Gå til innhold

Har vi "stjålet" domenet?

HKRoed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, vi har ikke registert dette domenet i den tro å selge det til noen andre for å tjene penger.

Men jeg skal snakke med en jurist imarra, så får vi høre hva han/hun sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom to firmaer, et utelands og et innenlands, starter opp med ca 1 års mellomrom. De registrerer det samme domenenavnet(firma.com og firma.no). Når da begge oppererer under samme firmanavn, og i lovlig tro, er det langt i fra gitt at det firmaet som startet først har retten på domenet. Det blir bare tullete at de skal ha retten på det bare fordi de fikk lyst på det.

Nei, her må nok normal skikk trå til. Ønsker de å utvide må de enten lære leksa si, registrere et annet domene, eller kjøpe domenet av førstemann.

Skrevet

Er det mulig å få vite navnet på denne siden?

Står jo det i reglementet at hvis man ikke vet om den andre, så har man lov til dette.

Hvis du hadde fått høre med alle oss om at vi ikke visste om den,

hadde du vel vært sikrere i din sak? :innocent:

Skrevet

Har ikke hørt om dem jeg heller... Er ikke jurist, men magefølelsen sier at hvis de vil ha domenet fra dere, blir det ikke gratis. Dere har vel handlet i god tro, og det firmaet der har jaffal ikke jeg hørt om. Er dere heldige klarer dere å tyne dem for en god slump penger :devil:

Skrevet
Nei, vi har ikke registert dette domenet i den tro å selge det til noen andre for å tjene penger.

Men jeg skal snakke med en jurist imarra, så får vi høre hva han/hun sier.

5415360[/snapback]

Ta å snakk med en jurist slik at det kommer litt flere kort på bordet.

Skrevet

Så lenge de ikke har registrert egen divisjon i Norge så har de vel ingen rettmessige krav på navnet. Du kan jo evt. sende de en mail og si at du holder på å diskutere saken med en jurist og at du i utgangspunktet ikke har tenkt å gi ifra deg domenet. Du kan jo for høflighets skyld tilby å sette en link/disclaimer nederst på sida a'la "This site is not affiliated with NonStopMusic.com" elns.

Men som nevnt. Tror nok ikke de har noen rettmessige krav på navnet.

-C-

Skrevet

Tviler på om de (.com) har noen 'ben å stå på' i denne saken, men det skal bli spennende å høre hva en jurist sier.

Arrogante nok er de ihvertfall - med formuleringer som "We also own (as you undoubtedly know)"... det er vel mulig de ikke er fullt så verdenskjente som de selv drømmer om... tror kanskje de ligger litt bak MacDonalds og Coca Cola når det gjelder varemerkegjenkjenning enda ;)

Hadde jeg vert dem så tror jeg jeg hadde prøvt meg med en litt mer ydmyk forespørsel i første omgang - slå seg på brystet med 'gigantfirmaet' sitt og true med advokater fører bare til at folk blir provoserte.

Skrevet

Da har jeg snakket med juristen, og han sa, som flere andre, at det bare var å sitte på gjerdet å vente.

Siden dette er ett "fantasinavn" står de nok litt svakere, men man vet jo aldri. Skal ta en titt på noen av de andre sakene som har vært oppe de siste årene.

Men personlig tipper jeg de bare er ute etter å "skremme". Så inntil videre foretar vi oss ingenting.

Skrevet
Men personlig tipper jeg de bare er ute etter å "skremme"

Deg eller juristen som personlig tippa dette? :p

Håper ikke du brukte pæng på å få vite det,

ettersom det var jo det samme svaret som de fleste her ga. :tease:

• 3 uker senere...
Skrevet

Dette .com firmaet lever av å selge og oppdatere musikkbiblioteker for TV og filmbransjen. Har de Hollywood på kundelisten så har de sikkert også penger. Jeg hadde villet skrive et brev til dem der jeg presiserte at jurister har sett på saken og de stiller i så måte svakt etter gjeldende norske regler, har de for eksempel ikke noe firma i norge, så kan de heller ikke holde et .no domene. Dersom de ønsker en minnelig løsning, kan de komme med et forslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...