Gå til innhold

Vurdér døgnåpne barnehager


Anbefalte innlegg

(VG Nett) Kunnskapsminister Øystein Djupedal ber norske kommuner vurdere nattåpne barnehager. Barneombudet frykter «kennel»-tilstander.

 

Nye undersøkelser viser at hver tredje forelder er misfornøyd med åpningstidene i norske barnehager. Dermed blir opplevelsen av tidsklemma enda verre.      Svenskene har ifølge NRK hatt døgnåpne barnehager i flere år, og nå ber kunnskapsministeren kommunene vurdere å gjøre barnehagene til et døgntilbud også i Norge.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138445

 

Flott spør du meg, det er et faktum at en del jobber på natten og har behov for barnepass akkurat på lik linje med oss som jobber på dagtid.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra dagens system er det et bra tiltak, da det demrer opp om den diskrimineringen som finner sted av barnefamilier.

 

Men ettersom de rød grønne fortsatt er mot kontantstøtten og vil fjerne den har de fortsatt den mest diskriminerende politikken overfor småbarnsfamilier.

 

Opp til 10.000 kroner støtte i måneden til en familie som har ungen i barnehagen, mens en tilsvarende familie som benytter andre former for barnepass enn barnehagen blir avspist med en tusenlapp. Der har vi de rød grønnes ideal :whistle:

 

Borgerlige som ønsker kontantstøtten har en litt mindre diskriminerende politikk, selv om det også der blir forskjellsbehandlet (men kontantsøtten veier opp for noe av det økonomiske gapet).

 

Det beste hadde vært å kutte ut statlig/kommunalt ansvar og fordelt hele potten som er satt av til småbarnsfamilier(kontantstøtte, barnetrygd, barnehagetilskudd) likt på hver familie, slik at familien selv kunne finne den beste løsningen. Da forskjellsbehandler man ikke barna.

 

Koster ikke staten en øre mer og langt flere familier vil kunne finne en løsning som passer best for sine barn og sin familie.

Lenke til kommentar
Men ettersom de rød grønne fortsatt er mot kontantstøtten og vil fjerne den har de fortsatt den mest diskriminerende politikken overfor småbarnsfamilier.

 

Vel det kan diskuteres i det uendelige for og mot denne,men ser at noen argumenter som jeg mener er riktig for å fjærne denne er blandt andre det å få barn med fremmed språk ut blandt norske barn, det er jo en kjent sak at innvandrermødre sitter hjemme med mange barn menst far selv styrer trygden, disse barna begynner så en dag i skolen uten å kunne det norske språk og er dårlig sosialt tilpassset.

En annen ting er jo at en fjerner en god del svart arbeid ved denne ordningen.

Jeg vet selv om et konkret tilfelle der en trygdet kvinne passet 5 barn daglig og det svart :hmm:

Lenke til kommentar
Men ettersom de rød grønne fortsatt er mot kontantstøtten og vil fjerne den har de fortsatt den mest diskriminerende politikken overfor småbarnsfamilier.

 

Vel det kan diskuteres i det uendelige for og mot denne,men ser at noen argumenter som jeg mener er riktig for å fjærne denne er blandt andre det å få barn med fremmed språk ut blandt norske barn, det er jo en kjent sak at innvandrermødre sitter hjemme med mange barn menst far selv styrer trygden, disse barna begynner så en dag i skolen uten å kunne det norske språk og er dårlig sosialt tilpassset.

En annen ting er jo at en fjerner en god del svart arbeid ved denne ordningen.

