Gå til innhold

Hvilken velgergruppe stemmer hvilket parti?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor mye du har diskutert politikk med disse Frp'erne du kjenner. Men folk flest jeg kjenner har sjelden spesielt mye politisk bevissthet bak sine valg. Men i hvor stor grad det gjelder Frp'ere i forhold til andre grupper det vet jeg ikke.

5391371[/snapback]

Har diskutert ganske lite politikk med de siden de ikke er opptatt av det. De har hørt at FrP vil gi oss billigere bensin, øl og tobakk og dermed sverger de til FrP. Ikke noe galt i det egentlig, men de kjenner ikke til hverken ideologien eller synspunktene til FrP i de fleste andre saker.

5394310[/snapback]

 

Vet om endel kriminelle som har hørt at SV vil senke straffene og derfor stemmer dem.. ;)

 

I det hele tatt tror jeg det er få som engasjerer seg så lite at prisen på alkohol er avgjørende som tar seg bryet med å stemme. Men det er min oppfatning.

 

Men mennesker som ønsker lavere avgifter generelt sett stemmer nok FRP. Men det går nok på langt mer enn tobakk og øl. Derimot veiavgift og bensinavgift som for mange småbarnsfamiler kan ha en enorm innvirkning på familiens økonomi. Er ikke noe å kimse av det.

 

Nei FRP er blitt så stort at jeg tror de har en veldig variert gruppe som stemmer på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RV er større enn Høyre i Oslo nå, til opplysning.

 

Folk skremmes vekk fra RV fordi folk ofte roper "Kommunister" med en gang de hører RV. Jeg liker deres sosialistiske holdning, men synes de er litt vel kritiske og "mobber" enkeltpersoner på hjemmesidene sine. Det er litt barnslig. Håper at de kan bli litt mer profesjonelle med tiden, så får de min stemme ved neste stortingsvalg.

5394041[/snapback]

 

Folk skremmes vekk fra Høyre fordi vi får "rasist" slengt etter oss på gata.

Lenke til kommentar

RV er større enn Høyre i Oslo nå, til opplysning.

 

Folk skremmes vekk fra RV fordi folk ofte roper "Kommunister" med en gang de hører RV. Jeg liker deres sosialistiske holdning, men synes de er litt vel kritiske og "mobber" enkeltpersoner på hjemmesidene sine. Det er litt barnslig. Håper at de kan bli litt mer profesjonelle med tiden, så får de min stemme ved neste stortingsvalg.

5394041[/snapback]

 

Folk skremmes vekk fra Høyre fordi vi får "rasist" slengt etter oss på gata.

5394693[/snapback]

 

Hvem er "vi"? Høyremenn, som det heter?

 

Huff, da... Bare hev deg over det, du står i hvert fall for egne meninger :)

Lenke til kommentar
Så Aftenpostens partibarometer for en stund siden.

Når jeg tenker meg om, er jeg ikke helt sikekr på om det var Høyre det gjaldt, men RV var i hvert fall ikke det minste partiet lenger.

5394439[/snapback]

 

Dette er selvsagt feil. Høyre ligger alltid på minst 20% i Oslo, mens RV som oftest ligger rundt 3-4%.

Endret av henrikmain
Lenke til kommentar

Så Aftenpostens partibarometer for en stund siden.

Når jeg tenker meg om, er jeg ikke helt sikekr på om det var Høyre det gjaldt, men RV var i hvert fall ikke det minste partiet lenger.

5394439[/snapback]

 

Dette er selvsagt feil. Høyre ligger alltid rundt 20% i Oslo, mens RV som oftest ligger rundt 3-4%.

5395381[/snapback]

 

Da må det ha vært et annet parti som lå under RV.

Menn uansett, så var det ikke hvilket parti som lå under RV som var saken.

Saken var at RV ikke er bl.a. Oslos minste parti, så jeg syntes at de fortjente å bli tatt med her. :)

Lenke til kommentar

RV er større enn Høyre i Oslo nå, til opplysning.

 

Folk skremmes vekk fra RV fordi folk ofte roper "Kommunister" med en gang de hører RV. Jeg liker deres sosialistiske holdning, men synes de er litt vel kritiske og "mobber" enkeltpersoner på hjemmesidene sine. Det er litt barnslig. Håper at de kan bli litt mer profesjonelle med tiden, så får de min stemme ved neste stortingsvalg.

5394041[/snapback]

 

Folk skremmes vekk fra Høyre fordi vi får "rasist" slengt etter oss på gata.

5394693[/snapback]

 

Hvem er "vi"? Høyremenn, som det heter?

