Gå til innhold

Styre SFAN1 og 2 på hovedkortet?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et MSI K8N Neo4-FI hovedkort og Thermaltake Soprano kabinett. Den vifta på glass vinduet har jeg kobla til PSU'en(gikk ikke noe annet) og de 2 andre viftene til SFAN1 Og SFAN2 på hovedkortet.

 

Jeg har lest i manualen, men det står ikke noe om hvordan man setter på og styrer viftene. Hadde vært fint å kunne gjøre det, vet ikke om det er nødvendig da. Så er det noen som vet noe om dette?

Har Core Center men den har bare oversikt over CPUFAN og NBFAN. :hrm:

 

Og har hørt at det kan være skadelig for hovedkortet å kjøre for mange vifter, er det skadelig i mitt tilfelle?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er skadelig eller ikke kommer vel an på viftene. Det skal gå helt fint så lenge du bruker normale vifter, og ikke noen som trekker mye mer strøm en vanlig. Selv da er jeg usikker på om det har noe å si for hovedkortet (har ikke testet), eller om det bare er viften som ikke går slik den skal.

 

Angående ditt problem så vet jeg ikke om vifteutgangene er kontrollerbare eller ikke, et kjapt google-søk ga meg heller ingen svar. Jeg ville lastet ned SpeedFan og sett om viftene kom opp i det hele tatt der.

Lenke til kommentar
SpeedFan og sett om viftene kom opp i det hele tatt der.

5371298[/snapback]

 

Har sett på SpeedFan. Der kommer en av viftene opp som Fan 1 og så står det at den går i 0 RPM selv om Speed01 står på 100%.

Men burde kanskje legge dette inlegget i Programmer siden det sannsynligvis er best å styre SFAN1 og 2 med et program... :hmm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
De andre måtte jeg bruke viftestyring til.

Det må nok du også.

5371345[/snapback]

 

Vet ikke så mye om viftestyring og sånt, men de kommer jo ikke på i det hele tatt. Jeg mener er ikke viftestyring bare for å stille styrke (RPM) på vifta? Må du ha viftestyring bare for å få den på?

 

Er ikke så viktig siden kabinettet mitt er kaldt nok, men bare lurer liksom... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...