Jeg vet selv om et konkret tilfelle der en trygdet kvinne passet 5 barn daglig og det svart :hmm:

5447580[/snapback]

 

Dette er jo kun små gråsoner som oppstår, det er ikke noe argument for å fjerne en ordning som sikrer mer likebehandling og økte valg for småbarnsfamilier. Kan jo sammenlignes med at man bør fjerne trygden fordi det finnes trygdesvindlere og innvandrere som kun sitter hjemme og mottar trygd fremfor å integrere seg. Blir litt vel søkt ;)

 

Kontantstøtten er en fin ting, men langt fra den mest ideelle ordningen. Den mener jeg selv er å likebehandle barna og ikke gi barna forskjellige støtterodninger utifra arbeidstiden til foreldrene. Jeg ser ikke hvorfor en mor/far som er hjemme med sin 2 år gamle sønn ikke skal få opp mot like mye i støtte som en mor/far som sender ungen i barnehagen.

 

Når staten gir mennesker tillit til å få være foreldre bør man således ha tillit til at foreldrene finner den beste løsningen for sitt barn og sin familie. Den er ikke altid barnehage, selv om denne A4 løsningen høres fint ut for de rød grønne og enkelte borgerlige partier.

  • En mor som blir hjemme og passer 2 åringen sin koster ikke staten en krone utover barnetrygd, om kontantstøtten avvikles (med mindre hun får arbeidsledighetstrygd)
  • En mor som er hjemme med to åringen sin og mottar kontantstøtte sparer staten for opp til 6000 kroner ift å sende ungen i barnehage (med mindre hun får arbeidsledighetstrygd)
  • En mor som leier barnevakt sparer samfunnet for 6000 kroner ift å sende ungen i barnehage
  • En mor som sender 2 åringen i barnehage koster staten opp mot 10.000 kroner mnd.

(tallene er hentet fra hodet utifra tidligere tråder om emnet. Kan grave frem grunnlaget om noen ønsker)

Hvorfor ikke gi alle de mødrene over like mye?

Lenke til kommentar
Døgnåpne barnehager, men ikke døgnåpne butikker?? Nei, den der skjønner jeg ikke helt. Er vel ikke så veldig mange som trenger barnehagetilbud midt på natten eller?

 

Tror det må en undersøkelse eller to til for å se om det virkelig er et behov for dette.

5448458[/snapback]

 

nå klager du jo stadig på at andre drar inn ting i debatten som ikke trådstarter her nevn, hvorfor drar du så inn butikker :hmm:

 

 

 

Tror det må en undersøkelse eller to til for å se om det virkelig er et behov for dette.

 

Om du gadd lese i linken så stod følgende.

 

 

Øystein Djupedal sier det ikke foreligger planer om å lovfeste et tilbud om nattåpne barnehager, men at den enkelte kommune  bør styre åpningstidene etter etterspørselen.
Lenke til kommentar
Døgnåpne barnehager, men ikke døgnåpne butikker?? Nei, den der skjønner jeg ikke helt. Er vel ikke så veldig mange som trenger barnehagetilbud midt på natten eller?

 

Tror det må en undersøkelse eller to til for å se om det virkelig er et behov for dette.

5448458[/snapback]

  • sykepleiere
  • Brannmenn
  • sjømenn
  • soldater
  • leger
  • politimenn
  • ambulansepersonell
  • ansatte på bensinstasjon/dagligvarebutikker
  • flygere
  • flygeledere
  • kommunale "håndverkere" (de som brøyter veier o.l)
  • meglere
  • postansatte
  • NSB ansatte
  • lagerarbeidere (skiftordninger)

De jeg kom på med et minutts "brainstorm". Er hundretusener av nordmenn som jobber utenom barnehagens åpningstid. Uten tvil et tilbud som er ønsket. Forsvarets barnehager som er døgnåpne er f.eks. stappfulle her i Bergen.

 

Når jeg tenker på det er det ikke mange mennesker som har en 9-1700 jobb.

Lenke til kommentar
Nå ser du raskt bort ifra at disse folkene kanskje har samboer/ektefelle/familie...

 

Som jeg sa, det er greit så lenge det er etterspørsel her og der. Man kan ikke gå å lage omfattende ordninger for et fåtall mennesker.

5448696[/snapback]

 

Men hvor står det, kan du dokumentere at noen har sagt det skal lages omfattend ordninger for et fåtall?