 

Huff, da... Bare hev deg over det, du står i hvert fall for egne meninger :)

5395132[/snapback]

 

Ja, høyre menn. Jeg får det slengt etter meg av politisk korrekte, trangsynte fjortiser med hjemmesydde klær og palestina-skjerf som synes det er så jævlig kult å være radikal. Jeg er drittlei dem, hele gjengen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Yoshi

Har et inntrykk av at veldig mange unge stemmer Rød Valgallianse/Sosialistisk Venstreparti eller Frp.

 

 

Etter en liten undersøkelse i klassen (jeg fikk være lærer en time og skulle gjennomgå statistikk, så gjett hva jeg gjorde) fant jeg ut at norske femtenåringer helst stemmer Ap. (Til opplysning stemte like mange "Vet ikke" eller "blankt".)

Lenke til kommentar
Har et inntrykk av at veldig mange unge stemmer Rød Valgallianse/Sosialistisk Venstreparti eller Frp.

 

 

Etter en liten undersøkelse i klassen (jeg fikk være lærer en time og skulle gjennomgå statistikk, så gjett hva jeg gjorde) fant jeg ut at norske femtenåringer helst stemmer Ap. (Til opplysning stemte like mange "Vet ikke" eller "blankt".)

6371371[/snapback]

 

Ikke så rart med tanke på hvordan RV og "ekstrem" sosialisme reklameres igjennom kultur.

Lenke til kommentar
Er ikke mange år siden jeg gikk rundt og syntes kommunisme var kjempeflott og det var ikke bare meg menn mange av vennene mine også, tror mange, som meg, går bort fra de ekstreme venstresidene når de faktisk forstår hva de står for

6372363[/snapback]

Problemet er at kommunisme ser så bra ut på papiret. Alle skal ha det godt, alle skal få det de trenger, kapitalen skal ikke styre, men i stedet skal alt reguleres til felles beste osv. Det er lett å la seg forføre.

 

Det samme med sosialisme. VI tar litt mer fra de rike, fordeler midlene litt mer rettferdig og sørger for å ta vare på de som trenger det. Det er andre verdier enn penger som er viktig. Hvem kan si noe på dette? ... Før man begynner å forstå at midlene som skal fordeles er ikke statiske men avhengig av den økonomiske politikken, ikke alle er interessert i eller har behov for standardløsningene, overstyring av folks valgfrihet får konsekvenser, mer penger til det offentlige betyr ikke nødvendigvis mer penger til sluttbrukerne allikevel osv.

 

Hvis man ikke er politisk engasjert, så er det lett å bli forført. Sosialistene har bygd seg opp en moralsk autoritet som de bruker for det den er verdt. De setter seg på sin moralske høye hest og ser ned på høyresiden som egoister som bare tenker på penger og ikke på menneskelige verdier.

 

Men det er bare tull, venstresiden er ikke mer moralsk enn høyresiden. Det er i hovedsak snakk om uenighet på to punkter:

1. Hva er et godt samfunn?

2. Hvilke løsninger vil føre til dette samfunnet?

 

Ikke for det, mange som stemmer på høyresiden har sine enkle saker de også. Hvorfor skal staten bestemme over oss med alle sin ekstreme avgifter? I den forbindelse blir mindre avgifter på alkohol og bensin symbolske saker for enkelte. For dette er saker som er lette å forholde seg til.

 

Personlig stemmer jeg slik jeg gjør fordi jeg ikke tror på de sosialistiske løsningene, og ikke mener det sosialistiske samfunnet er et godt samfunn. Jeg tror ikke mer penger til kommunene gjør tilbudene bedre. Jeg tror ikke ensretting innen skole eller eldreomsorg er riktig, i stedet ønsker jeg diversitet og valgmuligheter. Jeg tror på mer statlig ansvar og garanti for basistilbudene. Osv. osv.

 

Hvis jeg skal dra dette innlegget til trådens topic, så må konklusjonen være at de forskjellige partiene nok har en velgerskare som kan karakteriseres på bakgrunn av de overfladiske sakene. Der enkelte grupper lar seg forføre av venstresidens tilsynelatende moralske overlegenhet, og der andre grupper lar seg forføre av høyresidens løfter om mindre offentlig overstyring av den enkeltes liv.

 

Men dette sier i bunn og grunn svært lite om partiets egentlige politikk og egentlige løsninger, Og dermed kan man heller ikke uten videre begynne å dømme partiene på bakgrunn av enkelte karakteristikker ved deres velgermasse.

Lenke til kommentar
Liten kommentar til det med velgere i storbyer. Det virker som at Høyre har hatt en tradisjon for å stå sterkt i de største byene.

6397563[/snapback]

er vel flere rikinger der

6400405[/snapback]

Høyre er vel trossalt et litt urbant parti, går ikke bare på rikdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...