig med han, da det er svært viktig at barn tidligst mulig lærer seg å forholde seg til andre voksne og ikke minst til andre barn, og hvor er muligheten til dette større en nettop i en barnehage :hmm:

 

Nei jeg er ikke SVèr

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hmm, årsaken til at foreldrene har barna i barnehagen er at begge er på jobb om dagen. Å ha døgnåpne barnehager må da være fordi begge foreldrene jobber nattskift. Ellers vil de jo kunne overlappe hverandre i pass av barnet.

 

Og de som jobber nattskift må jo nødvendigvis også sove. Hvem tar seg av barna da? Blir sannsynligvis ikke mye tid sammen med barna gitt. Og hvorfor skal barna hele tiden måtte tilpasse seg foreldrenes behov? Er det ikke på tide at folk heller innser at de kanskje bør finne seg en annen jobb eller la være å få barn til de får en jobb med mer "barnevennlige" arbeidsforhold.

Den barnehagepolitikken som de rød-grønne fører er ikke annet enn tilpassing til reinspikka egoisme fra foreldrenes side uten hensyn til barnas behov.

Lenke til kommentar

Da det er titusener av aleneforeldre og man ikke bare kan finne seg en ny jobb uten videre er ikke dette altid så enkelt. Skal man si opp jobben man har opparbeidet seg i forsvaret for å gå ut i det sivile hvor man ikke har kompetanse? Skal alenemoren som kun får tilbud om skift takke nei til dette? Skal en lege slutte? Skal ambulansepersonell slutte og begynne ny utdannelse?

 

Det er slikt at de fleste foreldre har barnas hensyn i tankene hele tiden, man må tjene penger for å gi en god oppdragelse. Men man kan ikke bare velge og vrake i arbeid. Om jeg f.eks. ønsker å seile på fartøy og være vekke fra familien? Nei såklart ikke, men et par år med seiling og jeg har over en halv million på konto, samt nytt hus og bil. Og ungene er sikret den utdannelsen de vil ha.

 

Det handler ikke om at ungene skal tilpasse seg foreldrenes arbeidstid, det handler om at familien skal finne den beste løsningen i dagens samfunn. Det finnes ikke så mange 9-1700 jobber å velge mellom, lang fra nok til å dekke alle foreldrene og samsvare med foreldrenes kompetanse.

 

Ta forsvaret f.eks. Det jobber tusenvis av mennesker og vi kan ikke ha et forsvar som er åpent mellom 9-1700. Her finnes det aleneforeldre og det finnes par som begge jobber i forsvaret. Selv de som jobber dagtid må ha vakter innimellom. Er de egoistiske? Nei så aldeles ikke. Man kan ikke ha et forsvar, helsevesen, politi, brannvesen etc som kun er åpent mellom 9-1700 eller som kun er forbeholdt de uten barn. Det er også et resultat av at folk vil ha lengre åpningstider. Å finne en 9-1700 jobb for alle foreldre er en utopi.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Hmm,  årsaken til at foreldrene har barna i barnehagen er at begge er på jobb om dagen.  Å ha døgnåpne barnehager må da være fordi begge foreldrene jobber nattskift.  Ellers vil de jo kunne overlappe hverandre i pass av barnet.

 

Og de som jobber nattskift må jo nødvendigvis også sove. Hvem tar seg av barna da?  Blir sannsynligvis ikke mye tid sammen med barna gitt.  Og hvorfor skal barna hele tiden måtte tilpasse seg foreldrenes behov?  Er det ikke på tide at folk heller innser at de kanskje bør finne seg en annen jobb eller la være å få barn til de får en jobb med  mer "barnevennlige" arbeidsforhold.

Den barnehagepolitikken som de rød-grønne fører er ikke annet enn tilpassing til reinspikka egoisme fra foreldrenes side uten hensyn til barnas behov.

5450625[/snapback]

 

Hvem sier begge starter jobben samtidig?

Så har du noe som heter 3 skiftordning, der du jobber formiddag ene uka, ettermiddag andre uka og så natt tredje uka.

Dvs at alle som har jobb hele eller deler av tiden utenom de faste åpningstidene i dag er fratatt muligheten for å ha barnet i barnehage .

Selvsagt er det enkelt å sitte foran PCèn å hevde at det bare er å skifte jobb, men for oss som har levd en stund så vet vi at ting ikke er så enkle .

Nei dette er ikke egoisme men et forsøk på å streke ut en hånd til de som idag ikke har et tilbud .