Det står da vitterlig

Øystein Djupedal sier det ikke foreligger planer om å lovfeste et tilbud om nattåpne barnehager, men at den enkelte kommune  bør styre åpningstidene etter etterspørselen.

Noe jeg har vist til et par ganger tidligere i denne tråden.

Virker som du nekter å lese hva andre skriver :p

Lenke til kommentar

Man bør ta bort den politiske styringen av barnehager, ta bort alle økonomiske overføringer og la markedet styre seg selv.

99 % av alle foreldre vet hva som er best for seg selv og sin situasjon, og kan utmerket velge mellom det selskapet som tilbyr den beste tjenesten til en fornuftig pris.

For den siste 1 % som ikke er skikket til å være foreldre, vil en politisk nøytralt ideel organisasjon ta over foreldreansvaret og forpakte dette i tråd med empirisk barnepedagogikk (merk at dette ikke er samsvarende med sosialistisk pedagogikk som f.eks barneombudet messer).

Lenke til kommentar
Nå ser du raskt bort ifra at disse folkene kanskje har samboer/ektefelle/familie...

 

Som jeg sa, det er greit så lenge det er etterspørsel her og der. Man kan ikke gå å lage omfattende ordninger for et fåtall mennesker.

5448696[/snapback]

Nei det gjør jeg ikke. Da det finnes særdeles mange aleneforeldre og det finnes mange som har to foreldre som ikke jobber mellom 9-1700

 

Det er helt klart et behov, derfor også privatfirmaer og statsinstanser som forsvaret tilbyr døgnåpne barnehager. Og Djupedal kommer med et forslag hvor kommunen ser på behovet.

 

En alenemor som jobber kveldstid skal da likebehandles med en alenemor som jobber dagtid.

Lenke til kommentar

huff. aldri hørt værre før.

 

når forledrene er vekke, så skal barne såve i barnehagen. så om dagen igjen, så skal barna være også i barnehagen fordi foreldrene sover hjemme. pga at dei har hatt arbeid om natta. kor idiotisk blir ikkje dette da?

 

du kan jo nermest flytte inn i barnehagen då. stakkars unger som kommer til å oppleve dette.

Lenke til kommentar
Man bør ta bort den politiske styringen av barnehager, ta bort alle økonomiske overføringer og la markedet styre seg selv.

Da det vil si at man trolig må betale over 10.000 kroner måneden for en to åring i barnehagen, for ikke å snakke om hva en barneskoleplass vil koste så vil samfunnet tape stort på å ikke økonomisk sørge for at alle barn får grunnleggende behov dekket. Både med tanke på skolegang, prevantiv kriminalpolitikk og for å sørge for at flest mulig kvalifiserer seg til å kunne få en jobb.

Å investere i barna er langt mer hensiktsmessig enn selv både å investere i forsvar og politi. Barna er framtiden vår, det er ikke kun en tom frase, det er nøkkelen til et mest mulig fredelig, balansert og trygt samfunn.

Lenke til kommentar
Man bør ta bort den politiske styringen av barnehager, ta bort alle økonomiske overføringer og la markedet styre seg selv.

Da det vil si at man trolig må betale over 10.000 kroner måneden for en to åring i barnehagen, for ikke å snakke om hva en barneskoleplass vil koste så vil samfunnet tape stort på å ikke økonomisk sørge for at alle barn får grunnleggende behov dekket. Både med tanke på skolegang, prevantiv kriminalpolitikk og for å sørge for at flest mulig kvalifiserer seg til å kunne få en jobb.

Å investere i barna er langt mer hensiktsmessig enn selv både å investere i forsvar og politi. Barna er framtiden vår, det er ikke kun en tom frase, det er nøkkelen til et mest mulig fredelig, balansert og trygt samfunn.

5449465[/snapback]

 

Vi er ikke alltid enige ,men her støtter jeg deg 100% :thumbup:

Lenke til kommentar
huff. aldri hørt værre før.

 

når forledrene er vekke, så skal barne såve i barnehagen.  så om dagen igjen, så skal barna være også i barnehagen fordi foreldrene sover hjemme. pga at dei har hatt arbeid om natta. kor idiotisk blir ikkje dette da?

 

du kan jo nermest flytte inn i barnehagen då. stakkars unger som kommer til å oppleve dette.

5449451[/snapback]

 

Er det værre for en unge å bli i barnehagen mellom klokken 1700-2100 enn det er å være der mellom 0900-1700? Er det værre for ungen å sove der og bli hele dagen hos mor og far?

 

Det finnes faktis hundretusener som jobber natt, til din informasjon. Det er ikke snakk om å ha ungen i barnehagen mens mor og far ligger hjemme og sover.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen din. Det er jo ikke snakk om å ha ungen i barnehagen hele døgnet. En barnehageplass er og forblir maks 9 timer i de fleste barnehager. Skal barnehagen kun være tilpasset de som jobber dagtid?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
huff. aldri hørt værre før.

 

når forledrene er vekke, så skal barne såve i barnehagen.  så om dagen igjen, så skal barna være også i barnehagen fordi foreldrene sover hjemme. pga at dei har hatt arbeid om natta. kor idiotisk blir ikkje dette da?

 

du kan jo nermest flytte inn i barnehagen då. stakkars unger som kommer til å oppleve dette.

5449451[/snapback]

 

Er det værre for en unge å bli i barnehagen mellom klokken 1700-2100 enn det er å være der mellom 0900-1700? Er det værre for ungen å sove der og bli hele dagen hos mor og far?

 

Det finnes faktis hundretusener som jobber natt, til din informasjon. Det er ikke snakk om å ha ungen i barnehagen mens mor og far ligger hjemme og sover.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen din. Det er jo ikke snakk om å ha ungen i barnehagen hele døgnet. En barnehageplass er og forblir maks 9 timer i de fleste barnehager. Skal barnehagen kun være tilpasset de som jobber dagtid?

5449496[/snapback]

 

 

det er snakk om døgnåpne barnehger, altså 24 timer om dagen.

 

og for dei som jobber nattvekt, må då ha ungene sine i barnehagen om nettene altså fra 23.00 og utover om natten.

 

og la oss si nå barna då har vært i brnehage den tiden, hvem skal då ta seg av barnet neste havparten av døgnet? mor/far? Nei, for dei må få tid å sove dei også, og kan då ikkje ha ansvaret for en liten unge då. og hvis då ungen fortsatt må være i barnehagen, så kan jo vedkommende nesten melde om flytting til posten, å få ny adresse.

Lenke til kommentar
huff. aldri hørt værre før.

 

når forledrene er vekke, så skal barne såve i barnehagen.  så om dagen igjen, så skal barna være også i barnehagen fordi foreldrene sover hjemme. pga at dei har hatt arbeid om natta. kor idiotisk blir ikkje dette da?

 

du kan jo nermest flytte inn i barnehagen då. stakkars unger som kommer til å oppleve dette.

5449451[/snapback]

 

Er det værre for en unge å bli i barnehagen mellom klokken 1700-2100 enn det er å være der mellom 0900-1700? Er det værre for ungen å sove der og bli hele dagen hos mor og far?

 

Det finnes faktis hundretusener som jobber natt, til din informasjon. Det er ikke snakk om å ha ungen i barnehagen mens mor og far ligger hjemme og sover.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen din. Det er jo ikke snakk om å ha ungen i barnehagen hele døgnet. En barnehageplass er og forblir maks 9 timer i de fleste barnehager. Skal barnehagen kun være tilpasset de som jobber dagtid?

5449496[/snapback]

 

 

det er snakk om døgnåpne barnehger, altså 24 timer om dagen.

 

og for dei som jobber nattvekt, må då ha ungene sine i barnehagen om nettene altså fra 23.00 og utover om natten.