Lenke til kommentar
Da det er titusener av aleneforeldre og man ikke bare kan finne seg en ny jobb uten videre er ikke dette altid så enkelt. Skal man si opp jobben man har opparbeidet seg i forsvaret for å gå ut i det sivile hvor man ikke har kompetanse? Skal alenemoren som kun får tilbud om skift takke nei til dette? Skal en lege slutte? Skal ambulansepersonell slutte og begynne ny utdannelse?

 

Det er slikt at de fleste foreldre har barnas hensyn i tankene hele tiden, man må tjene penger for å gi en god oppdragelse. Men man kan ikke bare velge og vrake i arbeid. Om jeg f.eks. ønsker å seile på fartøy og være vekke fra familien? Nei såklart ikke, men et par år med seiling og jeg har over en halv million på konto, samt nytt hus og bil. Og ungene er sikret den utdannelsen de vil ha.

 

Det handler ikke om at ungene skal tilpasse seg foreldrenes arbeidstid, det handler om at familien skal finne den beste løsningen i dagens samfunn. Det finnes ikke så mange 9-1700 jobber å velge mellom, lang fra nok til å dekke alle foreldrene og samsvare med foreldrenes kompetanse.

5450646[/snapback]

 

 

Helt enig og jeg kan faktisk skrive under på at da vi jobbet skift og hadde et lite barn var vi faktisk ekstra opptat av at vi måtte kompensere for dette overfor barnet ved enhver anledning, dermed var det vel den av våre barn som faktisk fikk mest kvalitetstid .

Nei vi hadde ikke barnehage,men vi hadde en fast dame som passet barnet og det måtte bringes og hentes hos henne så det blir omtrent det samme .

Lenke til kommentar
Det hører da med til sjeldenhetene at begge foreldrene jobber nattskift?

5450657[/snapback]

Det hører ikke til sjeldenheten at det ikke er to foreldre. Min samboer jobber kveldsjobb, jeg er ute og seiler. Vi trenger noen til å passe ungene etter 1600 frem til 2200. Vi benytter familie da vi er heldige, men om det ikke var mulig ville jeg benyttet barnehagen. Ser overhodet ikke problemet med det og ungen tar ikke skade.

 

Når jeg er hjemme er det altid en av oss som er med yngstemann som ikke går i barnehage da vi "overlapper" hverandre. Men det er ikke mulig når jeg er ute og beskytter konge, federland og Ari Behn ;)

Lenke til kommentar
Det hører da med til sjeldenhetene at begge foreldrene jobber nattskift?

5450657[/snapback]

 

Nja,ikke i feks helsesektorn om begge jobber der så kan du få uker der en har ettermiddag og den andre natt, ved at barnehagen da har døgnåpent kan dette hjelpe på, ofte er det snakk om et behov på bare to-tre timer så at alle er der 9 timer er ikke gitt .

Lenke til kommentar
[Nei dette er ikke egoisme men et forsøk på å streke ut en hånd til de som idag ikke har et tilbud .

5450654[/snapback]

Når hørte du en politiker snakke om barnas behov? De eneste politikerne gjør noe for er småbarnsforeldre, småbarnsforeldre og småbarnsforeldre. (De snakker om andre grupper, men det er i valgkampen). En hver debatt om barnehagedekning handler om å få dekket foreldrenes behov for barnehage. Bortsett fra kontantstøtten er det aldri snakk om andre alternativer ennl å kvitte seg med ungene for en periode mens foreldrene er ute i yrkeslivet for å realisere seg selv og sine egosentriske behov. Barn skal dem ha, men å ta seg av dem, nei det overlater de til andre.

Men det er vel en menneskerett å få barn. Ett lite leketøy en kan overlate til andre når det ikke passer en selv.

 

Og grunnen? Kanskje noen burde sette et aldri så lite spørsmålsetegn ved vårt materialsistiske samfunn som er årsak til at begge må ut i arbeid for å klare og stadig forbedre levestandarden.. Snodig at SV er det partiet som er ivrigst i å legge forholdene til rette for økt materialisme.

 

(Setter det kanskje litt mye på spissen her nå :whistle: )

Lenke til kommentar
Spørs hvor mye tilbudet kommer til å koste og hvem skal betale ?

Neppe mange A4 personer med normal arbeidstid er så villige til å bidra over

skattesedelen...

5450734[/snapback]

 

Ja dette er en økonomisk konsekvens rød grønne nok har tenkt lite på. Foreldre som er hjemme med ungen fremfor å sende ungen i barnehagen eller de som velger kontantstøtten fremfor barnehage sparer jo staten for milliardbeløp.

 

Hele strategien med å avvikle kontantstøtten og få flere i barnehagen er et valgløfte som vil koste flesk.

 

Derfor jeg er mer for en løsning hvor pengene følger barnet, ikke hvor barnet følger pengene.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...