 

og la oss si nå barna då har vært i brnehage den tiden, hvem skal då ta seg av barnet neste havparten av døgnet? mor/far? Nei, for dei må få tid å sove dei også, og kan då ikkje ha ansvaret for en liten unge då. og hvis då ungen fortsatt må være i barnehagen, så kan jo vedkommende nesten melde om flytting til posten, å få ny adresse.

5449552[/snapback]

 

Ja det er snakk om døgnåpent nettop fordi da kan barn komme til forskjellige tidspunkt, men ikke for å bo der.

De kan maks være der 9 timer i døgnet uansett om de kommer på morran eller på kvelden .

Der det er to foreldre er jo ikke det noe problem da får di skifte på og sove, er det en enslig blir hun/han avhengig av slekt venner eller barnepike hjemme.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
det er snakk om døgnåpne barnehger, altså 24 timer om dagen.

Ja og en barnehageplass vil tilsi at man kan ha ungen i maks 9 timer, men kan velge når på døgnet de 9 timene finner sted. Er ikke snakk om at noen skal ha ungen 24 timer i døgnet i barnehagen.

og for dei som jobber nattvekt, må då ha ungene sine i barnehagen om nettene altså fra 23.00 og utover om natten.

Ja, noe som vil tilsi at de sover i barnehagen og tilbringer sin våkne tid med foreldrene. Ideelt sett burde man bruke en barnevakt til slikt, men den dag idag får man dessverre ikke statstøtte til barnevakt.

og la oss si nå barna då har vært i brnehage den tiden, hvem skal då ta seg av barnet neste havparten av døgnet? mor/far? Nei, for dei må få tid å sove dei også, og kan då ikkje ha ansvaret for en liten unge då. og hvis då ungen fortsatt må være i barnehagen,  så kan jo vedkommende nesten melde om flytting til posten, å få ny adresse.

5449552[/snapback]

Døgnet består ikke kun i soving og jobbing. Man må følgelig finne løsninger for hver enkelt av familiene. Døgnåpne barnehager vil således øke alternativene.

 

Igjen, skal staten gi faen i alenemødre som jobber kveld/natt/skift, men gi full støtte til de som jobber dagtid?

 

Er bare rett og rimelig at det systemet vi har tar hensyn til alle familier og ikke eksluderer noen fordi man jobber utenom 9-1700.

Lenke til kommentar
(VG Nett) Kunnskapsminister Øystein Djupedal ber norske kommuner vurdere nattåpne barnehager. Barneombudet frykter «kennel»-tilstander.

 

Nye undersøkelser viser at hver tredje forelder er misfornøyd med åpningstidene i norske barnehager. Dermed blir opplevelsen av tidsklemma enda verre.      Svenskene har ifølge NRK hatt døgnåpne barnehager i flere år, og nå ber kunnskapsministeren kommunene vurdere å gjøre barnehagene til et døgntilbud også i Norge.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138445

 

Flott spør du meg, det er et faktum at en del jobber på natten og har behov for barnepass akkurat på lik linje med oss som jobber på dagtid.

5447293[/snapback]

 

Og hvem skal ta vare på barnet på dagtid? Jeg går utfra at de som jobber nattevakt har et søvnbehov slik som de fleste?

Barnehage på dagtid og kveldstid/natt= heldøgns barnehage. Og det betyr at foreldrene ikke ser barna sine min 5 dager i uken! Man behøver ikke å ha noen utdannelse innenfor barnepsykologi for å skjønne hvilke negative virkninger dette har for barna. Og ikke minst for forholdet mellom foreldre og barn. Hadde jeg selv vært i en situasjon som dette hadde jeg gjort mitt beste for å se meg om etter noe annet å gjøre!

 

Jeg ser at hver tredje foreldre føler at de kommer i tidsklemme med barnehagens åpningstider. Akkurat der tror jeg at med å utvide åpningstidene med et par timer om dagen, i allefall frem til 17:00 i stede for 16:00 slik som i dag, så hadde mange ikke følt dette tidspresset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...